Marja (57) heeft eindelijk droge handen

Bekijk hier (semi) wetenschappelijke artikelen over overmatig zweten.

Moderators: Thijs, Erje

Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Marja (57) heeft eindelijk droge handen

Bericht door Thijs »

Marja (57) heeft eindelijk droge handen
Ingrid de Groot
30-9-14 - 11:14
© AD/Sanne Donders.

Klotsende oksels en extreme zweethanden kunnen van het leven een beproeving maken. Marja Boedart schreef er een boek over nadat ze sinds haar prille jeugd gebukt ging onder hyperhidrosis en dagelijks kletsnatte handen had. 'Nu wil ik het taboe doorbreken.'

Mobieltjes glibberden tijdens haar werk uit haar handen. En op de laptop lieten haar vingers natte sporen achter. Als kind viel ze tijdens de gymles door haar klamme handen zelfs uit de ringen.

'De zweetdruppels gutsten er 45 jaar lang vanaf. Een familielid gruwelde toen hij me een hand gaf en zei: 'Huh, dat is vies!' Je schaamt je kapot en wordt onzeker. Mensen met hyperhidrosis kunnen extreem worden gepest en raken soms uit schaamte in een isolement.'

De dagelijkse ongemakken, hilarische situaties, maar ook de enorme schaamte voor de aandoening zijn enorm, vertelt ze in haar boek Hyperhidrosis, een positief boek over overmatig zweten. Zo'n 3 procent van de Nederlanders tobt met extreme transpiratie waarbij onder de oksels de waterkraan open lijkt te staan of de handen of voeten glimmen van lichaamsvocht.

Trucjes
'Vooral tijdens mijn werk als communicatiemedewerker had ik er veel hinder van bij het contact met andere mensen. Het schudden van handen ga je het liefst uit de weg. Je verzint trucjes en maniertjes. Mijn handen veegde ik steeds snel aan mijn broek af. En je verslijt zakdoekjes. Ze werden kleddernat.'

Nadat Boedart allerlei pillen, poedertjes, pleisters en andere huismiddeltjes probeerde, liet ze voor haar trouwdag 37 botoxprikken zetten in elke hand. Zo kon ze haar gasten een droge hand geven. ,,Die prikken waren enorm pijnlijk, maar tijdens de bruiloft was ik wel van mijn zwetende handen af. Ik ben een botox-bruid, en had een stralende dag.''

De botox is een tijdelijke oplossing, maar Marja is sinds vorig jaar voorgoed verlost van haar probleem. Bij een nieuw soort kijkoperatie legde cardiothoracaal chirurg Theo Klinkenberg van het Universitair Medisch Centrum Groningen de zweetklieren voorgoed lam. 'Ik heb weer kurkdroge handen. Ik ervaar dagelijks het geluk.'

Dat geluk is de reden waarom ze haar verhaal en dat van 26 lotgenoten besloot op te tekenen. Met een lach en een traan. Want complete tragedies zijn er ook.

Ze sprak voor haar boek met een meisje van 18 jaar dat om haar klotsende oksels en natte plekken in haar kleding jarenlang gepest werd op school. (,,Jij stinkt''). Maar ook met een kapster die met kleddernatte handen de schaar vasthoudt en regelmatig natte sporen achterlaat op het gezicht van haar klanten. Een andere patiënt is uit nood glazenwasser geworden. ,,Omdat dat paste bij zijn extreem natte handen.' Bizar is ook het verhaal van een medewerker van Defensie. 'Die hield de wacht bij Paleis Noordeinde en voelde zich rot vanwege de gigantisch natte okselplekken op zijn uniform als - destijds nog - koningin Beatrix langsliep.' Triest is ook het verhaal van een jongen die graag gitaar wilde spelen. 'Maar met zijn natte vingers, kon hij dat niet leren.'

Ze sprak voor haar boek met haar eigen chirurg en met chirurg Marco Schnater van het Dordtse Albert Schweitzer Ziekenhuis en dermatoloog Wim Venema van het Wilhelmina Ziekenhuis in Assen over de medische kant.

'Je moet ermee dealen,' zegt Marja. 'In de pubertijd zei ik gewoon tegen vriendjes dat ik geen zin had om hand in hand te lopen. 'Nee, hoor', zei ik dan. 'Handje-handje? Dát is niets voor mij'.'

Tegenwoordig kan Marja haar geluk niet op met haar droge handen. 'Ik ben het levende bewijs dat je er vanaf kunt komen.'

Vingerafdruk
De operatie is echter niet voor iedereen een 'hoezee-verhaal', zegt ze ook. Het lichaam kan na de operatie andere delen van het lichaam gaan gebruiken als zweetregio. 'Een kunstenaar is dankzij de operatie van zijn klotsende oksels af, maar heeft nu een zwetende buik en extreem zwetend voorhoofd.'

Ook Marja heeft wat hinder van de operatie die al het vocht van haar handen verdreef. Al kan ze er zelf om lachen. ,,Mijn vingertoppen zijn nu zo droog dat ik bij de aanvraag van een paspoort geen vingerafdruk achterlaat.' Met wat créme kan dat ter plekke worden verholpen. 'Dat is het enige obstakel. Verder ben ik met mijn kurkdroge handen dolgelukkig.

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/arti ... nden.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht