Column Flair nr. 39-2007 De gekte nabij

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Zomerzonnetje

Column Flair nr. 39-2007 De gekte nabij

Bericht door Zomerzonnetje »

HH-Lotgenoten,

Ik wil jullie even wijzen op een zeer recente column van Elle van Rijn in Flair 39-2007. Zij is bekend van GTST en SAM SAM. Er kwam stoom uit mijn oren toen ik het las en ik wilde het jullie ook niet onthouden!
Ik kreeg het niet voor elkaar het artikel 'De gekte nabij' in te scannen dus heb ik me maar de moeite genomen de tekst letterlijk over te typen:

---------------------------------------------------------------------------
DE GEKTE NABIJ
'Hou het droog!' staat er in de advertentie. Op de foto eronder staat het bovenlichaam van een vrouw in een beha. Snel lees ik verder, nieuwsgierig naar wat er droog gehouden moet worden. 'Transpiratie onder de oksels?' Aha, dus onder de armen mag het niet nat worden. Dit gaat vast over een nieuwe deoderant. Maar het antwoord luidt: 'Behandel het nu met Botox'. Mijn mond valt open en ik begin spontaan te transpireren.
Wat nou weer? Ben ik er net een beetje aan gewend dan mensen hun gezichtsmimiek laten platspuiten met botox, krijg je dit weer. Heb ik iets gemist, ofzo? Is naast de rimpelige kop nu ook ineens het zweten uit? Het gewone robbertje zweten na een stevige hardloopsessie, of het peentjes zweten tijdens een belangrijke meeting, het zweten omdat het bloedheet is, of het opwindende zweten tijdens lekkere sex?
Natuurlijk wil niemand een uur in de wind stinken vanonder zijn armen. En natuurlijk is het genant als er donkere vlekken ontstaan in je zijden blousje, net als je indruk op iemand probeert te maken. Maar daar hebben we toch genoeg middeltjes tegen? De deoderant-sprays zijn als sinds de jaren 60 op de markt en hebben zich ontwikkeld tot superproducten met parelextratcten, soothex, lactoserum, enzovoort. Niet dat ik weet wat dat inhoudt, maar het klinkt vrij hoogwaardig. Er is een keur aan mannendeo's waardoor vrouwen de meest belachelijke kreten beginnen te slaken. Persoonlijk ben ik nog nooit gaan gillen van opwinding door de okselgeur van een onbekende vent, maar dit even terzijde.
Voor eigen gebruik ben ik het meest gehecht aan de deo met een soort talkpoeder erin. Je moet je alleen heel voorzichtig aankledenals je ‘m net opgespoten hebt. Anders ruik je wel lekker maar loop je er belachelijk bij, met al die witte strepen op je kleren.
Maar nu blijkt dus dat de hele deomarkt verouderd is en dat het botoxen van je oksels een absolute must is. Ik kan er nog steeds niet bij. Zweten is toch volstrekt natuurlijk? Want stel dat je je oksels platgespoten hebt, dan blijf je toch nog altijd met dat vocht zitten dat eruit wil. Of begrijp ik dat nou niet goed? Ga je dan niet extra zweten in je nek of in je bilspleet? En dan moet je daar ook weer gaan botoxen, want wie wil er de hele dag met druipende billen rondlopen? En dan, als je al je zweetklieren platgespoten hebt, wat dan? Zwel je dan niet langzaam op tot een soort waterballon? Ik vind het werkelijk de gekte nabij en wil daarom een halt toeroepen aan deze tendens. Dus mijn nieuwe credo luidt: ‘Zweten is in en droogte is uit!’

Wil je reageren? Flair@sanoma-uitgevers.nl
---------------------------------------------------------------------------

Ik werd razend toen in dit belachelijke stukje journalistiek las en ben meteen in de pen geklommen:

Beste Elle,

Met verbazing én afgrijzen heb ik uw column ‘De gekte nabij’ gelezen in Flair 39-2007. Dat een publiekelijk bekende persoonlijkheid zich, overduidelijk zonder medische voorkennis, op dergelijke wijze uitlaat over botoxen van oksels vind ik onbegrijpelijk. U gaat gemakshalve in z’n geheel voorbij aan een medische noodzaak die er eventueel aan ten grondslag ligt.

Het ‘normale’ zweten zoals u aangeeft tijdens een hardloopsessie of een belangrijke meeting staat ook mijn inziens hier niet ter discussie. Botoxen van oksels is met name bedoeld voor mensen met het ziektebeeld Hyperhidrosis (HH). Ja u leest het goed, dit is een wetenschappelijk geregistreerd ziektebeeld. Mensen die hieraan lijden zweten overmatig en bijna onder elke omstandigheid. Deze aandoening komt voor bij 0,5% van de bevolking. Een afdoende behandelingsmogelijkheid is het blokkeren van de zweetsecretie met behulp van botuline toxine. Dit is een gif dat geproduceerd wordt door de bacterie Clostridium Botulinum. Dit eiwit blokkeert de prikkeloverdracht bij de overgang van zenuw naar spier of bij de overgang zenuw naar zweetklier. Oftewel het botoxen van de oksels.

U geeft zelf al aan dat u niet weet wat de bestandsmiddelen in de gangbare deodorants betekenen. Ze mogen dan hoogwaardig klinken zoals u het noemt, afdoende werken doen ze geenszins voor HH-lotgevallen. Net zoals u er niet met belachelijk witte talkpoeder strepen op uw kleding bij wil lopen, willen HH-patiënten niet voortdurend met hun ziektebeeld geconfronteerd worden, met in hun kielzog alle daaraan verbonden na- en vooroordelen.

Dat u van één enkele advertentie afleidt dat botoxen heden ten dagen een absolute must is voor de alledaagse mens, is natuurlijk volstrekt overtrokken. Wat wel waar is, is dat het voor HH-patiënten op dit moment haast hun enige redmiddel is om met enig behoud van zelfrespect zich vrij te kunnen bewegen en functioneren in de maatschappij.

Als u een artikel schrijft en hierbij een bepaald product of toepassing bekritiseert, zouden uw toehoorders/lezers er op z’n minst vanuit mogen gaan dat u enige basiskennis van het product, bijbehorende uitwerking of gebruikersgroep heeft. Helaas blijkt dit overduidelijk teveel moeite te zijn geweest gezien de inhoud van uw laatste alinea. Een tendens zoals u het noemt, is het overigens allerminst. In Amerika en diverse andere landen is Botox sinds enkele jaren een gangbaar en wettelijk geregistreerd geneesmiddel in de strijd tegen HH.

Columns schrijven en je eigen mening de vrijheid geven is ingeburgerd. Datzelfde geldt echter ook voor het botoxen van oksels voor HH-lotgevallen. ‘Zweten is in en droogte is uit’……….je moet het maar durven zeggen. Als talkpoederstrepen voor u al een probleem vormen, kunt u zich dan voorstellen wat kletsnatte kleding 24 uur per dag met je lichamelijk en mentale gesteldheid doet? Kruip anders eens in de huid van een HH-patiënt en probeer het eens een week uit. Houd uw kleding maar eens voortdurend 24 uur per dag kletsnat onder de oksels. Wedden dat u na enkele uren al gefrustreerd opgeeft en u opmerkt dat uw directe leefomgeving u plotseling met hele andere ogen aan het bekijken is!
Na zo’n ervaring zult u voortaan wel 2 keer nadenken voordat u dergelijke uitlatingen doet.

Natuurlijk is zweten een volstrekt natuurlijk proces van het lichaam en bedoeld om af te koelen. Iets wat mij, bij het lezen van uw column, niet bepaald lukte. Het zal u inmiddels duidelijk zijn waarom. Ikzelf en lotgenoten zouden het op prijs stellen indien u een rectificatie plaatst of anderszins uw excuses aanbiedt voor uw ondoordachte uitlating.


Hopende op een reactie inzake bovenstaande, verblijf ik,


Met vriendelijke groet,


Dhr. R.G. van Horck
Zomerzonnetje

Bericht door Zomerzonnetje »

Ik zal jullie overigens op de hoogte houden van enig commentaar van de zijde van Flair op mijn brief........................ :)
kimmy
Oceaan
Oceaan
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 27 apr 2005, 08:46
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Bericht door kimmy »

Heel graag,
Ben heel benieuwd!
Enneh super dat stuk van je!!!!


Groetjes een lotgenoot die wel botox laat spuiten als laatste redmiddel!
Kim
Zomerzonnetje

Bericht door Zomerzonnetje »

Kimmy,

Ik ben zelf ook een 'botoxgebruiker', naar alle tevredenheid overigens.
Afgelopen September ben ik voor de 2e maal bij Carpe in België geweest.
Lang over getwijfeld maar blij dat ik uiteindelijk de poging gewaagd heb. Ik heb wel gewacht totdat ik verzekeraar VGZ na een lang gevecht eindelijk op de knieen had. Daar is wel heel wat doordachte correspondentie aan vooraf gegaan. VGZ vergoed mij nu (voorlopig)alle kosten.

Zou fijn zijn als meerdere mensen in de pen klimmen om Flair lik op stuk te geven over dat idiote artikel. Houd jullie op de hoogte in ieder geval.

Groetjes René
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

Ook ik heb de moeite genomen om een email te schrijven naar mevrouw van Rijn. Wat een belachelijk dom verhaal van haar zeg.

Lees hieronder mijn email:

Goededag,

Ik ben de oprichter en beheerder van het forum overmatigzweten.nl. Dit is een forum voor lotgenoten met de ziekte hyperhidrosis.

Ook ik heb hyperhidrosis en gelukkig wordt ik daar al bijna 8 jaar voor behandeld met botox injecties onder mijn oksels.
Vol afgrijzen en ongeloof heb ik het verschrikkelijk domme verhaal gelezen wat u geschreven heeft in Flair.
Bent u wel op de hoogte dat mensen die zich met botox laten injecteren tegen overmatig zweten aan een ziekte lijdden ?

Dit is echt van de gekke, kom eens op het forum en lees de hartverscheurende verhalen van mede lotgenoten.

Walgelijk dat er mensen zijn als u, die zonder zich ook maar enigszins te verdiepen in de materie het lef hebben om een dom en ondoordachte artikel te schrijven waarschijnlijk alleen maar om iets te moeten schrijven.

Ik zweet 24 uur per dag, non stop, ook als ik me totaal niet inspan of net wakker ben. En weet je wat het ergste is? Ik kan er helemaal niets aan doen, geen enkele deoderant helpt hiertegen. Het enige wat voor ons helpt is botox of een operatie.

Ik verzoek u tot een rectificatie of in ieder geval een artikel waarin deze kant van de zaak belicht wordt. Ik heb al met mijn verhaal in Mijn Geheim gestaan en wil ook best in uw blad staan.

Vriendelijke groeten,

Thijs

www.overmatigzweten.nl
Sayonara
Beekje
Beekje
Berichten: 12
Lid geworden op: di 03 apr 2007, 13:58
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Sayonara »

ben heel benieuwd of en wat voor reactie er gaat komen.
Jullie hebben beiden een heel goede reactie gegeven vind ik!
Zwetertje1977
Zee
Zee
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 20 nov 2005, 16:14
Contacteer:

Bericht door Zwetertje1977 »

Sterke reacties Zomerzonnetje en Thijs. Elle van Rijn kijkt blijkbaar ook niet langer dan haar neus lang is, wat een belachelijk stuk bah.
Iris
Beekje
Beekje
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 03 okt 2007, 15:08
Contacteer:

Bericht door Iris »

Inderdaad, wat een verschrikkelijk dom stuk!
Ik hoop dat ze beseft hoeveel mensen ze hiermee heeft beledigd.
En nog beter: ik hoop dat ze, zoals Tijs aanraadde, ook eens een kijkje hier komt nemen.
Het is voor mensen zonder HH oh-zo-makkelijk om daarover te oordelen.
Maar dit vind ik dan toch ff té ver gaan.
Met een ziektebeeld spotten, dat moet je maar eens proberen over anorexia of kanker of iets dergelijks.
Dat moet je ook niet proberen, want dan breekt de hel ook los.

Het is toch belachelijk dat zoiets mogen publiceren terwijl ze er eigenlijk helemaal niets van weet.
Zomerzonnetje

Bericht door Zomerzonnetje »

Nog altijd geen enkele reactie van Flair........ :evil:
Zomerzonnetje

Bericht door Zomerzonnetje »

Er is een teken van leven gekomen van de zijde van Flair:

Beste René,

Ik heb je mail doorgestuurd naar onze adjunct hoofdredacteur en zij zal hierop reageren (na de herfstvakantie).

Groetjes,
edje bijvoet
redactie Flair


We wachte dus maar even af...........
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

Nou ik heb tot op heden geen enkele reactie gehad..... :evil:

afwachten maar....
Zomerzonnetje

Bericht door Zomerzonnetje »

En zie hier de uiteindelijke reactie van Flair:

Beste Flair lezer,
Bedankt voor je reactie op mijn column. Ik ben altijd blij als mensen de moeite nemen om te reageren, ook al is de boodschap in een enkel geval wat minder positief. In elk geval weet ik dan waarom iemand zicht geërgerd heeft.

Op mijn column over het botoxen van je oksels heb ik vrij veel brieven gekregen vandaar dat ik deze groepsmail schrijf om het uit te leggen.
In de eerste plaats wil ik me verontschuldigen tegenover iedereen die zich door mijn column beledigd of gekwetst heeft gevoeld. Dit is nooit mijn bedoeling geweest.

In de tweede plaats zal ik uitleggen wat ik bedoeld heb met deze column. De advertentie die ik las, en tevens de aanleiding om de column te schrijven, predikte: “Hou het droog deze zomer.â€
Zomerzonnetje

Bericht door Zomerzonnetje »

Hebben anderen ook gereageerd en een reactie van Flair ontvangen?
dientje
Zee
Zee
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 19:26
Contacteer:

Bericht door dientje »

Wel goed dat ze sorry heeft gezegd ! Dat is wel oké..Ik kan onze kant begrijpen maar ook haar kant. Doordat mensen botox gaan gebruiken voor de oksels terwijl ze het eingelijk niet nodig hebben , zijn ze in nederland gestopt met het vergoeden van botox omdat het gweoon zo duru is en mensen het als een consumptie product hebben gezien!!
Angela
Oceaan
Oceaan
Berichten: 415
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 18:16
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door Angela »

Hmm, ik snap wel dat jullie je allemaal aangevallen voelen maar ik denk niet dat we het haar heel kwalijk mogen nemen. Ik ben niet speciaal een fan van haar ofzo, maar voordat ik op internet ging zoeken was ik er ook van overtuigd dat ik de enige ter wereld was die zo zweette en had ik er geen idee van dat hyperhidrosis een bestaande aandoening was. Dus ik denk niet dat we het haar kwalijk kunnen nemen, ze komt juist op voor het feit dat transpireren geaccepteerd moet worden. Ik wil jullie nu absoluut niet op de tenen trappen hoor, want ik begrijp de standpunten maar ik denk dat we niet alles uit verband moeten trekken alleen maar omdat wij er zelf zo'n last van hebben. Ik zie vaak zat dat zelfs voor sommigen op het forum moeilijk is om begrip voor andere zweetvormen op te brengen en dat is niet meer dan normaal, denk ik zo. Je weet pas hoe erg iets is als je het zelf ondervindt!

Maar desondanks goed dat jullie haar hebben geschreven en dat ze ook serieus heeft geantwoord.

Sorry, dat wilde ik even kwijt :).
Plaats reactie