Even voorstellen + een tip tegen zweetgeur

Archief

Moderators: Thijs, Erje

Gesloten
Sabrina78
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:09
Contacteer:

Even voorstellen + een tip tegen zweetgeur

Bericht door Sabrina78 »

Hallo, ik heb me net aangemeld op deze site en zal me even voorstellen. Mijn naam is Sabrina ik ben 26 jaar en heb al zolang als ik me kan herinneren last van overmatig zweten. Het zit bij mij in de familie, mijn tante en opa hebben het ook.

Het zit vooral op mijn handen en voeten maar mijn oksels en gezicht doen ook vrolijk mee. Of ik nou gestressed ben of als ik gewoon ontspannen ben, of ik het warm of koud heb het maakt niet uit. Het is bij mij altijd aanwezig.

Door de jaren heen heb ik heel wat vervelende situaties meegemaakt en nare en kwetsende opmerkingen gekregen. Af en toe word ik er moedeloos van maar probeer er toch zo goed mogelijk mee om te gaan.

Vooral op mijn werk is het vervelend. Ik doe administratief werk en vaak zit mijn toetsenbord, of bijv. de hoorn van de telefoon onder de druppels. Ik probeer het altijd zo snel en onopvallend mogelijk weg te halen om het maar te verbergen.
Het zijn kleine dingen die voor de meeste normaal zijn maar waar ik als een berg tegen op kan zien. Zoals een hand geven of mijn autorijlessen. Ik heb tegen de rij-instructrice verteld dat ik hyperhidrosis heb en uitgelegd wat het is. Ze keek me vervolgens zo raar aan dat ik zoiets had van: had ik mijn mond maar gehouden. Ik heb mijn lessen vervolgens gevolgd met handschoenen aan en in de zomermaanden gebruikte ik een stuurhoes om niet van het stuur af te glibberen en om het zweten te verbergen (je moet een beetje creatief zijn toch?). En zo heb ik tal van voorbeelden die jullie vast herkennen.

Ik heb ook verschillende behandelingen uitgeprobeerd zoals:
de behandeling met natte sponsjes en stroom prikkels op mijn handpalmen, helaas geen resultaat.

Ik ben bij een fysiotherapeut geweest die een bepaalde massage toepaste op mijn armen. Volgens hem zitten er blokkades in mijn bovenarmen???? Onzin? ik weet het niet maar ik weet wel dat ik 2 hele erge pijnlijke plekken heb op mijn bovenarmen zolang als ik me kan herinneren.

Ik heb in een ziekenhuis in Delft en Eindhoven 10 jaar geleden blokkades in laten spuiten in de zenuwbanen in mijn nek die naar mijn linker en rechter handen leiden om zo het zweten van mijn handen tijdelijk te doen stoppen. Het was ontzettend pijnlijk en heeft helaas niet gewerkt.

De anesthesist in het Catharina-ziekenhuis in Eindhoven zei tegen me dat het zweten alleen maar zou toenemen tegen de tijd dat ik 20 werd want dan is je lichaam op zijn sterkst. Hij zei verder dat door ouderdom de zenuwen vervolgens zullen afsterven en dat de klachten zouden verminderen. Fijn als je net 16 bent en je hoort dat je moet wachten tot je bejaard bent voor je eindelijk van dit gedoe af bent. En ik vraag me af of dit inderdaad zo is? Gelukkig zijn er in de tussentijd meer oplossingen naar voren gekomen in plaats van alleen maar af te wachten. Ik moet alleen nog op zoek naar de juiste (en een betaalbare).

Wat goed dat er nu ook een Nederlandse site is. Het wordt tijd dat er meer aandacht komt voor deze aandoening.

Ik heb trouwens nog een tip voor mensen die naast het overmatig zweten ook last hebben van een zweetgeur. Ik gebruik al jaren Bocage van Lancome, dit koop je bij Douglas en bij de DA drogist. Het is niet goedkoop, ongeveer 17 euro voor een roller, creme of spray (de spray vind ik het best). Het houdt het zweten niet helemaal tegen maar de geur wel, je ruikt helemaal niet!! Het irriteert of jeukt niet en laat geen vieze laag achter op je kleding of huid.

Zo het is een heel verhaal geworden maar ik moet zeggen het lucht ontzettend op!
Jane Doe
Druppel
Druppel
Berichten: 8
Lid geworden op: di 26 jul 2005, 21:54
Contacteer:

Bericht door Jane Doe »

Zoals een hand geven of mijn autorijlessen. Ik heb tegen de rij-instructrice verteld dat ik hyperhidrosis heb en uitgelegd wat het is. Ze keek me vervolgens zo raar aan dat ik zoiets had van: had ik mijn mond maar gehouden. Ik heb mijn lessen vervolgens gevolgd met handschoenen aan en in de zomermaanden gebruikte ik een stuurhoes om niet van het stuur af te glibberen en om het zweten te verbergen (je moet een beetje creatief zijn toch?).
Dat probleem had ik dus ook. Tijdens de rijlessen was het stuur bij mij ook zeiknat. Mijn rij-instructrice vond het niet vreemd ofzo, maar ik vond het verschrikkelijk! Ik moet zeggen dat ik nadat ik mijn rijbewijs gehaald heb bijna geen last meer heb gehad van zweethanden tijdens het autorijden. Ik denk dat het bij mij gewoon de zenuwen waren en dat er constant iemand op me aan het letten was.
rianne88
Vijver
Vijver
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 27 mei 2005, 21:29
Contacteer:

Bericht door rianne88 »

Hoi!

Zou je wat meer willen vertellen over die blokkades die je in je nek hebt laten inspuiten in ziekenhuis Delft en Eindhoven? Is dat hetzelfde als botox of iets anders? en hoe duur is dat? Ik heb ik nl nog nooit van gehoord.

Rianne
Sabrina78
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:09
Contacteer:

Blokkades

Bericht door Sabrina78 »

Hoi!

Zou je wat meer willen vertellen over die blokkades die je in je nek hebt laten inspuiten in ziekenhuis Delft en Eindhoven? Is dat hetzelfde als botox of iets anders? en hoe duur is dat? Ik heb ik nl nog nooit van gehoord.

Rianne
Hoi Rianne,

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet precies meer weet hoe de vloeistof/blokkade heet. De behandeling is minder lang geleden gebeurd dan ik dacht (in '98 en '99) maar ik kan de naam niet herinneren. Mijn vader is met mij mee geweest naar beide behandelingen en hij weet zeker dat het geen Botox is geweest, volgens mij ook niet.
Ik heb mijn kast overhoop gehaald en vond de papieren en rekeningen die ik toen gekregen heb. Helaas wordt de naam van de vloeistof niet vermeld. Wel heb ik een beschrijving gevonden van de behandeling.

De beschrijving is als volgt:
Een zenuwblokkade is het uitschakelen van een zenuw die een pijnprikkel doorgeeft aan de hersenen. Hierdoor kan de pijnprikkel niet worden doorgegeven aan de hersenen. Er kan een tijdelijke proefblokkade of een definitieve blokkade worden gedaan. Er wordt altijd eerst een proefblokkade gedaan voordat eventueel een definitieve blokkade wordt uitgevoerd.
Een definitieve zenuwblokkade kan langere tijd pijnvermindering geven en kan worden herhaald als de pijn toch terugkeert.


Nu ik de stukken doorlees herinner ik me weer dat ik in Delft eerst tweemaal ben geweest voor het inspuiten van de proefblokkades en in Eindhoven ben ik 1 keer geweest voor de definitieve blokkade (ik heb alleen mijn rechterkant laten doen).
Ik moest me in beide ziekenhuizen melden op de pijnpoli en moest na de behandeling een paar uur ter observatie blijven.

De kosten bedroegen voor de proefblokkades 210 euro (rechts en links) en de kosten voor de definitieve blokkade bedroeg voor alleen de rechterkant 451 euro. De kosten heb ik vergoed gekregen van de verzekering.

Ik denk achteraf dat de behandeling zinloos is geweest. Het is naar mijn mening echt een behandeling voor mensen met pijnklachten. Al klinkt het ook wel weer logisch dat je door de zenuw uit te schakelen minder last zou hebben van het zweten.
Hoe dan ook, het heeft mij niets geholpen. Ik vond de behandeling erg pijnlijk. De blokkades worden in je hals ingespoten, nadat ze eerst met een naald de juiste zenuwen proberen te vinden. Vooral het inspuiten van de definitieve blokkade is erg vervelend geweest. Ik heb daarom en omdat ik rechts totaal geen resultaat zag, geen definitieve blokkade laten inspuiten in de zenuwen van mijn linkerhand.

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt. Ik weet niet of ze mensen met hyperhidrosis nog steeds doorverwijzen voor deze behandeling maar vanuit mijn ervaring kan ik het je niet aanraden.

Groetjes van Sabrina[/quote]
rianne88
Vijver
Vijver
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 27 mei 2005, 21:29
Contacteer:

Bericht door rianne88 »

heey,

Iedergeval heel erg bedankt voor het opzoeken. Het klinkt niet echt als de oplossing als ik je verhaal zo hoor, maar ik heb inmiddels al zoveel geprobeerd dat ik het de moeite waard vind om eens uit te gaan zoeken of die behandeling misschien toch zou kunnen helpen.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2776
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

Heel eerlijk gezegd heb ik nog nooit van die behandeling van Rianne88 gehoord. Dat ze zenuwbanen operatief kunnen doorsnijden om HH tegen te gaan is bekend. Maar een vloeistof inspuiten om te blokkeren ? Nog nooit van gehoord... Ja botox, die zorg dat de zenuwprikkel wordt geblokkeerd vanaf de zenuw naar de zweetklier. Jammer dat je niet weet welk vloeistof ze er in hebben gespoten.

groetjes Thijs
rianne88
Vijver
Vijver
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 27 mei 2005, 21:29
Contacteer:

Bericht door rianne88 »

Hoi Thijs,

Die behandeling heb ik niet gehad, t komt van sabriana78 vandaan. Ik had er ook nog nooit van gehoord
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2776
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

Ow ik zie het ! hi Was weer eens niet helemaal wakker! ;)

Nou dan was het voor Sabrina78 bedoeld! hi
Sabrina78
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:09
Contacteer:

Blokkades

Bericht door Sabrina78 »

Hi,

Ik ben gaan zoeken op Internet en vond deze 2 sites:

www.antonius.net/geel/folders/pp/pp-04.htm

http://www.werkendlichaam.nl/content/pa ... ek=3&Id=54

Op de 1e site wordt de proefblokkade besproken en op de 2e site de proef- en definitieve blokkade. Deze sites beschrijven precies de behandeling die ik gehad heb.
Bij de proefblokkade herinner ik me nu dat ik verdovingsvloeistof en contrastvloeistof ingespoten heb gekregen zoals op de sites beschreven wordt.
De definitieve blokkade wordt gedaan door verhitting, bevriezing of met een vloeistof die de zenuw beschadigt. Ik kan me niet goed herinneren hoe dit bij mij is gegaan. Ik vermoed dat ik de vloeistof die de zenuw beschadigt ingespoten heb gekregen, want kou en hitte kan ik me zeker niet herinneren. Ik weet alleen nog dat ik op een operatiekamer lag met veel te veel mensen om me heen en dat ik door een dikke naald in mijn nek moeilijk kon slikken, meer weet ik helaas niet meer.

Ik hoop dat jullie hier wat meer aan hebben maar ik zeg nogmaals net zoals je op de sites kan lezen, de behandeling is gericht op mensen met pijn en niet op mensen met HH. Maar je kan het natuurlijk altijd proberen wie weet werkt het bij jou wel Rianne. Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.

Groetjes Sabrina
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht