sympathectomie

Alles over operatieve ingrepen om het overmatig zweten tegen te gaan.

Moderators: Thijs, Erje

rik
Druppel
Druppel
Berichten: 5
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 10:27
Contacteer:

sympathectomie

Bericht door rik »

In de getuigenissen van de mensen met hyperhidrose herken ik de symptomen die ikzelf al een groot deel van mijn leven ondervind.
ik ben rik, eind 40 en contacteerde voor de HH aan de handen eerst een universitaire kliniek te Brussel.Ik was toen 18.Men heeft zowat alles geprobeerd(medicatie,accupunctuur..,maar zonder bevredigend resultaat.)
Daar ik het verschijnsel als een ernstige hypotheek op mijn sociaal leven ervaarde, heb ik rond mijn 28e ,in Oost-Vlaanderen sympathectomieën laten uitvoeren voor de handen;dit nog steeds met bevredigend resultaat.
Enkele jaren later geschiedde deze ingreep ook voor de voeten.Deze bleven droog tot omstreeks mijn 40e.Toen begon het verschijnsel weer toe te nemen.
Ik ben 2 jaar geleden naar de chirurg in UZ Gent terug gegaan met de vraag wat hieraan te doen was.
Een bijkomende operatie vond hij eerder twijfelachtig.
Ik heb me uiteindelijk een apparaat voor iontophorese aangeschaft en het geeft verbetering.
Voor de HH op ander plaatsen op het lichaam(rug,borst,oksels,benen)zal ik op advies van mijn dokteres contact opnemen met een neuropsychiater,daar het fenomeen meer dan alleen van fysieke aard is,maar sterk verweven is met het sympathisch zenuwstelsel, waarop ik als enkeling geen verweer tegen heb.
De stress geeft een signaal en het zweten begint,onafhankelijk van mijn wil.
Er is duidelijk verdere professionele hulp nodig.
Ik ben blij dat ik mijn verhaal heb kunnen doen aan de mensen op dit forum.
Rik
Plaats reactie