Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Alles over operatieve ingrepen om het overmatig zweten tegen te gaan.

Moderators: Thijs, Erje

Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Thijs »

g.t.nijland schreef:Je hebt altijd voor en tegenstanders van wat voor een behandeling dan ook. Er zijn ook grote aantalen tegenstanders van botoxgebruik. Het zegt allemaal niets. Er zijn goede studies gedaan naar chirurgische sympatectomie met goede resultaten en uiteraard zoals bij iedere ingreep een klein aantal mensen met een negatieve uitkomst. Maar alle ingrepen of het nu klein is of groot kent zijn risico's en complicaties. Dat hoort er bij. Wat ik zeg. Heb gekozen voor een definitieve behandeling met kleine risico's op een negatieve uitkomst. Ik was in 1 dag klaar. En ik zal eens nagaan welke patienten ook daar zijn geholpen. Kan toch niet zijn dat ik de enige blije ex hyperhidrosa ben die zich op deze wijze heeft laten behandelen.

gr G
Ik ben de tegenstanders van botoxgebruik nog niet tegen gekomen, maar dat zal ook wel niets zeggen. Natuurlijk is het zo dat er bij iedere ingreep mensen zijn met een negatieve uitkomst. Alleen jij stelt dat er kleine risico's zijn op een negatieve uitkomst'; ik ben het daar niet mee eens. Ik denk zelfs dat die risico's behoorlijk groot zijn. Maargoed iedereen moet zelf weten of hij/zij een dergelijke operatie wilt ondergaan. Voor okselzweten zou ik het iedereen in ieder geval sterk afraden. De risico's wegen niet op tegen de risico's die aan schrapen zitten. Ben benieuwd of er meer tevreden ETS patienten zijn die hier hun verhaal willen doen. Hoe meer hoe beter.

Groetjes Thijs
g.t.nijland
Beekje
Beekje
Berichten: 12
Lid geworden op: do 16 sep 2010, 16:20
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door g.t.nijland »

OK we verschillen van mening. Dat kan. Ik zou een operatie juist aanraden. Maar ben ook benieuwd of ik de enige ben met een grote tevredenheid! Ik denk het niet want als dat zo was had de ingreep allang geen bestaansrecht meer gehad. Sterker er zijn wereldwijd grote series met naar mijn mening goede resultaten. Als het een operatie was met grote risico's en slechte resultaten dan zou de operatie allang niet meer bestaan. En zou de zorgverzekeraar het zeker niet vergoeden. Het gaat immers om bewijs! Maar ik zal eens op zoek gaan naar meer tevreden klanten van het UMCGroningen.

groetjes G
g.t.nijland
Beekje
Beekje
Berichten: 12
Lid geworden op: do 16 sep 2010, 16:20
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door g.t.nijland »

Ik ben eens gaan dwalen op de site en blij verrast dat er vele positieve reacties zijn over ETS. Daar sluit ik mij van harte bij aan!

gr G
Ries
Beekje
Beekje
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 11 aug 2010, 16:02
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Ries »

Hey Geraldine, Zij die arts in UMCG ook iets over slagingspercentages voor 't hele lichaam m.n. de romp? 't Is voor mij wel heel dichtbij om eens te gaan navragen als hij er voor openstaat...

edit: ik lees de artsennaam Klinkenberg, van welke afdeling? Long?....graag opheldering want wellicht dat ik een gesprek met hem wil aanvragen.
g.t.nijland
Beekje
Beekje
Berichten: 12
Lid geworden op: do 16 sep 2010, 16:20
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door g.t.nijland »

Nee. Alleen specifiek gevraagd naar handen en oksels. Slagen 95% en 80%. Romp weet ik niet. Hij is thoraxchirurg ook wel hartlongchirurg.

gr G
slaatje15
Druppel
Druppel
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 12 jul 2010, 17:27
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door slaatje15 »

hallo met bianca heb de operatie uitgesteld mede door alle verhalen hier word nu in november opgeroepen maar ik ben heel onzeker er over nu hoorde ik van de week dat ze in antwerpen een hele simpele ingreep doen via de hals en je mag gelijk naar huis ze knippen de zenuw door niet via hier door de longen wie heeft daar ervaring mee groetjes
g.t.nijland
Beekje
Beekje
Berichten: 12
Lid geworden op: do 16 sep 2010, 16:20
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door g.t.nijland »

Komt allemaal op hetzelfde neer. Doornemen van de nervus sympaticus. Alleen de weg er naartoe is anders.
Ga naar een ervaren chirurg! Dat is de belangrijkste boodschap. Ik heb zeer goede ervaring in Groningen. UMCG. Dagopname, 1 sneetje van 1 cm in de borstplooi en klaar. Echt echt een fluitje van een cent. En een definitieve oplossing. Een beetje compensatoir zweten op rug en buik maar absoluut geen probleem. Ben meerdere succesverhalen aan het samenbrengen. Want die zijn er in overvloed! Als je deze site leest lijkt het dat de ETS in een kwaad daglicht staat. Ben ik het absoluut niet mee eens. En velen met mij. Een definitieve behandeling in 1 dag met zeer geringe kans op complicaties en risicoos. Absoluut een aanrader!!! Kom op meid laat je opereren. Maar wel door een ervaren chirurg die weet wat ie doet!!!
groet Geraldine
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Thijs »

Voor een ieder die overweegt deze ETS operatie te laten ondergaan; verdiep je goed. Lees bijvoorbeeld dit eens: http://en.wikipedia.org/wiki/Endoscopic ... pathectomy" onclick="window.open(this.href);return false;

In sommige landen is de ETS operatie verboden. Het is niet niks en zeker niet iets waar je makkelijk over moet denken. Zeker als het om oksel zweten gaat zijn er genoeg alternatieve behandelingen die minstens even effectief zijn.

groetjes Thijs
slaatje15
Druppel
Druppel
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 12 jul 2010, 17:27
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door slaatje15 »

hallo g.t. nijland welke dokter is dat in groningen groetjes bedankt
huilebalkje
Beekje
Beekje
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 15 jun 2005, 13:34
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door huilebalkje »

het is nu 2011 ongeveer 5 jaar verder na mijn ingreep.....

weet niet precies wat er fout is gegaan... maar het is allemaal niet zo gelopen als ik had gehoopt...

eerste jaar heerlijk... daarna berg afwaarts... steeds meer compensatie zweet...
in de winter in de zomer... eddy wat jij hebt heb ik nu ook...

was vroeger een heel sociaal mens... maar nu niet meer... de schaamte is nu ook zo groot...
hoe vertel je iemand wat jij jezelf hebt aangedaan... het is nu duizendmaal erger dan het eerst was...

je kan de tijd niet meer terug draaien... dus ja ik moet er ook mee leven... weet eigenlijk niet of ik dat nog wel kan...
ben nu een totaal ander persoon geworden in deze afgelopen 5 jaar... nog onzekerder...
ik hoop dat ik ook maar iemand bereik om deze ingreep niet te ondergaan... want het kan echt wel erger!!

AMC doet deze ingreep niet meer omdat er al te veel negatieve ervaringen zijn...

Dus ik begrijp het je zweet veel onder je oksels... of je handen zijn constant nat... mensen kijken je vies aan als je ze een hand geeft...
Maar doe het niet... je kan in zo een groot gat terecht komen... als je eenmaal over je hele lichaam zweet is er niets meer tegen te doen... en geloof mij maar dan is het uizoeken van een hemdje waar jij je oksel zweet plekken mee wilt camoufleren toch veel makkelijker dan als je gehele lichaam nat is...

Update na 5 jaar... conclusie nooit doen!!!
Hermiek
Druppel
Druppel
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 19 okt 2009, 21:45
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Hermiek »

Ik denk dat het heel erg per persoon verschilt, en misschien zelfs wel per ziekenhuis. De 1 raadt het af, de ander raadt het aan... Ik heb zelf 1,5 jaar geleden deze operatie ondergaan. Ik heb een lichte klaplong eraan overgehouden en bijna 3 weken zenuwpijn gehad. Allemaal niet fijn... Maar als ik merk hoeveel profijt ik nu van de operatie heb!! Nadat die zenuwpijn weg was, kon ik pas ECHT gaan genieten van mooie kleding en geen onzekerheid meer.
Ik zweet nu zoals de meeste mensen zweten; alleen bij extreme inspanning of bij heel warm weer.

Vroeger had ik de hele dag, grote natte plekken in mijn kleding, kon ik alleen maar wol of zwarte kleding aan... En nu.. ik kan alle soorten materialen en kleuren dragen! Nergens meer last van!

Ik ben dus zo iemand die het wel zou aanraden. Ik zou het er allemaal zo weer voor overhebben!

Ik ben geopereerd in Almelo, door Dr. Ramakers. Ik was er op maandagmiddag en mocht dinsdagmiddag weer naar huis. Allemaal prima geregelt, alles werd vergoed.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Thijs »

Ik ben zo iemand die het iedereen afraad. Zelfs de internationale hyperhidrosis society raadt het mensen af. ETS operatie is onomkeerbaar en de risico's zijn groot, daarnaast is de kans op compensatie zweet erg groot. Waarom ETS als je ook zweetklieren kan weg laten schrapen of botox ??? Dat het vergoed word is juist krom, een gevaarlijke operatie als ETS wordt vergoed en een niet gevaarlijke behandeling zoals wegschrapen niet. Iedereen moet het zelf weten maar ik zou het nooit doen een ETS operatie!
g.t.nijland
Beekje
Beekje
Berichten: 12
Lid geworden op: do 16 sep 2010, 16:20
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door g.t.nijland »

Thijs jammer Maar ik vind jou argumenten echt kul. De enige therapie met een blijvend resultaat is een selectieve sympaticotomie. Voor handen 95% resultaat en voor oksels 80% resultaat. Dat is inmiddels wel bewezen en vandaar ook dat het vergoed wordt! Er is bewijs! Dus geen sympatectomie maar sympaticotomie waardoor veel mnder kans op compensatoir zweten. Echt fantastisch. In het UMCG In dagbehandeling. Smorgens komen smiddags weg. Dr.Klinkenberg hartlongchirurg doet de operatie met ! sneetje van 1 cm beiderzijds! Echt fantastisch.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Thijs »

g.t.nijland schreef:Thijs jammer Maar ik vind jou argumenten echt kul. De enige therapie met een blijvend resultaat is een selectieve sympaticotomie. Voor handen 95% resultaat en voor oksels 80% resultaat. Dat is inmiddels wel bewezen en vandaar ook dat het vergoed wordt! Er is bewijs! Dus geen sympatectomie maar sympaticotomie waardoor veel mnder kans op compensatoir zweten. Echt fantastisch. In het UMCG In dagbehandeling. Smorgens komen smiddags weg. Dr.Klinkenberg hartlongchirurg doet de operatie met ! sneetje van 1 cm beiderzijds! Echt fantastisch.
Ik begrijp dat het heel moeilijk is om toe te kunnen geven dat deze behandeling gevaarlijk is en tot compensatiezweet lijdt als je het zelf ondergaan hebt en er tot nu toe nog geen last van heb. Neemt niet weg dat er heel veel mensen zijn die het wel hebben ondergaan en achteraf zeggen nooit weer.

En dat er bewijs is ? tja.... oxybutinine staat ook niet geregistreerd als medicijn tegen hyperhidrosis, maarja het werkt wel en wordt daarom al jaren toegepast. Is er dan bewijs of niet ? Bewijs volgens de officiele instanties zegt mij niets, die lopen 100 jaar achter. Maar blijf vooral bij je eigen mening, ik en velen met mij zullen de ETS operatie altijd afraden.

Jammer dat je niet reageert op het bericht van Huilebalkje.

groetjes Thijs
phixiuz
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 23:33
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door phixiuz »

g.t.nijland schreef:Thijs jammer Maar ik vind jou argumenten echt kul. De enige therapie met een blijvend resultaat is een selectieve sympaticotomie. Voor handen 95% resultaat en voor oksels 80% resultaat. Dat is inmiddels wel bewezen en vandaar ook dat het vergoed wordt! Er is bewijs! Dus geen sympatectomie maar sympaticotomie waardoor veel mnder kans op compensatoir zweten. Echt fantastisch. In het UMCG In dagbehandeling. Smorgens komen smiddags weg. Dr.Klinkenberg hartlongchirurg doet de operatie met ! sneetje van 1 cm beiderzijds! Echt fantastisch.
Ik ga helemaal akkoord, Thijs jaagt mensen onnodig schrik aan. Er bestaat tegenwoordig al een tijdje een nieuwe manier, (ik denk) diegene die jij beschrijft en ik ook enige tijd geleden ondergaan heb (idem 2 sneetjes van 1 cm langs beide kanten), de dokter noemde het echter wel gewoon een thoracale sympathectomie als ik me niet vergis. Ook bij mij vertelde de dokter dat er ongeveer 95% kans op slagen was en bij die overige 5% lukte het na een tweede keer ook. Hij en zijn voorganger hebben op enkele jaren tijd inmiddels al meer dan 1000 patiënten zo geopereerd en hij heeft, buiten wat overmatig zweten op andere plekken, nog niets negatiefs gehoord van ook maar één van deze 1000 patiënten wat een gevolg zou zijn van deze operatie.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht