Mijn verhaal: een combinatie van klachten

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Segun
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 13 dec 2010, 11:49
Contacteer:

Mijn verhaal: een combinatie van klachten

Bericht door Segun »

Ik ben Segun (Marc), 25 jaar en kwam op mijn 17e voor het eerst in aanraking met een moment waarop ik negatieve associaties had met zweten. Dit was tijdens mijn eerste taekwondoles. Licht klamme/vochtige voeten waar ik me niet fijn bij voelde. Op die leeftijd had ik natuurlijk ook te maken met puistjes etc. en het onzeker zijn als puber. Toch had ik dit vrijwel alleen bij inspanning voor zover ik me herinner. Ook het hebben van kleffe/klamme handen bij het maken van toetsen op de laatste jaren van mijn VWO op de middelbare school vond ik niet leuk, maar was een reactie van je lichaam op stress/prestatieonzekerheid. En zeker in de puberteit spelen hormonen een grote rol.

Tot en met mijn 21e had ik zo nu en dan wel eens last van zweten, maar niet dat ik me eraan stoorde en ook normaal. Vanaf die leeftijd neemt het hormonenspel normaal gesproken af en zul je langzaam van vele dingen die je ondervind als tiener afraken. Ook vriendinnen gehad op mijn 21e en daarvoor en nooit problemen met zweten gehad. Ik had geen/weinig last van klamme handen of voeten (normaal). Vanaf mijn 22e is het bergafwaarts gegaan met het zweten, ik kreeg toen tijdens de zomer op het strand last van vochtige voeten, en condensvorming op de zijkant (buitenkant) van mijn voeten. Wel heb ik uren daarna gedouched en geen last meer van zweten gehad die avond. Dit zweten ging ik steeds vaker opmerken en had ook steeds sneller een sok met vochtplekken. Van de zomer ook bijv. NL elftal gekeken met slippers aan en dan ineens last van gekregen, mijn voeten kunnen dan erg koud aanvoelen (dat zijn onverklaarbare momenten). Ook klamme handen kwamen er bij, wat natuurlijk steeds vervelender wordt, omdat je regelmatig handen schud, dingen of mensen aanraakt. Het zweten onder de oksels werd erger, maar dan in de zomer en in stress situaties.

Je kunt met deze klachten jarenlang lopen en hopen dat het vanzelf over gaat. Ook ik heb dat gedaan en ben nu op het punt gekomen dat ik actie wil ondernemen om de oorzaak/oorzaken hiervan aan te pakken. Voor iedereen kan deze oorzaak verschillend zijn, of misschien niet eens te achterhalen aangezien je fysiek en psychisch prima in orde bent. Met het initiatief van Thijs voor een patiëntenvereniging moet daar de nadruk op komen te liggen. Zolang je niet weet wat de oorzaak/oorzaken zijn van problemen, is de oplossing niet dichtbij en zal het je mind niet verlaten. Natuurlijk is het bestrijden van de symptomen belangrijk om het leven dragelijker te maken, en dit zal ik ook niet laten wanneer ik er alles aan gedaan heb om de oorzaak/oorzaken aan te pakken en te verwijderen uit mijn leven.

Ik heb voor mezelf opgeschreven wat ik sinds mijn 17e, maar vooral 22e ervaar en ga hiermee naar de huisarts (en via hem vele dingen ondernemen). Bij mij is het een combinatie van klachten:

Ik heb het de laatste 5 jaar niet makkelijk gehad door vertraging van studie (o.a. door eigen kwalen/problemen en problemen thuis), problemen thuis (in de periode 2007-2009 maakte ik het intensief mee, van 2002 tot 2007 zat ik op kamers en merkte ik het af en toe), ik was zelf niet het onderwerp van de problemen, maar merkte wel de dagelijkse gevolgen en negatieve sfeer, deze zijn overigens nu veel minder sinds mijn zusje uit huis is, maar je vergeet het niet en laat het niet zomaar los), relaties die mislukten, et cetera.
Negativiteit en veel gezeik heeft dus heel lang de boventoon gevoerd en vind nog steeds soms plaats, waardoor iedereen in het gezin ontwricht is. Persoonlijk kan ik best een gevoelige jonge man zijn, dus dan trek je dit soort dingen aan. Herinneringen en het erin sluipen van (bewuste/onbewuste) gedachtes aan deze problemen gaan onderdeel van je leven worden. Geen contact meer met je zusje grijpt je ook aan (ook al sta ik hier voorlopig nog wel achter gezien waar ze mede verantwoordelijk is).

Veel elementen in het leven zaten tegen, maar daar ben ik nu langzaam bovenop aan het komen. Ik ben 25, leef (ook de laatste vijf jaar) behoorlijk gezond, sport minimaal 1x per week en verzorg mezelf goed, dat wil ik ook gezegd hebben. Wel heb ik vanaf mijn 20e/21e veel te veel tijd zittend achter mijn pc doorgebracht. Ik ging bijvoorbeeld nauwelijks meer naar colleges (alleen verplichte dingen), kwam weinig meer buiten, had geen bijbaantjes meer en raakte verslaafd aan het gamen. Dit heeft zich tot afgelopen zomer voortgezet (de tijd die dat in beslag kan nemen is inmens groot) en ik breng nog steeds heel veel tijd door achter de pc. Het kan niet anders dat ik hier RSI klachten aan over heb gehouden, en laten we het nog maar niet hebben over de psychische gevolgen van zon lange periode. Ik ben overigens een rustige, sociale jongen, praat graag en ben open, dus mijn karakter heeft het niet geschaad, maar mijn gedrag dus wel.

Wat zijn mijn klachten:

Temperatuurregeling en zweten:
- snel warm en koud (lichaam reageert vrij sterk op temperatuur)
- regelmatig last van koude handen en voeten (soms zelfs in de zomer)
- soms het gevoel ook snel warm te hebben, terwijl de omgevingstemperatuur vrij normaal is
- last van klamme (licht zwetende) handen en voeten. Gedurende de dag varieert het van koude tot warme handen en van klamme tot niet klamme handen. Soms samentrekkingen in vingers/hand en/of pols of kloppend/irriterend gevoel, heel soms trillende vingers. Tijdens hete zomerdagen zie ik soms zweetdruppeltjes op de zijkant (buitenkant) van mijn voet. Sokken hebben soms vochtige plekken. Ook tijdens ontspannen momenten voor de tv ook soms last van klamme handen en voeten. Bij lichamelijke inspanning (zoals fitness, tennis en voetbal) zweten mijn handen en voeten, zodat snel blaren kunnen ontstaan.

Oorzaak: nog onbekend, mogelijk te weinig beweging in de afgelopen jaren (veel te veel achter de pc gezeten) en daarmee gepaard een slechte doorbloeding (voornamelijk naar de extremiteiten als handen en voeten), mogelijk te hoge spierspanning in het lichaam (werkt door op zenuwen en zweten?), mogelijk doordat het lichaam zich bevind in een chronische stressstand, mogelijk door slechte houding, zithouding, ergonomie (nekklacht kan een rol spelen), mogelijk door hormonale factoren, mogelijk door zenuwen die klem zitten, mogelijk door een overactief/overgevoelig zenuwstelsel of overactieve schildklier

Actie:
- Bloedonderzoek: uitsluiten van problemen met schildklier (meten van TSH en T4) of andere hormonen (bijv. bijnieren, mogelijk meten van cortisol, ACTH, DHEAS, adrenaline/noradrenaline, aldosteron, renine, LH, testosteron), uitsluiten van diabetes (meten van glucose) , uitsluiten van voedselallergie, meten van bezinking/BSE en HB
- Longinhoud en ademhaling testen, bloeddruk laten meten
- Check bij dermatoloog en mogelijk behandelen van symptomen met bijv. iontoforese, maar pas nadat ik de onderliggende oorzaak niet heb kunnen vinden en andere behandelingen niet helpen

Naast de klacht van het zweten heb ik ook plasangst/paruresis (zover ik weet sinds mijn 18e, met soms zn ups en downs, maar blijvend). Een ontzettend hinderlijke kwaal (specifiek fobie). Maar ook thuis heb ik af en toe specifieke klachten met plassen, waarin de plasangst dus geen rol speelt. Dus een check bij de huisarts en uroloog vind ik nodig en daarmee kan ik ook weer dingen uitsluiten.
Ook heb ik last van een wat onrustige huid (reageert soms gevoelig, dit varieert). Iets te hoge talgproductie in gezicht (vooral t-zone) en op rug en bovenarmen, soms ontstekinkjes en irritaties die zomaar ontstaan, etc.. Ook deze klachten blijven terugkomen (met ups en downs) en ik blijf me eraan ergeren.
Bovendien zit ik met klachten aan mijn nek (bij een voorovergebogen houding). Bij het snijden van vlees, groenten of verzorgen van mijn voeten, ervaar ik voornamelijk die irriterende pijn en moet dan ook rechtop gaan staan en even pauze nemen. Ook sinds een half jaar een irriterende pees/spier links bovenop/aan de binnenkant van mijn rechterknie bij het moutainbiken. Dus ook het fijne gevoel van mountainbiken in de natuur wordt me ontnomen. Dit zijn dus klachten die ik bij de fysiotherapeut ga proberen op te lossen. Check op houding, spieren, etc... ook het vele zitten van de afgelopen jaren en het veelal negeren van RSI gerelateerde klachten, kan hier weer een rol hebben gespeeld.

Naast mijn lichamelijke klachten, ervaar ik ook psychische klachten (wel of niet samenhangend met de lichamelijke klachten). Daar ga ik over in gesprek en wil graag in therapie (zo kun je nog lachen om het programma 'In Therapie', zo zit je er straks zelf, hoe snel kan het gaan), omdat je zelf niet uit de voor mijn gevoel ontstane vicieuze cirkel kan stappen. Ik pieker teveel, ben minder vrolijk, en maak me zorgen om mezelf. Ik heb uiteindelijk na mijn vertraging in de studie, mijn universitaire diploma behaald sinds een paar weken, maar reageer gelaten erop. Ik heb last van faalangst gekregen, heb presentaties na mijn 21e proberen te ontwijken, ik zie bij mezelf soms uitstelgedrag/besluiteloosheid (bang voor het oncomfortabele), ook merk ik bij mezelf onzekerheid en een bepaalde angst die niet nodig is op bepaalde momenten (versterkt door lichamelijke klachten als zweten/plasangst natuurlijk), ook een (milde) stoornis in de lichaamsbeleving speelt mij parten.

Verkeerde gedachtes, herinneringen uit het verleden, onzekerheid en de lichamelijke klachten zijn o.a. veroorzaker van de chronische stressstand waar ik mezelf in bevind (zo ervaar ik dat in ieder geval).

De ontwikkeling van deze lichamelijke en psychische klachten kan verklaard worden door een ontwikkelde somatisatiestoornis. Zoek dit op en kijk of je jezelf hierin kunt terugvinden. Natuurlijk hoef je niet aan alle criteria te voldoen, doe ik ook niet, maar het is wel een interessant begrip. De ontwikkeling van mijn klachten kunnen vanuit mijn oogpunt o.a. best eens ten grondslag liggen aan een mogelijk ontwikkelde somatisatiestoornis, in welke vorm dan ook. Maar een werkelijke diagnose doet natuurlijk een expert in therapie.

Conclusie:
Een ding is zeker, ik loop met deze zaken al veel te lang te sukkelen (vele jaren), dus ik heb zelfonderzoek gedaan en heb ze op papier gezet. Dit was enorm confronterend en emotioneel rakend. Als je bij jezelf constateert dat je richting depressiviteit gaat, moet er iets gebeuren. En ik onderneem alle acties die nodig zijn om mezelf als persoon weer te herstellen.
anonymaus
Druppel
Druppel
Berichten: 9
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 01:33
Contacteer:

Re: Mijn verhaal: een combinatie van klachten

Bericht door anonymaus »

Goed bezig.
Ik zou zeggen: doen!
Want ontkennen heeft geen zin. Dus aanpakken bij de bron en er aan werken.
Gaat je absoluut helpen.
Watervrouw
Druppel
Druppel
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 13 dec 2010, 15:35
Contacteer:

Re: Mijn verhaal: een combinatie van klachten

Bericht door Watervrouw »

Dit verhaal is zo griezelig herkenbaar, ik denk dat ik deze week eindelijk naar de dokter zal stappen met dit verhaal erbij!
hidrex
Beekje
Beekje
Berichten: 14
Lid geworden op: di 25 sep 2007, 13:58
Contacteer:

Re: Mijn verhaal: een combinatie van klachten

Bericht door hidrex »

Goedemiddag,

Ik heb je verhaal met aandacht gelezen. En ook ik herken me zelf in veel van jouw zaken.
Ben nu 26, aan het afstuderen aan een universiteit met vertraging, mede als gevolg van psyschische klachten en overmatig transpireren
Ben vorige week in het Radboud Ziekenhuis geweest, na te zijn doorverwezen vanuit het Lukas ziekenhuis in Apeldoorn.
Heel veel dingen al geprobeerd en op dit moment bezig om tot de behandeling te worden toegelaten om Botox te laten inspuiten.
Echter, ook ik vind dat het de effecten plaatselijk laat verdwijnen, maar de motor van het zweten ongemoeid laat.
Daarom dat vanuit het radboud men ook op zoek is naar overige methodes dan Botox, alvorens ik voor de botox injecties in aanmerking kom.
Desalniettemin hoop ik, dat door het terugdringen van de ergste zweetproductie, er meer rust komt in mijn hoofd en ik mij kan concentreren op andere dingen en het transpireren ook minder wordt.
Ik zal wellicht binnenkort wat uitgebreider reageren, maar op dit moment ontbreekt mij de tijd.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht