ETS verkeerd gegaan

Alles over operatieve ingrepen om het overmatig zweten tegen te gaan.

Moderators: Thijs, Erje

predjee
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 22:23
Contacteer:

ETS verkeerd gegaan

Bericht door predjee »

Hi all,

Heb me speciaal aangemeld op dit forum voor mijn verhaal.

Ik heb last van hyper hidrosis sinds mijn jeugd. Vooral bij mij oksels.

Zoals jullie weten wordt je op een gegeven moment radeloos en wil je het opgelost hebben.
Via deze site, 5 jaar geleden leerde ik de techniek kennen van de HH kliniek.

Iedereen die overweegd dat te doen moet zeer goed nadenken over de consequenties daarvan.
De HH kliniek wilt je graag laten doen geloven alsof het allemaal meevalt en schermt dan met cijfertjes al 2% krijgt last van CZ.

Dat blijkt onzin te zijn. Iedereen krijgt last van CZ. Het is misschien 2% die het als probleem ziet. En die cijfers zeggen nog steeds niets, want hoeveel mensen melden zich uberhaupt niet?

Na de operatie is mijn leven een hel geworden. Waar ik vroeger alleen last had van mijn oksels, is dat probleem nu verholpen. Echter zweet ik nu OVERAL. De hele dag DOOR. Benen, buik, rug. Mijn leven is een hel geworden. Als ik de keuze had om het terug te draaien had ik het per direct gedaan.

Zomers durf ik niet eens meer naar buiten te gaan. Temperaturen boven de 22 graden betekend voor mij gewoon kletsnat. Een wandelingetje? Kletsnat. 200 meter fietsen? Kletsnat. Stil zitten in de zon? Kletsnat.

Het is nu winter en 21 graden in mijn huis. Ik zweet me kapot. Ik loop de hele dag rond in mijn boxershort. Dag in dag uit. Overhemden kan ik niet meer dragen, want binnen 10 minuten is het kletsnat.

Ik snap niet hoe Dr Klinkenberg dit naar zichzelf kan verantwoorden en deze operaties blijft uitvoeren. Dit is onmenselijk.
Tuurlijk wordt je er voor gewaarschuwt. Maar we zijn radeloze mensen. En als er dan geschermd wordt met cijfers als 2% denk je; hey, wat is de kans.

Maar zoals ik hierboven al schreef, wat ze je niet vertellen is dat 2% niet last krijgt van CZ. IEDEREEN krijgt er last van. Het is 2% die zich meld en zegt het een probleem te vinden. Het is goochelen met cijfers. Als ik dit had geweten had ik het NOOIT gedaan. Ze willlen je laten doen geloven dat 2% last krijgt van CZ maar laat je niet foppen. Dat getal ligt veel hoger.

Ik vraag me af hoeveel mensen in eerste instantie zeggen het geen probleem te vinden en hoe ze dan daar over denken 5 jaar later.

De eerste 2 jaar vertelde de kliniek mij dat ik moest afwachten. 5 jaar later melde ik dat er 0 verbetering was en werd mij gevraagd te mailen om te kijken voor oplossingen. Dat is 6 maanden geleden en wacht nog steeds op een mail terug. Nooit meer wat van ze gehoord.

Dank je wel klinkenberg. Dank je wel voor het vernaggelen van mijn leven. Door iets wat een klein probleem was zit ik nu vastgekluisterd aan mijn huis.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: ETS verkeerd gegaan

Bericht door Thijs »

Hoi predjee,

Wow dat is nogal wat. Ik ben zelf ook geen voorstander van ETS operaties tegen hyperhidrosis aan de oksels. Ik denk dat er tegenwoordig veel betere en veiligere manieren zijn zoals de MiraDry. Maarja die was er 5 jaar geleden nog niet natuurlijk. Voor hyperhidrosis aan de handen denk ik dat de ETS nog steeds een goede behandeling is. Oksels heb ik altijd al mijn twijfels over gehad, dit bevestigd het weer.

Ik wens je heel veel sterkte toe. Misschien kun je nog medicatie proberen om het zweten tegen te gaan ? Glycopyrronium schijnt echt goed te werken. Maarja je moet dit wel willen natuurlijk.

succes
Marcos
Beekje
Beekje
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 13:54
Contacteer:

Re: ETS verkeerd gegaan

Bericht door Marcos »

HIER EXACT HETZLEFDE MEEGEMAAKT, EN NOG STEEDS IEDERE DAG!

Check mijn verhaal op dit forum!
toby
Beekje
Beekje
Berichten: 23
Lid geworden op: do 16 jun 2016, 00:52
Contacteer:

Re: ETS verkeerd gegaan

Bericht door toby »

ook ik heb het zelfde probleem als jouw. Dus we staan niet alleen. ik heb ook een zenuw beschadiging aan de linkerkant.
Marcos
Beekje
Beekje
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 13:54
Contacteer:

Re: ETS verkeerd gegaan

Bericht door Marcos »

Laten we de krachten bundelen en mensen gaan voorlichten/ waarschuwen over de gevolgen...ik heb exact dezelfde problemen... Voeding aangepast, psycholoog, glycopyrronium, oxy, niets werkt... En meestal averechts.. Ik probeer er iets van te maken, zeker nu ik een practige zoon heb...dit houdt me op de been en motiveert me om door te gaan.. Ik zou zo graag op een of andere manier met mensen in contact komen die zich net zo voelen als wij...

@thijs , jij heb toch ooit getracht een soort bijeenkomst met hh patienten te organiseren? Heeft dit toekomst? of is dit een te hoge drempel gebleken?
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: ETS verkeerd gegaan

Bericht door Thijs »

Hoi Marcos,

Ik heb in het verleden inderdaad 2 bijeenkomsten georganiseerd. De opkomst was bedroevend laag. Mensen schamen zich veel te veel voor hun hyperhidrosis probleem. Vandaar dat ik er ook mee gestopt ben. Enige manier, vrees ik, om in contact te komen met lotgenoten is hier (anoniem) te schrijven op het forum. Hier kunnen we erkenning en lotgenoten vinden. Dat is ook de hele bedoeling van dit forum.

Succes allen.

gr Thijs
VanDam
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 21 feb 2018, 18:40
Contacteer:

Re: ETS verkeerd gegaan

Bericht door VanDam »

Thijs schreef: zo 07 jan 2018, 12:14 Hoi Marcos,

Ik heb in het verleden inderdaad 2 bijeenkomsten georganiseerd. De opkomst was bedroevend laag. Mensen schamen zich veel te veel voor hun hyperhidrosis probleem. Vandaar dat ik er ook mee gestopt ben. Enige manier, vrees ik, om in contact te komen met lotgenoten is hier (anoniem) te schrijven op het forum. Hier kunnen we erkenning en lotgenoten vinden. Dat is ook de hele bedoeling van dit forum.

Succes allen.

gr Thijs
Hoi Thijs,

Ik zou zeker interesse hebben in een bijeenkomst om te praten over mijn probleem, jammer dat je er mee gestopt bent.
gr,
Jaap
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: ETS verkeerd gegaan

Bericht door Thijs »

Hoi Jaap,

Er was bijna geen vraag naar.... dus het schiet niet op om iets voor 2 a 3 mensen te organiseren. Ik kan er ook niets aan doen het is de trieste waarheid.

gr Thijs
Hissederim
Vijver
Vijver
Berichten: 73
Lid geworden op: di 19 jun 2007, 19:45
Contacteer:

Re: ETS verkeerd gegaan

Bericht door Hissederim »

Thijs we hebben zoveel voorbeelden laten zien ,ik zei ook nog als zenuw eenmaal vernietigt kun je niet ongedaan maken,probleem is bij mensen zelf,kijk als zenuw regeneratie was mogelijk dan had ik gezegd ga voor de operatie,zolang er geen zenuw genezing bestaat, risico ligt bij jou,er was een dame hier zij was vanaf geboorte over de hele lichaam aan het zweten voor haar is ets ideal ,maar om van je hand probleem of gezicht of oksel probleem af te komen is het waard om zulke risico's te nemen,want compensatie zweet betreft over je hele lichaam dus je hele lichaam zweet als gek,zolang er geen zenuw herstel is mogelijk,gewoon afstand nemen is niet waard om zon risico te nemen..Ik ben 2006 geopereerd in die tijd was er niet veel informatie over deze operatie nu over de hele wereld zijn er forums met waarschuwingen,ze beseffen nog steeds niet,zenuw wordt vernietigt en kapotte zenuw hersteld niet,mensen moeten hun afvragen wat is zenuw,hoe belangrijk is een zenuw daar moeten ze verdiepen en als hun dat beseffen dan kunnen ze overwegen of ze operatie willen doen of niet doen en als als hun doen dan moeten ze hun leven wijze wijzigen,constant opzoek gaan naar oplossing zo leef je door,mijn advies aan iedereen,probeer zoveel mogelijk af te vallen,want s'winters heb je in ieder geval een normaal leven,alleen zomers heb je een probleem..
Toon
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 21:43
Contacteer:

Re: ETS verkeerd gegaan

Bericht door Toon »

Zelfde verhaal
kon ik maar terug
Piet de B
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: di 23 okt 2018, 19:13
Contacteer:

Re: ETS verkeerd gegaan

Bericht door Piet de B »

Beste lezers,

Ik heb in 2006 een ETS ondergaan. Ik was toen 23. Op die leeftijd was ik heel erg bezig met mijn zweethanden. Had alles geprobeerd en zag eigenlijk geen uit andere uitweg. Was ook wel beetje een obsessie geworden en achteraf gezien zou ik zo'n een operatie nooit meer doen. Echt bizar eigenlijk als je over alle bijwerkingen leest en wat je in feite doet..! Bij mij zijn er geloof een stuk of 8 zenuwstrengen weg geknipt omdat men dan zeker ook degene had die voor de handen de regulatie deden... (!) Ik wist eigenlijk niet dat een blokkade ook mogelijk was maar ook dat zou ik niet zo snel aanraden.
In feite verstoor je het evenwicht in je lichaam. Ik heb wel wat last van compensatie zweten op mijn rug, buik, benen, billen maar mijn armen, handen en gezicht zweten niet meer. In de zomer en tijdens het sporten zweet ik wat meer en ruik ik wat minder fris...
Mijn handen zijn onwijs koud geworden.
Als ik erover terug denk dan denk ik dat je op die leeftijd erg gevoelig bent voor zulk soort zaken. Niet voor niks is het in sommige landen verboden. De zweet handen zaten bij mij in de familie. Mijn oma had het. Dat is bij haar later vanzelf over gegaan.
Ik wil meegeven aan iedereen dat zo'n operatie volgens mij echt achterhaald is en ook niet heel verstandig.
Doet het niet, probeer iets anders en maak er ook geen big case van voor jezelf.
Mochten er nog andere mensen behoefte hebben om hun ervaringen te delen dan sta ik daar zeker voor open.

@Hissederim, grappig, jij ook in 2006 en je raad het ook dus af!

Nog 1 opmerking, wat bij mij eerst wel werkte was homeopathie. Dit kun je altijd proberen ook al geloof je er misschien niet in.

Beste groet,
Piet
Boi
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 21 jun 2019, 15:48
Contacteer:

Re: ETS verkeerd gegaan

Bericht door Boi »

Jeetje wat schrik ik hier van.. ik heb een afspraak staan in Groningen voor ets behandeling voor mijn oksels. Weet iemand of de kans op cz groter is dan bij operatie voor alleen de handen. De zenuw gaat bij mij op niveau 3 4 en 5 doorgenomen worden. Bij handen alleen op niveau 3. Ik probeer voor mijzelf de kansen zo goed mogelijk in te schatten maar lees veel negatieve verhalen over ets op dit forum.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: ETS verkeerd gegaan

Bericht door Thijs »

Ik denk dat je e.e.a. wel in proporties moet zien. Mensen zijn sneller geneigd te schrijven als iets niet goed is gegaan dan wanneer het wel goed is gegaan. Naar mijn weten is de kans op cz groter bij een ETS voor oksels ja. In deze tijd met de miraDry zou ik iedereen die last heeft van okselzweten adviseren om toch serieus te kijken naar de miraDry. Kost 1500 euro maar dan heb je blijvend geen zweetoksels meer en cz is minimaal. Het is ook geen operatie. Scheelt weer.
Voor handen is een ETS wel de standaard aan het worden. Bij de hyperhidrosis kliniek in Groningen zit je wat dat betreft wel goed.
Lees je goed in en doe niet zomaar iets wat niet onomkeerbaar is. Just my two cents.

Vragen? Stel ze gerust....

gr Thijs
toby
Beekje
Beekje
Berichten: 23
Lid geworden op: do 16 jun 2016, 00:52
Contacteer:

Re: ETS verkeerd gegaan

Bericht door toby »

Boi schreef: ma 24 jun 2019, 11:56 Jeetje wat schrik ik hier van.. ik heb een afspraak staan in Groningen voor ets behandeling voor mijn oksels. Weet iemand of de kans op cz groter is dan bij operatie voor alleen de handen. De zenuw gaat bij mij op niveau 3 4 en 5 doorgenomen worden. Bij handen alleen op niveau 3. Ik probeer voor mijzelf de kansen zo goed mogelijk in te schatten maar lees veel negatieve verhalen over ets op dit forum.
DOE HET NIET!!!!!!!
Botox is veel beter en verdwijnt als je niet tevreden bent vanzelf.
Ja het is duur, maar geloof me het is het echt wel waard.
Mijn leven is ook verwoest hierdoor.
Dus alsjeblieft zoek andere mogelijkheden.
pvdm
Druppel
Druppel
Berichten: 9
Lid geworden op: do 03 apr 2014, 12:10
Contacteer:

Re: ETS verkeerd gegaan

Bericht door pvdm »

Heb hetzelfde voor. Ben jaren heel goed geweest maar dan is het bergaf gegaan.
Ik zweet me ook te pletter bij milde temperaturen. Daarom ben ik actief op zoek gegaan en door dit forum neem ik nu glyco.
Het is voor mij geen wondermiddel maar het maakt het allemaal veel draaglijker.
Plaats reactie