Bij mooi weer moet ik me vier keer per dag omkleden'

Bekijk hier (semi) wetenschappelijke artikelen over overmatig zweten.

Moderators: Thijs, Erje

Thijs
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bij mooi weer moet ik me vier keer per dag omkleden'

Bericht door Thijs »

'Bij mooi weer moet ik me vier keer per dag omkleden'
een op de vijftig mensen lijdt aan overmatig zweten
6 augustus 2003, 00:00
Brussel /
Eigen berichtgeving
Katrijn Serneels
'Als het mooi weer is, moet ik vier keer per dag andere kleren aan, en ook al ben ik een meisje, ik vind me zo vaak omkleden niet leuk meer", zegt Ellen (19). Twee procent van de bevolking heeft last van hyperhidrosis of overmatig zweten. "Zelfs baby's van twee jaar oud kunnen er al last van hebben", zegt dr. Lynn Van Hecke, dermatologe aan de universiteit Gent. "In de zomer is het het ergst, want door de warmte zweten de patiënten nog meer. Soms durven ze geen hand meer geven, of krijgen ze zweetplekken door hun kleren heen."
Advertentie
"Zweet is geen luxeprobleem", zegt dr. Jeff Hoeyberghs, plastisch chirurg in de Wellness Kliniek te Genk. "Bij mensen die overmatig zweten, wordt hun leven echt beheerst door het zweet. Zelfs al doen ze twee hemden boven elkaar aan, de zweetkringen blijven erdoor komen. Uit elke porie van hun oksel of hand zie je druppeltjes zweet komen. De oorzaak van hyperhidrosis ligt in de overactiviteit van de zweetklieren. Die worden te fel gestimuleerd door de zenuwen. Overmatig zweten is niet seizoengebonden: de echt ernstige gevallen zweten het hele jaar door overmatig, ze verliezen soms liters vocht per dag. In de zomer wordt het alleen maar erger, omdat ze door de warmte nog meer zweten."
Overmatig zweten is niet erfelijk bepaald. "Maar vaak hebben mensen die eraan lijden er al van jongs af aan last van", zegt dr. Van Hecke. "Soms zijn er ook baby's bij wie het zweet van hun handjes loopt. In het beste geval gaat het over met ouder worden, en hebben ze er geen last meer van na de puberteit." Sommige mensen zweten meer als ze ouder worden, maar dat heeft niet altijd iets te maken met hyperhidrosis. "Als je gewicht toeneemt en je conditie slechter wordt, ga je meer en makkelijker zweten", legt dr. Hoeyberghs uit. "Maar dan is het eenvoudiger om wat kilo's te verliezen en iets aan je conditie te doen dan je te laten behandelen met botox of andere middelen, want dat kan heel duur worden. Soms kan meer zweten dan normaal ook een symptoom zijn van andere ziektes."
Op zich is overmatig zweten niet schadelijk, maar het is wel een sociale handicap. "Wie altijd natte handen heeft, lijkt voortdurend nerveus, het voelt ook niet aangenaam als je een bezwete hand moet schudden. En mensen met zweetkringen in hun hemd worden als onhygiënisch beschouwd", zegt dr. Van Hecke. Hyperhidrosis kan tot sociaal isolement of depressies leiden. Mensen worden zo bang om afgewezen te worden of opmerkingen te krijgen op basis van hun zweet, dat ze niet meer veel durven buiten te komen. Soms is niet alleen warmte, maar ook stress een factor die het zweten doet toenemen. Wie een presentatie moet houden of een vergadering moet leiden terwijl het zweet hem over het voorhoofd gutst en het helemaal niet zo warm is, maakt ook niet zo'n beste indruk.
"Ik word de laatste tijd helemaal gek van het zweten. Ik hoef bijna niks te doen en het begint al. Het komt ook echt in vlagen opzetten. Erg vervelend voor je sociaal leven, vind ik, want met uitgaan kan ik bijna altijd vroeg naar huis of kan ik bepaalde kroegen niet in omdat het te warm is", klaagt Richard (30). Overmatig zweten beperkt zich niet tot de oksels, maar ook van handen, voetzolen, voorhoofd, handpalmen of romp kan het zweet afdruppelen.
Er zijn verschillende behandelingen mogelijk, maar het risico op terugkeer of verplaatsing van het probleem bestaat. "Soms behandel je de oksels met succes, en dan zie je dat de handen opeens veel meer beginnen te zweten", zegt dr. Van Hecke. Er zijn verschillende behandelingen mogelijk: het dagelijks aanbrengen van lotions met aluminiumzouten, of het dompelen van de handen in een badje met zoutoplossing waarna er een elektrische stroom door wordt geleid (iontoferese). "Inspuitingen met Botox zijn voor ons de laatste oplossing, omdat het zo duur is", zegt dr. Van Hecke. Botox verhindert de prikkeloverdracht van zenuw naar spier of klier.
Een oksel inspuiten met Botox is heel wat duurder dan een rimpeltje wegspuiten. "Als je een oksel of hand wilt behandelen met Botox-inspuitingen, dan begin je vanaf 1.500 euro", zegt dr. Hoeyberghs. "En het effect is tijdelijk, het kan drie tot zes maanden helpen. Je kan dus iemand met minder hinder de zomer doorhelpen, maar de behandeling moet elk jaar herhaald worden.

Bron: https://www.demorgen.be/nieuws/bij-mooi ... ~b25a83de/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht