Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Alles over operatieve ingrepen om het overmatig zweten tegen te gaan.

Moderators: Thijs, Erje

tom-miej
Beekje
Beekje
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 20 dec 2006, 22:25
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door tom-miej »

Hey dientje,

Dank voor je reactie. Hoe lang geleden ben jij geopereerd?


Update m.b.t. mijn status.

De spierpijn is nog aanwezig. Met name op de borst en tussen de schouderbladen. Afgelopen zaterdag wel gewoon weer van alles gedaan thuis (grasmaaien, etc..etc..) en daarmee de spieren flink laten werken. Dat heeft geholpen, want sinds gister heb ik er al een stuk minder last van.

Vanaf morgen ga ik de diclofenac ook afbouwen. Vorige week heb ik dat even geprobeerd maar dat was niet succesvol ;)

Verder zaterdagavond een goede test gehad. Een drukke verjaardag, en jawel, zo droog als een woestijn gebleven ;)
Heel even dacht ik dat m'n rug kletsnat was, maar ook dat was niet het geval. Tevens beginnen mijn handen steeds droger te worden.
Ik zou ze haast moeten gaan invetten met Atrix o.i.d.

Al met al, ik ben erg blij met de beslissing die ik heb genomen. 29 oktober een evaluatiegesprek en dan verder maar hopen dat alles goed blijft gaan hè :D

Voor iedereen die nog twijfelt en al het andere heeft geprobeerd, ga praten met een goede chirurg. Ik ben zeer, zeer tevreden met Dr. van Sterkenburg in Rijnstate. (http://hyperhidrosiscentrum.nl/)


Tom-miej
Hermiek
Druppel
Druppel
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 19 okt 2009, 21:45
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Hermiek »

Hallo!

Ik ben op maandag 28 September in Almelo geopereerd aan het overmatig zweten onder de oksels. Ook ik heb wat complicaties gehad na de operatie, maar gelukkig zijn mijn oksels sinds 10 jaar weer droog! Wat een opluchting!
Het heeft wat pijn gekost, maar ik zou het zo weer doen..
Ben nu nog herstellende, maar het gaat alweer een stuk beter, dus ik zou het mensen wel aan kunnen raden! Al zijn de gevolgen bij iedereen natuurlijk anders en mag ik alleen maar hopen dat mijn oksels ook de komende jaren droog blijven!

Groetjes Hermieke
tom-miej
Beekje
Beekje
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 20 dec 2006, 22:25
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door tom-miej »

Daar was ik weer :D


Morgen een evaluatiegesprek met de chirugh Dr. van Sterkenburg.
Ik ben benieuwd wat hij wil weten.

Inmiddels ben ik van de meeste pijn af. Alleen als ik moet niezen voel ik het nog, maar ook dat trekt al ver weg.
Pijnstillers gebruik ik ook niet meer, en volgende week ga ik weer fijn sporten.

Resultaat tot nu toe:
Overdag tijdens werk, vergaderingen, verjaardagen etc..
Droge oksels en handen.

Bij inspanning (gister nog even een zware kast omhoog lopen sjouwen) zijn rug en borst wel vrij vochtig, maar ach, dat maakt ook niet uit.
Oftewel, compensetair zweten komt bij mij eigenlijk niet echt voor. Zéker niet hinderlijk.

Ik ben dus na 3 weken na de operatie nog altijd erg positief. Héérlijk om niet meer te zweten :cheer


Tom-miej.
Hermiek
Druppel
Druppel
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 19 okt 2009, 21:45
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Hermiek »

Ik herken het best! Ik heb een slechtere conditie, door de vele rust die ik moest nemen.. Meer inspanning merk je nu wel! Dat kost tijd.. Ook ik heb droge oksels en erg droge handen, vooral de vingertoppen. (maar daar had ik geen last van zweten).
Verder heb ik ook vrijwel geen last van compensatie-zweten, gelukkig!!
petra30
Beekje
Beekje
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 31 aug 2009, 21:50
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door petra30 »

nou het is gewoon niet eerlijk,
ik ben in 2001 geholpen, omdat ik ook heel erg zweet, vooral mijn oksels en handen.
mijn handen waren vrijwel meteen droog, en de operatie vond ik mee vallen.
ik had een hele nieuwe kledingkast aangeschaft met gekleurde kleding want eindelijk zou ik die weer aan kunnen.
niets bleek daar van waar te zijn. mijn oksels zijn natter als ooit, en ook is mijn hele boven lichaam nu nat, mijn rug buik en borsten.
Het is vandaag een redelijk koude dag, en ik zit hier in een hemt met straaltjes over mijn rug,
juist omdat ik er zo de balen van heb, ging ik m aar even hier heen om even tekijken of er wat tips zijn, maar... :(
nou ja ik moet er maar mee dealen maar ik baal er zo van echt wat dipperig erdoor

groetjes Petra
dientje
Zee
Zee
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 19:26
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door dientje »

Hallo Petra,

He wat naar dat het nu in straaltjes over je rug loopt... Afgelopen zomer deed ik gewoon Odaban op plekken waar ik nu meer zweet, en weetje : het helpt! :D

Misschien een tip voor jou?
tom-miej
Beekje
Beekje
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 20 dec 2006, 22:25
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door tom-miej »

Oei.. het was al weer even terug, mijn vorige post hier, maar hier gaat alles nog naar wens.

Het gesprek met de chirurg was kort maar krachtig, hij kwam binnen met "En, droog???" :lol:

Verder even wat gehad over de spierpijn, die bij mij gelukkig na een week of 2 tot 3 redelijk weg was.
En over de operatie hoe dat gegaan is. Daar was ik toch wel nieuwsgierig naar, omdat je er natuurlijk niks van mee krijgt ;)


Verder gaat alles nog naar wens hier, ik ben weer volop aan het sporten (5x in de week) en ook dan zweet ik niet onder de oksels of aan mijn handen.
Wel is mijn rug wat sneller nat, maar dat was toch altijd al het geval (bij de rest van het team ook trouwens) bij de trainingen.


Dr. Sterkenburg gaf ook aan veel te schakelen met de chirurg in Almelo.
Ze willen er langzaam meer publiciteit aan gaan geven omdat ze ontzettend veel mensen op een goede manier kunnen helpen.
Al blijft de wachtlijst wel groot, want er zijn niet veel mogelijkheden waar dit wordt gedaan.

Al met al, tot nu toe kan ik alleen maar positief zijn.

Dus heb je vragen, stuur me een berichtje. Al probeer ik elke week wel even hier op het forum te kijken.
Een berichtje werkt sneller :D

tom-miej
Liesbeth
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 22 jun 2009, 11:10
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Liesbeth »

Nadat ik een half jaar geleden rechts geopereerd ben, heb ik in november de linkerkant laten doen. Met opnieuw het fenomenale resultaat van een droge hand! Afgelopen half jaar was het verschil tussen beide handen erg goed merkbaar: rechts droog en zelfde temperatuur als recht van m'n lijf, links altijd nat van het zweet en koud. Onvoorstelbaar! Nu linkerkant ook laten doen in Amphiaziekenhuis Breda bij dr. Van Rhede en helemaal blij! Op 23 november geopereerd en na vier dagen naar huis, de operatie is echt geen eitje hoor, maar ik heb het er graag voor over gehad. Hopelijk rest van m'n leven zonder zweethanden :) Tot nu toe weinig last van compensatiezweeten - hopen dat het zo blijft als ik over een paar weken weer ga sporten. Wel gewoon weer aan het werk, soms nog wat wazig in m'n hoofd van de narcose (of is dat alleen een goede smoes voor gekke versprekingen ...). Bijzondere ervaring om deze week voor het eerst van m'n leven een beoordelingsgesprek te hebben ZONDER zweethanden!

Groeten van een opgeluchte Liesbeth
lisanne
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 08:15
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door lisanne »

Hallo allemaal :D

Ben al vaak op dit forum geweest om alle verhalen te lezen
Fijn om te lezen dat er meer mensen zijn met dit probleem
Ik heb al ongeveer 5/6 jaar last van overmatig zweten aan me oksels
Elke keer dacht ik nou het gaat wel en kocht allemaal zwarte kleren of stoffen waarin je het zweet niet zag
ook deed ik heel vaak 3 shirtjes aan ofzo en dan ook nog maandverband eronder
het zweet ging overal doorheen, door me winterjassen alles
toen ben ik naar de dokter gegaan en begon het proberen
eerst een bloedtest daarna medicijnen, een dag in het ziekenhuis gelegen waar ze een stofje in me bloed deden wat misschien zou kunnen helpen
maar helaas niks had resultaat
Toen las ik over een arts in het ziekenhuis in assen die een sneetje maakte en zweetklieren wegschraapte, lang er over nagedacht uiteindelijk toch gedaan ben daar twee keer geopereerd waarna een week in verband en pijn helaas ook geen resultaat
Op een gegeven moment zag ik de site van arnhem rijnstate gelijk heb ik gebeld en een maand later kon ik op gesprek bij dokter sterkenburg
Na het gesprek met hem heb ik geiljk besloten om de operatie te doen, zag er toen al heel erg tegen op want ben helemaal geen held voor prikjes operaties ziekenhuizen etc ;) Maar ik dacht dit is me laatse kans wat ik zou kunnen doen
naar meer dan halfjaar hebben gewacht was ik afgelopen vrijdag aan de beurt, niet geslapen en erg zenuwachtig ging ik heen
voor de operatie had dokter sterkenburg me nog gerustgesteld wat erg fijn was
Ik weet nog dat ik erg benauwd wakker werd en erg veel pijn had wat natuurlijk normaal was, ik kreeg wat zuurstof en naar een poosje mocht ik naar de afdeling
het was de bedoeling dat ik zaterdag weer naar huis mocht maar mijn bloeddruk was heel erg laag en door de hoeveelheid pijn moest ik nog een nachtje blijven, zondag mocht ik dus lekker naar huis toe
we zijn nu 3 dagen verder en ik zweet heel erg onder me oksels waar ik me toch wel een beetje zorgen overmaak
heeft iemand dit ook gehad ? dat je naar een paar dagen weer erg zweette? Ik hoop zo dat het over gaat heb anders weet ik echt niet meer wat ik moet doen :(

groetjes lisan
dientje
Zee
Zee
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 19:26
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door dientje »

Hallo Lisanne,

Hoe is het nu? Is het zweten verminderd of is het nog steeds hetzelfde of zelfs verergerd..

Mensen die een thoroscale sympathectomie hebben gedaan... Ik heb een vraag... Ik heb na een lange dag lopen of emoties erg veel pijn in mijn bovenrug... herkennen jullie dit ook, en wat vinden jullie hiervan, of accepteren jullie dit?

Liefs
lisanne
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 08:15
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door lisanne »

Hee dientje
Nee het gaat helaas nog steeds niet goed
Indd heb ik ook veel pijn in me boven rug tussen me schouderbladen alleen is die pijn constant
hoelang is het geleden dat jij het hebt gedaan?
tom-miej
Beekje
Beekje
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 20 dec 2006, 22:25
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door tom-miej »

Mijn laatste bericht was alweer 3 maanden terug, maar nog altijd zweet ik niet meer aan de handen of onder de oksels.

Wel op de rug en scheenbenen, maar ach, dat is ook eigenlijk alleen als ik sport of flink trap gelopen heb (nieuwbouwhuis gekocht, dus druk aan het klussen ;) )

Dus nog altijd een positieve ervaring na de operatie :D
dientje
Zee
Zee
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 19:26
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door dientje »

Halloo Lisanne,

Bij mij is net nu ongeveer 2 jaar geleden. Jammer dat het zo'n pijn doet he ...:(
Heb je ook last van compensatiezweet?

Liefs
kimmy
Oceaan
Oceaan
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 27 apr 2005, 08:46
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door kimmy »

hallo, ik ben al een aantal jaar geleden geholpen .
Het enige wat ik er nog aan over heb gehouden is 1 droge hand.
Verder niks!
Ik zou het dus ook niet weer doen.
Ik zweet over mijn hele lichaam, ja ik heb het dus van top tot teen.
Maar door ermee op tv ( papaul en kassa3 (BNN) ) te zijn geweest en ik er dus meer over ben gaan
praten heb ik er zelfs minder "last"van ,ik zweet nog net zo als voor die tijd maar ik kan er zelf beter mee
overweg.
Hoop voor iedereen dat ze de dingen die ze eraan willen doen ook daadwerkelijk zal helpen.

Groeten, Kim
Henk123
Druppel
Druppel
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 10 aug 2009, 12:43
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Henk123 »

Ruim 10 jaar de operatie. (feb 2000)
Had snel na de operatie veel last van compensatie zweten (cz). Rug, benen, buik... maar mijn oksels niet meer.
Na jaren ging ik weer een beetje zweten bij de oksels, ja hallo -> (gewone) deo... maar absoluut niet overmatig of hinderlijk.
Begin nu te merken dat het cz ook minder begint te worden, eindelijk... kan ook natuurlijk de leeftijd zijn (41).
Heb nog steeds een vooraad maxim, indien nodig. En de probanthine blijft ook op voorraad, gebruik ik nu nog wel eens als het weer bloedheet wordt.

Ben zelf nog steeds geen voorstander van de operatie die ik zelf heb ondergaan...duh
Ik raad clamping aan indien mogelijk. En daarvoor een lange weg medicatie eventueel therapie...etc... zie een operatie als een last resort.

Zal er wel nooit helemaal vanaf komen maar heb me erbij neergelegd. Ik heb mijn levensstijl erop aangepast en iedereen in mijn omgeving weet ervan, ook op het werk.
Dus eigenlijk zelden of nooit schaamte oid. Alleen in mensenmassa's voel ik me niet prettig op een warme/hete dag (dan dus medicatie).
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht