Seroxat

Waaronder oxybutynine en glycopyrronium tabletten/spray/creme.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Angela
Oceaan
Oceaan
Berichten: 415
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 18:16
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Seroxat

Bericht door Angela »

Hoi allemaal,
als eerste een nieuwtje; vandaag heb ik van mijn docent te horen gekregen dat ik mijn scriptie mag schrijven over HH en voeding! Hij zei wel dat hij dacht dat er waarschijnlijk niets uit zou komen maar vond het origineel genoeg om het goed te keuren en vond het wel erg interessant! Dus ben erg blij :).

Daarnaast moest ik van hem gaan zoeken in een medische database op Internet of er al onderzoek naar HH en voeding is gedaan. Toen kwam ik uit op een site waarop werd geschreven dat:

Paroxetine Useful for Palmar-Plantar Hyperhidrosis (October).Praharaj SK, Arora M.
Central Institute of Psychiatry, Ranchi, Jharkhand, India.

OBJECTIVE: To report a case of palmar-plantar hyperhidrosis (PPH) in which paroxetine was found to be helpful. CASE SUMMARY: A 32-year-old man with a history of excessive sweating of the palms and soles since childhood was diagnosed with PPH and was prescribed paroxetine 10 mg/day, which was increased to 20 mg/day. After one month, he experienced a marked reduction in sweating and improvement in socio-occupational functioning, which were sustained during follow-up at 6 months without any emergent adverse effects. DISCUSSION: Paroxetine's anticholinergic action may be responsible for its beneficial effect in PPH, as it may override the adrenergic mechanism, which has a minor effect on sweating from eccrine glands. Alternatively, paroxetine's beneficial effect in PPH may be secondary to its antianxiety effect, through central mechanisms. CONCLUSIONS: Paroxetine may be a useful option in the treatment of PPH.

PMID: 16940407 [PubMed - as supplied by publisher]

Paroxetine is beter bekend als Seroxat wat wordt gebruikt bij o.a. depressies. Hierboven staat dus dat bij een dosis van 20mg/d een man met HH aan handen en voeten minder last kreeg van zweten op deze plekken. Dit kon desondanks ook te wijten zijn aan het kalmerende effect van het medicijn. Maar heb dus hier op de site ook gelezen dat Ina en Mereltje dit medicijn ook gebruikten en hier juist hinder van ondervonden, als ik dat goed begreep? Of werd het zweten bij jullie weer erger nadat jullie weer begonnen met Seroxat? Sorry, heb het niet helemaal goed gelezen, zal zo nog eens opzoeken wat jullie precies hebben gezegd hierover. :)

Maar desondanks misschien iets dat zou kunnen helpen tegen HH?
gabie
Beekje
Beekje
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 13:00
Contacteer:

Bericht door gabie »

Ik slik ook paroxetine (20mg) maar het zweten is er niet meer of minder van geworden. Nog even erg....
jotika01
Plas
Plas
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 19:54
Contacteer:

Even verder kijken

Bericht door jotika01 »

Mensen, het is zeer uitzonderlijk dat HH verdwijnt door een AD. Vaak wordt HH juist veel erger door een AD! Zie de bijwerkingen...
mirela
Rivier
Rivier
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 12:57
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door mirela »

Kan beamenen dat het door gebruik van AD zweten meer wordt en dit wordt ook in de bijsluiter vermeld.

Groetjes Mirela
snowfreakz
Vijver
Vijver
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 26 okt 2005, 22:08
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door snowfreakz »

Een bekende bijwerking van Anti Depresiva is inderdaad zweten. Heb het ook wel ens gebruikt, maar gelijk vanaf gestapt omdat het zweten veel erger was dan normaal.
Angela
Oceaan
Oceaan
Berichten: 415
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 18:16
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door Angela »

Ja, dat dacht ik ook. Maar ben benieuwd hoe het dan komt dat dit medicijn wel bij die persoon werkte. Zullen wel andere factoren zijn geweest of een placebo-effect ofzo.[/i]
onehandy
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: di 13 nov 2007, 09:41
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door onehandy »

De man was w.s een flinke drinker, dan gaat het met transpireren stukken minder. Om een ad te gebruiken tegen transpiratieklachten is wel een gevaarlijke stap. Deze " nieuwe" ad's hebben veel meer bijwerkingen dan gedacht werd, en verslaving is een groot gevaar.
Plaats reactie