Artikel uit de Telegraaf over Miradry

Bekijk hier (semi) wetenschappelijke artikelen over overmatig zweten.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Artikel uit de Telegraaf over Miradry

Bericht door Thijs »

Vandaag, 1 maart 2014 in de telegraaf, een artikel over de Miradry in Nederland en een interview met onze eigen Kimmy en dermatoloog Wim Venema.

Check it out:

tele010314.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

gr Thijs
Erje
Moderator
Moderator
Berichten: 561
Lid geworden op: di 29 nov 2005, 13:40
Contacteer:

Re: Artikel uit de Telegraaf over Miradry

Bericht door Erje »

Dankjewel Thijs.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Artikel uit de Telegraaf over Miradry

Bericht door Thijs »

Graag gedaan. hieronder nog de text versie van de telegraaf.nl

za 01 mrt 2014, 05:30
Hiperhydrose
Niet meer zweten

René Steenhorst

AMSTERDAM - Hittebehandeling van zweetklieren kan mogelijk een oplossing bieden aan mensen die overmatig transpireren. Een gloednieuwe therapie, door de Amerikaanse overheid goedgekeurd, is nu ook in Nederland beschikbaar. Vooralsnog uitsluitend tegen extreem okselzweten.


’Er is een wereld voor me opengegaan.” Kim Weustink (41) uit Eibergen kan haar geluk niet op. Voor het eerst sinds haar vroege tienerjaren is ze… „Droog, he-le-maal droog. Geen druppel!” lacht ze en verklaart haar droge staat, vooralsnog, tot ’het wonder’ waar ze al zo lang op wachtte en menigmaal van droomde.

„Ik kan het zelf nog amper bevatten, maar mijn oksels zijn kurkdroog. Dat is nog nooit eerder gelukt. Nu ja, eventjes dan, na een botoxbehandeling. Geloof me, ik heb álles al geprobeerd – van allerhande pillen tot en met zalfjes, lotions en het doorknippen van zenuwen. Niets hielp!”

Kim, getrouwd en moeder van twee kinderen, staat voor de spiegel en spreidt haar armen om de nieuwe werkelijkheid tot zich door te laten dringen: „Kijk, echt helemaal droog.” Sinds haar twaalfde jaar transpireert ze. En zelfs buitensporig. Het drukte een stempel op haar jeugd. „Altijd natte haren, altijd zweetplekken in je kleding, altijd je armen krampachtig gesloten houden opdat anderen niets zou opvallen…” Haar huidarts spreekt van ’een extreme vorm van overmatig zweten’, waaraan zijn patiënte lijdt.

Het vocht druipt al jaren van haar af: van haar hoofd, haar voeten en uit haar oksels. En mevrouw Weustink is beslist niet de enige met dit probleem, dat heel veel meer is dan slechts een eenvoudig te verhelpen kwaaltje. Naar schatting één procent van de Nederlandse bevolking kampt met ’hyperhidrose’, waarbij geen dag droog verloopt, de gêne voor zichtbaar vocht er altíjd is en velen gebukt gaan onder een sociaal isolement.

Sinds twee weken nu lijkt het ’hoogwaterpeil’ bij Kim opgelost. Wat 29 jaar een immens probleem bleef, met schaamte en zelfontwikkelde camouflagetechnieken, was in pakweg een uurtje verholpen in het Wilhelmina Ziekenhuis Assen. Daar is Wim Venema dermatoloog en beschikt hij sinds kort over een nieuwe mogelijkheid om overmatig okselzweten (’axillaire hyperhidrose’) te behandelen.

Venema: „Dankzij nieuw in de VS ontwikkeld radiofrequent apparaat, de miraDry, zijn we nu in staat via selectieve warmtetoediening de zweetkliertjes dicht te schroeien. Ingewikkelde operaties met alle risico’s op complicaties, zijn daartoe niet nodig,. Bovendien is er een minimale hersteltijd.”

De werking van het apparaat vergelijkt hij met dat van een magnetron: „Koeling van buiten, forse verhitting binnenin.”

En wie zou verwachten dat het zweet dan wel andere kanaaltjes zoekt om een uitweg te vinden, wordt onmiddellijk door Venema teruggeroepen: „Er is géén toename gezien van transpiratie op andere plekken. En het meest belangrijke: het effect is direct en blijvend.”

Zijn er dan helemaal geen nadelen aan deze behandeling? Venema lacht: „Nu ja, weliswaar kunnen we de oksels doeltreffend behandelen, maar helaas nog geen andere plekken waar het probleem van overmatig zweten zich ook kan voordoen, zoals onderrug, buik en liezen. Daaraan wordt gewerkt, vernemen we. Er is al wel FDA-registratie in de VS voor behandeling van de onderarmen. Helaas nog niet in Nederland.”

Kim Weustink heeft haar behandeling zelf betaald, zo’n 2000 euro. De zorgverzekering vergoedt de anti-zweettherapie (nog) niet. „Er is geen vergoeding omdat hyperhidrose geen ziekte is”, zegt dokter Venema. ,,Maar wél een handicap!”

En daarover kan mevrouw Weustink, medewerkster van een ict-bedrijf waar zij de enige vrouw is temidden van mannen, meepraten: „Ik had altijd extra droge kleding bij me. Bijvoorbeeld drie stuks met paardrijden.

Alleen al door het optuigen van mijn Friese merrie Wia was ik, tot voor kort, kletsnat en kreeg ik opmerkingen van anderen als ’Regent het?’ Ik geneerde me dan wild, maar heb de laatste jaren gekozen voor het uitleggen van het probleem. Ik was de schaamte voorbij…”
kimmy
Oceaan
Oceaan
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 27 apr 2005, 08:46
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Artikel uit de Telegraaf over Miradry

Bericht door kimmy »

ik ben zeer tevreden met dit verhaal! En nog meer omdat het ook nog zo is ! En ik op dit moment gewoon nog steeds droge oksels heb! Iets wat me nog nooit is overkomen!
Ook met de botox niet!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht