Voor de Belgen onder ons...

Alles over operatieve ingrepen om het overmatig zweten tegen te gaan.

Moderators: Thijs, Erje

dunne
Beekje
Beekje
Berichten: 10
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 17:30
Contacteer:

Voor de Belgen onder ons...

Bericht door dunne »

Hallo allemaal,

Ik ben een Belg en ben net geopereerd door dokter Nafteux in het Gasthuisberg te leuven, Het ziekenhuis is verbonden aan de universiteit van Leuven.
Mijn ervaringen zijn op dit moment zeer positief ook al schrijf ik dit al na 1dag.
Mijn rechterhand, rechter oksel en het rechts deel van mijn gezicht zijn volledig droog.
De dokter opereert kant per kant zodat je wel zeker verder wil ivm zweten op andere plaatsen.
Over zweten op andere plaatsen kan ik op dit moment nog niet zoveel zeggen, hoewel ik precies iets sneller zweet op mijn rug en aan mijn benen, maar niet storend.

De pijn valt ook zeer goed mee, nu 1dag later heb ik genoeg aan 4 x 1g dafalgan + iets sterker voor tijdens de nacht ;P
Mijn longen doen nog amper zeer, het is vooral het litteken dat nog een beetje trekt.

Ik kan jullie ook meedelen dat de operatie zelf zeer goed en professioneel verlopen is, mijn moeder die verpleegster is mocht de operatie bijwonen.
Er zou volgens haar geen druppel bloed te zien geweest zijn.
In tegenstelling tot wat vele dokters doen, neemt Dr Nafteux 2 stukjes zenuw weg in plaats van 1 stuk.
Dit is dus een duidelijk voorbeeld van sympathectomie.
Hierdoor is het effect voor 99% zeker.
Hierdoor blijft ook het gezicht droog, waardoor het extra zweten niet op het gezicht gezocht moet worden...

In de VUB (Brusselse universiteit) opereren ze met een robot. Waardoor alles iets nauwkeuriger kan verlopen.
Toch kiest Dr Nafteux voor zijn eigen handen, dit heeft vooral te maken met de kostprijs om zo'n robot te gebruiken.
Maar toch had ik het volle vertrouwen in de heer Nafteux, misschien was dit door zijn uitstekende ervaring.
Als ik mijn niet vergis, heeft hij ooit 5 longtransplantaties op 1 dag afgerond.

Voor de geïnteresseerden bij de volgende ingreep, voor de linkerkant ga ik vragen voor een kopie van de operatietape.
Zodat jullie ook kunnen zien wat er gebeurd...
Hoewel deze tape er pas zal komen te vroegste in januari of anders in juli/augustus, dit door het beginnen van een universitaire studie ;P

Nog even vermelden dat dit in Belgie geen esthetische operatie is en dus zowel door mutualiteit als door de verzekeringen wordt terugbetaald.
Of toch in mijn geval :D

In de hoop jullie hiermee te hebben geholpen...
Ik sta altijd open voor vragen en ik zal de komende dagen ook wel een paar updates aanbrengen

EDIT: Ik had het verkeerde ziekenhuis vermeld :hammer
Laatst gewijzigd door dunne op ma 30 aug 2010, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Voor de Belgen onder ons...

Bericht door Thijs »

Bedankt voor je ervaring. Hou ons op de hoogte hoe en wat. Die operatie tape zou ik graag een kopie van willen op de computer. Wellicht dat ik het hier online kan zetten als het niet al te groot is. Foto's hou ik me ook aanbevolen voor. Succes en sterkte.

groetjes Thijs
dunne
Beekje
Beekje
Berichten: 10
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 17:30
Contacteer:

Re: Voor de Belgen onder ons...

Bericht door dunne »

Kleine update:
De Pijn was na 2-3 dagen ongeveer helemaal weg. Ik had enkel nog een pijnstiller nodig voor tijdens de nacht.
Maar blijkbaar ben ik iets te overmoedig geweest. Ik dacht dat ik na een weekje wel eens iets kon gaan drinken met mijn vrienden.
Dat was dus fout gegokt na een avondje stappen 6-7u weg geweest te zijn, waren er in mijn rug spieren gaan verkrampen, met als gevolg gigantische pijn...
Ondertussen alles onder controle, en na 3-4daagjes rusten gaan we een nieuwe poging ondernemen :banaan

Ook nog even vermelden dat het litteken nog geen 2 centimeter groot is en onmogelijk te zien is zonder mijn arm omhoog te doen...
Er zitten in totaal 4draadjes in die er na 12dagen uit mogen.
Omdat mijn ma verpleegster is zal het dus wrs thuis gebeuren op 1september, om het schooljaar goed te starten.
Alhoewel ik op de universiteit pas de 27ste begin :O

Verder ben ik en mijn ouders zeer te spreken over het resultaat. Ik zweet niks meer langs mijn rechterkant, ,mijn hand is zoals bij velen zelfs iets te droog.
Opmerkelijk is ook dat mijn hand nu precies beter doorbloed is en hierdoor warmer is...
Mijn vader is zelfs zo onder de indruk dat hij het zelf ook overweegt.

Als er nog vragen zijn?
chrissenjenny
Druppel
Druppel
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 19 nov 2012, 18:41
Contacteer:

Re: Voor de Belgen onder ons...

Bericht door chrissenjenny »

hallo . ik denk eraan om ook die operatie te laten doen in leuven .
wat is jou ervaring na de operatie en zijn er neveneffecten .
het zou ook bij dr nafteux bij , en heb je die operatie ook gefilmd .
zou het mogelijk zijn om dit eens te mogen zien ,
hopelijk kijk je nog eens naar dit forum om te kunnen antwoorden .
dunne
Beekje
Beekje
Berichten: 10
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 17:30
Contacteer:

Re: Voor de Belgen onder ons...

Bericht door dunne »

Hey,

Ik zou liegen als ik zich dat er geen neveneffecten zijn.
Bij mijn eerste operatie had ik er amper tot geen, deze zijn pas gekomen vanaf de tweede operatie.
Ik zweet nu wel meer op mijn rug en benen, maar je moet de voordelen afwegen tegen de nadelen.

Vroeger zat ik zelfs gewoon in de klas constant met okselvijvers. Dit is nu gedaan.
En zolang ik niet begin rond te lopen/sporten of zeer gestresseerd ben, zweet ik amper.
Bij sport zweet ik wel relatief veel o mijn rug, maar boeit dit tijdens het sporten?
Bij stress durf ik nog wel eens te zweten van onder mijn oksels, maar veel minder als vroeger.

Spijtig genoeg geen video.
Maar indien je nog vragen hebt, stel ze gerust.
chrissenjenny
Druppel
Druppel
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 19 nov 2012, 18:41
Contacteer:

Re: Voor de Belgen onder ons...

Bericht door chrissenjenny »

hallo . ik hoorde dat er als neven effecten bv droge prikkende ogen en blijvende zenuwpijn konden voorkomen .
hoelang duurt zulke operatie als ik vragen mag . en zou je het opnieuw doen .
wat zei dr nafteux over neven effecten tegen jou. tegen mij nie echt veel . jammer dat je niks op video kreeg .
kwas wel curieus .
mvg
dunne
Beekje
Beekje
Berichten: 10
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 17:30
Contacteer:

Re: Voor de Belgen onder ons...

Bericht door dunne »

In het begin had ik wel wat last van zenuwpijn, mede doordat ik altijd te vroeg begon met zware zaken te liften.
Een weekje of 2 kine en dat was weg.
Het probleem met droge ogen heb ik nog nooit over gehoord, enige dat ik merk is dat ik nu wel gevoelig ben voor ajuin.
Ajuin wordt aangetrokken door het vochtigste punt, vroeger mijn heel gezicht -> nu enkel mijn ogen.
Buiten overcompensatiezweet heeft hij bij mij niet zoveel gezegd.
Lees u gewoon goed in op het internet, maar neem het met een korreltje zout.
Als je niet zeker ben, bel hem gewoon eens op en vraag het.

Ik zou het zeker opnieuw doen. Geen twijfel over mogelijk.

De operatie op zich duurt denk ik maar 15 a 30 minuten (dixit mijn moeder), maar het is zware narcose.
Tegen dat je terug goed wakker bent, ben je toch wel 3 - 5 uur verder.
Ben niet zeker, want als je onder narcose bent, heb je geen tijdsbesef.
Normaal mag je 's avonds naar huis, maar indien je wilt mag je 1 nacht blijven.

Hoop dat mijn reactie geholpen heeft.
chrissenjenny
Druppel
Druppel
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 19 nov 2012, 18:41
Contacteer:

Re: Voor de Belgen onder ons...

Bericht door chrissenjenny »

hallo,dank je voor je uitleg .
ik was afgeschrikt dat er meer nadelen dan voordelen uit voort zouden komen , en had de operatie uitgesteld.
ik was content dat ik iemand vond die het laten doen had bij dr nafteux en zo eens iets hoorde van het resultaat .
ik ben nog altijd wat benauwd maar das normaal zeker .
mvg
chrissenjenny
Druppel
Druppel
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 19 nov 2012, 18:41
Contacteer:

Re: Voor de Belgen onder ons...

Bericht door chrissenjenny »

hallo,nog een paar vraagjes. hoeveel tijd zat er tussen je 2 operaties,
had je veel pijn achter de operaties . en de neveneffecten bij jou waren juist meer zweten op je rug en benen .
dan heb je gelijk dat het ene meer opweegt dan het ander .
mv
dunne
Beekje
Beekje
Berichten: 10
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 17:30
Contacteer:

Re: Voor de Belgen onder ons...

Bericht door dunne »

Hey,

Bij mij zat er een jaar tussen.
Ik zit op de unif en heb dit altijd tijdens de zomervakantie laten doen omdat ik dan tijd genoeg had.

De eerste week ben je niets waard / moe / platte rust. Vanaf de tweede week begon er terug leven in te komen.
Na 5-7 dagen was ik redelijk pijnvrij in mijn "normale" leven.
Echter heb ik twee keer de domme fout gemaakt om op dat moment iets zwaar op te tillen of te gaan feesten
en hierdoor het een en ander te verrekken en dus een week met een verkrampte arm rond te lopen.
Na een weekje kine was ik er boven op.
Samengevat: Neem zeker 2 weken tijd voor de recuperatie alles bij elkaar en doe geen domme dingen ;)

Meer zweten op de rug is zelf eenvoudig te verbergen -> marcelleke ofzo dragen.
chrissenjenny
Druppel
Druppel
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 19 nov 2012, 18:41
Contacteer:

Re: Voor de Belgen onder ons...

Bericht door chrissenjenny »

hallo. a je 1 kant laat doen ,das dan de dominante kant merk je dan al veel verschil . en hoe voelde je je dan .
zweette je dan maar juist aan 1 kant met dat je zei dat je er een jaar tussen liet voor kant 2 te doen .ps moe je eigenlijk kant 2 doen
grts ikke
dunne
Beekje
Beekje
Berichten: 10
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 17:30
Contacteer:

Re: Voor de Belgen onder ons...

Bericht door dunne »

Ik heb eerst mijn linkerkant laten doen, aangezien ik met rechts schrijf en het academiejaar bijna opnieuw begon.
Na die operatie had ik precies 2 lichamen. Ik zweette maar langs een kant, maar dus ook op mijn gezicht.
Was zeer raar om mee te maken. Maar mocht het zo tegen vallen kan je altijd besluiten om het bij 1 kant te laten...

En probeer aub eens min of meer deftige zinnen te maken aub.
Hoofdletters en punten enz zou wel handig zijn...
dunne
Beekje
Beekje
Berichten: 10
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 17:30
Contacteer:

Re: Voor de Belgen onder ons...

Bericht door dunne »

Nog iets vergeten.
Of het echt een voordeel is, dat moet je zelf uitmaken.
Maar de eerste 2 jaar had ik amper koude gevoel in mijn handen.
Ik kon tijdens de winter fietsen zonder handschoenen.
Enkel bij regen (massieve koude tov lucht) was het op het randje maar het ging nog.

Dit effect verminderd wel, deze "winter" is het op het rand zelfs als het niet regent.
chrissenjenny
Druppel
Druppel
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 19 nov 2012, 18:41
Contacteer:

Re: Voor de Belgen onder ons...

Bericht door chrissenjenny »

Hallo,
Dank je voor de uitleg en begrip.
Ik ben nog wat schuw voor die zenuw pijn ,
zweten je handen nu meer of gewoon een warm gevoel .
Gauw als ik je goed versta heb je zeker geen spijt dat je dat gedaan hebt .
dunne
Beekje
Beekje
Berichten: 10
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 17:30
Contacteer:

Re: Voor de Belgen onder ons...

Bericht door dunne »

Mijn handen zweten niet meer, net als mijn gezicht.

Ik heb er idd geen spijt van.

Wanneer denk je het te laten doen?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht