Sociaal isolement door overmatig zweten

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
pelmp
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 21:19
Contacteer:

Sociaal isolement door overmatig zweten

Bericht door pelmp »

Hallo,
Wanneer ik lees in dit forum, merk ik dat vele mensen met hyperhidrosos ondanks de moelijkheden die dit meebrengt, toch een redelijk normaal sociaal leven leiden: ze hebben een relatie, kinderen, werk. Hyperhydrosis - overmatig zwetende handen en voeten, bij mij - heeft voor mij alvast geleid tot meer dan 40 jaar verregaand sociaal isolement en eenzaamheid. Werken is OK, er zijn gelukkig jobs waar je voornamelijk met een machine werkt, en die klaagt niet. Maar eerste contacten met collega's, of met een mogelijke partner, knappen steeds af op dit vieze zweet: zodra je een hand 'moet' geven, laat staan iemand wil strelen, omarmen of knuffelen, is er die zweetbarrière. Hand in hand wandelen, iemand's baby vasthouden, dansen, een muziekinstrument bespelen, ik noem maar wat,... allemaal onmogelijk. Klinkt dit uitzonderlijk, abnormaal, of zijn er mensen met gelijkaardige ervaringen?
Dit wens ik niemand toe.
Groetjes.
Segun
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 13 dec 2010, 11:49
Contacteer:

Re: Sociaal isolement door overmatig zweten

Bericht door Segun »

Herkenbaar Pelmp, ik heb nu een jaar of 5 ook last van overmatig zwetende handen en voeten.... het is bij mij aanvalsgewijs en bij inspanning eigenlijk altijd (handen en voeten beginnen dan meteen te transpireren).... het frustreert inderdaad enorm, en ik herken je gedachten en gevoelens. Ik had voor het begon nooit last van overmatig zweten, eerder weinig zweten dan veel.

Ik probeer er door middel van onderzoek van af te komen. Achterhalen waar de bron van de ellende ligt en daarop actie ondernemen.
JoostFriesland
Beekje
Beekje
Berichten: 21
Lid geworden op: di 24 mei 2011, 08:37
Contacteer:

Re: Sociaal isolement door overmatig zweten

Bericht door JoostFriesland »

Hier ook erg herkenbaar. Ik ben op dit moment 21 jaar en begin steeds vaker tegen situaties aan te lopen waarbij ik last heb van mijn zweten. Ik heb er al sinds ik mij kan herinneren last van, maar het wordt steeds vervelender naarmate ik ouder word. Op school kan ik mij niet concentreren op de les, aangezien ik in mijn hoofd alleen maar bezig ben met het zweten, het verbergen van mijn zweethanden voor mijn klasgenoten bijvoorbeeld. Als ik kleren ga kopen zie ik allemaal leuke shirts liggen, maar ik koop alleen maar zwart en andere donkere kleuren aangezien die mijn zweet oksels verbergen. Ik heb mijn rijbewijs zo lang mogelijk uitgesteld, maar nu ben ik dan toch aan het lessen. Tijdens het rijden glijden mijn handen zowat van het stuur en druppelt het zweet naar beneden. Verder heb ik een redelijk sociaal leven, maar ben ik gewoon de hele dag door met het zweten bezig. Het is nooit rustig in mijn hoofd, ik ben er constant mee bezig. Wat moet het heerlijk zijn om zonder je zorgen te maken over het zweten te kunnen leven.
zweetsemam
Beekje
Beekje
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 09 mei 2011, 16:50
Contacteer:

Re: Sociaal isolement door overmatig zweten

Bericht door zweetsemam »

Dit is natuurlijk helemaal niet fijn. Het is wel fijn dat je er hier op het forum over kunt praten, en er blijken dus nog meer mensen met hetzelfde probleem te zijn. Ik denk dat het erg goed zou zijn, als er eens een fysieke bijeenkomst georganiseerd zou worden, zodat de mensen van dit forum elkaar eens kunnen ontmoeten. Zou best gezellig zijn toch?
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Sociaal isolement door overmatig zweten

Bericht door Thijs »

In het verleden zijn er 2 fysieke bijeenkomsten geweest van lotgenoten van dit forum. In beide gevallen kwamen er maar ongeveer 5 mensen opdagen. Kan ook minder zijn. De schaamte is groot en de animo is klein is mijn ervaring. Blijkt ook wel met het aantal aanmeldingen voor de patientenvereniging; 0 tot nu toe.

Mensen vinden het al moeilijk om (anoniem) op dit forum te schrijven, gezien de weinig schrijvers hier maar wel de enorme aantallen lezers. Het is een probleem die ik wil doorbreken maar ik kan het niet alleen......

groetjes Thijs
zweetsemam
Beekje
Beekje
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 09 mei 2011, 16:50
Contacteer:

Re: Sociaal isolement door overmatig zweten

Bericht door zweetsemam »

Dat is inderdaad erg moeilijk. En ik kijk er eigenlijk niet van op dat er weinig mensen komen opdagen, het is gewoon niet iets waar je snel aan denkt. Als er echter mensen zijn, die zich in dit soort berichten herkennen, kunnen ze de schrijver ervan natuurlijk persoonlijk contacteren. Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld e-mailcorrespondentie met een "lotgenoot" erg fjin kan zijn. Wie weet gebeurt dit ook wel veel, je hebt er natuurlijk geen zicht op, hoeveel PM´s er via het forum verstuurd worden...
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Sociaal isolement door overmatig zweten

Bericht door Thijs »

Ik heb geen flauw idee of mensen hier email correspondentie hebben met elkaar, noch weet ik wat er via pm verstuurd wordt onderling. Ik vermoed dat het wel mee zal vallen. Ik ben ook altijd via email te bereiken op overmatigzweten@hotmail.com maar ook ik krijg zelden een mailtje.... dus tja.... mensen hebben er last van, mensen willen info, vinden dat hier onder andere en mensen gaan weer weg. zo zit het een beetje denk ik. Vreemd aan de ene kant, begrijpelijk aan de andere kant. Ach zolang er maar mensen geholpen worden via dit forum dan is mijn doel al bereikt........
zweetsemam
Beekje
Beekje
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 09 mei 2011, 16:50
Contacteer:

Re: Sociaal isolement door overmatig zweten

Bericht door zweetsemam »

Ik denk dat dat zeker zo is Thijs! Ik heb er in elk geval veel waardering voor! :)
Henkes
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 10:19
Contacteer:

Re: Sociaal isolement door overmatig zweten

Bericht door Henkes »

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum.
Heb ook sinds mijn pubertijd last van overmatig zweten op vooral mijn voorhoofd.
Voel me dan net of ik ontploffen kan!
Kijk tegen sommige sociale situaties op en denk bij voorbaat al dat ik bij die en die situatie zal gaan kunnen zweten, wat dan meestal ook gebeurt.
Toch probeer ik die moeilijke momenten niet uit de weg te gaan, soms kun je ook niet anders omdat het bijvoorbeeld met je werk of een fatsoen- situatie te maken heeft, zoals bijvoorbeeld een verjaardagsfeest of het uiterste een begrafenis van een bekende of zoiets als naar de kapper gaan.
En....ik heb het hier al eerder gelezen op dit forum, hoe meer je dingen mijdt, hoe erger het wordt als je echt ergens naar toe moet.
Wat me op een bepaald moment opgevallen is dat als ik andere mensen zie die zweten, denk ik gewoon : oh, die heeft het warm! En that's it.
Zo denken meer mensen hoor!
Alleen denkt de zweter zelf niet zo, hij of zij denkt dat iedereen naar hem of haar kijkt en dat het een schande is, of je denkt dat een ander denkt dat je overspannen bent, psychisch in de war, een psychopaat enz enz.
Ik vind het zelf soms ook moeilijk, maar mensen laat het toch lekker zweten, laat het los in je gedachten, neem een zakdoek mee en veeg het af..........als zweten op je voorhoofd nu normaal was, denk ik dat veel van ons niet meer overmatig transpireerden, omdat het normaal was.

Tot zover even, wel fijn dat ik eindelijk kan opschrijven hoe mijn belevingswereld in elkaar steekt, en ook lees dat er meer vochtuitbrengende personen zijn!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht