Weer een nieuwe behandeling...

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Erje
Moderator
Moderator
Berichten: 561
Lid geworden op: di 29 nov 2005, 13:40
Contacteer:

Weer een nieuwe behandeling...

Bericht door Erje »

Er gloort weer hoop voor mensen bij wie de zweetlucht het ergste probleem is. Een beetje vies idee is het wel, maar hey!, als het helpt....

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5270/Zor ... sels.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

( en goedkoper dan Botox, zou je zeggen, maar dat moeten we nog afwachten )
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Weer een nieuwe behandeling...

Bericht door Thijs »

Even de volledige text hier. Top Erje, ik had het nog niet gelezen!!

'Bacterie-transplantatie' helpt tegen zweetlucht onder de oksels
Door: Virginia Groenendijk − 16/08/13, 06:00

In de toekomst kunnen artsen onwelriekende oksels wellicht behandelen door het aanbrengen van de juiste bacteriën. De Universiteit van Gent heeft op kleine schaal succes geboekt met de methodiek. .

Het is slechts een kwestie van het transplanteren van de juiste bacterie van de ene naar de andere persoon, zegt promovendus Chris Callewaert van de Universiteit Gent. Hij kwam op het idee van de donorbehandeling toen hij bij vrienden merkte hoe problematisch een sterke lichaamsgeur kan zijn.

Callewaert, verbonden aan de vakgroep biochemische en microbiële technologie, hoorde van de zogenoemde 'poeptransplantatie' - een techniek om bacteriën van de een naar de ander over te brengen - in het Academisch Medisch Centrum en dacht: 'Waarom zou dit niet ook bij oksels kunnen werken?'

Corynebacterie
De belangrijkste veroorzaker van een onprettige okselgeur is de corynebacterie, aldus Callewaert. Deze bacterie doet zich in het broeierige oksel­gebied tegoed aan aminozuren, hormonen en vetzuren. Het afval dat de ­corynebacterie hierbij produceert, ver-­ oorzaakt de stank. Vooral het omzetten van vetzuren leidt tot een onprettige lichaamsgeur. In een oksel bevinden zich vele soorten bacteriën. Sommige doen de oksel stinken, andere produceren niet-ruikende afvalstoffen. Bij ongeveer 5 procent van de bevolking is de corynebacterie dominant.

De stafylokok is een 'goede' bacterie. Personen van wie de oksels voornamelijk deze bacterie herbergen, ruiken niet of nauwelijks. Het overzetten van de stafylokok is kinderlijk eenvoudig. Bij de donor 'oogst' de onderzoeker de bacterie door met een wattenstaafje over de huid te schrapen. Vervolgens wrijft hij de goede bacteriën op de huid van de ontvangende oksel. Tot nu toe zijn drie personen behandeld. De bacterietransplantatie was het effectiefst bij een tweeling van wie de een donor was en de ander ontvanger. De onprettige geur bleef twee maanden weg.

Dermatoloog Henry de Vries, hoogleraar aan het Academisch Medisch Centrum, is gecharmeerd van het idee. 'We bestaan meer uit bacteriën dan uit eigen cellen, in de toekomst zullen we steeds meer gaan doen met dit soort behandelingen.'
Coco
Druppel
Druppel
Berichten: 5
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 09:52
Contacteer:

Re: Weer een nieuwe behandeling...

Bericht door Coco »

Sinds een jaar of vijf had ik toenemende last van overmatige okselgeur - ik schaamde me dood! En tot nog toe hielp eigenlijk niets. In overleg met mijn huisarts heb ik de stoute schoenen aangetrokken en zelf zweettransplantatie toegepast. 's Avonds de oksels van mijn man uitgeveegd en op mijn versgewassen oksels aangebracht. Het werkt fantastisch! De eerste dagen was de geur helemaal verdwenen. Na vier dagen had ik na een erg drukke dag wel een geringe zweetgeur in mijn oksel, maar binnen iedere norm. Het is nu een week geleden en misschien ga ik het vanavond nog een keer doen in de hoop dat ik mijn foute bacteriën helemaal uit kan bannen. Maar echt nodig is het niet, er is gewoon niks meer aan de hand! Wat een opuchting!

Ik heb me speciaal bij dit forum geregistreerd om dit resultaat met jullie te delen. Want het is zo simpel. En mijn kwaliteit van leven is zo drastisch veranderd.
Erje
Moderator
Moderator
Berichten: 561
Lid geworden op: di 29 nov 2005, 13:40
Contacteer:

Re: Weer een nieuwe behandeling...

Bericht door Erje »

Wow, meen je dit echt?
Ik keek even naar de datum van je berichtje, maar het zal wel geen grap zijn.
Als het echt waar is zou het super zijn natuurlijk! Dat de oplossing soms zo eenvoudig kan zijn...
Coco
Druppel
Druppel
Berichten: 5
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 09:52
Contacteer:

Re: Weer een nieuwe behandeling...

Bericht door Coco »

1 April, o ja, haha!
Nee het is echt waar, ik kan het zelf ook bijna niet geloven. Maar het gaat nog steeds goed, al 8 dagen, zonder tweede behandeling.
Erje
Moderator
Moderator
Berichten: 561
Lid geworden op: di 29 nov 2005, 13:40
Contacteer:

Re: Weer een nieuwe behandeling...

Bericht door Erje »

Dat is echt geweldig!!

En super dat je de moeite genomen hebt om dit met iedereen te delen. Misschien dat anderen dit hierdoor ook kunnen gaan proberen. Dankjewel.
Coco
Druppel
Druppel
Berichten: 5
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 09:52
Contacteer:

Re: Weer een nieuwe behandeling...

Bericht door Coco »

Ja, allicht. Ik ben door dit forum op het idee gekomen. En ik weet zelf hoe je je voelt als je je eigen b.o. niet onder controle kunt krijgen.
Ik houd jullie op de hoogte. Kan eventueel ook uitgebreider vertellen hoe ik het aangepakt heb. Niet dat dat zo heel speciaal was, maar toch, als iemand het wil weten?
Erje
Moderator
Moderator
Berichten: 561
Lid geworden op: di 29 nov 2005, 13:40
Contacteer:

Re: Weer een nieuwe behandeling...

Bericht door Erje »

Ja, ik ben er wel benieuwd naar en met mij waarschijnlijk wel meerdere mensen die dit topic lezen, maar niet zo snel verder ( durven ) vragen :-)
Coco
Druppel
Druppel
Berichten: 5
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 09:52
Contacteer:

Re: Weer een nieuwe behandeling...

Bericht door Coco »

OK!

Voorgeschiedenis:

Sinds een aantal jaren (5?) heb ik steeds meer last van overmatige okselzweetgeur, de productie van nat zweet is normaal, niet veel, niet weinig. Vooral in gezelschap, als ik wat drukker ben en ook bij het sporten heb ik veel last van die lucht – ik schaam me dood!
Vaker wassen (met of zonder zeep) + deo helpt niet echt, extra-dry-middeltjes ook niet en Unicura zeep ook niet. Ik gebruik altijd deodorantsticks, ik word in de keuze beperkt door overgevoeligheid die meteen of na enige tijd optreedt. Ik wissel op dit moment Sanex en Therme af.


Experiment:

Ik heb een man die bijna niet zweet in zijn oksels en hij stinkt nooit.
Wij douchen allebei 's ochtends. Hij gebruikt geen deodorant.

25 Maart: 's Avonds voor het naar bed gaan heb ik mijn oksels gewassen met gewone zeep en extra goed nagespoeld.
Toen heb ik een velletje keukenrol in vieren gedaan en een beetje vochtig gemaakt onder de kraan.
Hiermee heb ik de beide oksels van mijn man zo'n beetje uitgepoetst en bij mezelf weer ingewreven.
Dat was dat.

26 Maart: Volgende ochtend niks te ruiken, maar dat is niet raar.
Gedoucht, maar niet speciaal mijn oksels gewassen. Dus geen zeep; ook geen deo.
's Avonds nog steeds niks te ruiken, helemaal niks!

27 Maart: Volgende dag oksels gewassen met zeep; geen deo.
's Avonds koor, dan is het altijd raak. Ik begon ook een heel klein beetje iets te ruiken. Maar toen ik me later uitkleedde bleek dat het uitsluitend in mijn kleding zat. Snuffelen in mijn oksel leverde geen greintje oksellucht op.

Sindsdien blijft het goed gaan. Ik gebruik wel weer deodorant. Soms ruik ik wel een heel klein beetje in mijn oksel, maar dat is binnen iedere norm. Wordt ook niet gaandeweg sterker.

6 April: Het gaat nog steeds heel goed. Probleem is vooralsnog wel mijn kleding, waar een hele sterke lucht uit tevoorschijn komt als ik het draag. Ik heb nog geen afdoende middel gevonden om dat op te lossen, maar er zijn nog mogelijkheden (met dank aan dit forum!) Desnoods gooi ik alles weg, als dat niet elke keer weer hoeft is het niet zo erg.

Dus: experiment boven iedere verwachting geslaagd! En mocht het effect minder worden, dan doe ik het gewoon opnieuw. Desnoods elke week, het is zo simpel. En helemaal niet belastend. Het scheelt wel dat ik een geschikte donor onder handbereik heb.
Erje
Moderator
Moderator
Berichten: 561
Lid geworden op: di 29 nov 2005, 13:40
Contacteer:

Re: Weer een nieuwe behandeling...

Bericht door Erje »

Jeetje zeg, dat dit kan! En het mooiste is nog wel dat het dus helemaal zonder tussenkomst van een arts o.i.d. kan, scheelt weer heel veel geld, want zo'n behandeling zou zeker weten niet worden vergoedt 😉
Dank voor je verhaal!

Wat betreft zweetgeur in kleding is Biotex een optie en in ieder geval wassen op 60 graden, maar dat had je misschien al ergens gelezen hier.
Coco
Druppel
Druppel
Berichten: 5
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 09:52
Contacteer:

Re: Weer een nieuwe behandeling...

Bericht door Coco »

Ik ben erg benieuwd of anderen dit ook gaan uitproberen en of dat ook zo goed gaat!

Gewoon een nachtje in de biotex heb ik wel eens geprobeerd, maar dat leverde niet veel op. Moet het dan sterker? Langer?
Ik heb nu een stel t-shirts in de onverdunde schoonmaakazijn gedaan. Ben benieuwd!
Erje
Moderator
Moderator
Berichten: 561
Lid geworden op: di 29 nov 2005, 13:40
Contacteer:

Re: Weer een nieuwe behandeling...

Bericht door Erje »

Je kunt bv ook voorwas draaien met Biotex, maar dan moet je wel de blauwe variant hebben, die is geschikt voor de wasmachine.

Overigens, maar dat heeft niks met zweten te maken, is regelmatig een machine draaien met alleen een beetje Biotex blauw en dan op de kookwas, dus zonder wasgoed. Dan heb je nooit last van nare geurtjes in de wasmachine. Die tip heb ik ooit gekregen van een wasmachinereparateur.
Nanis
Beekje
Beekje
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 18 jun 2017, 20:48
Contacteer:

Re: Weer een nieuwe behandeling...

Bericht door Nanis »

Wij gaan het vanavond tussen vrienden eens proberen :banaan Ik lees in artikelen dat tussen niet familieleden het niet werkt, maar niet geschoten is altijd mis.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht