Melleril???

Waaronder oxybutynine en glycopyrronium tabletten/spray/creme.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
abc
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 18:15
Contacteer:

Melleril???

Bericht door abc »

Hoi iedereen,

Ik ben nieuw op deze site, dus zal even een korte introductie geven. Ik zweet al jaren overmatig veel, vooral op m'n rug, buik, billen, hoofd, eigenlijk overal behalve mijn voeten en handen:) Nu ben ik op het punt dat ik er echt genoeg van heb, en ben ik gaan zoeken op internet naar een oplossing. Ik kwam al snel op deze site en besloot dat ik het liefste iets van medicijnen zou hebben, ik vind een operatie persoonlijk nogal extreem voor mezelf. Ik ben naar mijn huisarts gegaan en het probleem voorgelegd. Hij vertelde mij dat er geen perfect middel tegen is, maar dat je het dus vooral moet hebben van bijwerkingen van bepaalde middelen. Ik vertelde mijn huisarts ook over Oxybutinine, maar hij schreef mij Melleril voor. Ik had hier natuurlijk nog nooit van gehoord, maar was al lang blij dat hij het meteen serieus nam en mij iets voorschreef. Ik zou dit middel twee weken moet gebruiken om te kijken of het aan zou slaan en of ik geen last had van teveel bijverschijnselen. Hij vertelde mij dat dit middel officieel uit de handel is genomen, maar dat de werkzame grondstof nog te krijgen is. Via de apotheek kreeg ik dit middel (ze hadden in hun bestand toevallig nog een apotheek gevonden die de kant en klare tabletten nog in huis had op een of andere reden).

Alles goed en wel, ik naar huis. Ik besloot eerst even op internet na te zoeken waar het middel in eerste instantie voor bedoeld is, en waarom het eigenlijk uit de handel is genomen... misschien had ik dit beter maar niet gedaan :p Ik zal even een stukje copy/pasten wat ik gevonden heb:

------------------------------------------------------------
Samenstelling

Phenothazinederivaat.

Werking

Het werkzame bestanddeel van dit geneesmiddel heeft een specifieke werking op bepaalde hersengebieden en vermindert aanvallen van onrust en hevige opwinding. Het geneesmiddel onderdrukt ook de neiging tot braken.

Toepassing

- ernstige vormen van misselijkheid en braken;
- ernstige geestelijke stoornissen
- ernstige gedragsstoornissen bij dementie;
- aanvallen van hevige opwinding;
- ziekte van Gilles de la Tourette;
- ziekte van Huntington.

Contra-indicaties

- overgevoeligheid voor dit geneesmiddel;
- epilepsie.

Voorzorgen/Waarschuwing

Voorzichtigheid is geboden bij:
- stoornis in de leverwerking;
- stoornis in de nierwerking.

Bijwerkingen

Het geneesmiddel wordt over het algemeen goed verdragen. Soms treden ongewenste bijverschijnselen op zoals:
- duizeligheid;
- hoofdpijn;
- slaperigheid;
- nervositeit;
- licht gevoel in het hoofd;
- transpiratie; !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! TRANSPIRATIE ALS BIJWERKING????
- maag-darmklachten.
Alcohol versterkt de werking en bijwerkingen aanzienlijk.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
(dit stuk dateert uit 2003, in 2005 is het uit de markt genomen omdat het niet meer voldeed in de psychiatrie, de balans tussen werkzaamheid en schade was niet meer voldoende)

Nu ben ik op de eerste plaats al niet zo'n fan van medicijnen, maar vond mijn probleem vervelend genoeg om deze stap toch te nemen. Maar nu blijkt dus dat dit middel bedoeld is als antidepressivum en dergelijke vrij heftige aandoeningen. Misschien dus niet zo raar dat ik nu twijfel om dit middel te gebruiken. Daarnaast vond ik het heel opmerkelijk dat een bijwerking kan zijn: transpiratie:) ik geloof toch echt dat ik de dokter heb verteld dat ik TEVEEL zweet, en niet te weing;)

MIJN VRAAG

Is iemand bekend met dit middel?
En wat kan ik het beste doen nu? hij vertelde mij op voorhand al dat ik niet teveel moest schrikken van de bijsluiter (die er trouwens niet eens bij zat).
Ik zit er aan te denken om mijn huisarts op te bellen, en te vertellen dat ik me toch niet zo prettig voel bij dit middel... want in hoeverre tast dit mijn
geestestoestand aan? het is immers bedoeld voor psychiatrische klachten. (ik heb hier dus nul verstand van en weet niet of zoiets kan gebeuren als je
geen last heb van deze klachten). Ook het feit dat het uit de handel is genomen zet mij aan tot denken.


Ik hoop dat iemand mij een stapje in de goeie richting kan helpen:)
Deo gratias
Plas
Plas
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 18 sep 2006, 19:14
Contacteer:

Re: Melleril???

Bericht door Deo gratias »

Dag abc,

Omdat ik paramedisch ben geschoold en daardoor enkele farmacologische (= over geneesmiddelen) boeken in de kast heb staan, heb ik Melleril even opgezocht. Het middel wordt gerekend tot de anti-psychotica, dus middelen tegen psychosen. Volgens mijn boeken is de anti-psychotische werking beperkt, maar de sedatieve (=rustgevende/versuffende) werking sterk, je kunt er dus behoorlijk sloom van worden. (Pas op in het verkeer!) Heeft jouw huisarts het misschien voorgeschreven omdat je (ook) een rustgever nodig hebt?
Bijwerkingen zijn op papier vaak erg, maar vallen, volgens mijn boeken, in de praktijk bij dit middel mee. Dit middel heeft wel een anti-cholinerge bijwerking, en dat is de reden waarom het bij zweten kan helpen. Dit is dezelfde bijwerking waarom ook Oxybutynine (eigenlijk een middel voor de blaas) bij overmatig zweten helpt.
Ik denk dat dit middel wel goed zal helpen tegen overmatig zweten, maar ik zou het zelf een (veel) te zwaar middel vinden om te slikken, zeker omdat er meer onschuldige alternatieven (zoals Oxybutynine) beschikbaar zijn.
Mocht je Melleril gaan proberen, dan zou ik je willen adviseren om met een zeer lage dosis te beginnen.
Voor alle duidelijkheid, ik ben geen arts, maar heb wel enige kennis van zaken.

Succes!
abc
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 18:15
Contacteer:

Re: Melleril???

Bericht door abc »

Bedankt voor de info, en mijn excuses dat het zo lang duurde voor een reply:)

Ik ben desondanks de originele werking en de bijwerkingen toch maar begonnen met het slikken van de medicijnen. 1 tablet per dag. Helaas hielpen ze bijna niets, op mijn werk, waar het dan ook heel warm is gutste het zweet er weer uit. Daarnaast werd ik er ontzettend duf van, en is het medicijn in combinatie met uitgaan de avond er voor al zeker niet aan te raden, ik viel bijna flauw op mijn werk, en daar heb ik nooit last van.

Ik heb contact opgenomen met mijn huisarts en heb hem gevraagd toch de oxybutinine uit te proberen. Deze ga ik morgen ophalen. Hopen dat dit een uitkomst biedt.
Plaats reactie