Operatie Voors en Tegens

Alles over operatieve ingrepen om het overmatig zweten tegen te gaan.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Sjacco
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 14:21
Contacteer:

Operatie Voors en Tegens

Bericht door Sjacco »

Ik dacht laat ik even een lijstje maken, en als iemand er iets aan toe te voegen heeft dan zet het er even bij. Kan helpen voor mensen die er niet helemaal over uit zijn. Ik zet de feiten even op een rij, aangezien doktoren dit nooit op deze manier zullen uitleggen aan een patient.

Voor:
- kan een (gedeeltelijke) oplossing zijn tegen hyperhydrosis

Tegen:
- is onomkeerbaar
- leid in 100% van de gevallen tot compenserend zweten (het probleem word als het ware verschoven naar een ander deel van je lichaam, dit kan uiteenlopen van niet storend tot enorm hinderlijk tot ergere hyperhydrosis dan voor de operatie)
- leid tot een lagere hartslag wat op zijn beurt kan leiden tot een trage metabolisme (wat weer kan leiden tot aankomen in gewicht en lichaamsvet)
- leid tot afname longvolume
- kan leiden tot "denervation" (aantasting zenuwen, gevoelloosheid op de behandelde plek)

Ik gebruik zelf Syneo5 en het werkt super! Alleen vraag ik me af of het geen kwaad kan als ik Syneo 5 regelmatig gebruik, daar lijkt niemand antwoord op te kunnen geven. En nog iets wat ik me afvraag is of regelmatig gebruik van Syneo5 de werking ervan kan doen afnemen?
Sjacco
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 14:21
Contacteer:

Bericht door Sjacco »

P.S. Je moet niet alles geloven wat je leest. Er staat weliswaar vaak aangegegeven dat er een slagingskans van 95% of 98% is, maar in werkelijkheid is slechts 28% van de patienten tevreden. Een 'geslaagde' operatie (in de ogen van de dokter) hoeft niet perse tot tevredenheid van een patient te leiden. Ik ken een dokter die botweg zegt dat mensen niet moeten zeuren dat ze meer zweten dan voorheen, en dat ze dat waarschijnlijk doen omdat ze zich niet meer herinneren hoeveel ze voorheen zweetten.
In Zweden is deze operatie overigens verbannen, omdat er teveel ontevreden patienten waren. Hoe je het ook wend of keert het blijft tasten in het duister. Denk er niet te licht over.
Angela
Oceaan
Oceaan
Berichten: 415
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 18:16
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door Angela »

En over wat voor operatie heb je het nu? Ik neem aan de thoracale sympathectomie?
targa
Beekje
Beekje
Berichten: 10
Lid geworden op: di 16 jan 2007, 16:22
Contacteer:

Bericht door targa »

Hoi,

Nu 3 weken na mijn éénzijdige thoracale sympathectomie ben ik nog altijd heel tevreden.
(operatie gedaan te Gent, Universitair ziekenhuis)
m'n rechterhand is nog altijd droog en warm.
mijn zelfvertrouwen stijgt met de dag en men zegt dat ik er ook veel vrolijker uitzie ;)
In samenspraak met mijn huisarts heb ik gekozen om enkel maar mijn rechterzijde te opereren om zo het compenserend zweten zo miniem mogelijk te houden en tot op vandaag heb ik er weinig tot geen last van.
ik ben vrijdag voor het eerst opnieuw (intensief) gaan sporten en dit is zeer goed verlopen, geen last van de laag longvolume of traag hartritme.

Vroeger werd ik al zenuwachtig (en begonnen m'n handen te zweten) door enkel en alleen maar te denken aan het feit dat ik straks handen zou moeten schudden.
k'vond het dan ook vreselijk om te zien hoe mensen in hun handen wreven nadat ik hen een hand gegeven had :(

Het zweten in het algemeen is verminderd omdat ik nu veel ontspannender in sociale omgang ben.
Sjacco
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 14:21
Contacteer:

Bericht door Sjacco »

Dag targa,

Ik ben oprecht blij voor je dat het zo goed is gegaan met je. Ik hoop dat het op de lange termijn zo goed blijft gaan. En wie weet heeft je dokter wel gelijk en valt het conpenserend zweten mee omdat je slechts 1 zijde hebt laten doen. Als jij tevreden bent over de uitkomst dan is het goed, dat is het belangrijkste!

Ik wil alleen de mensen waarschuwen die te licht over een operatie denken (ik was een van hen). Mijn advies is dan ook, probeer eerst andere middelen (bijv. anti-perspirants) en als niets blijkt te werken ga dan pas nadenken over een operatie. Weet wel wat er allemaal kan misgaan en dat het niet uitzonderlijk is dat er van alles misgaat. Durf vragen te stellen en kritisch te zijn. Doktoren willen lang niet alle risico's blootgeven en geloof me dat het vaker misgaat dan ze willen toegeven.
bart
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: do 10 mei 2007, 20:25
Contacteer:

Bericht door bart »

sjacco waar baseer je die algemene mening op? Heb je onderzoeken waarbij je kan aangeven hoeveel ontevreden patienten er zijn?

Bij mij heeft de operatie heel goed gewerkt en ik heb vele andere patienten gesproken waarbij hetzelfde geldt. Ik denk dat niemand licht denkt over de operatie, het is vaak nog de enige uitweg. Ik er oko alles aan gedaan om genoeg info te krijgen om de stap te zettn.

Ik heb geen/weinig compensatie zweet en over de longinhoud geen probleem. Ook de andere dingen die je noemt gelden niet voor mij.

Door jouw reacties kun je ook mensen onnodig bang maken waardoor ze de stap niet durven zetten terwijl dat de stap naar eennieuw leven kan zijn.

Denk daar aan aub.

Bart
kimmy
Oceaan
Oceaan
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 27 apr 2005, 08:46
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Bericht door kimmy »

ik sluit me aan bij sjacco.
Hij wil alleen waarschuwen dat men er niet te licht over denkt!!
Ik ben oko iemand die 2 maal de operatie heeft laten uitvoeren en ja ik heb 1 droge hand maar daar ging ik het niet voor doen!!
Ik ging om drogere oksels te krijgen!!!Heb nooit geen last gehad van mijn handen!
Nu moet ik dagelijks smeren omdat mijn droge hand de huis "knapt'
Mijn oksels zweten nog zo erg.
Nu laat ik voor mijn oksles botox spuiten en dat is wat me eenbeetje helpt.
Ik zweet over mijn hele lichaam!!

Sjacco wil men ervan bewust maken dat het niet altijd bij iedereen helpt(toch sjacco)
De operatei is een beste ingreep! Ook zitten er risico's aan vast en ja die zullen gelukkig niet bij iedereen ook optreden.
Mijn advies is probeer eerst alle andere dingen uit en als uiteindelijke öplossing"zou je een operatie kunnen overwegen maar LAAT JE GOED VOORLICHTEN !!!!!!!!!

Kim
targa
Beekje
Beekje
Berichten: 10
Lid geworden op: di 16 jan 2007, 16:22
Contacteer:

Bericht door targa »

kimmy schreef: Mijn advies is probeer eerst alle andere dingen uit en als uiteindelijke öplossing"zou je een operatie kunnen overwegen maar LAAT JE GOED VOORLICHTEN !!!!!!!!!

Kim
Ik sluit me hierbij aan, en heb vooral geen schrik (als je een operatie overweegt) om al je vragen aan de behandelende chirurg te stellen.
weeg de risico's af tegenover een mogelijke oplossing en maak een keuze.
wel mag men niet té negatief doen over de operatie, want deze heeft wel al voor veel mensen een oplossing geboden. (mezelf incluis)
Hissederim
Vijver
Vijver
Berichten: 73
Lid geworden op: di 19 jun 2007, 19:45
Contacteer:

Bericht door Hissederim »

bart schreef:sjacco waar baseer je die algemene mening op? Heb je onderzoeken waarbij je kan aangeven hoeveel ontevreden patienten er zijn?

Bij mij heeft de operatie heel goed gewerkt en ik heb vele andere patienten gesproken waarbij hetzelfde geldt. Ik denk dat niemand licht denkt over de operatie, het is vaak nog de enige uitweg. Ik er oko alles aan gedaan om genoeg info te krijgen om de stap te zettn.

Ik heb geen/weinig compensatie zweet en over de longinhoud geen probleem. Ook de andere dingen die je noemt gelden niet voor mij.

Door jouw reacties kun je ook mensen onnodig bang maken waardoor ze de stap niet durven zetten terwijl dat de stap naar eennieuw leven kan zijn.

Denk daar aan aub.

Bart
Beste Bart ik kan je zoveel voorbeelden kan geven dat je ziek van wordt.
Ik deed voor mijn gezicht en wat krijg ik in plaats van mijn gezicht mijn hele onder lichaam zweet als een gek.
Maar dankzij Amerikaanse forum heb ik nu beetje moed,iedere van hun zegt probeer je zenuwen te regenereren en dat is tot nu toe aardig gelukt.
Alleen staat nog die klemmen in de weg en ik ga absoluut dit jaar laten verwijderen,ik wil mijn ouwe staat weer terug.
Ik dacht voor gezicht zweten kan botox niet toegepast worden maar nu zie ik dat het wel kan.
Wellicht voor somigge mensen werkt botox niet maar denk niet dat operatie jou wel help,helpt wel maar dan onder lichaam zweet hevig,neem van mij aan dat is niet prettig ,op een gegeven moment heb je geen sociaal leven meer.
Vooral mensen met hun onder oksel,onder oksel zweten is niet erg had ik maar onder oksel zweten dan gezicht zweten,gezicht zweten is de ergste want een klant kijkt u in de ogen en niet onder uw oksels.
Op dit moment in de techniek zijn er uitvindingen van baterijen op kleine formaat die net zo lang duren als een grote batterij,dus vooral mensen met zweet voeten zou in de toekomst mogelijk zijn hun schoenen voorzien worden van airco's.
Mijn hoop ligt nu bij technologien die worden uitgevonden.
Op een dag zou zover zijn dat er aircos uit gevonden in kleine formaat,dat toegapast worden zowel kleding als schoenen.
Of op medische gebied moet zover zijn met genen technologie dat ze ons lichaam probleems kunnen aanpakken maar niet met het blokeren van zenuwen.
Zenuwen zijn heel essentieel voor ons lichaam zonder zenuwen kunnen we niet normaal functioneren.
Ik geef voorbeeld mensen die invalide zijn,wat denken jullie waarom deze mensen niet kunnen lopen,juist hun zenuwen tijdens ongeluk zo zwaar beschadigd dat er geen signaal gaat naar armen en voeten.
Als jullie niet geloven ga naar een arts die over zenuwen gaat, hij/zij vertelt je wel alles over zenuwen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht