Douchen

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
TomH
Oceaan
Oceaan
Berichten: 741
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 12:19
Contacteer:

Douchen

Bericht door TomH »

Ik ben lid van een fitness centrum dat eens in de zoveel tijd een nieuwsbrief uitbrengt. Nou was ik net de laatste nieuwsbrief aan het lezen en kwam ik een stukje tegen over 'wisseldouchen'. Dit houdt in dat je steeds de temperatuur van het water van warm naar koud doet. Een van de methodes is de zgn. Schotse douche:

"Deze manier van douchen bestaat uit de herhaling van één tot drie minuten heet water en tien tot dertig seconden koud water. Het is vooral goed bij energiegebrek, chronische diarree, irritaties in de onderrug en hevige transpiratie."

Ik had zelf altijd een theorie dat wanneer je warm doucht, je lichaam misschien went aan warme temperaturen en dat je op die manier minder zou zweten. Ik heb eigenlijk geen idee of dat werkt maar het was een ingeving. Nu ik dit zo lees over de Schotse douche wil ik dat wel eens een tijdje proberen. In hetzelfde stukje staat trouwens ook dat je altijd moet eindigen met een koude douche aangezien je porien dat gesloten worden. Ook dit kan misschien helpen tegen het zweten. Hoe douchen jullie je eigenijk? (je hoeft niet in detail te treden hoor! ;) )

Tom

PS: Ennuh dames, het is schijnbaar ook goed tegen cellulitis en het verjongd de huid. :)
Ferry24
Beekje
Beekje
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 19 dec 2008, 17:15
Contacteer:

Re: Douchen

Bericht door Ferry24 »

Goeie tip! Ga het ook eens proberen. Normaal sta ik onder een warme douche
wendybakker
Beekje
Beekje
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 24 apr 2009, 17:26
Contacteer:

Re: Douchen

Bericht door wendybakker »

Wat grappig. Ik ga het ook eens proberen, ook al heb ik er niet zoveel vertrouwen in. Werkt het bij jou?
TomH
Oceaan
Oceaan
Berichten: 741
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 12:19
Contacteer:

Re: Douchen

Bericht door TomH »

tja, of het nou echt werkt kan ik niet zeggen. Het eindigen met koud water lijkt wel enig effect te hebben trouwens dus dat ga ik vanaf nu wel doorzetten.
Plaats reactie