MIJN OPERATIE, THORACALE SYMPATHECTOMIE (MAART 2007)

Alles over operatieve ingrepen om het overmatig zweten tegen te gaan.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
bart
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: do 10 mei 2007, 20:25
Contacteer:

MIJN OPERATIE, THORACALE SYMPATHECTOMIE (MAART 2007)

Bericht door bart »

Hallo allemaal,

hierbij mijn verhaal over de operatie die in in maart jl. in het academisch ziekenhuis van Maastricht heb ondergaan.

Ik zweet sinds mijn twaalfde extreem onder mijn oksels en in mijn handen. Dit is tijdens die periode ineens op komen zetten en nooit meer weggegaan. Door het zweten kwam ik in een isolement en ging bepaalde situaties uit de weg.

Ik heb alles geprobeerd (zoals veel mensen op dit forum) om ervan af te komen. Alle deo's beschikbaar, creme/zalfjes, dysport (botox) injecties, acupunctuur. Niets hielp.

De dysport injecties hielpen 3 maanden en dan was het alle hevigheid terug. Omdat deze periodes veel korter waren dan gemiddeld gaf de betreffende arts aan dat ik beter is verder kon kijken naar een definitieve oplossing; thoracale sympathectomie. De arts gaf aan dat hij over de operatie niet genoeg wist om er een duidelijk advies over te geven. Hij raadde me aan om eerst een orienterend gesprek aan te gaan. Ik kreeg van die arts het adres van Sudor mee aangezien hij daar wel is van had gehoord.

Ik heb een afspraak gehad bij Sudor en na een lichamelijke test en een gesprek met de arts werd gezegd dat ik in aanmerking kwam voor de operatie. Na contact opgenomen te hebben met CZ bleek echter dat mijn verzekeringsmaatschappij de opertatie niet zou vergoeden. De telefoniste van CZ gaf aan dat ze de operatie wel vergoeden indien ik naar het Erasmus Ziekenhuis in Rotterdam en het Academisch ziekenhuis Maastricht zou gaan.

Aangezien ik in brabant woon heb ik contact opgenomen met ziekenhuis Maastricht. Daar kon ik op gesprek komen bij Dr Bouvy. Tijdens het gesprek mijn hele verhaal voorgelegd. Dr Bouvy stemde in met een operatie. De operatie had ze al tientallen keren uitgevoerd en ze wist me heel erg op mijn gemak te stellen. Ik kon haar altijd mailen indien ik nog vragen had. Ze gaf aan dat ik over een paar maanden geopereerd kon worden.

Na een wachttijd van 3 maanden kon ik in maart geopereerd worden. De operatie viel me in principe heel erg mee. Weinig pijn gehad en na de operatie was ik meteen kurkdroog. Ik ben op donderdag om 16.00uur geopereerd en op vrijdag mocht ik om 13.00uur het ziekenhuis verlaten.

Ik heb wel een periode van 2 tot 3 weken nodig gehad om de oude te worden. Zeker de eerste week veel in bed gelegen en rustig aan gedaan. het enge is (en dat had de doktor ook al aangegeven) dat enkele dagen na de operatie het zweten voor een paar dagen in alle hevigheid terugkomt, en het dus lijkt dat het allemaal niets geholpen heeft. Maar na twee dagen was dat gelukkig over.

Na enkele weken zijn de hechtingen opgelost in het lichaam en nu zijn er slechts 3 plekjes onder beide armen die herrineren aan de operatie.

Ik ben op dit moment zowel onder mijn armen als in mijn handen droog. Mijn linkeroksel en linkerhand kunnen soms nog een heel klein beetje vochtig zijn, maar dat is niet eens noemenswaardig.

Kortom, een super gevoel en ik ben begonnen aan een tweede leven!! Een TOP gevoel want ik kan nu weer zonder me 3 x per dag om te moeten kleden alle kleding aan die ik wil!!!! Handen geven is geen probleem meer. Ook de angst van het zweten is weg en de angst dat mensen het ruiken, daardoor voel ik me veel zekerder.

Ik kan iedereen aanraden die alles heeft geprobeerd en waarbij het zweten een sociaal probleem is, om de operatie aan te gaan!!!!!

Iedereen alle succes gewenst! Je kan reageren op deze mail als je nog vragen hebt. Ik zal de komende tijd terugkomen op de site om te reageren. Ik heb daar zelf ook veel gehad aan de reacties van anderen toen ik nog niet geopereerd was.

Gr Bart.
Maggie
Beekje
Beekje
Berichten: 25
Lid geworden op: za 22 jul 2006, 21:48
Contacteer:

Bericht door Maggie »

Hee Bart,
Fijn dat het zo goed geholpen heeft. Zelf heb ik het in april laten doen. Ook zeer goed gelukt en erg tevreden. De eerste dagen waren wel pijnlijk maar daarna ging het snel beter. Ik heb net als jij ook 1 of 2 dagen een soort 'terugval' gehad. Ik ben daar wel erg van geschrokken. Maar daarna was dat ook over. Ik heb wel compensatiezweet op andere plekken. Ene dag erger dan de andere. Maar daar zit ik niet zo mee, waar ik voor kwam, dat is helemaal over, de rest daar kan ik mee leven.
Een hele goede zomer gewenst! Gr. M.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht