Heb ik wel hyperhidrosis?

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Bird88
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 14 apr 2006, 18:00
Contacteer:

Heb ik wel hyperhidrosis?

Bericht door Bird88 »

Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw en wilde me even voorstellen:
Mijn naam is Merel, ik ben 18 jaar en ik heb sinds mijn 12e last van overmatig zweten. Ik zit er ontzettend erg mee. Ik kan eigenlijk niet normaal sociaal functioneren. Ik mijd handen geven, kan niemand aanraken (wat dus ook de reden is dat ik nog nooit een vriend heb gehad) en wordt daar erg ongelukkig van. Nu moet ik leren autorijden maar dat is één grote vernedering. Het stuur zit helemaal onder het zweet, het druppelde zelfs op mijn broek. Verder moet ik elke morgen ontzettend lang nadenken voordat ik iets heb gevonden wat ik aan kan doen en dat is eigenlijk helemaal niet wat ik wil, want ik wil ook gewoon als ieder ander eens gewoon een truitje met strakke mouwen aan zonder daarover een of andere omslagsjaal te moeten doen.

In dit verhaal herkent zich iedereen denk ik wel die aan hyperhidrosis lijdt. Maar mijn vraag is juist of ik er wel aan lijd. Want ik heb niet zoals sommige mensen dat ik mijn kleding maar vier keer aan kan en dan weg moeten gooien omdat het stinkt. Mijn zweet stinkt niet eens zo erg bij mijn oksels het is gewoon alleen maar kletsnat, net zoals mijn handen en voeten. De rest van mijn lichaam zweet alleen bij inspanning, is dus redelijk normaal. Maar wat er ook is: ik zweet niet altijd zo erg. Meestal als ik thuis zit houdt het zweten op. Het lijkt bij mij een heel groot deel psychisch te zijn van: "Onee, als ik maar niet zweet!" En dan zweet ik juist. Maar dat is niet altijd zo, want ook als ik me gewoon op mijn gemak voel en geanimeerd en gezellig aan het praten ben breekt het zweet me soms ook ineens uit. Of als ik, ehm, iemand zie die ik wel leuk vind. Poembats, zweet! Of als ik examens zit te maken. Dan ben ik niet gestresst ofzo, dan ben ik gewoon intensief aan het nadenken. Het lijkt dus te komen doordat ik intensief aan het nadenken ben. Maar meestal is het zo als ik bang ben dat ik zweet, dat ik dan zweet. Heel veel. Kringen van 20 cm ofzo, doorweekte sokken, kletsnatte handen.

En nog een vraag: Als ik geen hyperhidrosis heb, heb ik dan toch recht op een operatie/botox (ik heb elektrolyse en speciale deo's)?

Alvast bedankt!

Bird88
gabie
Beekje
Beekje
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 13:00
Contacteer:

Bericht door gabie »

Als ik jouw verhaal zo lees heb je wel hyperhidrosis. Er is trouwens niet echt iets van een "norm" wanneer je wel of niet hyperhidrosis hebt. Ik vind dat je hyperhidrosis hebt als je zoveel zweet dat je er in het dagelijks leven last van hebt. Zweet hoeft trouwens niet altijd te stinken. Ik zweet alleen overmatig aan mijn handen, dat stinkt ook niet. Ik zou zeggen: wees blij dat jouw zweet niet stinkt, dat is weer een probleem minder. Tuurlijk heb je recht op botoxinjecties. Voor zover ik weet kan niemand je die weigeren. Ik hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben. Groetjes en succes, gabie
gabie
Beekje
Beekje
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 13:00
Contacteer:

Bericht door gabie »

Ik was nog even iets vergeten te zeggen... Bij mij is het ook heel verschillend wanneer ik er last van heb. Soms heb ik er een hele dag (bijna) geen last van. Maar dat is dan meestal een dag dat ik me heel ontspannen voel en niks bijzonders te doen heb. En als ik denk: o nee ik ga zweten, dan wordt het zweten automatisch ook steeds erger.
TomH
Oceaan
Oceaan
Berichten: 741
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 12:19
Contacteer:

Re: Heb ik wel hyperhidrosis?

Bericht door TomH »

Bird88 schreef:Het lijkt bij mij een heel groot deel psychisch te zijn van: "Onee, als ik maar niet zweet!" En dan zweet ik juist.
JA! Dat heb ik nou ook! :) En das nie leuk, maar dat weet je zelf dan ook wel. Hehehe. :) Juist als ik er op ga letten dan gaat het (extra) mis bij mij.
Lize
Druppel
Druppel
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 19 apr 2006, 17:45
Contacteer:

Bericht door Lize »

Hey bird, ik herken mij echt heel erg in jou verhaal, heb precies hetzelfde eigenlijk :)

Er is trouwens wel een norm voor hyperhidrosis: als je binnen 5 min 100 g zweet produceert in één oksel bijvoorbeeld.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

Lize schreef:Hey bird, ik herken mij echt heel erg in jou verhaal, heb precies hetzelfde eigenlijk :)

Er is trouwens wel een norm voor hyperhidrosis: als je binnen 5 min 100 g zweet produceert in één oksel bijvoorbeeld.
Ik geloof je gelijk al had ik van die norm nog nooit gehoord. Lijkt me lastig opmeten. Ik denk dat je HH hebt op het moment dat het je leven meer beinvloed dan je lief is. En of je dan 100 g of 200 g of 50 g zweet, tja... het is en blijft een probleem waar je vanaf wilt en waar je sociale leven door onder druk komt te staan.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht