Leeftijd

Archief

Moderators: Thijs, Erje

Gesloten
Kel'thuzad
Beekje
Beekje
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 04 jun 2006, 02:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Leeftijd

Bericht door Kel'thuzad »

Hoi, ik ben een jongen van 18 jaar. Mijn moeder heeft in haar jeugd (en nu in de overgang) nogal last van zweten gehad volgens haar, ik lijk dat van haar geerft te hebben.

De eerste keer dat ik ermee geconfronteerd werd was een jaar of 3 geleden, een aantal klasgenoten (meisjes) vertelden mij dit ik stonk, iets wat ik zelf niet doorhad. Goed, dit was makkelijk te verhelpen bij mij door wat vaker te wassen en vooral meer deo te gebruiken, misschien is er heel sporadisch af en toe nog een kleine (wat mij betreft onverklaarbare) zweetlucht, maar dat is nauwelijks een probleem.

Een groter probleem zijn zweetvlekken. Ik had dit weleens, maar alleen als ik mij bijvoorbeeld moest haasten voor school, en een kwartier zo hard mogelijk had gefiest met een zware schooltas om. Op een gegeven moment (toen ik een jaar op 16 was denk ik) begon dit ook bij minder inspannende situaties te gebeuren. Het toppunt was toen ik er na het ontbijt (een uur of 1,5 na het wakker worden) op werd gewezen dat ik enorme zweetvlekken had, of ik een keer bij het uitgaan om zweetredenen twee t-shirts had aangetrokken, en het dus net zo hard door beide shirtjes heen zweette, iets dat zelfs weleens met een t-shirt en een dunne trui gebeurd. Ook had ik weleens dat het zweet langs de oksels liep als ik gewoon in mijn zwembroek in het zwembad stond, hier lijk ik de laatste tijd iets minder last van te hebben. Meestal zweet ik niet of nauwelijks als ik rustig thuis zit, heel soms als ik uit ben gegaan en het dus (erg) laat is geworden. Zodra ik echter een beetje beweging krijg dat ik helemaal niet als vermoeiend ervaar beginnen de zweetklieren te klieren.

Gelukkig kan ik het meestal goed verbergen door mijn armen langs mijn lichaam te houden, de zweetvlekken groeien niet buiten de oksels, toch is het uiteraard vervelend om er de hele dag als een pinokkio bij te lopen ;)

Ik draag uiteraard veel zwart en wit om het een beetje te verbergen, ik heb ook een voetbalshirtje waarop je vocht helemaal niet ziet. Ik heb een aantal deo-merken geprobeerd, nog niet die van 20 euro, dat vind ik nogal duur voor iets dat waarschijnlijk niet voldoende werkt. Toen ik voor het eerst Odorex gebruikte was ik dolentousiast, een paar maanden later wilde dit echter niet meer voldoende werken.

Er worden in het algemeen verschillende redenen voor zweten gegeven, slecht eten en een slechte conditie bijvoorbeeld. Ik denk niet dat het dat is, want ik eet over het algemeen vrij gezond, ben niet te zwaar en ik doe een ideale sport voor zweters: waterpolo ;)

Het kan natuurlijk ook met leeftijd te maken hebben, aangezien ook jeugdpuistjes nog wel eens willen opspringen, toch zie ik zweet niet bij andere jongeren van mijn leeftijd, ookal hebben ze ontzettend dunne en strakke shirtjes aan. Volgens mijn moeder is zij er wel na "de pubertijd" vanaf gekomen, tot het in "de overgang" weer begon te komen. Ik hoop natuurlijk dat het wel zal verminderen over een jaar of 5, weinig zin om mijn hele leven met allerlei middeltjes in de weer te zijn.

PS. Wat ik persoonlijk nogal vreemd vind is het feit dat mijn rechteroksel een stuk meer lijkt te zweten dan mijn linker-, misschien omdat ik rechts ben.

Heel verhaal geworden, alvast bedankt voor het doorlezen en hopelijk kunnen jullie wat tips of kennis over dit onderwerp met mij delen.
TomH
Oceaan
Oceaan
Berichten: 741
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 12:19
Contacteer:

Re: Leeftijd

Bericht door TomH »

Kel'thuzad schreef:PS. Wat ik persoonlijk nogal vreemd vind is het feit dat mijn rechteroksel een stuk meer lijkt te zweten dan mijn linker-, misschien omdat ik rechts ben.
Heb ik ook, geen idee waardoor dit komt.
Kazi
Beekje
Beekje
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 14 mei 2006, 12:12
Contacteer:

Bericht door Kazi »

Bij mij is het juist mijn linkse die het meest zweet. Ik ben rechtshandig
Gesloten