Thorocale symphectomie: Nieuwe techniek met klepjes

Alles over operatieve ingrepen om het overmatig zweten tegen te gaan.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Trixje
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 23:19
Contacteer:

Thorocale symphectomie: Nieuwe techniek met klepjes

Bericht door Trixje »

Ik ben gisteren bij de arts geweest in het Albert Schweitserziekenhuis in Dordrecht voor een operatie zweethanden en zweetvoeten. In dit ziekenhuis is 1 arts die deze operaties doet. Hij was in mijn ogen erg enthousiast om mij te gaan opereren, met een nieuwe methode. Hij vertelde dat ik de 2e patient ben bij wie deze operatie wordt uitgevoerd. Hij vertelde dat voorheen de zenuwstreng werd doorgesneden, en dat men de gevolgen/effecten niet weet op langere termijn. Deze nieuwe techniek, de zenuwstreng wordt afgeklemd met klepjes/nietjes, zodat de operatie altijd op lange termijn kan worden terug gedraaid. Deze techniek wordt al een langere tijd in Amerika en Frankrijk uitgevoerd. Aangezien ik bang ben voor het proefkonijn effect, en dat ook benoemde antwoordde hij meteen dat dit niet het geval is.

waar ik nu wel heel erg mee zit, is dat ik heel kort de tijd had om vragen te stellen over eventuele gevolgen en ik heb helemaal geen zicht op eventueel blijvend letsel. Ik ben slechts te weten gekomen dat ik een absulute garantie krijgt dat ik in 1x van mijn zweethanden af zal zijn. Mijn zweetvoeten dat is een ander verhaal. Daar hadden zij nog niet zoveel ervaring mee. De praktijk wijst wel uit, dat het iets verminderd zal gaan worden, maar ik blijf er last van houden.

Tja, de situatie nu, is dat ik een afspraak heb gemaakt voor een operatie. Op 27 september moet ik naar de Anathesist. Ik vindt het doodeng. Vooral toen deze arts mij vertelde dat hij kunstmatig een klaplong gaat maken om de operatie uit te kunnen voeren. En aangezien hij de streng aan links en rechts moet gaan afklemmen is dat dus een dubbele klaplong. Ook ben ik bang voor zo'n hangend ooglid.

Wie heeft er ervaring met eventuele operaties, maar ook complicaties. Ik hoop zo graag op een antwoord. Ik maak mij toch soort zorgen omdat ik een moeder ben van 2 kleine kinderen. Hun hebben er niets aan als hun mama letsel oploopt door zo'n operatie. Ik kan nu namelijk nog terug!

Alvast bedankt!

Trixje
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Thorocale symphectomie: Nieuwe techniek met klepjes

Bericht door Thijs »

Hoi Trixje,

Deze methode is zeker niet nieuw. Dit wordt inderdaad al geruime tijd gedaan in met name het buitenland. Groot voordeel hiervan is dat je inderdaad de "klepjes" weer kunt weg laten halen en dat is naar mijn mening al een veel prettiger idee als dat het definitief doorgesneden of gebrand wordt. Zo en zo is deze operatie niet niets. Dit is een vrij heftige operatie en eigenlijk het allerlaatste redmiddel voor mensen waarbij niets maar dan ook niets anders werkt. Ik ben zelf absoluut geen voorstander van een ETS operatie zoals deze officieel heet. Ik zou me er ook totaal niet prettig bij voelen als ik de 2e patient zou zijn bij wie deze methode wordt uitgevoerd. Ik zou als ik dan toch ooit een ETS zou laten doen zeker een arts willen met veel ervaring; zoals de artsen van sudor in Twente. Uiteindelijk is het een keuze die ieder voor zich maakt maar heb je echt alles geprobeerd wat er mogelijk is en werkt dat allemaal niet ? Ik bedoel hiermee iontoforese en oxybutinine tabletten. Vooral het laatste schijnt erg goed te werken om transpireren van de handen en voeten tegen te gaan. Ik zou zo en zo al het andere proberen voordat ik ook maar een klein beetje denk aan een ETS operatie.

Succes met je keus en de gevolgen..........

hou ons op de hoogte.

groetjes Thijs
Plaats reactie