Ets operatie bij Hyperhidrosis kliniek Groningen

Alles over operatieve ingrepen om het overmatig zweten tegen te gaan.

Moderators: Thijs, Erje

Martijn2016
Beekje
Beekje
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 27 jan 2016, 22:32
Contacteer:

Ets operatie bij Hyperhidrosis kliniek Groningen

Bericht door Martijn2016 »

Beste lezers van dit forum, hier mijn ervaring van de operatie bij Hyperhidrosis kliniek in Groningen

Kort over mijzelf
Ik heb sinds mijn geboorte al zweet/koude handen, eigenlijk op bijna ieder moment van de dag. Maar natuurlijk de momenten dat je wist dat je iemand een hand moest gaan geven of werken met je handen werd dit nog vele malen erger. Ik heb van alles geprobeerd om hiervan af te komen, maar omdat ik niets beter gewend ben probeerde ik er maar mee te leven. In de pubertijd kwamen de oksels ook nog is vervelend te doen, en hoe meer deo ik spoot hoe erger het werd. Achteraf kon ik dit goed oplossen met Sanex Deo roller. De handen waren zeer storend en handen onbewust heel veel invloed op mijn leven. Ik heb botox en aluminium chloride voor mijn handen geprobeerd. het hielp een klein beetje, maar nooit wat ik wilde.
Botox was zelf eigenlijk best pijnlijk en verlamde ook gedeelte van mijn vinger toppen, dit gevoel kreeg ik nadat het uitgewerkt was wel weer terug.
Vorige week dus als eind station de ETS operatie bij HHK en mijn ervaring lees je hieronder.

Het contact met HHK
Ik moest een definitieve oplossing hebben, vooral omdat ik een nieuwe baan had en merkte dat ik er zoveel last van had.
Ik nam contact op met Froukje van de Hyperhidrosis kliniek. Het gevoel was gelijk goed, ik had al veel positieve verhalen gelezen en dat was ook de reden waarom ik voor HHK had gekozen, ook al was het 250km bij mij vandaan. Het zelfde weekend kon ik al langs komen voor een consult, Hier werden al mijn vragen beantwoord en hierdoor wist ik zeker dat ik mij door HHK liet behandelen.
2 Weken na het consult kon ik al geopereerd worden, de tijd ging dus erg snel.

De dag van de operatie
20-2-2016 was voor mij de operatie, ik moest om 9 uur in het ziekenhuis zijn. Het was dus vroeg eruit, en die nacht daarvoor mocht ik niks meer eten.
Het nuchter zijn vond ik nog wel het ergste van die dag zelf :?
Ik werd goed opgevangen door Froukje en de laatste dingen werden nog gecontroleerd. Ik kon mijzelf voorbereiden voor de operatie, en binnen een uur lag ik al op de OK. Dan gaat het snel, een heel professioneel team staat om je heen en binnen paar minuten lig je in een diepe slaap.
Vanaf dat moment weet ik natuurlijk niets meer, maar wel dat de operatie succesvol was! Na een heerlijke slaap werd ik wakker en wou ik gelijk opstaan voor een vreugde dansje. Alleen moest mijn lichaam nog even rustig aan doen omdat de longen moeten ontplooien en behoorlijk wat medicatie in mijn lichaam zat. Mijn handen voelden gelijk super droog en ook waren ze een normale kleur (voorheen vaak blauw/paars/rood) en lekker warm.
Binnen 5 minuten na het wakker worden kon ik van de bewaking kamer af en werd ik naar de uitslaap kamer gebracht. Hier was het erg gezellig met de andere 3 die ook geopereerd waren. Wij deelde onze verhalen en dat was een fijn gevoel, wij wisten precies wat wij allemaal moesten door maken. Om de zoveel uur kwamen er verplegers ons even controleren en het was zeer vriendelijk personeel!
Uiteindelijk kregen we weer te eten en dat was zeker niet verkeerd. Froukje kwam nog even langs en dat is toch fijn om te zien hoe iemand zich zo in leefd in haar patiënten. Die dag ging eigenlijk heel snel voorbij en met weinig pijn. Wel moest je gewoon rustig aan doen, een sprintje door het ziekenhuis zou niet lukken. Het slapen de eerste nacht was niet echt prettig, ik kon geen goede houding vinden want ik lig graag op mijn zij, alleen omdat hier de wondjes waren moest ik op mijn rug slapen. Na een korte nacht rust kwamen de artsen en verplegers weer langs, en om 9 uur in de ochtend waren we allemaal droog uit het ziekenhuis ontslagen! :O

De dagen na de operatie
Met de pijn was goed te leven, eerste 2 dagen rustig aan gedaan en gewoon goed eten.
Ik ben op geen enkel moment misselijk geweest, wel 6 dagen iedere dag de juiste pijnstillers geslikt, voorkomen is beter dan genezen.
Vanaf het moment van de operatie waren mijn handen lekker droog en warm, maar ook mijn voeten en oksels waren een stuk minder tot zelfs droog!
Dit verbaasde mij enorm, want ik was alleen voor mijn handen geopereerd, maar mogelijk is het stukje stress uit mijn lichaam waardoor dit veel minder is. Van compensatie zweet heb ik geen last, het is eigenlijk overal juist minder geworden. Dit verschilt per persoon, maar ik ben nog een gezonde 20 jarige jongen die veel sport en niet rookt/alcohol drinkt. Mogelijk is dit de reden.
Na 3 dagen kwam de "flare-up"fase wat al uitgelegd was op de consult. Een moment dat je voor 1-3 dagen gaat zweten terwijl de oorzaak onbekend is, ik had hier eigenlijk nauwelijks last van. Eigenlijk zijn mijn handen hele tijd droog gebleven maar kreeg ik de Flare-up verdeeld over mijn armen en benen. Echter was dit zo weinig dat ik eerder het idee had dat het nat was terwijl het droog was. Dit was na 2 dagen over.
Nu precies 1 week verder heb ik geen moment spijt gehad van de operatie, sterker nog, ik zou dit zelfs ieder jaar doen als het dit resultaat opleverde!
Gelukkig is het één definitieve oplossing en zie ik mijn leven erg positief in. :O
De andere patiënten die dezelfde dag geholpen zijn, zijn ook erg tevreden en hebben bijna nergens last van gehad.
Ik zal jullie nog op de hoogte houden, en jullie mogen mij van alles vragen/privé bericht sturen.
Martijn2016
Beekje
Beekje
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 27 jan 2016, 22:32
Contacteer:

Re: Ets operatie bij Hyperhidrosis kliniek Groningen

Bericht door Martijn2016 »

Nu 3 weken verder, en het gaat nog steeds erg goed met mij!
Ik heb geen moment spijt gehad van de operatie, de nazorg is ook erg goed bij de HHK.
Er was vorige week een telefonische controle, waar ik kon aangeven tot hoever mijn probleem verholpen was.
Ik ben natuurlijk alleen voor mijn handen geopereerd, maar mijn voeten en oksels zijn hierdoor ook een stuk droger van geworden.
De reden daarvan is voor mij wel een beetje onbekend, maar ik denk niet meer de heletijd aan mijn "zweet probleem" en wellicht prikkelde dit ook mijn
oksels en voeten om meer te zweten. Ik ben dus ook erg blij dat dit minder is geworden.
Van compensatie zweet heb ik geen last in normale omstandigheden.
Als ik aan het sporten ben dan zweet ik wel verdeeld over heel mijn lichaam behalve oksels en handen en hoofd een stuk meer.
Hier maak ik geen probleem van, en het lijkt mij ook meer dan normaal.

Mijn handen waren voorheen ook altijd erg koud, hier heb ik vanaf de operatie nooit meer last van gehad.
Ik heb nu eindelijk gevoel en een mooie kleur in mijn handen.

Er volgt nog een update over een aantal weken.
Hissederim
Vijver
Vijver
Berichten: 73
Lid geworden op: di 19 jun 2007, 19:45
Contacteer:

Re: Ets operatie bij Hyperhidrosis kliniek Groningen

Bericht door Hissederim »

Martijn als jij een ETS operatie hebt gehad voor handen dan zweet je hand nooit,hand blijft altijd droog ook als jij veel sport,het is wel heel vreemd bij jou...
Martijn2016
Beekje
Beekje
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 27 jan 2016, 22:32
Contacteer:

Re: Ets operatie bij Hyperhidrosis kliniek Groningen

Bericht door Martijn2016 »

Martijn2016 schreef: Als ik aan het sporten ben dan zweet ik wel verdeeld over heel mijn lichaam behalve oksels en handen en hoofd een stuk meer.
.
Beetje een verkeerde zin, ik bedoel dat ik juist meer zweet op mijn rug en benen maar juist niet onder mijn oksels, en handen.
Hissederim
Vijver
Vijver
Berichten: 73
Lid geworden op: di 19 jun 2007, 19:45
Contacteer:

Re: Ets operatie bij Hyperhidrosis kliniek Groningen

Bericht door Hissederim »

Martijn als jou rug meer zweet heb je een probleem,ik heb voor mijn gezicht ETS gehad in 2006 en ik wist niet van compensatie zweet,mjn handen zijn droog maar mijn borst,rug en onder oksels zweet ik meer,als jij slank bent gaat dat minder in s'winters maar als zomer naderd ga je echt huilen dat jij dat operatie niet had moeten doen,om de half uur moet je tshirt wisselen,het is alsof iemand kraan heeft laten openstaan zo erg is die compensatiezweet.
Als ik jou was,zou ik die klemmen zo snel wie mogelijk laten eruithalen,bij jou is nog nieuw dus jou zenuwen leven nog ,als jij langer wacht en dan laten eruithalen heeft geen zin,tegen die tijd zijn de zenuwen allang dood..
Martijn2016
Beekje
Beekje
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 27 jan 2016, 22:32
Contacteer:

Re: Ets operatie bij Hyperhidrosis kliniek Groningen

Bericht door Martijn2016 »

Hey Hissederim,
ETS operatie in 2006 was heel anders dan tegenwoordig...
Helaas was het vroeger zo dat de CZ vele malen groter was dan nu, ik ben juist veel minder gaan zweten en heb al de meest warme situaties meegemaakt. Ik werk als storingsmonteur en zit vaak in warme hoekjes boven de verwarming, ja ik heb het dan wel warm.... maar ben niet klets nat en ik zie dat ook als normale zweet en niet overmatig. Ik heb mij ook alleen aan de zenuw van de handen laten opereren om zo min mogelijk CZ te krijgen. Ik probeer wel zo goed mogelijk in vorm te blijven, wat een goede conditie en een niet a te hoge vet percentage scheelt een hoop met je lichaam temp.

Ben benieuwd naar de zomer, maar tot zover ben ik 100% positief.
Hissederim
Vijver
Vijver
Berichten: 73
Lid geworden op: di 19 jun 2007, 19:45
Contacteer:

Re: Ets operatie bij Hyperhidrosis kliniek Groningen

Bericht door Hissederim »

Hi Martijn

We horen het wel van jou tijdens zomer maand en beterschap alvast..
onlymeisje
Vijver
Vijver
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 26 dec 2011, 14:53
Contacteer:

Re: Ets operatie bij Hyperhidrosis kliniek Groningen

Bericht door onlymeisje »

Bedankt voor het delen martijn! Fijne informatie en ervaring.

@hissederim doe nu niet meteen zo negatief. Helaas heeft het bij jou slecht uitgepakt, maar zo te lezen niet bij Martijn. Laten we hopen dat hij geen last gaat krijgen van het extreme compensatiezweet.
Erje
Moderator
Moderator
Berichten: 561
Lid geworden op: di 29 nov 2005, 13:40
Contacteer:

Re: Ets operatie bij Hyperhidrosis kliniek Groningen

Bericht door Erje »

onlymeisje schreef:Bedankt voor het delen martijn! Fijne informatie en ervaring.

@hissederim doe nu niet meteen zo negatief. Helaas heeft het bij jou slecht uitgepakt, maar zo te lezen niet bij Martijn. Laten we hopen dat hij geen last gaat krijgen van het extreme compensatiezweet.
Ik denk dat Hissederim alleen maar wil waarschuwen. Zowel positieve als negatieve ervaringen mogen hier verteld worden.
Martijn2016
Beekje
Beekje
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 27 jan 2016, 22:32
Contacteer:

Re: Ets operatie bij Hyperhidrosis kliniek Groningen

Bericht door Martijn2016 »

Hey onlymeisje en Erje,

De frustratie van hissederim kan ik goed begrijpen, echter heeft hij wel de oude ETS techniek gehad en bij mij is met de nieuwe techniek alleen de r3 zenuw doorgesneden wat CZ zo klein mogelijk maakt.
Tot alle CZ wat ik nu heb meegemaakt, in normale omstandigheden is het totaal niet erg, als het warmer is dan zweet ik lichtjes over mijn benen en rug.
Ik zie dit nog steeds niet als een ramp en ik ga me hier vooral niet druk om maken.
Ook zijn nog steeds mijn oksels en voeten een stuk droger als voorheen.
onlymeisje
Vijver
Vijver
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 26 dec 2011, 14:53
Contacteer:

Re: Ets operatie bij Hyperhidrosis kliniek Groningen

Bericht door onlymeisje »

Dank voor je extra info martijn! Dus je hebt wel last van compensatiezweet, maar in een mate dat het te accepteren is. Zeg ik dat goed?
Martijn2016
Beekje
Beekje
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 27 jan 2016, 22:32
Contacteer:

Re: Ets operatie bij Hyperhidrosis kliniek Groningen

Bericht door Martijn2016 »

Hey only,

Ik ben nu anderhalve maand verder en ik zie CZ echt niet als een last, het is eigenlijk heel natuurlijk.
Tijdens het sporten zweten ik voorheen nergens behalve mijn oksels en handen, nu is dat dus andersom alleen dan veel minder.
Het is heel lastig om uit te leggen hoe het nou voelt en wat nou veel is of niet dus ik ga het proberen met cijfers uit te houden.
0 is niks en 10 is overmatig zweten zoals voorheen.
handen was 10 nu 0.
hoofd was 4, nu 5.
oksels was 7, nu 3.
voeten was 7, nu 4.
rug was 5, nu 6.
benen was 3, nu 5.
Ik houd er rekening mee dat alles hoger dan 7 veel zweten is, 6 of lager is klein beetje vochtig maar niet erg nat.
Hoop dat het zo wat duidelijker is.
Hissederim
Vijver
Vijver
Berichten: 73
Lid geworden op: di 19 jun 2007, 19:45
Contacteer:

Re: Ets operatie bij Hyperhidrosis kliniek Groningen

Bericht door Hissederim »

Hi,Martijn ets-c was klemmetje om je zenuwen heen,snijden van zenuwen is dat het door midden wordt gesneden,vroeger snijdenze zenuwen dat was oude techniek,het laten klemmen van zenuwen was nieuwe techniek in die tijd,het probleem is,al deze artsen weten zelf ook niet wat ze doen,dat ene met robot verhaal,geven ze aan dat ze aan het kijken zijn of CS kan verminderd worden met hun techniek, dus ze zijn aan het knoeien met mensen leven.
Je moet zo zien,iemand die had auto ongeluk en die is verlamd aan zijn benen,dat kwam door de beknelde zenuw en op dit moment nergens in de wereld hebben ze oplossing voor zenuw herstel,een zenuw die dood is dood.
Miradry voor mensen met oksel en handen is een andere verhaal,bij hun worden zweetklier weggehaald,ik heb liever een zweetklier weggehaald dan een zenuw dood,in ieder geval bestaat bij zweetklier mogelijkheid om te groeien en bij zenuwen dood is dood..
Martijn2016
Beekje
Beekje
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 27 jan 2016, 22:32
Contacteer:

Re: Ets operatie bij Hyperhidrosis kliniek Groningen

Bericht door Martijn2016 »

Hissederim,

Jij hebt helaas een negatieve ervaring met de ets techniek. Ik ben ervan overtuigd dat als je alleen voor de handen komt dat je bij hhk in Groningen echt op het juiste adres bent. Ik heb nu bijna geen last meer van cz en ik zit erg lekker in mijn vel.
Ik kan mijn werk goed doen en ben nu heel sociaal.

Ik had geen beter resultaat kunnen voorstellen.
Martijn2016
Beekje
Beekje
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 27 jan 2016, 22:32
Contacteer:

Re: Ets operatie bij Hyperhidrosis kliniek Groningen

Bericht door Martijn2016 »

Ruim 10 maanden verder, een hele drukke en warme zomer achtig de rug.
Tot mijn grootste verbazing ben ik uiteindelijk veel minder gaan zweten dan voorheen.
Mijn vermoeden is dat het zweten vooral een mentaal iets is. Hoe meer ik er aan dacht, des te meer CZ.
Uiteindelijk ben ik dit allemaal gaan vergeten.
Voeding maakt wel een verschil en ik probeer een goede conditie te behouden.
Vlak na de operatie was er wat meer zweet op mijn hoogd en rug. Dit is nu ook zo goed als weg in normale en warme omstandigheden.

Ik heb een zeer mooi jaar achter de rug zitten, begin een carrière te maken. Barst nu van de zelfvertrouwen en elke dag ben ik tevreden met de resultaten van de operatie.

Ik zal persoonlijke de operatie aan raden of sowieso contact opnemen met de kliniek.
Ben ook alleen voor de handen geopereerd en oksels ook sinds dien geen last meer van veel zweten.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht