Operatie 2 jaar later

Alles over operatieve ingrepen om het overmatig zweten tegen te gaan.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Kereltje
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: za 05 jan 2013, 12:00
Contacteer:

Operatie 2 jaar later

Bericht door Kereltje »

Beste mede zweters,

Na veel uitstel gedrag (ik kom niet graag meer op dit forum) volgt nu mijn verhaal (man, 22 jaar) over de operatie die ik heb ondergaan 2 jaar geleden. Ik hoop dat ik iemand hiermee kan helpen. Onderin vind je een samenvatting voor als je het te lang vindt.

Zoals vele van jullie heb ik altijd een serieus zweetprobleem gehad. Vooral mijn handen waren vrijwel altijd nat en in de puberteit kreeg ik ook kletsnatte oksel en daardoor ook grote kringen bij m’n oksels. Dit was niet leuk. Ik stelde me veel verlegener op dan ik was. Ik vermeed natuurlijk zoveel mogelijk het schudden van handen, wat natuurlijk tot ongemakkelijke situaties leidde. Op een gegeven moment kwam ik erachter dat bepaalde stoffen geen zweetkringen lieten zien. Ik had twee vesten van deze stof en deed deze dus bijna elke dag aan. Dat scheelde heel veel. Ik hoefde me niet meer de hele dag te schamen, maar als ik per ongeluk met mijn hand tegen iemand aankwam kon ik wel door de grond zakken.

Behandeling
Op mij 13/14e ben ik voor mijn handen naar de huisarts gestapt. Hij vertelde me dat er weinig aan te doen viel, maar gaf me wel een bepaalde spray (ik geloof iets met aluminium erin). Dit moest ik voor het slapen gaan op m’n handen smeren. Het hielp niet en ik gaf het weer voor een paar jaar op. Op mijn 18e was ik het helemaal zat geworden en stapte weer naar de huisarts. Ik herinner me nog mijn rijlessen, ik durfde nauwelijks het stuur aan te raken met m’n natte handen. De huisarts had inmiddels van een bepaalde methode met elektriciteit gehoord. Ik ging met goede hoop naar de fysio voor deze behandelingen. Ik moest gedurende 10 minuten m’n handen in een bak met water leggen die een beetje onder stroom stond. Helaas haalden ook deze niets uit. Ik ben toen gaan rondzoeken op het internet. Ik las ergens iets over een operatie en op dit forum heb ik er veel meer over gelezen. Ook heb ik hier de spray odaban gevonden. Dit is een absolute aanrader!!! Ik ging odaban gebruiken en ik kreeg zowaar droge oksels. Dit zou ik iedereen aanraken. Het kost maar 15 euro of zo om het te proberen en het werkte zelfs bij mij terwijl ik echt een zwaar geval was!

Helaas haalde het spul niks uit bij mn handen. Ik besloot dan maar voor een operatie te gaan. Hoe zou ik anders ooit normaal kunnen functioneren in de maatschappij dacht ik. Ik durf niet eens te solliciteren, laat staan een serieuze baan te vervullen. Mijn huisarts was niet enthousiast maar verwees me toch door naar het Tergooi ziekenhuis in Hilversum bij de afdeling dermatologie die het ook snel opgaven en me doorverwezen naar chirurg Dr. J.P. Eerenberg. Ook dit ziekenhuis en de naam van de chirurg had ik van dit forum. Deze man was kundig en aardig. Wel had hij niet heel veel tijd tijdens het eerste gesprek, maar dat is altijd in het ziekenhuis heb ik gemerkt.

Ongeveer 2/3 maanden na de verwijzing van de huisarts lag ik dan op de operatietafel. Ik was niet bang. Ik had van tevoren al geaccepteerd dat er compensatiezweet op zou kunnen treden. Mijn ogen gingen dicht en een paar uur later gingen ze weer open. Mijn handen waren gelijk droog, een ongelofelijk gevoel! En ook mijn oksels waren kurkdroog. De zuster waren superaardig en ik ben goed verzorgd. Na 2 nachtjes mocht ik naar huis. Toen begon de pijn. 3 weken lang had ik ontzettende pijn aan mn rug achter mn borst. Ik voelde me ontzettend beroerd. De pijn ging langzaam weg. Na een paar maanden voelde ik er niets meer van. In het begin was ook een groot gedeelte van mijn borst en oksels gevoelloos, geen fijn gevoel. Nu 2 jaar later is alleen mn rechteroksel nog een beetje gevoelloos. Ik heb er geen last, maar als ik me daar scheer voelt het toch niet fijn.

Compensatiezweet
Dan nu het belangrijkste gedeelte? Heb ik last van compensatiezweet? Jazeker. En soms ook best veel. Vooral mijn benen, billen, buik en rug zweten weleens. Vooral als ik me niet op mijn gemak voel zweet ik op die plekken en dat kan best vervelend zijn. In het begin had ik weleens mijn twijfels over de operatie. Ik had toen namelijk ook erg last van opvliegers. Ik moest bijvoorbeeld weleens m’n schoenen uit doen (in de les) omdat ik het heel warm had. Deze periode heeft ongeveer een half jaar tot een jaar geduurd. Ik haalde pillen voor vrouwen in de overgang, maar dat hielp niet. Ik zat toen niet lekker in m’n vel. Na een jaar had ik geen last meer van opvliegers, wel het compensatiezweet maar nu in ieder geval zonder dat ik het ontzettend warm heb. Het opvallende is trouwens dat mijn voeten nu veel vaker droog zijn dan vroeger, maar als ze zweten ze zijn ze ook wel een stuk natter dan vroeger.

De vraag is nu natuurlijk of ik spijt heb van de operatie? NEE. Ik zou het zo weer doen. Ik ben ontzettend blij met mn droge handen. In tegenstelling tot vroeger ben ik nu degene die mensen altijd een hand wil geven in plaats van de personen te moeten ontlopen. Ik merk nu ook dat veel meer mensen last hebben van klamme handen. Wat de compensatiezweet en mijn lichaamswarmte betreft: ik kan geen dikke truien meer dragen omdat ik het van mezelf al warm genoeg heb meestal. Als ik het toch koud heb doe ik een vest aan dat makkelijk uit kan. Wat mijn broeken betreft moet ik altijd donkere dragen zodat als ik ergens lang zit en zweet aan mijn billen mensen dit niet zien als ik opsta.
Het is natuurlijk niet fijn, maar dit is nou eenmaal waar ik mee geboren ben. Ik heb het geaccepteerd.

Conclusie: De operatie was pijnlijk voor een paar weken, maar je komt daar wel overheen met een beetje goede zorg van je familie. Je krijgt hoogstwaarschijnlijk te maken met compensatiezweet en dit is niet fijn, maar nog altijd beter dan een kletsnat shirt of een natte hand aan iemand geven. En tot slot raak niet gelijk in paniek als je opvliegers hebt of een gevoelloze huid. Het meeste trekt weg na verloop van tijd.

Heb je een vraag? Stel hem hier zodat anderen ook mee kunnen lezen en er iets aan hebben. Maar je mag me natuurlijk ook een privé berichtje sturen.

Heb je een oplossing voor compensatiezweet. Dan hoor ik dat graag! Ik heb crème geprobeerd van de makers van odaban maar dit werkte helaas niet.

Succes en blijf moed houden!
Erje
Moderator
Moderator
Berichten: 561
Lid geworden op: di 29 nov 2005, 13:40
Contacteer:

Re: Operatie 2 jaar later

Bericht door Erje »

Hoi Kereltje,

Dankjewel dat je toch je verhaal hier even hebt gedeeld!

Grtz, rj
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Operatie 2 jaar later

Bericht door Thijs »

Hoi Kereltje,

Fijn dat je toch nog even terugkeert en je verhaal deelt met ons; ik weet zeker dat veel mensen hier wat aan hebben.
Kereltje schreef:Na veel uitstel gedrag (ik kom niet graag meer op dit forum)
Das nou net precies het grote probleem hier. Mensen willen graag info en als ze dan geholpen zijn verdwijnen ze terwijl het juist zo belangrijk is om verhalen en ervaringen te delen met anderen!

Een oplossing voor compensatiezweet heb ik niet tenzij je glycopyrronium wilt proberen :)

gr Thijs
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht