mijn ervaring over de operatie

Alles over operatieve ingrepen om het overmatig zweten tegen te gaan.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
tim911
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:54
Contacteer:

mijn ervaring over de operatie

Bericht door tim911 »

Aangezien ik mijn hele leven al last heb van zweethanden en zweetvoeten, en sinds mijn puberteit ook oksels en zelfs bilnaad (ben nu bijna 28) besloot ik er ong 2 jaar geleden om er iets aan te gaan doen aangezien ik het gewoon helemaal zat was en het psychische barrieres begon op te werpen. Begon steeds meer moeite te krijgen met handen schudden en zelfs het autorijden was een probleem aangezien ik altijd maar een beetje probeerde te verbergen dat het water via mijn stuur naar beneden liep :oops:

Na uitgebreid rondegekeken te hebben en verschillende dingen geprobeert te hebben, besloot ik toch maar voor de operatie te gaan aangezien de andere dingen, deo's, iofonterose enz maar deels of zeer kort hielpen. Ik besloot mij in te schrijven bij Sudor omdat ik las dat zij de meeste ervaring hebben met deze 'aandoening'. Vooral mijn ontzettende natte handen zaten mij verschrikkelijk in de weg, en de rest kon me niet eens zo veel schelen (wel mooi meegenomen natuurlijk als dat ook droog word) maar de handen hadden de topprioriteit.

Na 1,5 jaar gewacht te hebben kreeg ik eindelijk een email dat ik op consult mocht bij de arts van Sudor.

Nadat hij mij kort uitgelegd had wat het inhield (wat ik al wist uiteraard van dit forum, waarvan dank) besloot ik het door te zetten en voor de operatie te gaan.

Na 3 maanden kreeg ik een brief dat ik woensdag 17 opgeroepen werd voor de operatie in het Twenteziekenhuis in Almelo.

Ik denk dat veel mensen benieuwd zijn hoe vooral de eerste dagen na de operatie zijn verlopen kwa pijn e.d, aangezien het nog maar 4 dagen geleden is zal ik een beeld vormen over deze periode. Zelf heb ik ook nog een vraagje voor de langere termijn misschien dat iemand die nog kan beantwoorden.

Aangezien er een spoedgeval tussen kwam moest ik langer wachten dan gepland, en ik kan je zeggen ik heb nog nooit zon zenuwachtige en natte periode meegemaakt in mijn leven. Mijn operatie stond gepland voor half 2, maar om kwart voor 2 zat ik nog steeds in de gang te wachten. Zelfs mijn bed was nog niet ready. Uiteindelijk werd ik mijn bed gewezen rond 2 uur en kon ik min of meer meteen uitkleden en werd ik al opgehaald voor de operatie.

Na de operatie werd ik wakker en merkte ik dat mn handen droog waren, en voelde ik me eigenlijk vrij goed, helemaal niet misselijk of wat dan ook van de narcose hooguit een beetje duf. In de uitslaapkamer is meteen een longfoto gemaakt en alles nog even doorgemeten, hart, longen, bloeddruk e.d. en dit was allemaal dik in orde. Na aankomst in mijn kamer meteen een bord eten naar binnen geschoven want een hele dag zonder eten is niks voor mij :D

Pijn had ik op dat moment nauwelijks, lag wel aan de zuurstoffles omdat ik zeer benauwd was en ook nog eens heel verkouden, en dat was niet zo'n heel prettige combinatie. Totdat ik 's avonds vlak voor het slapen gaan mijn bed uit moest om te gaan plassen, ik heb het gered met dank aan de verpleegster maar vraag niet hoe, wat een extreme pijn had ik! Met moeit mijn bed gehaald en half huilend de morfine knop ingedrukt.. pffff heerlijk de pijn verliet langzaam mn lichaam. Verder de hele nacht goed geslapen. Op mijn zij nog wel!!! ook met dank aan de morfineknop!

's ochtends nog een x alles doorgemeten en na een laatste long en hart checkup van de dokter werd er besloten dat ik mijn ouders kon bellen en naar huis mocht! Aangezien ik nog steeds bijna geen lucht had mn de rolstoel naar de auto gebracht en met 2 paracetamols op in de auto voor een rit van 200km. Ging zeer goed en pijnloos.

's avonds kon ik van de pijn niet liggen, dus ik slaap nu al noodgedwongen 4 nachten zittend op de bank, wat me eigenlijk wonderlijk goed afgaat. Ik pak met gemak een 8 uur per nacht. Ik wil ook niet aan de zware pijnstillers waarvan je allerlei enge neveneffecten krijgt, dus ik doe het met 8 paracetamols per dag, en vandaag redde ik het zelfs al met 2 tabletten!
Verder krijg ik ook langzaam mn lucht in mn longen terug en is de pijn er ook zo goed als uit. De wonden in mn rug voel ik niet tot nauwelijks behalve als ik dus ga liggen of een onverwachte beweging maak.

En het resultaat??

Mijn oksels zijn heel licht vochtig, kan het amper zweten noemen. Mijn voeten zijn nog steeds net zo nat als voorheen, en dan het belangrijkste: de handen. Mijn handpalmen zijn droog, alleen tussen de vingers en onderaan bij de pols is het nog steeds heel licht vochtig. Verder voel ik de zenuwimpulsen die ik voorheen kreeg als mijn handen begonnen te zweten nog steeds, alleen nu blijft de boel gelukkig droog op deze paar plekjes na. Ik las hier bij iemand anders dat die dat ook had, en dat dat zich na verloop van tijd stabiliseert en je helemaal droog bent. Daar hou ik me maar aan vast!! Over 2 weken word ik gebeld door de chirurg van Sudor dus dan zal ik dit soort dingen nog wel even opnoemen.

Tot nu toe heb ik ook geen last van compensatiezweet gehad, ik moet alleen veel vaker plassen. Nu moet ik zeggen dat ik nu alleen nog maar thuis geweest ben en daar zoiezo niet veel zweette, dus de echte test moet straks nog komen in real life ;) De rillingen lopen af en toe over mijn lijf en soms een steek in mn hart, maar dat schijnt er allebei bij te horen.

Ik moet het ziekenhuis in Almelo een compliment maken, je word er perfect verzorgt en wat zijn de mensen daar aardig!!

Verder hoop ik natuurlijk dat men wat heeft aan mijn verslag! Vragen staat vrij!!
meidje_ikke
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 19:22
Contacteer:

Re: mijn ervaring over de operatie

Bericht door meidje_ikke »

Hee!!
Wat fijn voor je dat de resultaten zo goed zijn!
Buitenshuis ook?
Ik zweet voornamelijk, als ik in de balngstelling sta, fiets, of iets spannend vind. En dit komt vaker voor dan je denkt (angstzweet, psychologisch dus denk ik) daarom lijkt mij een operatie wel erg zwaar. En het gaat met tijden dat ik het erg vind, vooral nu weer als iedereen is gaan shoppen voor de zomer en ik in kleren moet lopen waarop het zweet niet opvalt.
Dit is zwaarkut, vooral omdat ik 17 ben, en dat allemaal nogal belangrijk schijnt te zijn, en ik bij het uitgaan al helemaal op moet passen, en dit niet te vaak kan doen omdat ik dan altijd dezelfde kleren aan heb eigenlijk!
Jaja, de meeste mensen zien de ernst van dit probleem op je sociale leven niet in! een beetje jammer!

Ik hoop dat het met jou beter gaat nu!

Groetjes
Yvonne
Beekje
Beekje
Berichten: 11
Lid geworden op: za 30 jun 2007, 14:02
Locatie: hengelo ov
Contacteer:

Re: mijn ervaring over de operatie

Bericht door Yvonne »

Hoi,
Ik heb ook jaren geleden erg veel last gehad van zweten onder oksels en zwetende handen.
Ik ben 3 jaar geleden geopereerd en ben nu "droog". Voor zweetvoeten heb je weer een andere
operatie nodig.
Wel moet ik erbij zeggen dat de 2e operatie bij mij niet geheel vlekkeloos verliep omdat
de chirurg mijn slagader heeft geraakt. Dus paniek. Maar ik ben er nog.
Alleen was ik NIET van de zweetgeur af. Ik gebruik nu een week DO2 en weg is de geur.
Ben helemaal blij.
En de voeten, tja daar spuit je ook DO2 op. Super spul.
tim911
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:54
Contacteer:

Re: mijn ervaring over de operatie

Bericht door tim911 »

Het is nu 3 kwart jaar geleden dat ik de operatie heb laten doen, en zal daarom mijn ervaringen bij deze posten:

Om te beginnen zijn mijn handen en oksels nog steeds kurkdroog, hier was het mij ook om te doen dus hier ben ik zeer tevreden over.

Als ik mij niet inspan zweet ik zo goed als niet meer, alleen de voeten zijn nog wat vochtig af en toe.

Alleen als ik mij inspan (ook bij lichte inspanningen) dan gutst het zweet over mijn rug en borst. De druppels zie je dan naar beneden lopen. Dit is dus wel een groot nadeel aangezien ik daar voorheen nooit zweette. Dit is overigens doodnormaal, het is een compensatiemechanisme van het lichaam, dat toch zijn warmte kwijt moet. Apart is ook dat er nog steeds een (zeer lichte overigens) zweetgeur te bespeuren valt onder de oksels, terwijl die kurkdroog zijn. Maar met een deo is dit simpel op te lossen, 100% geurvrij.

Ook in de zomer toen het zeer warm was was het wel nadelig, aangezien je meerdere keren op een dag een schoon shirtje aan moest trekken. Ook met uitgaan niet altijd fijn als je hele rug doorweekt is.


Mijn conclusie: Een groot nadeel is het compensatiezweet, maar dit is vooral van toepassing bij warm weer en bij inspanning. Dessalnietemin ben ik zeeeeer tevreden dat mijn handen en oksels nog steeds droog zijn. Hier was het mij ook om te doen. Het is heerlijk om je nooit meer zorgen te hoeven maken over je natte handjes met handen schudden enz. Ik was laatst op een begrafenis waar ik ongeveer 60 handen geschud heb, toen schoot het wel even door mijn hoofd hoe gelukkig ik nu ben. Geen onnodige stress meer voor dat soort dingen, en het zelfvertrouwen is ook weer 100% terug.

Kortom: 1e 2 weken veel pijn, daarna gaat het snel beter en de resultaten op lange termijn zijn voor mij zeer goed te noemen!
saskia1977
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 24 jan 2011, 20:26
Contacteer:

Re: mijn ervaring over de operatie

Bericht door saskia1977 »

Ik heb 15 jaar geleden de operatie, thoracale sympathectomie, laten doen. En na 15 jaar zijn mijn handen nog steeds helemaal droog.
Eerst rechts omdat ik rechts ben en dacht als het erg tegenvalt kan ik in ieder geval gewoon schrijven (zonder handdoek onder mijn hand). Is me zo meegevallen, de pijn ook dat ik 3 maanden erna ook links heb laten doen. Enige was dat onder de operatie mijn hart wat op hol sloeg, maar dat kwam door de narcose.
Ben er nog steeds elke dag erg blij mee dat ik het heb laten doen. Alleen mijn voeten drijven nog uit mijn sokken en schoenen en op blote voeten lopen is er al helemaal niet bij. Nou heb ik gehoord dat je voeten weer andere zenuwen zijn dan van je handen.
Mijn vraag is of iemand daar ervaring mee heeft. Een operatie laten doen zodat de voeten ook droog zijn? Weet iemand waar, ziekenhuis of privekliniek?
Ik heb ook geen last gehad van overcompensatie van zweet op andere plekken. Maar ben het nu van mijn voeten ook helemaal zat.
Groet Saskia
tim911
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:54
Contacteer:

Re: mijn ervaring over de operatie

Bericht door tim911 »

Ik weet dat voor de voeten er een zelfde soort operatie bestaat als voor de handen, alleen is deze vele malen riskanter. Is veel over te vinden op dit forum.

Ik ben nog steeds droog en heel gelukkig :)
tim911
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:54
Contacteer:

Re: mijn ervaring over de operatie

Bericht door tim911 »

Het is inmiddels 1,5 jaar geleden dat ik de operatie heb laten doen, dus nu is het tijd om de gevolgen op langere termijn te evalueren.

Mijn handen en oksels zijn nog steeds kurkdroog, en het compensatie zweet is al veel en veel minder geworden, in het begin had ik dat heel erg, maar met de tijd werd dat steeds minder. Ik heb eigenlijk helemaal geen last meer van compensatie zweet tegenwoordig. Wel merk ik dat ik veel meer zweet als voorheen bij zware inspanning. Mijn hobby is wielrennen en dan merk ik wel dat het vocht met liters tegelijk uit mijn lichaam stroomt. maar daar heb ik helemaal geen problemen mee. Het lijkt wel of mijn lichaam zichzelf gestabiliseerd heeft, vroeger had ik het altijd warm en liep ik in een shirt als anderen het steenkoud hadden, nu heb ik het ook zelfs koud :D

De gevolgen voor het sociale leven zijn echt enorm. Je staat veel meer open voor mensen, en handen geven daar denk je niet eens meer aan. Vroeger dacht je alleen maar van: " ow jee ik hoop dat ik geen handen hoef te schudden" nu doe je dat lachend. In het begin denk je er nog heel erg over na en moet je er echt aan wennen aan de nieuwe situatie, maar op een gegeven moment gaat het gewoon vanzelf.

Voorheen was ik altijd onzeker, vooral met vrouwen. Ik deed er alles aan om maar niet te laten merken of blijken dat ik verschrikkelijke zweethanden had. Waardoor je altijd onzeker blijft en nooit echt jezelf kan zijn.

Nu ben ik juist extra zelfverzekerd, daar hoef ik niks voor te doen, omdat ik de andere kant zelf heb meegemaakt.

Ik heb nu veel succes bij en met vrouwen. Daar hebben de zweethandjes denk ik niet veel mee te maken, maar wel de open houding en zelfvertrouwen die je nu hebt. Dus de operatie heeft voor mij zowel een fysiek als psychologisch effect gehad, waarbij het psychologische gedeelte echt niet te onderschatten valt. Ik leef nu gewoon veel gelukkiger als toen.

Nadeel was er in mijn situatie ook:

Mijn lichaam hersteld heel traag, simpele wondjes duren al een eeuwigheid voordat het helemaal hersteld is, laat staan een ingrijpende wond in het binnenste van het lichaam. Daarom heb ik een jaar lang last gehad van de wond, en elke keer als ik wat zwaarder tilde ging ik door de grond van de zeurende pijn. Nu zijn we inmiddels 1,5 jaar later en kan ik eindelijk weer mijn rug trainen in de sportschool. Zelfs nu ervaar ik soms nog een zeurende pijn als ik in mijn bed lig. Maar het is al veel minder als eerst. Uiteraard is dit persoonlijk en zullen veel mensen een veel kortere hersteltijd nodig hebben.

Als ik terug kijk dan kan ik niet anders dan concluderen dat ik er absoluut geen spijt van heb gehad, en dat ik er trots op ben dat ik de stap genomen heb. Het is toch iets ingrijpends en pijnlijke, maar de operatie heeft mij zoveel gebracht, het is alsof je opnieuw begint met leven. Je bent vrij in je hoofd, maakt je geen druk meer om onzinnige dingen zoals handen schudden, en geniet veel meer van het leven.

Ik kan ondanks de grote stap die ondernomen moet worden om over te gaan op een operatie, elk lotgenoot dit aanraden.

PS: grappig om te constateren bij het handen schudden dat meer mensen zweethanden hebben dat je eigenlijk denkt, alleen dat had je nooit zelf in de gaten :)
Erje
Moderator
Moderator
Berichten: 561
Lid geworden op: di 29 nov 2005, 13:40
Contacteer:

Re: mijn ervaring over de operatie

Bericht door Erje »

Hoi Tim,

Wat mooi dat het allemaal goed heeft uitgepakt voor je!
Dank dat je je verhaal hier nog even wou delen, ik denk dat er zeker mensen zijn die hier wat aan hebben.
Klaas
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: za 27 jul 2013, 17:04
Contacteer:

Re: mijn ervaring over de operatie

Bericht door Klaas »

Ik onderging een thoracale sympathectomie tegen hyperhidrose 7 jaar geleden. Het resultaat was erg bevredigend aan de handen en in het gezicht. Ik leid aan compensatorisch zweten aan de onderrug en benen, maar ik had de aandoening dan ook in bijzonder hogere mate. Ik merk evenwel dat het zweten aan de handen soms terugkomt. Dit is nog bijlange niet met de intensiteit als voorheen, maar bijvoorbeeld bij erg warm weer of bij het lang uitvoeren van eenzelfde beweging (bv. schroeven indraaien) kan het terug verhoogd optreden. Ik heb die verschijnselen al vrij vlug opgemerkt (na het eerste jaar), maar vroeg me af of bij anderen, die ook de operatie ondergingen, onder dezelfde omstandigheden ook een beperkt heroptreden voorkomt. Als dat zo is, zou het niet om een terugval gaan, maar om een logisch gevolg van de omstandigheden.
tim911
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:54
Contacteer:

Re: mijn ervaring over de operatie

Bericht door tim911 »

het is inmiddels 2 jaar geleden dat ik de operatie heb laten doen.

Klaas, ik had de aandoening ook in zeer hoge mate, mijn oksels en handen waren altijd drijf en drijfnat, als ik mijn handen uitstak dan druppelde en stroomde het water letterlijk op de grond of via mijn polsen naar mijn elleboog. Ook mijn oksels waren altijd zo drijfnat dat bij warm weer er een vochtplek ontstond van schouderblad naar schouderblad, oftewel 1 brede vochtstrook op de ruk en onder de oksels. Zelfs bij temperaturen waar anderen een trui aanhadden zat ik in mijn t shirt en had nog steeds de zweetplekken onder mijn oksels.

Ik ben nu inmiddels zover dat er van compensatie zweet helemaal geen sprake meer is bij geen of weinig inspanning, Daar staat tegenover dat ik bij iets hogere inspanning wel de tol betaal want dat komt het er met liters tegelijk uit op mijn benen en vooral op mijn rug. ik vind dit totaal geen probleem want als men sport dan zweet men. Ik iets meer dan iemand anders maar dat ervaar ik niet als probleem, en het wordt weleens opgemerkt van wow je shirt is helemaal doorweekt, dan lach ik wat en zeg ik: maar ik heb gelukkig droge oksels, en laat mijn oksel zien. (bij 9 van de 10 sporters zit hier een vochtplek) dus dan maak ik er maar een geintje van en werkt altijd.

Maar om op jouw punt terug te komen Klaas, ik wil er wel op ingaan maar het is vrij lastig uit te leggen, al zal ik het bij deze proberen:

Bij inspanningen als schroeven indraaien of iets heel intensief vastpak dan komt er een heel licht klamme waas over mijn handen. Bij hitte zonder inspanning blijft deze waas altijd weg. Wat ik WEL ervaar als vreemd en misschien dat iemand dat ook herkent: voorheen als je zweethanden kreeg dan kwam er een soort voelbare zenuwprikkel door je handen heen, kort gevolgd door het zweet. Dat voel ik nu af en toe nog steeds, terwijl de zenuwafvoer afgesloten is na de operatie, maar de prikkel is nog steeds duidelijk voelbaar, uiteraard zonder het vocht.

Soms word ik midden in de nacht wakker door zo'n prikkel en voel ik mijn handen die uiteraard droog zijn, maar nat voelen in mijn slaap. ik denk zelf dat dit een soort 'fantoomwerking' is van vroeger , omdat ik al vanaf kinds hiermee rond liep.

ik denk dan ook niet dat het om een terugval gaat, maar meer op een reactie van het lichaam op de omstandigheden en verleden, en dit voor ieder mens verschillend kan zijn
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht