Oxybutinine tabletten tijdens examen?

Waaronder oxybutynine en glycopyrronium tabletten/spray/creme.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
zoefff
Plas
Plas
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 20:14
Contacteer:

Oxybutinine tabletten tijdens examen?

Bericht door zoefff »

Ik moet binnenkort wat examens doen en ik zie er ECHT tegenop om daar doorweekt te zitten. Bang dat iemand het ruikt (zweetkont, voeten en vooral handen) en kan me daarom niet goed op het examen richten.

Kunnen Oxybutinine tabletten daarvoor helpen? Of is dat juist niet aan te raden doordat je er bijv slaperig van wordt, niet kan concentreren, of door die bijwerking van hallucinaties enzo?

Ik wil ze dan alleen voor dat soort momenten gebruiken (weet niet hoever ik van tevoren dan moet beginnen?). En niet voor gewone dagen omdat ik bang ben voor de bijwerkingen en hoewel ik zweet nu nog wel kerngezond ben. Ik wil zweten niet vervangen voor andere kwaaltjes...

Hoop dat iemand me kan helpen want maak me er heel zorgen over en kan pas volgende week bij de huisarts langs..
MadCreation
Beekje
Beekje
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 08 mei 2006, 08:35
Contacteer:

Bericht door MadCreation »

Ik slik een paar dagen oxybutinine en ik heb helemaal geen last van bijwerkingen. Dus voor die reden zou ik het niet laten. Als je wat merkt, kun je er direct meet stoppen toch?

Ik zou het echter niet slikken tijdens je examen. Hoewel ik geen last heb van bijwerkingen ( bewust iig) zou ik toch helemaal fris ( voorzover dat kan met dat gezweet:) ) het examen in willen gaan.Tijdens een examen heb je immers volle concentratie nodig.

Kan je niet een hempje zonder mouwen aan doen met daarover een los jasje?

iig veel succes met je examens!
Steff
Plas
Plas
Berichten: 42
Lid geworden op: di 31 jan 2006, 21:25
Contacteer:

Bericht door Steff »

Als je het doet, zou ik wel vooraf testen met die dingen of je bijwerkingen hebt. Is voor iedereen weer anders. In mijn geval is er geen sprake van concentratieverlies. Zou ook niet best zijn, want ik slik die dingen dagelijks en kan me in mijn werk niet direct fouten veroorloven. Concentratieverlies was echter wel één van de mogelijke bijwerkingen, meen ik. Zeker testen hoe het bij jou werkt vóórdat je daadwerkelijk examen zit te maken en afhankelijk daarvan kijken wat je doet!

Succes iig!
TomH
Oceaan
Oceaan
Berichten: 741
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 12:19
Contacteer:

Bericht door TomH »

Steff schreef:Concentratieverlies was echter wel één van de mogelijke bijwerkingen, meen ik.
Klopt, het heeft ook invloed op je reactievermogen enzo. Autorijden kan het ook invloed op hebben dus ik zou het tijdens de examens niet doen. Je examens halen is vele malen belangrijker dan droog blijven.
loortje
Beekje
Beekje
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 28 apr 2006, 16:07
Contacteer:

Bericht door loortje »

Hoi

Ik heb effe wat opgezocht in de boeken die ik heb (ben geneeskunde student)
De bijwerkingen zijn:
  • droge mond
    accomodatiestoornissen (dan kan je niet goed scherpstellen met je ogen)
    wazig zien
    verminderde traanvorming
    verhoogde oogdruk
    anorexie (gebrek aan eetlust)
    misselijkheid en braken
    obstipatie (niet goed kunnen poepen)
    diarree
    urineretentie (vasthouden van urine)
    vasodilatatie (uitzetten van je bloedvaten)
    tachycardie (snelle hartslag)
    duizeligheid, sufheid
    hoofdpijn
    impotentie
    zelden: allergische reacties
Dit zijn best ernstige bijwerkingen, maar vergeet niet dat elk medicijn bijwerkingen heeft, maar dat ze in heel veel gevallen niet optreden. Het is zeer persoonsgebonden. Kijk voor de aardigheid eens op de bijsluiter van paracetamol en zie wat voor bijwerkingen dat heeft. Bespreek je problemen met je huisarts, die kan het beste inschatten wat voor jou het beste is. Ik ben nog in de leer :P
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

loortje schreef:Dit zijn best ernstige bijwerkingen, maar vergeet niet dat elk medicijn bijwerkingen heeft, maar dat ze in heel veel gevallen niet optreden. Het is zeer persoonsgebonden. Kijk voor de aardigheid eens op de bijsluiter van paracetamol en zie wat voor bijwerkingen dat heeft.
Inderdaad... dus waarom altijd de nadruk op die bijwerkingen terwijl die 9 van de 10 keer amper verschijnen. Ik denk dat mensen zo onnodig bang worden gemaakt. Ik zou persoonlijk in ieder geval 10 keer liever oxybutinine pillen slikken dan een operatie tegen HH ondergaan...

Raadpleeg wel altijd eerst je huisarts voordat je pillen gaat slikken.
fraz
Plas
Plas
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 10 feb 2006, 23:31
Contacteer:

Bericht door fraz »

eerlijk gezegd zou ik allebei niet doen (operatie en pillen slikken). Ik slik al amper tot nooit een paracetamolletje. Ik vind het gewoon niet prettig dat die pillen dus niet alleen plaatselijk werken (oksels) maar van invloed is op je hele lichaam. Veel bijwerkingen zul je niet direct merken maar misschien wel op langere termijn ben ik bang. Botox zou ik nog overwegen omdat dat zeer plaatselijk werkt en voor zover ik begrijp ook maar tijdelijk. Ik vind denk ik de kwaal (veel zweten) voor mij niet erger dan het medicijn.
loortje
Beekje
Beekje
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 28 apr 2006, 16:07
Contacteer:

Bericht door loortje »

Thijs schreef:Ik zou persoonlijk in ieder geval 10 keer liever oxybutinine pillen slikken dan een operatie tegen HH ondergaan...

Raadpleeg wel altijd eerst je huisarts voordat je pillen gaat slikken.
Ik ben het helemaal met je eens. Indien bijwerkingen optreden bij medicatiegebruik kan je altijd nog stoppen. Natuurlijk zijn er bijwerkingen die permanent kunnen zijn, maar dit is meestal niet het geval. Als bij een operatie iets mis gaat (en ik lees hier nogal ernstige dingen; klaplong, zenuwen geraakt...) dan is het meteen goed mis.
Punt blijft: slik nooit zomaar een paar pillen; lees altijd de bijsluiter en overleg met je huisarts!
zoefff
Plas
Plas
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 20:14
Contacteer:

Bericht door zoefff »

Bedankt voor al het advies! Ik ga het toch maar proberen dan, wel even aan de huisarts vragen natuurlijk. Als ik daarvoor geen last heb van concentratieverlies kan ik het altijd nog tijdens een examen proberen denk ik.....

Weet eigenlijk wel dat die bijwerkingen bij alle medicijnen kunnen optreden en heel kleine kans is, alleen ben er altijd huiverig voor omdat de kans op hyperhidrosis ook zo klein is en toen ook de jackpot binnengesleept :P
Erje
Moderator
Moderator
Berichten: 561
Lid geworden op: di 29 nov 2005, 13:40
Contacteer:

Bericht door Erje »

Thijs schreef:
loortje schreef:Dit zijn best ernstige bijwerkingen, maar vergeet niet dat elk medicijn bijwerkingen heeft, maar dat ze in heel veel gevallen niet optreden. Het is zeer persoonsgebonden. Kijk voor de aardigheid eens op de bijsluiter van paracetamol en zie wat voor bijwerkingen dat heeft.
Inderdaad... dus waarom altijd de nadruk op die bijwerkingen terwijl die 9 van de 10 keer amper verschijnen. Ik denk dat mensen zo onnodig bang worden gemaakt. Ik zou persoonlijk in ieder geval 10 keer liever oxybutinine pillen slikken dan een operatie tegen HH ondergaan...

Raadpleeg wel altijd eerst je huisarts voordat je pillen gaat slikken.
Dit zou ik voor een examen NOOIT riskeren. Liever kletsnat en geslaagd dan droog en misschien gezakt...toch??

Oh en heel veel succes trouwens!!
zoefff
Plas
Plas
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 20:14
Contacteer:

Bericht door zoefff »

Bedankt erje, je hebt gelijk, slagen is het belangrijkste!

Het is alleen zo dat ik al eerder bij een toetsje helemala doorweekt was, onwijse zweetkont, nog nooit eerder van last gehad en dan op zo'n moment! Was ook erg te ruiken en daar erg van geschrokken, dus nu ben ik bij examen heel bang voor weer zo een toestand! Misschien moet ik mezelf maar in een luier hijsen :P
loortje
Beekje
Beekje
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 28 apr 2006, 16:07
Contacteer:

Bericht door loortje »

Hey!

Ik snap volkomen dat je liever kletsnat bent en je examen haalt dan lekker droog en zakken. Toch weet ik uit ervaring hoe vreselijk vervelend je je kan voelen tijdens tentamens/examens. Ik heb ooit een tentamen moeten maken in een bloedhete zaal; aangezien ik zo doorweekt raakte en eigenlijk zelfs een beetje in paniek (ik moest immers nog anderhalf uur reizen eer ik thuis was) is het tentamen vreselijk mis gegaan.

De pillen werken na ongeveer 30-60 minuten en werken 6-10 uur (volgens farmacotherapeutisch kompas: hier staan alle medicaties in) Ik weet niet wanneer je tentamens hebt, maar je zou het eens een dagje kunnen proberen. Neem de pillen in en probeer na een uur ofzo een moeilijk boek te lezen. Let wel: alles in overleg met je huisarts!
sita
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: do 30 mar 2006, 19:13
Locatie: belgië
Contacteer:

Bericht door sita »

hoi,

had over deze tabletten ook een vraagje: moet je ze eerst een week voornemen voor ze beginnen te werken? ik zou ze willen nemen als ik es uitga of een feestje heb maar gewoon overdag niet...zou dat kunnen of moet je ze echt elke dag nemen?
Plaats reactie