3x Geopereerd aan hyperhidrosis.

Alles over operatieve ingrepen om het overmatig zweten tegen te gaan.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Shannon
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 17 nov 2013, 14:10
Contacteer:

3x Geopereerd aan hyperhidrosis.

Bericht door Shannon »

Hallo Iedereen,

Ik ben Shannon, en ik ben 13 jaar. Ik ben inmiddels 3x geopereerd aan hyperhidrosis aan mijn handen. Het zweten begon eigenlijk al toen in het wiegje lag, m'n handen en voeten zweette toen al zo dat het zweet ervan af droop. Hyperhidrosis komt meestal na het 10e levensjaar maar bij mij kwam het dus al bij mijn geboorte. Mensen dachten altijd dat ik m'n handen net had gewassen en dan niet had afgedroogd, of ze vonden het vies. Al vroeg heb ik allemaal testen gehad, maar de oorzaak kon maar niet achterhaald worden. Ik heb veel zalfjes, Iontoforese apparaten, 5 soorten medicijnen en zelfs Botox gebruikt om het zweten tegen te gaan. Maar niets hielp. Toen was er nog maar 1 optie, de operatie. De jongste persoon de mijn chirurg ooit hieraan geopereerd had was 16 jaar, en het was de bedoeling om mij ook pas te opereren rond die leeftijd. Omdat niemand wist hoe het verder met mij zou gaan omdat ik nog maar 12 was. Maar 9 augustus 2012 was het zover, ik werd geopereerd aan hyperhidrosis. Ik was erg zenuwachtig. Vooral omdat ik de jongste was die hij ooit geopereerd had. Ik lag op de afdeling met volwassenen, omdat de mensen van de kinderafdeling het niet kende. Toen ik naar de OK gebracht werd was ik erg nerveus, want ik wist niet wat ik moest verwachten. Toen ik wakker werd was ik een beetje benauwd, en later op de avond werd dat erger. Maar met extra pijnmedicatie kon ik 's nachts opzich wel goed slapen. De volgende ochtend werd ik wakker met nog wat last van benauwdheid maar aan het begin van de middag mocht ik weer naar huis. Het herstel verliep goed en na anderhalve week voelde ik me weer fit.
Maar helaas, droge handen hebben was niet voor lang. Na ongeveer 4 1/2 maand begon m'n rechterhand weer te zweten. Ik was zo teleurgesteld. Maar weer een afspraak gemaakt en op 15 maart 2013 werd ik weer geopereerd. Ik dacht dat ik minder pijn zou hebben dan de vorige keer omdat ik nu maar 1 klaplong zou krijgen en de vorige keer had ik er 2. Maar ook dat bleek niet zo, ik had veel meer last met ademen. Daarvoor kreeg ik een soort van morfine, maar de combi narcose en dat morfineachtige spul werd ik misselijk en moest ik overgeven. Toen had ik nog meer last. Maar ook de volgende dag mocht ik weer naar huis. Dit keer verliep ook het herstel goed.
Ik dacht dat het zweten aan mijn handen niet meer terug kon komen. Maar toch. Na 5 maand begon mijn linkerhand weer te zweten. Ik zag het even niet meer zitten. Ik dacht dat ik er nooit vanaf zou komen, terwijl bij alle andere mensen 1x opereren genoeg was. En op 2 september 2013 ben ik voor de 3e x geopereerd. Ook al was het de 3e x, ik lag nog te trillen in m'n bed op de OK. Dit keer was de pijn niet super hevig, en met een beetje extra medicatie voelde ik me opzich wel goed. Omdat dit de 3e x was kon ik niet vaker meer geopereerd worden, als het zweten terug zou komen kon er niets meer aan te doen zijn. We zijn nu een tijdje verder en mijn handen zweten niet meer! Er bestaat ook een operatie tegen hyperhidrosis aan je voeten, maar die wordt alleen in Duitsland en Denemarken gedaan. En het is een hele risicovolle operatie. Die laat ik nu dus nog maar even achterwege. Ik hoop dat mijn handen niet meer gaan zweten.

Groetjess Shannon! :kiss
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: 3x Geopereerd aan hyperhidrosis.

Bericht door Thijs »

Hoi Shannon,

Wat een verhaal zeg... wat moedig van jou om zo jong drie keer geopereerd te worden. Wat ik me wel afvraag is waar je geopereerd bent ? Welk ziekenhuis en was het drie keer hetzelfde ziekenhuis????

Tegenwoordig heeft het UMCG in groningen een nieuwe ETS techniek ontwikkeld die veel beter dan de oude schijnt te zijn.

Zoals de vaste bezoekers wel weten ben ik persoonlijk geen voorstander van ETS operaties maar ik kan me voorstellen dat iemand het toch ondergaat. De vraag is dan alleen waar je het laat ondergaan...... ik ben reuze benieuwd.

sterkte en succes verder.... hou ons op de hoogte hoe het je vergaat.

gr Thijs
Shannon
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 17 nov 2013, 14:10
Contacteer:

Re: 3x Geopereerd aan hyperhidrosis.

Bericht door Shannon »

Hallo Thijs,

Sorry voor de late reactie.. ik ben 3x in het UMCG geopereerd. Ik ben inmiddels 14 en mijn rechterhand is helemaal droog. Maar mijn linkerhand zweet al een paar maanden weer. Niet zo heel erg, maar het is wel weer onhandig. Ik heb mijn chirurg nog steeds niet bericht omdat ik denk dat het toch niet veel zin heeft.. Ik vind het nog steeds super raar dat mijn hand nog zweet. Ik ben 3x geopereerd en mijn hand zou niet meer kunnen zweten. Maar misschien komt het wel omdat ik nog zo jong ben, misschien groeit die zenuw wel weer aan. Ik ben geen idee.

Groetjes Shannon
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: 3x Geopereerd aan hyperhidrosis.

Bericht door Thijs »

Hoi Shannon,

Heel raar inderdaad dat je hand nog zweet. Wat zegt de opererende arts er van ? ik kan het niet verklaren in ieder geval, behalve dat de operatie misschien niet goed is uitgevoerd. Maar dat lijkt me ook sterk.

Sterkte en succes. Hou ons op de hoogte hoe het je vergaat.

gr Thijs
jonnblaze
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: za 03 aug 2013, 06:56
Contacteer:

Re: 3x Geopereerd aan hyperhidrosis.

Bericht door jonnblaze »

Wat erg om te lezen :( ontzettend vervelend dat het nu eigenlijk een groter probleem voor jullie is geworden. Ik weet niet zo goed wat ik er op kan zeggen, wou laten weten dat ik het gelezen heb en ik hoop dat er spoedig een oplossing voor jullie komt.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht