Oxybutynine

Waaronder oxybutynine en glycopyrronium tabletten/spray/creme.

Moderators: Thijs, Erje

Mitsiejj
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: do 11 mei 2006, 18:45
Contacteer:

Oxybutynine

Bericht door Mitsiejj »

Hallo

Nou heb ik een vraag over oxybutynine, vanochtend heb ik mn
eerste pilletje gehad en zonet mn tweede maar wanneer moet
ik merken of het werkt? Op het moment heb ik het idee nog niet
echt dat het helpt..
Alvast bedankt

Kus
Fientje
Druppel
Druppel
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 09:21
Contacteer:

Bericht door Fientje »

Dit heb ik gekopieerd uit het geneesmiddel repertorium.
Misschien heb je er wat aan.
Groetjes
Fientje :)


Dridase [ALTANA Pharma BV]
(hydrochloride)
Stroop 1 mg/ml; 250 ml. De stroop bevat methylparahydroxybenzoëzuur als conserveermiddel.
Tablet 2,5 mg, 5 mg.


Kentera [UCB Pharma BV]
Pleister met gereguleerde afgifte 36 mg/39 cm2 komt overeen met 3,9 mg/24 uur.


Oxybutynine Tabletten [Diverse fabrikanten]
(hydrochloride)
Tablet 2,5 mg, 5 mg.






CFH-Advies
Indien een blaastraining fysiek en cognitief niet mogelijk of onvoldoende effectief is komen volgens huidig gebruik darifenacine, flavoxaat, oxybutynine, solifenacine en tolterodine in aanmerking voor de behandeling van urge en urge-incontinentie. De gemiddelde verbeteringen van oxybutynine pleister en tablet, darifenacine, solifenacine en tolterodine zijn gering ten opzichte van placebo. Alle middelen geven aanleiding tot met name anticholinerge bijwerkingen, waarbij die van oxybutynine tablet in het algemeen frequenter en hinderlijker zijn. Oxybutynine pleister geeft minder anticholinerge bijwerkingen dan de tablet, maar kan aanleiding geven tot lokale huidreacties. Met de pleister is maar één dosering mogelijk. De voorkeur blijft uitgaan naar tolterodine. Tijdens de behandeling dient regelmatig de balans te worden opgemaakt tussen effectiviteit en bijwerkingen.



Eigenschappen
Werkt direct spasmolytisch en parasympathicolytisch op de gladde detrusorspier van de blaas. Het vergroot de capaciteit van de blaas, verlaagt de frequentie van ongeremde contracties van de detrusorspier en stelt de eerste aandrang tot urineren uit. De werking is voornamelijk toe te schrijven aan een actieve metaboliet. Werking: binnen 30–60 min. (tablet). Werkingsduur: 6–10 uur (tablet), ca. 96 uur (pleister).


Kinetische gegevens
Resorptie: snel en volledig. F tablet = ca. 6% door groot first-pass-effect in de lever o.a. tot het actieve N-desethyloxybutynine. Tmax = binnen 1 uur (tablet), na 24-48 uur (pleister). Vd = 2,8 l/kg. Metabolisering: in de lever door CYP3A4 tot o.a. de actieve metaboliet N-desethyloxybutynine. Eliminatie: met de urine, vnl. als metabolieten. T1/2el = 2–3 uur.


Indicaties
Pollakisurie en urine-incontinentie bij een hyperreflectoire instabiele blaas.


Contra-indicaties
Obstructieve mictiestoornissen. Pollakisurie en nycturie door een hart- of nieraandoening. Stenose of obstructie van het maag-darmkanaal, neiging tot darmatonie, megacolon, ernstige colitis. Myasthenia gravis. Nauwe-kamerhoekglaucoom.


Zwangerschap/Lactatie
Over het gebruik van deze stof tijdens zwangerschap bij de mens bestaan onvoldoende gegevens om de mogelijke schadelijkheid te beoordelen. Gebruik bij dierproeven met hoge doses is schadelijk gebleken. Niet gebruiken tijdens het eerste trimester van zwangerschap. Gebruik tijdens tweede en derde trimester wordt afgeraden.

Het is onbekend of oxybutynine wordt uitgescheiden in de moedermelk bij mensen; bij ratten is dit wel het geval.. Bij gebruik geen borstvoeding geven.


Bijwerkingen
Bij gebruik van de pleister frequent lokale huidreacties. Zowel bij de tabletten als de pleister komen parasympathicolytische bijwerkingen voor zoals droge mond, accommodatiestoornissen, cycloplegie, amblyopie, wazig zien, verminderde traanvorming, verhoogde oogdruk, verminderde warmtetolerantie door verminderde zweetsecretie, anorexie, misselijkheid en braken, obstipatie, diarree, urineretentie, vasodilatatie, tachycardie, hartritmestoornissen en palpitaties. Met name droge mond komt minder vaak voor bij gebruik van de pleister. Verder duizeligheid, sufheid, hoofdpijn, 'flushing'. Impotentie. Bij de tabletten zelden allergische reacties (huiduitslag, angio-oedeem, fotosensibiliteit). Bij kinderen kan juist excitatie van het CZS optreden met o.a. rusteloosheid, angst, desoriëntatie, hallucinaties en zelden convulsies.


Interacties
Gelijktijdig gebruik met tricyclische antidepressiva of andere middelen met een parasympathicolytische werking kan additie van de anticholinerge effecten tot gevolg hebben en bij ouderen tevens leiden tot verwardheid. Mogelijk versterken middelen, die eveneens substraat zijn voor het CYP3A4 of een remmer zijn van dit enzym, de anticholinerge effecten.


Waarschuwingen en voorzorgen
Voorzichtigheid is geboden bij lever- en nierfunctiestoornissen, hartaandoeningen, hiatus hernia, hyperthyroïdie, prostaathyperplasie, koorts of hoge omgevingstemperatuur, cognitieve stoornis, ziekte van Parkinson en autonome neuropathie. Symptomen van hyperthyroïdie, hartfalen, hartritmestoornissen, coronaire aandoeningen, hypertensie en prostaathyperplasie kunnen verergeren. Voorzichtigheid is geboden bij pollakisurie en nycturie door een hart- of nieraandoening. Oxybutynine kan leiden tot sufheid en wazig zien. Vele dagelijkse bezigheden, zoals deelname aan het verkeer, gevaarlijke werkzaamheden, kunnen daarvan hinder ondervinden. Dit middel kan door pupilverwijding de oogdruk verhogen en een aanval van acuut glaucoom veroorzaken. Ouderen en kinderen zijn vaak gevoeliger voor parasympathicolytica; nauwkeurige regulatie van de dosering is daarom vereist. Zoals bij alle middelen met een parasympathicolytische werking kunnen bij chronisch gebruik door verminderde speekselvorming cariës, parodontale aandoeningen en orale candidiasis ontstaan. Het gebit daarom regelmatig controleren. Gebruik van de pleister geeft minder vaak klachten over een droge mond dan gebruik van de tabletten. De pleister is alleen onderzocht bij volwassenen.


Overdosering
Symptomen: Verstoring van het centrale zenuwstelsel met onrust, excitatie, psychotische symptomen; circulatiestoornissen ('flushing', hypotensie); koorts; misselijkheid/braken. Ernstige overdosering kan leiden tot verlamming, ademhalingsdepressie en coma.
Therapie: Onmiddellijk maagspoelen en fysostigmine langzaam intraveneus. Volwassenen: 0,5–2 mg, zo nodig na vijf minuten nogmaals 1–2 mg; max. 5 mg. Kinderen: 30 microg/kg lichaamsgewicht, zo nodig herhalen; max. 2 mg in totaal. Bij uitgesproken onrust: diazepam.


Dosering
Volwassenen: Oraal: 2,5 mg iedere 8 uur; zo nodig verhogen tot 5 mg iedere 6–8 uur; max. 20 mg per dag. De laagst effectieve dosis kiezen. Bij ouderen starten met 2,5 mg tweemaal per dag, zonodig verhogen tot 5 mg 2–3 maal per dag. De laagst effectieve dosis kiezen. Kinderen: vanaf 5 jaar tot een maximum van 0,3–0,4 mg/kg per dag in 2–3 doses; bijvoorbeeld 5–9 jaar: tot 2,5 mg driemaal per dag; 9–12 jaar: tot 5 mg tweemaal per dag; > 12 jaar: tot 5 mg driemaal per dag. Volwassenen: Transdermaal: tweemaal per week (eens per 3-4 dagen) één pleister op een stukje droge, intacte huid op de buik, de heupen of het zitvlak aanbrengen. Voor elke nieuwe pleister een nieuwe plek op de huid kiezen om te voorkomen dat een pleister binnen een week tweemaal op dezelfde plek wordt aangebracht.
Zwetertje1977
Zee
Zee
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 20 nov 2005, 16:14
Contacteer:

Re: Oxybutynine

Bericht door Zwetertje1977 »

Mitsiejj schreef:Hallo

Nou heb ik een vraag over oxybutynine, vanochtend heb ik mn
eerste pilletje gehad en zonet mn tweede maar wanneer moet
ik merken of het werkt? Op het moment heb ik het idee nog niet
echt dat het helpt..
Alvast bedankt

Kus
Ik merkte pas na een dag of 3 a 4 verschil in zweetproduktie.
Ruud
Beekje
Beekje
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 13:33
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Ruud »

Contra-indicaties
Obstructieve mictiestoornissen. Pollakisurie en nycturie door een hart- of nieraandoening. Stenose of obstructie van het maag-darmkanaal, neiging tot darmatonie, megacolon, ernstige colitis. Myasthenia gravis. Nauwe-kamerhoekglaucoom.
Zou ik toch ff heel goed over nadenken eer dit in te nemen. :shock:
Erje
Moderator
Moderator
Berichten: 561
Lid geworden op: di 29 nov 2005, 13:40
Contacteer:

Bericht door Erje »

Ruud schreef:
Contra-indicaties
Obstructieve mictiestoornissen. Pollakisurie en nycturie door een hart- of nieraandoening. Stenose of obstructie van het maag-darmkanaal, neiging tot darmatonie, megacolon, ernstige colitis. Myasthenia gravis. Nauwe-kamerhoekglaucoom.
Zou ik toch ff heel goed over nadenken eer dit in te nemen. :shock:
Precies, dan maar liever " gewoon " zweten ........
inimini
Beekje
Beekje
Berichten: 18
Lid geworden op: do 11 mei 2006, 18:31
Contacteer:

Bericht door inimini »

Precies, dan maar liever " gewoon " zweten ........

Ik ben het hier niet mee eens. Ikzelf transpireer ook verschrikkelijk onder de oksels en heb er alles voor over om daar van af te komen. Al zou gaan transpireren op de rug, het maakt mij allemaal niet uit, als ik maar van die natte oksels af kom.

Als je er al 10 jaar last van hebt en elke maand nieuwe shirts kan kopen, geen leuke gekleurde truitjes aan kan, niet uitbundig kan zwaaien, je altijd ongemakkelijk voelt, en je hebt het vooruitzicht hier nog 60 jaar mee rond te lopen....Nou dan is mijn keuze snel gemaakt! Dan maar medicijnen slikken die bijwerkingen KUNNEN hebben!

Trouwens, als er 'enge' bijwerkingen zouden kunnen optreden kan je altijd nog stoppen met het nemen van OXY...

Ik vind het in ieder geval de moeite waard om te proberen!!!
Steff
Plas
Plas
Berichten: 42
Lid geworden op: di 31 jan 2006, 21:25
Contacteer:

Bericht door Steff »

Erje schreef:
Ruud schreef:
Contra-indicaties
Obstructieve mictiestoornissen. Pollakisurie en nycturie door een hart- of nieraandoening. Stenose of obstructie van het maag-darmkanaal, neiging tot darmatonie, megacolon, ernstige colitis. Myasthenia gravis. Nauwe-kamerhoekglaucoom.
Zou ik toch ff heel goed over nadenken eer dit in te nemen. :shock:
Precies, dan maar liever " gewoon " zweten ........
Ik heb tien keer liever een niet-zichtbare aandoening/ziekte, dan een zichtbare aandoening/ziekte als overmatig zweten. Zou het zweten zo inruilen voor iets anders beperkends waarmee je in principe oud kunt worden, maar wat van de buitenkant niet te zien is.

Het te veel en te opvallend zweten heeft mij de laatste (minimaal 8 ) jaren zo dwars gezeten dat ik er veel te veel mijn doen en laten op heb afgestemd. En nog steeds doe. Het staat mij in de weg om me gelukkig te voelen. Daar heb ik veel voor over om het te veranderen. Het vreet psychisch aan me.

Bovendien: als je alle dingen die je dagelijks naar binnen werkt gaat doodanalyseren, dan wil je niks meer eten. Overal is wel iets achter te vinden en tegenwoordig schijn je van het lulligste dropje al kanker of een andere ziekte te krijgen. Elk middeltje tegen wat dan ook heeft een bijsluiter met de meest erge MOGELIJKE bijwerkingen. Ik laat me er niet bang door maken en merk het wel. Naïef? Nee, dat denk ik niet. Enkel op zoek naar een ´vrij´ gevoel....
Ruud
Beekje
Beekje
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 13:33
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Ruud »

Ik denk dat het niet nodig is al je persoonlijke overwegingen en onzekerheden voortvloeiend uit hh uit te leggen. Iedereen heeft er last van en wil er vanaf. Mag toch aannemen dat eenieder hier dat zich wel kan indenken.

Ga elkaar niet meteen lopen aanvallen en voel je niet meteen aangevallen. uitgangsspunt hier is respect voor elkander, dus dat is helemaal niet nodig!

Deze medicatie heeft echter dermate mogelijke bijwerkingen dat onderstreping hiervan mij geen overbodige nut lijkt. Mensen lezen hier dikwijls overheen: het doel heiligt niet altijd de middelen.
justadancer

Bericht door justadancer »

Ik zou er bijvoorbeeld niet aan beginnen want ik heb al moeilijke darmen en als ik moet kiezen zweet ik liever. Je ziet misschien niet dat je moeilijke darmen hebt van de buitenkant maar vervelend is het wel en het zweten kan je verbergen door fleece truien te dragen of zwarte kleding. Maar darmen die niet optimaal werken, op de lange termijn kan het opleveren dat:

- je dikker word (je ontlasting word tot in ten treure gekneed dus ook alle stoffen zoals vet waar je dik van word dit slaat zich op in je lichaam en je komt er niet meer van af)
- harde ontlasting (kan zeer pijnlijk zijn en zelf aandoeningen opleveren in ergste geval een stoma)
- veel buik pijn, paracetamol en pijnstillers helpen op den duur niet meer
- 1 tot 3 keer peer week naar de wc, veel ontlasting en vuil blijven in je darmen hangen waardoor het op de lange termijn erger word.

Dit zijn nog maar een paar dingen.
Dit is geen aanval op mensen die het wel gebruiken maar denk er a.u.b. goed overna voor je het gebruikt, en als je er last van krijg kan je stoppen met dit spul maar het is meestal niet zo dat de klachten meteen over zijn.

Verder vind ik de bijwerkingen niet mis maar dat is voor ieder persoonlijk.

En ik ben blij voor de mensen waarbij deze medicijnen wel werken
Remon
Vijver
Vijver
Berichten: 58
Lid geworden op: za 03 sep 2005, 16:45
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Remon »

iniminie schreef:
Al zou gaan transpireren op de rug, het maakt mij allemaal niet uit, als ik maar van die natte oksels af kom.
RUILEN???? :D :D
Steff
Plas
Plas
Berichten: 42
Lid geworden op: di 31 jan 2006, 21:25
Contacteer:

Bericht door Steff »

Ruud schreef:Ik denk dat het niet nodig is al je persoonlijke overwegingen en onzekerheden voortvloeiend uit hh uit te leggen. Iedereen heeft er last van en wil er vanaf. Mag toch aannemen dat eenieder hier dat zich wel kan indenken.

Ga elkaar niet meteen lopen aanvallen en voel je niet meteen aangevallen. uitgangsspunt hier is respect voor elkander, dus dat is helemaal niet nodig!

Deze medicatie heeft echter dermate mogelijke bijwerkingen dat onderstreping hiervan mij geen overbodige nut lijkt. Mensen lezen hier dikwijls overheen: het doel heiligt niet altijd de middelen.
Vanuitgaande dat je hier op mij reageert: ik val niemand aan, ik zeg alleen hoe ik tegen die tabletten aankijk en waarom het voor mij de moeite waard is om het wel te proberen.

Ik vind dat de mogelijke bijwerkingen hier vaak teveel benadrukt worden. Tuurlijk moet je er naar kijken en op letten en zijn het pittige dingen die als bijwerking KUNNEN optreden. Alleen worden de berichten vaak zo geplaatst dat het voor 99% zeker is dat je de bijwerkingen krijgt, terwijl het waarschijnlijk zelden tot nooit voor komt. Okee, een droge mond komt veelvuldig voor..

Mensen wijzen op mogelijke bijwerkingen is goed, maar maak anderen niet onnodig bang de stap te nemen om deze pillen te proberen, in de hoop een enorm fysiek én psychisch probleem te verhelpen. Bovendien gaat dit in overleg met de huisarts, omdat hij/zij de pillen moet voorschrijven. Ik ga er gemakshalve vanuit dat je iemand met hoofdpijn die een paracetamol wil pakken ook niet bang gaat maken over de eventuele bijwerkingen.

Uiteraard moet een ieder voor zichzelf bepalen wat diegene wel of niet een risico vindt, is het slim dit goed overwogen te doen en wil ik verder niet pushen iets wel of juist niet te doen. Het enige dat ik kan meegeven is dat ik persoonlijk in ieder geval geen hinder ondervindt van eventuele bijwerkingen, behalve de droge mond dan dus. Maar dat kan bij een ander natuurlijk anders zijn.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

zomaar even wat bijwerkingen wat ik op internet vond over paracetamol:

* Overschrijd de maximale doseringen niet (zie hierna). Hoewel paracetamol een betrekkelijk veilige pijnstiller is, kan overdosering leiden tot leverbeschadiging.
* Allergie voor paracetamol komt zelden voor, maar let toch op. Allergie uit zich vaak binnen enkele uren na inname: uitslag, jeuk, benauwdheid en/of gezwollen tong/keel; waarschuw direct een arts. Iemand die in het verleden een lichte allergische reactie had, kan de tweede keer heftiger reageren.
* Bij overmatig gebruik van pijnstillers loopt u kans op medicatie-afhankelijke hoofdpijn; die kans is groter bij pijnstillers die ook coffeïne bevatten.
* Baby's, peuters en kleuters tot 4 jaar kunt u zelf kinder-paracetamol geven, maar niet langer dan 2 dagen achtereen; vraag uw apotheker een doserings-advies en houdt u zich daaraan! Als na 2 dagen de klachten nog niet over zijn, neem dan contact op met uw arts.
* Ouderen: naarmate de leeftijd vordert, breekt het lichaam de paracetamol trager af; gebruik liever niet meer dan 2 gram per dag.
* Lijdt u aan een lever- of nierziekte, wees dan uiterst voorzichtig met paracetamol. Gebruik het dan alleen onder dokterstoezicht.



Je begrijpt... ieder medicijn heeft bijwerkingen maar waarom nu altijd de nadruk hier op leggen? Als de bijwerkingen groter zijn dan het gewenste resultaat moet je het niet doen. Zo niet, enjoy een zweetvrij bestaan!
TomH
Oceaan
Oceaan
Berichten: 741
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 12:19
Contacteer:

Bericht door TomH »

Thijs schreef:Je begrijpt... ieder medicijn heeft bijwerkingen maar waarom nu altijd de nadruk hier op leggen? Als de bijwerkingen groter zijn dan het gewenste resultaat moet je het niet doen. Zo niet, enjoy een zweetvrij bestaan!
:thumbsup
kimmy
Oceaan
Oceaan
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 27 apr 2005, 08:46
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Bericht door kimmy »

de bijwerkingen MOETEN opgeschreven worden in de bijsluiter maar dat wil idd niet zeggen dat je daar ook last van krijgt!
IK HEB ER GEEN LAST VAN .
Bij mij wekrt het juist goed!
Ik ging eerder 1 keer per 3 a 4 dagen naar het toilet en nu dagelijks!!!
Dus voor mij werkt het ook daarvoor!!

Laatr je daar niet door afschrikken probeer het en werkt het niet voor jou stop er dan gewoon mee!

Groetjes Kim
loortje
Beekje
Beekje
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 28 apr 2006, 16:07
Contacteer:

Bericht door loortje »

Ruud schreef:
Contra-indicaties
Obstructieve mictiestoornissen. Pollakisurie en nycturie door een hart- of nieraandoening. Stenose of obstructie van het maag-darmkanaal, neiging tot darmatonie, megacolon, ernstige colitis. Myasthenia gravis. Nauwe-kamerhoekglaucoom.
Zou ik toch ff heel goed over nadenken eer dit in te nemen. :shock:
Hey Ruud,

Bedenk wel dat dit de contra-indicaties zijn; dus wanneer je deze pillen NIET moet slikken. Omdat de eventuele bijwerkingen desastreus kunnen zijn. Dus alleen als je deze aandoeningen heb, mag je het niet slikken. Het is dus niet zo dat je deze aandoeningen kan krijgen.

Groetjes
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht