zweet redt je leven....

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2788
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

zweet redt je leven....

Bericht door Thijs »

Sommigen besparen kosten nog moeite om te voorkomen dat ze zweten. Toch is uit een recent onderzoek gebleken dat zweet een sterk bacterieel dodend stofje bevat dat helpt om infecties te voorkomen.

Duitse onderzoekers hebben nu ontdekt wel gen verantwoordelijk is voor de stof. Dit gen produceert een speciaal eiwit, genaamd dermcidin, dat al in een heel vroeg stadium infecties remt.

Het eiwit wordt alleen gemaakt in de zweetklieren, om daarna uitgestoten te worden door het zweet en vervoerd te worden naar de huidoppervlakte.


Dit is het eerste zeer werkzame antibioticum dat aangemaakt wordt door menselijke cellen. Het wordt zelfs doorlopend geproduceerd, dus biedt constante bescherming tegen het indringen van micro-organismen.

Het werkt tegen veel verschillende soorten bacteriën en schimmels (candida albicans).


En hiermee geven we je nog eens een reden om meer aan lichaamsbeweging te doen. Niet alleen produceer je dan meer zweet, maar flink bewegen verhoogt ook nog eens de lichaamstemperatuur. Binnendringende organismen kunnen de combinatie van zweet en verhoogde temperatuur niet verdragen.


(Bron: Nature Immunology).
AnneMerle
Beekje
Beekje
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 15 okt 2006, 23:24
Contacteer:

Bericht door AnneMerle »

:o fantastisch! dat is nog eens een positief gevolg van ons gezweet. hahaha
Kinep
Vijver
Vijver
Berichten: 77
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 16:17
Contacteer:

Bericht door Kinep »

AnneMerle schreef::o fantastisch! dat is nog eens een positief gevolg van ons gezweet. hahaha
Zweten is eigenlijk sowieso gezond hoor, het vervoert veel afvalstoffen naar buiten, maar TE is natuurlijk ook niet aan te raden :oops:
Mikkie
Plas
Plas
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 01 jun 2005, 23:05
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Mikkie »

Volgens mij droog ik langzaam uit......... :?
Nick
Druppel
Druppel
Berichten: 7
Lid geworden op: do 24 mei 2007, 17:12
Contacteer:

Bericht door Nick »

Ik ben niet zo vaak ziek... Het lijkt me sterk als het daardoor zou komen :shock:
kimmy
Oceaan
Oceaan
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 27 apr 2005, 08:46
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Bericht door kimmy »

ik ben ook nooit ziek!!!!!!!!!!!!
Kinep
Vijver
Vijver
Berichten: 77
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 16:17
Contacteer:

Bericht door Kinep »

Nick schreef:Ik ben niet zo vaak ziek... Het lijkt me sterk als het daardoor zou komen :shock:
Eerlijk gezegd heb ik daar ook beginnen opletten en sinds ik echt last heb van het zweten, wordt ik op 2-3d na nooit ziek.

Vroeger had ik elke winter keelontstekingen, de griep eens, maar sinds 3-4j zelden gehad, toevallig ook het moment dat ik zwaar last kreeg van zweten...

Toeval misschien wie weet.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht