Eerste Nederlandse zweet poli

Alles over operatieve ingrepen om het overmatig zweten tegen te gaan.

Moderators: Thijs, Erje

Gesloten
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Eerste Nederlandse zweet poli

Bericht door Thijs »

Vandaag vond ik onderstaand bericht op internet:

Uit een artikel van Wel & Wee van de Gelderlander lazen wij, dat Hengelo (O.) sinds 1 november een z.g. zweetpoli heeft voor patiënten met overmatige transpiratieklachten. De eerste in Nederland. Chirurg P. Smits en longarts H. Sinnighe Damsté van het Twenteborg Ziekenhuis in Almelo hebben een stappenplan ontwikkeld voor de behandeling van patiënten. Ze gaan eerst na of het overmatig zweten het gevolg is van een ziekte. Het kan namelijk een gevolg zijn van een schildklieraandoening, hormonale afwijking, vetzucht of menopauze.

Wie niet aan een ziekte lijdt, krijgt een door de Almelose artsen zelf ontwikkelde zalf of vloeistof voorgeschreven. Als dat medicijn niet aanslaat zoeken de artsen hun toevlucht tot zwakke stroomschokjes. Daarmee wordt het vochtige huidoppervlak geprikkeld, in de hoop dat de vochtproduktie afneemt. Hoe dat allemaal kan, weten ze zelf niet, maar het werkt goed. Mocht dat toch niet slagen, dan is er altijd nog te mogelijkheid van botoxinjecties. Het middel verlamt de zweetkliertjes, maar is een pijnlijke behandeling die niet langer dan een jaar schijnt te werken. Tot slot kunnen patiënten zich nog laten opereren door klemmetjes op zenuwen te zetten. Soms geeft dat een goed effect.

bron: http://www.speyerinstituut.nl/nieuws.php

Goede zaak een zweet poli, moeten er meer van komen als het aan mij ligt...
TomH
Oceaan
Oceaan
Berichten: 741
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 12:19
Contacteer:

Re: Eerste Nederlandse zweet poli

Bericht door TomH »

Thijs schreef:Hoe dat allemaal kan, weten ze zelf niet
Klinkt niet echt betrouwbaar dan! Hahaha. :D
Angela
Oceaan
Oceaan
Berichten: 415
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 18:16
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door Angela »

Hey Thijs,
geloof dat dit min of meer gaat over Sudor :).

"Vanaf najaar 2003 kunt u met problemen op het gebied van hyperhidrosis terecht bij SUDOR, de kliniek voor overmatig transpireren. De kliniek is een onderdeel van Zorgservices Twente, de ondernemende tak van de Ziekenhuisgroep Twente. De medische verantwoordelijkheid is in handen van Henk Sinninghe Damsté, longarts, Peter Smits, chirurg en Johan Raymakers, chirurg. Allen zijn werkzaam in Twenteborg Ziekenhuis Almelo."

Ik kan me herinneren dat ze het er toen ook over hadden dat Sudor min of meer een poli was dus misschien dat ze dat nu daadwerkelijk zo hebben gemaakt.

Groetjes!
dientje
Zee
Zee
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 19:26
Contacteer:

Bericht door dientje »

Jep volgens mij is dit een bericht over sudor!

Volgens mij kennen we allemaal de goede berichten over deze kliniek. Het zou heel toevallig zijn als Almelo 2 van die klinieken zou hebben ;)
kimmy
Oceaan
Oceaan
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 27 apr 2005, 08:46
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Bericht door kimmy »

Dat gaat zeker over sudor!!!!
Heb ook zo'n artikel gelezen!!!
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

OK! Duidelijk!!! slotjeeeeeeeeeee! hi
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht