Nieuwe behandeling tegen zweten UMCG Groningen

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2776
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Nieuwe behandeling tegen zweten UMCG Groningen

Bericht door Thijs »

GRONINGEN - Goed nieuws voor mensen die overmatig zweten. Chirurgen van het UMCG hebben een nieuwe behandeling ontwikkeld, zo heeft het ziekenhuis bekendgemaakt. Door met een kijkoperatie een deel van de zenuw richting de zweetklieren door te snijden, zou er minder worden getranspireerd.

Tot voor kort werd bij patiënten die last hebben van overvloedige transpiratie een zenuw verwijderd die de zweetklieren van de handen en oksels stimuleert, aldus chirurg Theo Klinkenberg. Volgens het UMCG is het al voldoende om de zenuwtoevoer naar de zweetklieren op een plek door te snijden. Hierdoor is de ingreep niet alleen minder belastend, ook vermindert het transpireren meer dan bij de traditionele operatie, aldus Klinkenberg. Bovendien kan de patiënt binnen een dag naar huis.

Overmatig transpireren komt bij zo'n 3 procent van de bevolking voor en wordt volgens de UMCG'ers onderschat. Het heeft grote gevolgen voor het sociale leven van mensen. Ze kunnen soms moeilijk relaties aanknopen en ervaren zelfs problemen op hun werk. Meestal wordt er geen duidelijke oorzaak gevonden.

Volledig vergoed

Het effect van de behandeling treedt direct op en de meeste patiënten kunnen dezelfde dag weer naar huis. Het UMCG heeft de afgelopen drie maanden vijftien patiënten op deze manier behandeld. Het wordt volledig vergoed door de zorgverzekeraars.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/9829 ... html?p=2,1
Interessant... klinkt als een nieuwe versie van de ETS operatie. Iemand met ervaring of meer info ????

groetjes Thijs
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2776
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Nieuwe behandeling tegen zweten UMCG Groningen

Bericht door Thijs »

Hier het officiele persbericht van het UMCG:

UMCG ontwikkelt nieuwe behandeling tegen overmatig transpirerenPrint
19 mei 2011

Thoraxchirurgen van het UMCG hebben een bestaande operatiemethode verder ontwikkeld voor patiënten die last hebben van overmatig transpireren van de handen en/of de oksels. De ingreep vindt plaats via een kijkoperatie door een sneetje van een centimeter. Na behandeling kan de patiënt nog dezelfde dag naar huis. In tegenstelling tot de ‘klassieke’ behandelmethode lijkt bij deze behandeling de kans op compensatoir zweten, het harder gaan transpireren elders op het lichaam, minder.

Overmatig transpireren (hyperhidrosis) komt veel vaker voor dan wordt gedacht, ongeveer bij drie procent van de bevolking. Het is een verborgen probleem, dat vaak grote gevolgen heeft voor het sociale, relationele en professionele leven van mensen. Transpireren is een van de belangrijkste manieren waarmee de lichaamstemperatuur wordt gereguleerd. Mensen met overmatige transpiratie produceren echter zweet in veel grotere hoeveelheden dan nodig om hun lichaamstemperatuur te regelen. Veelal wordt er geen oorzaak gevonden voor het overmatig transpireren.

De behandeling
Met een kijkoperatie via een klein sneetje van een centimeter aan elke kant van de borstholte wordt een deel van de zenuwtoevoer (symphatische zenuw) naar de zweetklieren van handen en/of oksels op een aantal plaatsen doorgesneden. In tegenstelling tot de klassieke behandelmethode wordt de zenuw niet verwijderd. Hierdoor lijkt de kans op compensatoir zweten op de rug en buik verminderd. Het effect van de behandeling is direct na de operatie aanwezig en het merendeel van de patiënten kan aan het eind van de middag of begin van de avond het ziekenhuis verlaten. Het UMCG heeft in de afgelopen drie maanden vijftien patiënten met succes behandeld via deze nieuwe operatiemethode. De ingreep wordt volledig vergoed door zorgverzekeraars.

Noot voor de pers
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met persvoorlichting UMCG via (050) 361 22 00.

Bron: http://www.umcg.nl/NL/UMCG/Nieuws/Persb ... reren.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2776
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Nieuwe behandeling tegen zweten UMCG Groningen

Bericht door Thijs »

Zo vandaag maar even de persvoorlichting gebeld van het UMCG voor meer informatie. Ik word teruggebeld.....

hou jullie op de hoogte,

groetjes Thijs
caroline
Beekje
Beekje
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 21:12
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Nieuwe behandeling tegen zweten UMCG Groningen

Bericht door caroline »

Ik ga binnenkort informeren... Als ik onder het mes geweest ben horen jullie het :D
Amial
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 21:43
Contacteer:

Re: Nieuwe behandeling tegen zweten UMCG Groningen

Bericht door Amial »

Hallo Thijs en Caroline,

Ik heb gisteren gesproken met de opname coördinator van het UMCG Thoraxcentrum. Aan de hand van het artikel op 19 mei zijn er vele reacties bij hewt UMCG binnengekomen. Momenteel is echter de patiëntinformatie nog niet klaar maar je kunt je naam en e-mail adres achterlaten en dan wordt deze informatie je toegestuurd zodra beschikbaar (verwachting is half juni 2011). Ook is het naar mijn weten nog niet mogelijk je op de wachtlijst te laten plaatsen. Bij de patiëntinformatie/brochure zit ook een inschrijflijst...even afwachten dus.

Lees graag jullie ervaringen met deze behandelmethode in het UMCG!

groet, Jeroen
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2776
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Nieuwe behandeling tegen zweten UMCG Groningen

Bericht door Thijs »

Hoi Jeroen,

Waar kun je je naam en email adres achterlaten ? Ik was terug gebeld door persvoorlichting maar toen was ik niet thuis en ze zouden me terug bellen maar dat is nooit gebeurd. Ik heb het zelf razend druk op het moment dus ben er verder nog niet achter aan gegaan. Maar bedankt voor de info.

groetjes Thijs
Amial
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 21:43
Contacteer:

Re: Nieuwe behandeling tegen zweten UMCG Groningen

Bericht door Amial »

Hoi Thijs,

De opname coördinator van het UMCG Thoraxcentrum is te bereiken op telefoonnummer 050 - 3612328, daar kun je je naam/e-mail adres achterlaten.

suc6
Jeroen
Mr Sweat
Beekje
Beekje
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 27 jul 2008, 15:15
Contacteer:

Re: Nieuwe behandeling tegen zweten UMCG Groningen

Bericht door Mr Sweat »

as maandag zal ik contact opnemen. Heeft iemand de behandeling al gedaan?
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2776
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Nieuwe behandeling tegen zweten UMCG Groningen

Bericht door Thijs »

Ik ga hier heel open en eerlijk zijn en ik zal ongetwijfeld bepaalde mensen tegen het zere been schoppen. Jammer dan.

Ik heb weken geleden al contact opgenomen met de afdeling persvoorlichting van het UMCG en dat heeft uiteindelijk geleid tot een email contact tussen mij en de arts die in het UMCG deze nieuwe ETS behandeling uitvoert. Ik had gevraagd om een interview met een tiental vragen welke ik hier wilde plaatsen. Zodat iedereen wat meer informatie zou hebben over de behandeling, de gevolgen en het verloop. Helaas heb ik tot op de dag van vandaag nimmer meer antwoord gehad op mijn vragen die ik stelde aan de arts. Kortom, trek zelf je conclusies.

Groetjes Thijs
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht