Voorstellen

Archief

Moderators: Thijs, Erje

Gesloten
Youshallnotpass
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 31 jul 2015, 00:16
Contacteer:

Voorstellen

Bericht door Youshallnotpass »

Hoi allemaal,

Ik ben een 24 jarige jongen met(tromgeroffel) HH. Ik zweet zo'n beetje over mijn hele lichaam maar het meest aan mijn handen, voeten en onder mijn oksels. Het is niet zo dat ik 24/7 zweet(wanneer ik thuis ben heb ik er vaak geen last van), maar met name in mijn dagelijkse bezigheden uit het zich willekeurig. Ook heb ik gemerkt dat stress het zweten sterk verergert bij mij en vroeg me af of dit bij sommigen van jullie ook het geval is.

Als ik in de trein of bus naar school of werk zit kan het soms zo erg worden dat mijn shirt helemaal doorweekt wordt. Zo is het welleens voorgekomen dat ik onderweg naar school zo erg zweette dat ik de trein uitgestapt en weer terug naar huis ben gegaan. Op school maak ik mijn toetsen op een pc, aangezien anders het tentamen helemaal nat en onleesbaar wordt.

Nu heb ik zoals velen van jullie van alles geprobeerd maar zonder resultaat en neig ik naar een operatie om er op die manier voor eens en altijd vanaf te zijn. Als ik echter sommige verhalen van mensen lees op het forum dat jaagt het me angst aan. Mijn ouders raden me sterk af een operatie te ondergaan, maar ik kan en wil niet zo leven.
Erje
Moderator
Moderator
Berichten: 561
Lid geworden op: di 29 nov 2005, 13:40
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Erje »

Welkom hier Youshallnotpass,

Je verhaal is waarschijnlijk herkenbaar voor de meesten hier. Zeker wat betreft het verergeren van het zweten door stress.
Ik kan me voorstellen dat je je bedenkingen hebt bij de operatie.
Ik raad je aan om je, o a hier op het forum, in te lezen over de MiraDry. Dat is een apparaat waarmee door een soort van straling de zweetklieren onschadelijk gemaakt worden.
Tot nu toe is het er alleen nog voor de oksels, maar er wordt hard gewerkt aan een versie die de handen en voeten kan behandelen en de verwachting is dat die medio volgend jaar ook in Nederland beschikbaar is.
Deo gratias
Plas
Plas
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 18 sep 2006, 19:14
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Deo gratias »

Hallo,
Je zweet, net als ikzelf overigens, bijna over je gehele lichaam. Dat valt (voor zover ik weet) niet met een operatie op te lossen, dat kan alleen als het zweten lokaal is. Bij zweten over je gehele lichaam ligt medicatie meer voor de hand. Ikzelf slik al jaren met behoorlijk goed resultaat oxybutynine, maar er zijn ook andere middelen op de markt, zoals glycopyrronium (heb ik ook een tijdje geslikt). Over deze middelen is er op dit forum vrij veel informatie te vinden.
Als je er vragen over hebt, stel ze me gerust! Succes ermee.
Groet, DG
Youshallnotpass
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 31 jul 2015, 00:16
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Youshallnotpass »

Nu nog maar hopen dat de miradry ook voor handen en voeten beschikbaar wordt idd, daarbij komt dat ik nog een tijdje voor moet gaan sparen.

Zelf heb ik een tijdje medicatie geprobeerd, het middeltje dat ik voorgeschreven kreeg van de arts heet Vagantin. Een probleem echter was dat het middel alleen in Duitsland verkrijgbaar was en niet vergoed werd.

Daarnaast werkte het steeds slechter en moest ik er steeds meer van slikken waardoor ik een erg droge mond kreeg en vrijwel niets kon eten. Volgens mij is de werkzame stof in het middel methanthelinium Bromide.
Ik zal mijn arts navragen over oxybutynine, wie weet heeft dit middel beter effect.

Om eerlijk te zijn weet ik niet meer wat ik moet doen, ik was er zo zeker van dat een operatie mij van dit probleem af zou helpen. En ergens vond ik die schijnzekerheid wel fijn. De gedachte dat ik de rest van mijn leven aan dit probleem vast zit en er maar mee moet leren leven valt me zwaar.
Erje
Moderator
Moderator
Berichten: 561
Lid geworden op: di 29 nov 2005, 13:40
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Erje »

Je bent nog jong en er zijn steeds meer oplossingen beschikbaar, dus niet wanhopen hoor. De MiraDry voor handen en voeten is er volgend jaar en er staan al foto's van hier, in het MiraDry gedeelte van het forum.
Financieel is inderdaad een dingetje, maar zoals je al schrijft, er voor sparen maakt het mogelijk.
Youshallnotpass
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 31 jul 2015, 00:16
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Youshallnotpass »

Een halfjaar later en ik ben inmiddels de operatie ondergaan. Er zijn aan beide zijden net onder mijn borst en oksels zenuwen doorgeknipt. En gelukkig is de operatie bij mij wel goed gegaan. Af en toe heb ik nog wel last van last van zweten op mijn rug en borst maar dit stelt in frequentie en hevigheid niet veel voor in vergelijking met voorheen.

De operatie zelf heb ik ondergaan bij dr. Sterkenberg in het Rijnstate ziekenhuis te Arnhem. Doordat de arts duidelijk was over zowel het verloop van als de nasleep en de mogelijke resultaten van de operatie wist ik goed wat ik ervan kon verwachten. Wat ik erg fijn vond. Uiteindelijk kon ik de dag na de operatie alweer naar huis en heb ik toen een tijd lang last gehad van pijn op mijn borst en rug. De pijn was over het algemeen meestal prima te verdragen met wat pijnstillers.

De eerste paar weken waren mijn handen kurkdroog en dit was nog wel even wennen. Soms had ik het gevoel alsof ze aan het zweten waren maar wanneer ik dan keek bleken ze droog te zijn.

In de maanden daaropvolgend had ik nog weleens last van zwetende handen maar dit stelde echt niks voor en beinvloede mijn dagelijks leven niet of nauwelijks.

Op dit moment heb ik over het algemeen nauwelijks nog last van zweethanden. Als ik mij inspan of wanneer het erg warm is zweet ik soms op mijn borst en rug maar niet in abnormaal hoeveelheid. Al met al ben ik erg tevreden met de operatie en ben ik blij dat ik het heb ondergaan. Ik heb het gevoel weer een deel van mijn leven terug te hebben gekregen en ik wens iedereen op dit forum het zelfde toe. Ik hoop met mijn verhaal informatie te kunnen verschaffen aan eenieder die daar behoefte aan heeft. En voel mij daartoe verplicht aangezien ik ook erg heb kunnen profiteren van de verhalen van anderen op dit forum. Mocht iemand vragen hebben over mijn ervaring dan ben ik meer dan bereid deze te beantwoorden.

:)
Gesloten