11 jaar na de operatie (thoracale sympathectomie) bij Sudor

Alles over operatieve ingrepen om het overmatig zweten tegen te gaan.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Mientje
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 19:13
Contacteer:

11 jaar na de operatie (thoracale sympathectomie) bij Sudor

Bericht door Mientje »

Hierbij wil ik een persoonlijk verslag doen ter info voor degene die geïnteresseerd is in het verloop /resultaat na langere tijd.

Ik zweette overmatig sinds mijn pubertijd onder mijn oksels (met straaltjes liep het eruit) en besloot op mijn 37ste middels een operatie dit probleem via Sudor te verhelpen. Ik was 11 jaar geleden één van de eerste die in deze kliniek werd geholpen. Tijdens de intake werd mij verteld dat ik droge oksels zou krijgen maar niets over eventueel compensatiezweet of andere complicaties. Helaas kreeg ik tijdens de operatie een klaplong waardoor ik langer in de kliniek moest blijven en ook nadien lang moest herstellen. Ook ging ik na enkele dagen op mijn onderrug, in mijn liezen en onder mijn voetzolen zweten en bleef ik ook nog onder mijn rechter oksel zweten. Wel was dit transpireren wat minder dan voor de operatie. Bij de nacontrole werd mij een hersteloperatie aangeboden om de rechterkant opnieuw te opereren. Tijdens de eerste operatie bleek een essentieel bloedvat in de weg te hebben gelegen en konden ze niet goed bij de zenuwknop zo werd mij verteld waardoor deze niet helemaal doorgesneden was. En over het zweten op de andere, en voor mij volledig nieuwe plekken, werd ik gerust gesteld dat dit van tijdelijk aard was. Ik kreeg een schriftelijke uitnodiging voor een hersteloperatie. Omdat ik opzag tegen nog een keer zo'n zware operatie met risico op weer een pijnlijke klaplong en ook niet nogmaals vrij kon krijgen van mijn werk heb ik van de hersteloperatie afgezien.

Na ongeveer een half jaar was het zweten op de andere plekken dan onder de oksels iets verminderd of was ik gewend geraakt aan het compensatiezweet want ik ondervond er geen echte hinder meer van. Het is ook nu nog aanwezig en zeker als het boven de 25 graden is maar ik ervaar het niet storend. Tijdens het sporten en in de sauna zweet ik overal op mijn lichaam en ook onder mijn oksels maar tijdens mijn dagelijks bestaan heb ik geen zeiknatte plekken meer onder m'n armen. Rechts kan ik onderdrukken met een antiperspirant. Ik denk dat links met 95 procent is vermindert en recht met ongeveer 70 procent en dit al 11 jaar lang.

Ik sport al mijn gehele leven gemiddeld 4 x per week ben dun ik rook en drink niet en eet redelijk gezond. Ik weet niet in hoeverre mijn levensstijl en gewicht heeft bijgedragen aan het verloop na de operatie maar ik meld dit omdat ik zelf denk dat dit een positieve weerslag heeft gehad en mijn lichaam snel een nieuwe balans had gevonden na die ingreep. Maar dit is louter mijn gevoel en niet gebaseerd op wetenschap.

Concluderend zal ik niemand het advies durven geven om de operatie te ondergaan omdat ik de risico's op klaplong/compensatiezweet best groot vind maar ik ben zelf heel erg blij met de afgelopen 11 jaar. Bijna oksel droog, normaal sociaal leven en strakke kleren kunnen dragen. De operatie was niet life changing maar het heeft me zelfverzekerder en gelukkiger gemaakt en ik ondervind er nog dagelijks profijt van.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: 11 jaar na de operatie (thoracale sympathectomie) bij Sudor

Bericht door Thijs »

Hoi Mientje,

Dank je wel voor je open en eerlijke verhaal. Het is goed om te lezen hoe het mensen vergaat na langere tijd.

Toen ik in 1989 voor het eerst naar de huisarts ging voor mijn zweetprobleem was er nog geen miradry en botox werd niet gebruikt voor hyperhidrosis. ETS werd wel gedaan en ik wist het zeker: ik wilde een ETS ondergaan. Mijn huisarts heeft dat uit mijn hoofd gepraat; iets waar ik hem nog steeds dankbaar voor ben. Anno 2015 zijn er zoveel alternatieven voor ETS tegen okselzweten. Denk aan de miradry of curettage wat ik zelf heb ondergaan en waar ik nog steeds na 3 jaar tevreden over ben.

gr Thijs
Mientje
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 19:13
Contacteer:

Re: 11 jaar na de operatie (thoracale sympathectomie) bij Sudor

Bericht door Mientje »

Beste Thijs,

Ik ben helemaal niet op de hoogte van nieuwere behandelmethodes. Maar ik zal me gaan inlezen omdat een familielid aan dezelfde kwaal lijdt en ik hem graag op alternatieve ingrepen wil wijzen gezien de risico's van de operatie zoals ik die heb ondergaan.

Dank en vriendelijke groeten.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht