Pillen tegen overmatig zweten?

Waaronder oxybutynine en glycopyrronium tabletten/spray/creme.

Moderators: Thijs, Erje

Ries
Beekje
Beekje
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 11 aug 2010, 16:02
Contacteer:

Re: Pillen tegen overmatig zweten?

Bericht door Ries »

Ik ga nu eerst 6 weken aan de 5mg Metropolol. Dan kijken we hoe dat gaat omdat de 'normale' werking van die bètablokker ook pas na 6 weken echt goed doorwerkt.

Ik ben wel benieuwd hoe lang het duurt voor je van de diverse pillen effecten zou kunnen verwachten. Want te lang bij een niet werkend medicijn stilstaan is ook niks. En hoe vaak verhoog je een dosis hoeveel, voordat je overstapt naar Ramipril of Oxybutinine?

Kunnen mensen hier vertellen hoeveel mg Metropolol ze hebben gehad, en wanneer effecten merkbaar werden? Tevens bij Ramipril? (over oxybutinine is hier genoeg te vinden).

Andere ervaringen met het uitproberen enzo?
Ries
Beekje
Beekje
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 11 aug 2010, 16:02
Contacteer:

Re: Pillen tegen overmatig zweten?

Bericht door Ries »

Ik heb over mijn vraag Sudor gebeld, maar niet heel duidelijk of uitgebreid antwoord gekregen. Ramipril werd niet meer genoemd, dus ga er van uit dat dat nauwelijks nog toegepast wordt.

Mijn 50mg Metoprolol is sinds vrijdag verhoogd naar 100mg (deze waarden beginnen ze bij Sudor ook mee bij iemand met verhoogde bloeddruk) maar heb sindsdien zodanige bijwerkingen dat ik de hele week niet heb gewerkt omdat ik dacht dat ik ziek was. Totdat ik vannacht andermans ervaringen met de bijwerkingen las... 10% heeft last van duizelingen, (extreme) vermoeidheid en slapte, onrustige ingewanden, kortademigheid zelfs... Ik hoor dus bij die 10%, en velen hebben er jaren later nog last van. Geen bètablokker dus meer voor mij, en ook die ACE-remmer Ramipril schijnt dezelfde bijwerkingen te kennen...

Moet nog overleggen met de huisarts, maar dat wordt dus mooi Oxybutinine tegen het zweten, veel minder bijwerkingen bij mogelijk. De hoge bloeddruk pak ik zelf wel aan via voeding en sport (ben verder gewoon gezond, geen cholesterol, suikerziekte oid).

Sudor meldde mij dat ze met Oxybutinine beginnen met 3x daags 2.5mg, tot een max. van 20mg per dag. Zo staat het ook in hun online folder :)

Hoop dat jullie wat aan deze info en ervaringen hebben :)
biagee
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 27 jun 2011, 15:53
Contacteer:

Re: Pillen tegen overmatig zweten?

Bericht door biagee »

Ben vanmorgen naar de ha geweest en heb gevraagd naar pillen voor mijn zweten.
Kreeg als antwoord dat er geen pillen zijn voor dit probleem. Mijn leeftijd en lichaam zouden de oorzaak zijn.
Oxybutinine wil hij niet voorschrijven, het is geen erkend middel voor dit probleem, het houd het zweten tegen, je lichaam is warm, je gaat iets doen en je word nog warmer omdat je niet zweet. Op een gegeven moment bezwijk je daar aan en ik ben nog niet levensmoe, alleen zweetmoe.
Misschien in het najaar als het 10 graden is buiten mag ik terugkomen om het te proberen, maar vooral niet in de zomermaanden.
Het was even slikken, want ja, hopen doe je toch, maar ik moet er mee door.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Pillen tegen overmatig zweten?

Bericht door Thijs »

biagee schreef:Ben vanmorgen naar de ha geweest en heb gevraagd naar pillen voor mijn zweten.
Kreeg als antwoord dat er geen pillen zijn voor dit probleem. Mijn leeftijd en lichaam zouden de oorzaak zijn.
Oxybutinine wil hij niet voorschrijven, het is geen erkend middel voor dit probleem, het houd het zweten tegen, je lichaam is warm, je gaat iets doen en je word nog warmer omdat je niet zweet. Op een gegeven moment bezwijk je daar aan en ik ben nog niet levensmoe, alleen zweetmoe.
Misschien in het najaar als het 10 graden is buiten mag ik terugkomen om het te proberen, maar vooral niet in de zomermaanden.
Het was even slikken, want ja, hopen doe je toch, maar ik moet er mee door.
Er zijn wel degelijk pillen voor.... onder andere oxybutynine. Het is niet officieel geregistreerd als medicijn tegen overmatig zweten, maar ze bestaan wel degelijk. Er zijn er nog meer zelfs. Namen kun je vinden op google. Ik ben ook niet levensmoe maar wel zeer ernstig zweetmoe. Ik ben vandaag ook naar de ha geweest voor oxybutinine. Ik heb haar uitgelegd wat ik er van weet en ze stond er niet afwijzend tegenover alleen wilde ze eerst met de apotheker overleggen. Ik hoor donderdag meer. Dat je lichaam warmer word en dat je daar aan bezwijkt vind ik lichtelijk overdreven. Zo snel bezwijk je niet en zeker niet na 1 pil van 2,5 miligram oxybutynine. Je lichaam laat nog genoeg zweet vrij, helemaal niet meer zweten zou dodelijk zijn en dit wil niemand en kan ook niet. Probleem met de meeste huisartsen is dat zij gewoon te weinig afweten van hyperhidrosis. Das het hele probleem. Mijn ha weet er ook niet alles van en ik heb alles moeten uitleggen. Ik wens je heel veel sterkte in deze zomermaanden.

groetjes Thijs
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht