Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Alles over operatieve ingrepen om het overmatig zweten tegen te gaan.

Moderators: Thijs, Erje

phixiuz
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 23:33
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door phixiuz »

g.t.nijland schreef:Thijs jammer Maar ik vind jou argumenten echt kul. De enige therapie met een blijvend resultaat is een selectieve sympaticotomie. Voor handen 95% resultaat en voor oksels 80% resultaat. Dat is inmiddels wel bewezen en vandaar ook dat het vergoed wordt! Er is bewijs! Dus geen sympatectomie maar sympaticotomie waardoor veel mnder kans op compensatoir zweten. Echt fantastisch. In het UMCG In dagbehandeling. Smorgens komen smiddags weg. Dr.Klinkenberg hartlongchirurg doet de operatie met ! sneetje van 1 cm beiderzijds! Echt fantastisch.
Ik ga helemaal akkoord, Thijs jaagt mensen onnodig schrik aan. Er bestaat tegenwoordig al een tijdje een nieuwe manier, (ik denk) diegene die jij beschrijft en ik ook enige tijd geleden ondergaan heb (UZ Brussel, idem 2 sneetjes van 1 cm langs beide kanten), de dokter noemde het echter wel gewoon een thoracale sympathectomie als ik me niet vergis. Ook bij mij vertelde de dokter dat er ongeveer 95% kans op slagen was en bij die overige 5% lukte het na een tweede keer ook. Hij en zijn voorganger hebben op enkele jaren tijd inmiddels al meer dan 1000 patiënten zo geopereerd en hij heeft, buiten wat overmatig zweten op andere plekken, nog niets negatiefs gehoord van ook maar één van deze 1000 patiënten wat een gevolg zou zijn van deze operatie.

Ik kan mensen alleen maar aanraden van het zo snel mogelijk te laten doen, heb er zelf spijt van dat ik zo lang gewacht heb, grotendeels door de negatieve verhalen die ik hier 2 a 3 jaar geleden gelezen had. De operatie die ik ondergaan heb stelde immers minder voor dan het laten weghalen van mijn wijsheidstanden. Na 2 uur kon ik al perfect alles eten wat ik wou en had de volgende dag bijna niets van last meer (geen pijnstillers meer genomen). Enkel na 2 weken heb ik een paar dagen nog plots wat pijn gehad aan m'n schouders als ik me niet vergis, maar dat was het dan ook. En m'n handen zijn nog steeds droog, enkel in zeer zeldzame gevallen kunnen ze nog heel lichtjes vochtig worden.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Thijs »

phixiuz schreef:Thijs jaagt mensen onnodig schrik aan.
Ik jaag mensen niet onnodig schrik aan. Ik wijs mensen er op dat deze operatie niet niets is en dat je dit alleen in het uiterste geval moet willen als al het overige niet helpt en dan nog moet je goed afwegen wat precies en waar je het laat doen. Ik maak mensen alert, niet bang. Uiteindelijk kiest een ieder zelf wat hij/zij wilt. Maar niet voor niets zijn er hele websites tegen ETS operaties en is ook de internationale hyperhidrosis vereniging geen voorstander van ETS operaties. Ik sluit me daar bij aan; omdat ik vind dat er genoeg alternatieve behandelingen zijn ipv ETS. Ik heb het nu over oksel zweten, handen/voeten wordt al een stuk lastiger daar ben ik me van bewust.

Groetjes Thijs
phixiuz
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 23:33
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door phixiuz »

Mij werd er nochtans verteld dat er geen risico's waren (buiten wat compensatoir zweten), ik denk niet dat die dokter daarom zou liegen. Mochten er toch negatieve verhalen opduiken van patiënten die deze operatie enkele jaren geleden ondergaan hebben, denk ik niet dat de dokter die zou verbergen...

En ik ben redelijk zeker dat het ook een thoracale sympathectomie werd genoemd.
Eveline
Beekje
Beekje
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:34
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Eveline »

Onlangs (1 maand geleden) heb ik de operatie gedaan in het Albert Schweitzerziekenhuis. Dit betrof de nieuwe operatie met klemmetjes in plaats van geheel doorbranden.
Na de operatie was ik direct droog,de dagen daarna echter niet.
Het is nu een maand later en ik ben blijkbaar een van de mensen die bij de 5% horen waarbij de operatie niet 100% slaagt. Mijn zweten is wel minder geworden, maar niet geheel gestopt en de geur ook niet. Dit komt omdat het zo kan zijn dat de zenuw die iets hoger gelegen ligt in je ruggenstam, er ook voor zorgt dat je zweet. Als ze deze ook zouden afknellen, zou ik een hangoog krijgen. Deze operatie doen zij dus hier niet en persoonlijk wil ik liever geen hangoog.
Samen met de operatie en de spray Odaban (1 X per week) ben ik droog en kan ik zelfs in de hitte autorijden, in de zon zitten, druk doen en spannende situaties onder ogen komen.

Kortom: operatie niet 100% geslaagd, maar tevreden met zoals het nu gaat!
Snomorfield
Beekje
Beekje
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 10:45
Locatie: Sint-Truiden
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Snomorfield »

Ik denk dat sommige reacties hier erg negatief zijn en sommige iets te positief.
Drie jaar geleden ben ik geopereerd, een ETS. Dit voor hyperhydrose aan beide handen. Ook ik heb me wel wat onzeker gevoeld door verhalen van sommige leden van het forum... Ik begrijp hun reacties; het is geen pretje wanneer zo'n operatie mislukt....
Mijn verhaal: ik ben 100% tevreden dat ik de ingreep heb laten uitvoeren. Ik zweette enorm aan de handen, en vrij erg aan de oksels. Mijn handen zijn drie jaar later nog steeds heel droog, aan de oksels zweet ik zoals normale mensen. Ik heb geen complicaties van de ingreep overgehouden. De eerste drie tot vier weken heb ik wel last gehad van zenuwpijn tussen de schouderbladen, maar deze is volledig verdwenen.
Wat ik dus enorm negatief vind is de ingreep voorstellen als een zeer gevaarlijke. Alle operaties houden risico's in. Als je bv geopereerd wordt aan iets anders, en de chirurg maakt een fout (bv een bloedvat raken en niet gezien hebben, je reageert slecht op de verdoving,...) heb je ook kans op ernstige complicaties. Zulke mogelijkheden tot complicatie heb je altijd. Ten slotte is het syndroom van Horner ook een inschattingsfout van de chirurg; hij heeft teveel zenuwweefsel weggenomen. Dit moet iedereen dus voor zijn eigen uitmaken: ga ik ervoor, ondanks mogelijkheid tot complicaties of niet?
De reden waarom je ook hoofdzakelijk negatieve verhalen op het forum vindt is, volgens mij, dat mensen die goed geholpen zijn door de operatie geen behoefte meer hebben om in te loggen op de website. Zoals ik. Het is zeeeer toevallig dat ik de website, na drie jaar, nog eens open. Als je daarentegen nog steeds overmatig zweet, dan zoek je eerder steun bij lotgenoten, en zo geraken negatieve verhalen sneller gepubliceerd.
Wat ik te positief vind is de operatie voorstellen als een peulschil. Want dit is het ook weer niet. Per slot van rekening moeten ze in je borstholte zijn, en worden je longen een voor een even stilgelegd en platgelaten. Indien de chirurg dit niet zou doen, zou hij ook niet met zijn instrumenten kunnen opereren. Van de ingreep was ik toch wel een week of drie niet helemaal ok: zenuwpijn tussen schouderbladen, vlug vermoeid,...

Dus mijn boodschap: denk er ernstig over na voor je een operatie laat doen, want ten slotte is het definitief! De operatie kan je ook alleen maar helpen voor overmatig zweten aan de handen, en in beperkte mate aan de oksels. Al de andere vormen van overmatig zweten hebben er totaal geen baat bij.
Maar als je, zoals mij, ernstige hinder ondervindt in je sociale leven door hyperhydrosis aan je handen, ga er dan voor! Het verandert je leven (zonder ""zweethanden"") echt wel.

Groetjes,xxx
Eveline
Beekje
Beekje
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:34
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Eveline »

Snomorfield schreef:Dus mijn boodschap: denk er ernstig over na voor je een operatie laat doen, want ten slotte is het definitief! De operatie kan je ook alleen maar helpen voor overmatig zweten aan de handen, en in beperkte mate aan de oksels. Al de andere vormen van overmatig zweten hebben er totaal geen baat bij.
Maar als je, zoals mij, ernstige hinder ondervindt in je sociale leven door hyperhydrosis aan je handen, ga er dan voor! Het verandert je leven (zonder ""zweethanden"") echt wel.

Groetjes,xxx
Helemaal mee eens!

Voordat ik geopereerd werd (3 maanden geleden) was ik ook veel op dit forum te vinden, veel berichten gelezen en veel negatieve berichten ook. De berichten van mensen die een succesvolle operatie hebben gehad en die al een paar jaar geleden zijn geopereerd, die zie je niet. Dat is jammer vind ik.

Groetjes
Eveline
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Thijs »

Helemaal mee eens. Mensen die zich succesvol laten opereren hebben kennelijk ineens geen behoefte meer aan lotgenoten en zijn vergeten waar ze daarvoor zoveel hulp aan gehad hebben. Heel jammer vind ik dat..... maar goed ieder zijn eigen ding. Ik denk dat mensen die geopereerd zijn en van hun zweetprobleem af zijn gewoon geen behoefte meer hebben om hun verhaal te delen, terwijl dat juist wel zo zinvol is.

Eveline, bedankt dat jij wel je verhaal hebt verteld over je operatie en vooral ook daarna.

Nogmaals, iedereen weet inmiddels dat ik geen voorstander van ETS operaties ben, maar maak vooral zelf die keuze en laat je goed inlichten voordat je zoiets doet. Het is dat je geen ETS operatie voor het gehele lichaam kunt doen anders had ik er ook serieus over nagedacht. Zeker met die nieuwe techniek van het UMCG.

Groetjes Thijs
Emilie
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 31 aug 2011, 11:00
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Emilie »

Hoi allemaal,

Al een aantal maanden lees ik actief dit forum. Ik ben helemaal niet van de forums en snap ook niet zo goed hoe het werkt maar goed.
Ik heb ook 3 maanden geleden een afspraak gehad bij sudor met dr Raymakers. Na het gesprek was ik ontzettend gerustgesteld. Ik wist zeker dat ik de operatie wilde. Ik zit in het laatste jaar van mijn studie fysiotherapie en heb altijd met heel veel schaamte geoefend op medestudenten of zelfs mijn stages. Dit allemaal omdat ik van de klamme kleffe handjes heb. Dagelijks ben je bezig met lichamelijk contact en als ik over een half jaar ben afgestudeerd heb ik de hele dag patienten die ik moet behandelen. niet echt bevordelijk dus met zweethanden.
Oksels heb ik ook heel erg last van gehad maar sinds ik odorex gebruik is dat al veel minder geworden. heb nu alleen dat ik meer op mijn rug zweet maar dat vind ik niet zo heel erg.

Nu over twee weken (14 sept) sta ik gepland voor de operatie. Aan de ene kant heb ik er wel zin in maar ik vind het ook doodeng. Je leest veel positieve verhalen, maar natuurlijk ook negatieve verhalen. Af en toe denk ik ook, stel ik me niet aan. Er zijn mensen die veel meer zweten dan ik, maar ik durf met klamme handen mensen niet eens goed aan te raken. Als ik met oude mensen moest wandelen en ze ondersteun onder hun arm dan vind ik het toch behoorlijk genant dat hun shirt nat is geworden van mijn handen.

Met vlagen heb ik veel last en soms wat minder. Ik merk zelf ook dat sinds ik gestopt ben met roken ik al veel minder last heb van zweten.

Ik zal laten weten hoe mijn operatie is gegaan en of ik er veel last van heb.

Sterkte voor iedereen die met dezelfde twijfels zit!
Emilie
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 31 aug 2011, 11:00
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Emilie »

Zo daar ben ik weer. Het is nu twee dagen geleden dat ik werd geopereerd.
Ik moest om 11 uur in het ziekenhuis zijn en kreeg daar mijn kamer toegewezen. Helaas waren er twee acute operaties tussen gekomen waardoor mijn operatie ontzettend uitliep. stond ik in eerste instantie om 1 uur ingepland, om half 6 werd ik uiteindelijk pas geopereerd.
De operatie zelf is allemaal goed verlopen. ik werd erg gerust gesteld door de arts assistenten en werd al kletsend en lachend onder narcose gebracht.
Na de operatie werd er meteen een longfoto gemaakt en daarop was te zien dat mijn longen weer goed waren opgeblazen alleen aan de bovenkant lagen twee flapjes nog een beetje los. Dit zou vanzelf weer over gaan.
Omdat ik zo laat werd geopereerd kwam ik pas rond half 8 terug op mijn kamer. Ik kreeg een beschuitje met kaas en een kopje thee maar was zo misselijk na een aantal happen dat het er bijna weer uit kwam.
Ik ben toen meteen gaan slapen en werd rond 2 uur wakker met het gevoel alsof de hele nacht er al op zat. helaas was dat niet zo want ik had zo ontzettend veel pijn! Mijn longen en ribben deden ontzettend veel pijn dat ik amper adem kon halen. Achteraf had ik dat zelf kunnen voorkomen door mijn bed niet zo plat te leggen. Als je geopereerd wordt zorg dan dat je 's nachts een klein beetje met je bovenlichaam omhoog zit! vannacht de tweede nacht thuis geslapen en heb de hele nacht zonder problemen door geslapen.
Waar ik van tevoren een beetje bang voor was is dat ik de operatie zou onderschatten. Dit is ook wel een beetje het geval.
Zolang ik stil zit of lig heb ik nergens last van. Dan kan ik normaal ademen en voel ik geen pijn. Als ik echter opsta en een klein stukje moet lopen verga ik van de pijn. Dan kan ik amper ademen en heb ik het gevoel dat mijn hele bovenlichaam verkrampt. Gisteren moest ik een klein stukje lopen (nog geen 100 meter) en was toen thuis en kon in mijn bed zitten. Ik heb toen zeker 20 minuten pijn gehad voordat dit een klein beetje afzakte. Dit valt me echt vies tegen. Ik hoop dat dit na het weekend wel weer weg is.
Zelfs wanneer je van een liggende positie naar een zittende positie gaat of andersom heb ik veel pijn.

Maar nu de resultaten; mijn handen zijn zo droog als het maar kan en ontzettend warm. Ze voelen echt heel erg zacht aan op dit moment. Mijn oksels zijn ook droog al heb ik natuurlijk nog geen actieve dingen gedaan.
het enige wat anders is na de operatie is dat mijn voeten erg koud zijn en wat klammer dan normaal. zijn er anderen die hier last van hebben gehad?
Verder geen last van compensatie zweten!

Ik zal over een paar weken nog een update geven over hoe mijn herstel is verlopen!
Eveline
Beekje
Beekje
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:34
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Eveline »

Emilie schreef:het enige wat anders is na de operatie is dat mijn voeten erg koud zijn en wat klammer dan normaal. zijn er anderen die hier last van hebben gehad?
Verder geen last van compensatie zweten!

Ik zal over een paar weken nog een update geven over hoe mijn herstel is verlopen!

Hier had ik ook last van. Van hele hete of koude voeten. UIteindelijk wen je daar aan :-) En alles is beter dan zweetoksels en zweethanden. Ik moest ook heel erg wennen aan het feit dat mijn handen geen zweet produceren. Heel apart hoor.

Ik hoop voor je dat je rust hebt gehad na de operatie. Ik dacht namelijk ook weer zo aan het werk te kunnen, maar dat verhaal ging niet op.
Ik ben nu 6 maanden verder en bij ij werkt het super! Steeds is mijn lichaam nog aan het aanpassen. De ene maand gaat steeds weer iets beter en ben ik droger en droger! Alsof je lichaam moet wennen, of nouja misschein psychisch dat je moet wennen.

Succes ermee!!!!!
cfeuler88
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 05 okt 2011, 20:32
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door cfeuler88 »

Hallo,
Ik ben een meid van 23 jaar en heb al langer dan ik me kan herinneren last van zeer hevig transpireren aan handen èn voeten.
Onder de oksels en de rest van het lichaam eigenlijk zo goed als niet. Dat is allemaal vrij normaal. Ik lees veel over operaties aan handen en oksels, maar ik hoor bijna niemand over operaties aan zwetende voeten. Komt dat minder voor? Ik heb zelf vele weken ion-therapie gehad met de Hidrex 500 (in het ziekenhuis) en het hielp in het begin eigenlijk weinig. Na vele, vele weken kreeg ik het idee dat de therapie een beetje begon aan te slaan.

Toen ik weer naar school moest kon ik het niet meer opbrengen om 3x per week naar het ziekenhuis te gaan en ben ik ermee gestopt. Nu, vele maanden later, ben ik weer terug bij af. Bij een beetje warm weer of als ik handen moet schudden gutst het zweet van mijn handen en ook mijn voeten zijn erg nat. Ik kan hierdoor eigenlijk nooit open schoenen aan, maar dat vind ik minder. Het handen schudden, dat vind ik afschuwelijk! Daar erger ik me nog het meeste aan. Ik heb al vanalles geprobeerd: (zink)zalfjes, aluminium-chloride oplossingen, ion-therapie e.d. Ik ben op het moment eigenlijk ten einde raad. Ik vind het daarom fijn om zoveel ervaringen te kunnen lezen over diverse operatietechnieken en de (eventuele) consequenties of bijwerkingen die op kunnen treden. Of althans de ervaringen van iedereen. Ik overweeg een operatie, maar feit blijft dat ik bijna doodga van de angst voor een operatie. Ik hoop dat ik me daar ooit overheen kan zetten, want ik heb zo echt geen prettig leven. Je leeft zo teruggetrokken, kruipt in je schulp, gaat zo goed als niet uit vermijdt verjaardagen en ontmoetingen waarbij handen moeten worden geschud enz. enz.

Botox vind ik sowieso geen optie. Ik heb zo mijn bedenkingen bij dat 'gif' dat ze in je lijf spuiten en de botoxinjecties schijnen ontzettend zeer te doen in handen en voeten + je moet het na enkele maanden weer herhalen...
karin33
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 14:19
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door karin33 »

Begrijp ik nu dat je een tweede keer geopereerd zou kunnen worden????In 2007 ben ik geopereerd,het zweten verplaatste zich van mijn oksels naar mijn buik,rug en liezen.Wat een spijt heb ik ervan!Na een jaar terug gegaan naar mijn chirurg,hij vertelde mij dat er niks meer aan te doen was.Nu 4 jaar later altijd natte kleding,en daardoor ook altijd verkouden,wat een ellende.Als het inderdaad mogelijk is nogmaals geopereerd te worden dan zou ik het meteen willen,erger dan nu kan het toch niet worden.
huilebalkje
Beekje
Beekje
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 15 jun 2005, 13:34
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door huilebalkje »

Beste karin,
ben nu ook aan het uitzoeken of er een manier is om het terug te draaien... heb het zelfde probleem als jij. niet in elke omgeving maar ik kan niet meer zonder airco... ben de operatie ondergaan voor mijn handen. En ben geinformeerd over het feit dat compensatie zweet een mogelijkheid was. ben waarschijnlijk ook die ene procent die daar nu extreme last van heeft na zoveel jaar. als er een mogelijkheid is om het terug te draaien heel graag. handen super droog. maar na deze ervaring heb ik liever natte handen dan wat ik nu ervaar. heb zelf door gekregen dat de ingreep niet terug te draaien is maar als dat nu toch mogelijk is zou ik daar graag meer informatie over willen ontvangen. alvast bedankt. groet, huilebalkje...
Emilie
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 31 aug 2011, 11:00
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Emilie »

Hoi Allemaal,

het is alweer 2,5 maand geleden dat ik ben geopereerd. Heb echt super droge handen en ze zijn ook altijd warm. De dagen na de operatie waren mijn handen bijna té warm, maar dat is nu minder geworden. Het is nu gewoon prettig.
Compensatie zweten heb ik wel last van maar niet de hele dag. Als ik 's morgens ben gedoucht en in de kou naar mijn stage fiets (10 minuten) dan kom ik daar binnen in een voor mijn gevoel hele warme ruimte. Het eerste wat ik dan doe is mijn jas uit, vest of wat dan ook uit en afkoelen in mijn t-shirt.
Als ik een half uurtje gewoon kan zitten heb ik nergens last van. Als ik direct om 8 uur iemand moet behandelen dan gaat het mis! Dan loopt het water van mijn rug af en ook mijn buik is kletsnat. Ik voel de druppels dan letterlijk van me af lopen. Als ik daarna weer ben 'opgedroogd' heb ik vrijwel de rest van de dag nergens last van. Ik moet na activiteiten dus even rustig aan doen.
Ik hockey zelf en had voor mijn operatie last dat mijn stick uit mijn handen vloog. Nu is het juist andersom. Mijn handen zijn zo droog dat ik heel veel moet knijpen om mijn stick goed vast te kunnen houden. Ik smeer mijn handen dan ook goed vet in voordat ik ga spelen. Dit geeft me wat meer grip.
Tijdens inlopen heb ik nog wel een drukkend gevoel tussen mijn schouderbladen. Dit zal nog een nawerking zijn van het platleggen van mijn longen. Hier heb ik met andere activiteiten zoals fietsen geen last van. Wat ik wel heb, maar altijd al had eigenlijk, is dat met actief sporten mijn shirt echt zeiknat is. Dit zie ik niet als een belemmering. Als je niet wil zweten moet je ook niet sporten denk ik dan.

Gisteren zat ik lekker op de bank thee te drinken en daar stijgt mijn lichaamstemperatuur ook wel van. Op een gegeven moment had ik mijn sokken al uitgetrokken en ook maar mijn broek omdat ik het zo warm had. Mijn rug, buik en benen worden daar dan wel klam van. Als ik ben afgekoeld is dit ook wel weer snel weg.
Mijn voeten zijn nog wel continu aan het zweten. In het begin zo erg dat ik ze zelfs kapot liep. Hier heb ik nu een soort van poeder voor gehaald bij de apotheek wat gebruikt wordt bij voetschimmel. Met dit poeder blijven mijn voeten zo goed als droog. Alleen met gympen worden ze nog klam.

Wat me heel erg opvalt is dat ik op mijn armen en tot de helft van mijn borsten geen kippenvel meer kan krijgen. Als ik in de badkamer sta en ik heb het koud kan ik echt precies de grens zien waar ik wel en geen kippenvel heb. Heeft een van jullie hier ook last van?

Voor de mensen die bang zijn voor de operatie. bij mij is het goed gegaan en ben dus helemaal niet meer zo bezig met het zweten. Mijn compensatie zweet is nog te overzien en weegt echt niet op tegen mijn zweethanden. De mensen die er NIET tevreden mee zijn zullen dus ook veel actiever zijn op dit forum. Laat je niet ontmoedigen maar overweeg wel goed de voor en nadelen. Ik weet zeker dat er van de 100 mensen die zijn geopereerd er nog geen 5 spijt zullen hebben.

Succes allemaal en sterkte voor degene die er niet blij mee zijn!

Emilie
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Thijs »

Om dit topic wat nieuw leven in te blazen even het volgende. Nu met de komst van de Miradry in Nederland lijkt mij een ETS operatie in welke vorm dan ook om oksel zweten tegen te gaan totaal overbodig. De risico's etc van een ETS operatie wegen totaal niet op tegen de veel veiligere Miradry. Maar zoals altijd wordt de ETS wel vergoed en Miradry (nog) niet. Iets met wetenschappelijk bewijs ofzo. (of was het de zorgverzekeraar en CVZ die gewoon geen extra geld uit willen geven?)

Anno 2014 is er voor hyperhidrosis aan de handen met name de vernieuwde ETS geschikt en voor oksel zweten zou ik zeker voor de Miradry gaan. Reacties zijn meer dan welkom.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht