Overweegt ETS, maar is bang voor compensatie zweten

Alles over operatieve ingrepen om het overmatig zweten tegen te gaan.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Natas
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: za 17 nov 2012, 10:54
Contacteer:

Overweegt ETS, maar is bang voor compensatie zweten

Bericht door Natas »

Hoi allemaal,

Ik ben in januari bij de Hyperhidrois Kliniek geweest en overweeg de ETS operatie te ondergaan. Ik heb al sinds ik nog op de basisschool last van zwetende oksels, handen en voeten. Voor mijn oksels heb ik al heel wat jaar geleden een goede deodorant gevonden: Syneo 5. Deze werkt bij mij goed, dus ik zou de operatie alleen ondergaan voor mijn handen. Uiteraard hoop ik dan ook dat m'n voeten droger zullen zijn.

Het enige wat mij tegenhoud is het compensatie zweten. Ik ben daarom ook benieuwd naar jullie ervaringen na de ETS operatie.
- Hoe erg is het compensatie zweten? Waar zweet je dan precies? En op welke momenten? En hoe snel begint dat na de operatie? En is het zweten dan zo erg dat je kleding echt vochtig wordt, waardoor anderen dat kunnen zien?
- Mijn handen zijn niet altijd nat. Soms ook een hele dag niet. Wel zijn ze natter als ik het heet heb. Hebben jullie dat ook gehad voor de operatie? Of waren jullie handen altijd nat? Ik stel deze vragen omdat ik me afvraag of het compensatie zweten misschien minder is als je handen niet continue nat zijn.
- In hoeverre zijn ook jullie voeten droog/droger geworden na de operatie?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes Natas
Martijn2016
Beekje
Beekje
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 27 jan 2016, 22:32
Contacteer:

Re: Overweegt ETS, maar is bang voor compensatie zweten

Bericht door Martijn2016 »

Hey Natas,
Ik ben ook langs hyperhidrosis kliniek geweest en ik heb denk ik precies het zelfde probleem.
De oksels kan ik met een goede deo droog krijgen, ik gebruik hiervoor sanex.
Maar mij handen blijven altijd wel klein beetje nat, of soms ook heel erg koud / nat.
Ik heb ook klein beetje last van zweetvoeten maar dit vind ik zelf niet een probleem als ik sokken draag.
Nu ga ik aankomende zaterdag naar het ziekenhuis van hhkliniek voor de ets operatie.
Ik laat mij alleen aan mijn handen behandelen en ben benieuwd hoe de oksels en voeten hier op gaan reageren.
Tot hoeverre het cz gaat is lastig.. Dit verschilt per persoon/omvang/conditie en of er ook de zenuwen van de oksels behandeld worden.
Ik houd je op de hoogte komende week!
Martijn2016
Beekje
Beekje
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 27 jan 2016, 22:32
Contacteer:

Re: Overweegt ETS, maar is bang voor compensatie zweten

Bericht door Martijn2016 »

Hey natas,
Ik ben afgelopen weekend geopereerd en ik voel me erg goed. Operatie zelf viel mee, met pijnstillers en rustig aan doen kom je er makkelijk door heen, de service is erg goed en bij mij is het resultaat fantastisch. Ben alleen voor de handen geholpen en heb ook drogere voeten en oksels. Dit komt waarschijnlijk omdat ik me hier ook niet meer druk over ga maken. Ik zal je de operatie zeker aanraden, mocht je vragen hebben hoor ik het graag van je.
Hissederim
Vijver
Vijver
Berichten: 73
Lid geworden op: di 19 jun 2007, 19:45
Contacteer:

Re: Overweegt ETS, maar is bang voor compensatie zweten

Bericht door Hissederim »

Hi,Natas

Als jij eenmaal compensatiezweet hebt,kun je huilen van verdriet,het is niet te leven,je rug zweet alsof het openkraan is vooral zomers en dat geldt ook voor de borst en onder oksels,dus denk goed na,wil je,je leven lang met natte tshirt rondlopen of met klein beetje,oksel en hand zweet...
Operatie is ook niet omkeerbaar binnen 1 maand klemmen eruit laten halen heb je nog enig kans op zenuw genezing,als jij te laat bent leef je leven allang met natte kleding rond,zomers is de ergste,ik was opereerd in 2006,ik heb elke dag spijt van...
Natas
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: za 17 nov 2012, 10:54
Contacteer:

Re: Overweegt ETS, maar is bang voor compensatie zweten

Bericht door Natas »

He Martijn en Hisederim,

Bedankt voor jullie berichtjes. Lastig om zulke verschillende verhalen te lezen. Ik ben heel blij voor je Martijn dat de operatie zo goed is verlopen! Heel fijn dat je er nu eindelijk vanaf bent. Hoe ervaar jij het compensatie zweten nu je een aantal weken verder bent?

Als ik dan het verhaal van Hissederim lees, schrikt dat me weer af. Je schrijft dat jij je in 2006 hebt geopereerd. Is de ingreep sindsdien niet veranderd? Je hebt het over klemmen eruit laten halen, maar in mijn geval zou het om doorbranden gaan.

Groetjes Natas
Hissederim
Vijver
Vijver
Berichten: 73
Lid geworden op: di 19 jun 2007, 19:45
Contacteer:

Re: Overweegt ETS, maar is bang voor compensatie zweten

Bericht door Hissederim »

Hi,Natas

Het gaat niet om de techniek,je zenuwen gaan ze doden en dat is niet omkeerbaar,dus genezing van zenuw is het probleem,stel maar voor, je laat je opereren en heb je compensatie zweet is ontstaan,je kunt vergeten met herstel van zenuw,is niet zo als een wond dat geneesd.
Be mij is T3 en T4 geklemd,sommige mensen menen alleen T3 laten klemmen,dat compensatie zweten wordt minder.
Het is een gok die je moet wagen,er zijn heel weinig success verhalen in de hele wereld.
Je kunt ook oxybutine gebruiken voor je zweet probleem of botox,belgie is goedkoopste voor botox Carpe in Antwerpen ,ga voor je oksel eerst met miradry,als anderen niet werkt ga voor de operatie maar nogmaals het is een risico die je moet nemen,ETS operatie is niet omkeerbaar..
Natas
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: za 17 nov 2012, 10:54
Contacteer:

Re: Overweegt ETS, maar is bang voor compensatie zweten

Bericht door Natas »

Hi allemaal,

Ik heb eind april de operatie (handen) laten uitvoeren bij de Hyperhidrosis Kliniek in Groningen. De operatie is me heel erg meegevallen. Ik werd direct geholpen bij binnenkomst. Na het wakker worden was ik suf en had ik pijn op m'n borst, maar ik wist dat dat erbij zou horen. Gedurende de dag dat ik in het ziekenhuis moest blijven werden we (we lagen met z'n vieren op de kamer) heel goed geholpen door de verpleegsters. 's Nachts heb ik wel erg slecht geslapen. Pijn op m'n borst was vervelend (ook bij het hoesten) en ik kreeg last van m'n rug (tussen m'n schouderbladen). Ook dat laatste is logisch, want eigenlijk zitten je longen veel meer op je rug dan aan de voorkant. De volgende morgen werden we al weer om 9u ontslagen.

De dagen erna slikte ik pijnstillers en na 4 dagen mochten de pleisters er af en mocht ik ook weer douchen. Ik was erg blij dat de pleisters eraf mochten, want die irriteerden enorm. M'n ene wondje was binnen een week dicht. De andere was helaas nog wel zo'n 2,5 week open. Gelukkig ziet dat er nu netjes uit en de littekens zullen vast snel vervagen.

Na 4 dagen kreeg ik een flare up. Ook al wist ik dat ik die kon verwachten, vond ik het toch eng. Toen heb ik even met de kliniek gebeld en die konden me geruststellen. Natte handen heb ik sindsdien niet meer gehad en dat is zo'n verademing! Het grappig is dat ook m'n hele armen droog zijn (dat merk ik tijdens een hot yoga les goed). Ik geniet er nog elke dag van en realiseer me elke keer dat dingen eerder lastiger waren. Wel merk ik dat m'n rug, buik en liezen een stuk sneller zweten als ik het warm heb of mezelf inspan. M'n shirtje wordt dan ook echt wel nat. Ik hoop dat het zweten hier zal verminderen de komende maanden. Echter heb ik liever dat, dan continue natte handen.

De operatie is me dus alles meegevallen en ondanks ik op andere plekken meer zweet op sommige momenten, ik heb geen moment spijt gehad.

Groetjes
Hissederim
Vijver
Vijver
Berichten: 73
Lid geworden op: di 19 jun 2007, 19:45
Contacteer:

Re: Overweegt ETS, maar is bang voor compensatie zweten

Bericht door Hissederim »

Hi,Natas

ik wens je beterschap ,hoop ik dat het voor jou minder rug zweten plaats vind..
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht