Wat nog te proberen?

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Wopper89
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: di 13 jul 2010, 17:13
Contacteer:

Wat nog te proberen?

Bericht door Wopper89 »

Hallo allemaal,

Ik ben al wat langer lid van dit forum, maar heb hier nooit veel gepost. Ik zweet te veel en dit uit zich met name onder mijn oksels. Met warm weer ook wel op buik en/of rug, maar dit is vaak nog wel te overzien (door een hemd of shirt onder mijn kleding te dragen).

Ik heb al meerdere dingen geprobeerd, sinds ik er een aantal jaren geleden achter kwam dat ik wel wat meer zweette dan mijn vrienden. Dit is in de loop der tijd, in ieder geval voor mijn gevoel, erger geworden.

- In mijn T-shirts kon ik mij eerst nog redden met disposable zweet pads, maar deze zijn nu vrijwel nooit meer voldoende.
- Ik heb een sweatshield shirt (http://sweatshieldundershirt.com/" onclick="window.open(this.href);return false;), maar deze is eigenlijk nooit afdoende geweest. Eigenlijk alleen gehouden omdat ik geen zin had om hem terug te sturen.
- Een hele tijd naar tevredenheid de wasbare okselpads van 1-2Dry gebruikt (http://www.12dry-webshop.nl/wasbare-okselpad" onclick="window.open(this.href);return false;). Mijn laatste paar heb ik een jaar gebruikt en deze begonnen toen door te lekken. Ik dacht dat dit door ouderdom kwam, maar nadat ik deze voor een nieuw paar had vervangen bleek het probleem te blijven bestaan.
- Sinds gisteren heb ik wasbare zweetpads van Kleinerts (http://www.kleinerts.com/proddetail.php?prod=561). Hiervan heb ik de sterkste variant besteld. Deze heb ik vandaag in een shirt gebruikt, onder een blousje. Het blousje had geen zweetplekken, maar toen ik het shirt uittrok zag ik wel dat de achterkant van de pads ook deels nat waren. Ik heb ze nu even wat verder naar achter gedaan, omdat ik hoop dat ik de pads niet goed gepositioneerd heb. Mocht dit niet het geval zijn, dan blijkt dat ik dus ook hier doorheen zweet :( Ik wist niet dat je door vinyl heen kon zweten, maar het lijkt erop dat het mij gelukt is. Ik ben wel blij dat ik mijn blousje droog heb gehouden, want daar gaat het uiteindelijk om. Ik ben alleen wel bang dat dit met warmer weer niet het geval zal zijn, aangezien ik dan meer zweet. En dat terwijl het nu misschien 10 graden buiten is en 20 op mijn werk (waar ik vandaag de hele dag was).

Ik heb vroeger ook wel Odorex gebruikt en een aluminiumhydroxychloride creme (20%) van de huisarts. Beide hadden niet het gewenste effect; volgens mij hadden ze zelf helemaal geen effect.

Ik zit er inmiddels wel zwaar mee in mijn maag dat ik, helemaal met mooi weer, alleen met een zwart shirt over straat kan. Dit is de enige manier om ervoor te zorgen dat mijn zweetgedrag niet te veel opvalt. Nu ga ik vanavond naar een feest van een vriend, dus dan moet nog blijken of het herpositioneren van de Kleinerts-pads eventueel geholpen heeft.

Nu zijn er een aantal dingen die ik graag met mijn 'lotgenoten' wil bespreken. Mijn zweetgedrag (in de zin van: niet normaal over straat kunnen met een gekleurd T-shirt) is pas rond mijn 19e of 20e begonnen o.i.d. Ik ben nu 22 en ik heb het idee dat het steeds wat erger wordt. Het feit dat bepaalde zweetpads, welke altijd gewerkt hebben, nu niet meer werken bevestigd deze gedachte voor mij. Is het normaal dat dit erger wordt? En mijn tweede vraag: wat kan ik nog proberen/doen om dit zweten tegen te gaan? Ik wordt er inmiddels namelijk een beetje somber van, aangezien de oplossingen die 'vroeger' wel werkten, nu niet meer werken.

Alvast heel hartelijk dank voor jullie reacties.
Deva
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: za 21 nov 2009, 02:10
Contacteer:

Re: Wat nog te proberen?

Bericht door Deva »

Dag Wopper,

Wat een naar verhaal om te lezen, maar het is ook voor mij zeer herkenbaar. Ik heb ook een poosje met van die okselpads gelopen, echter ben ik hiermee na een paar dagen alweer mee gestopt, omdat ik het gewoon té onhandig vond. Ook ben ik meermaals naar de huisarts geweest om mijn klacht voor te leggen. Mijn ervarig is dat noch de huisarts, noch het ziekenhuis de impact van deze "aandoening" inzien. Het word meestal afgedaan dat je hiermee dient te leven als alle middeltjes niet hebben gewerkt.

Verder nazoeken, kwam ik uiteindelijk op dit forum terrecht. Aangezien ik overal wel iets of wat zweet, was dat zweet niet mijn ergste opstakel. Waar ik wel hinder van ondervond was het zweten onder mijn oksels, de rest nam ik voor lief.

Ik ben uiteindelijk bij de Maurits klinieken terrecht gekomen. Na een kort belletje met ze, moest ik een verwijsbrief van de dokter hebben en waarna ik een afspraak heb gemaakt bij de Mauritsklinieken in Utrecht. Het is voor mij wel een rit van +/- 45 minuten heen, maar die nam ik voor lief. Bij de Mauritsklinieken ben ik prima geholpen. 2 ampullen botox in de oksels gekregen. De pijn valt reuze mee (ook de pijn neem je voor lief na zo'n lijdensweg). Ook werd gewaarschuwd voor compensatie zweet, maar hier heb ik bijna geen last van. Ook de kosten worden geheel gedekt door de zorgverzekeraar (exclusief eigen risico).

Aangezien de zorgverzekeraars aardig aan het rotzooien zijn de pakketten en premies, was het onzeker of de botox in 2012 vergoed zou gaan worden. Daarom ben ik gaan kijken naar alternatieve manieren, want om 800 euro zelf te gaan betalen per 3/4 maand vond ik een beetje téveel van het goede.

Eind vorig jaar ben ik terrecht gekomen ZGT in Almelo, waarbij mijn zweetklieren worden doorgebrand, zodat het onmogelijk is om weer te gaan zweten. Bijkomend voordeel is ook dat het zweten in de handen en snel blozen minder word of zelfs compleet verdwijnt. Inmiddels is bekend geworden dat de zorgverzekeraar in 2012 wel de botox vergoed. Dit is voor mij echter te vrijblijvend, want het kan ongetwijfeld weer veranderen in 2013/14/15/16.. Dit is voor mij teveel onzekerheid, daarom ga ik nu door voor de operatie.

Mijn advies;

Probeer eerst een afspraak te maken met de Mauritsklinieken voor botox injecties. Eventueel zou je verder kunnen kijken voor een afspraak bij het ZGT (dr. Ramaker). Maar dit zou ik in een later stadium pas bekijken, aangezien er wel wat risico's aan zo'n operatie kleven.

Mocht je meer vragen hebben, let me know.
Plaats reactie