Hyperhidrosis artikel Libelle nr 17 (24 april 2021)

Bekijk hier (semi) wetenschappelijke artikelen over overmatig zweten.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Hyperhidrosis artikel Libelle nr 17 (24 april 2021)

Bericht door Thijs »

Nieuw artikel over hyperhidrosis verschijnt in de Libelle. Met medewerking/interviews van onze eigen @kimmy ondergetekende en een dermatologe.

Het artikel verschijnt in Libelle nummer 17, verschijningsdatum 24 april 2021.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Hyperhidrosis artikel Libelle nr 17 (24 april 2021)

Bericht door Thijs »

Het artikel staat nu online op de libelle en uiteraard in het tijdschrijft. Let op het is premium dus je kunt het niet helemaal lezen zonder lid te zijn.

https://www.libelle.nl/premium/echte-me ... em-zweten/

Binnenkort zet ik het artikel ingescanned online hier.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Hyperhidrosis artikel Libelle nr 17 (24 april 2021)

Bericht door Thijs »

Hier de text versie:

Als niets lijkt te helpen: dit kun je doen bij extreem zweten

19 APRIL 2021, 14:11
Zouden ze me ruiken? Zijn mijn zweetplekken zichtbaar? Voor mensen die overmatig zweten, zijn dit gedachten die hun leven beheersen. Gelukkig bestaan er steeds betere behandelingen. “Ik voel me vrijer.”

“Ik zweette altijd al veel, maar na de geboorte van mijn eerste kind werd het pas echt erg. Er liepen voortdurend straaltjes zweet over mijn rug en m’n nekharen waren continu kletsnat”, vertelt Kim van den Mosselaar (48). “In de puberteit zweette ik vooral veel onder mijn oksels en op mijn voorhoofd. Ik ging met washandjes onder mijn oksels naar school en droeg meerdere laagjes kleren over elkaar, zodat ik steeds iets kon uittrekken dat nat was geworden. Alle deo’s en talkpoeders heb ik geprobeerd, niets hielp.”

TEMPERATUUR
We zweten om onze lichaamstemperatuur op peil te houden. Via de zweetklieren verdampen we vocht en daardoor koelen we af. Zweetklieren zitten in het hele lichaam, maar in de handen, voeten en oksels zijn de meeste klieren aanwezig. Er zijn twee soorten: exocriene zweetklieren komen over het hele lichaam voor en spelen een belangrijke rol bij het reguleren. Apocriene zweetklieren verspreiden de bekende zweetlucht. Ze bevinden zich niet over het hele lichaam, maar in de oksels, de huid rond de anus en rond de tepels. Tot het moment dat dit olieachtige zweet uit de klieren aan de oppervlakte van de huid komt is het geurloos, maar aan het huidoppervlak wordt het zweet door bacteriën omgezet in stoffen die de karakteristieke zweetgeur hebben.

AANLEG
Dagelijks verliezen we tussen de 100 en 8000 milliliter zweet, afhankelijk van het weer en onze lichamelijke inspanning. Drie procent van de mensen, zoals Kim, zweet véél meer. Volgens dermatoloog Mandy Schram is dat meestal een kwestie van aanleg. “Vaak begint het voor je vijfentwintigste en zweet je vooral heel veel onder de oksels, de voeten en in de handpalmen. ’s Nachts heb je meestal geen last.” Als je op latere leeftijd last krijgt van hevig zweten, ook wel hyperhidrose genoemd, dan kan er een andere oorzaak zijn. Schram: “Medicijnen als antidepressiva kunnen je heftiger doen transpireren. Ook de overgang, drank- en drugsgebruik, angststoornissen, stress en ontregelde suikerziekte zijn mogelijk oorzaken. Ook kan overmatig zweten voorkomen bij mensen met de ziekte van Parkinson en vormen van kanker.”

BOTOX
Anders dan in de tijd dat het probleem bij Kim begon, begin jaren negentig, zijn er nu verschillende behandelingen. Botox, voornamelijk gebruikt om rimpels te verminderen, blijkt ook bij zweten goed te werken: met kleine injecties in de oksels worden de zenuwuiteinden van zweetklieren geblokkeerd. Nadeel is dat je deze injecties alleen kunt toepassen bij okselzweet. Ook Kim probeerde botox: “Ik heb twee keer een behandeling gedaan en dat hielp wel iets, maar het was best prijzig en dat geld had ik niet.”

Schram legt uit dat botox vooral effect heeft als de behandeling elke zes tot negen maanden wordt herhaald. “Het lijkt erop dat hoe vaker je de botoxbehandeling doet, hoe groter de tussenpozen kunnen worden. Voor de temperatuurhuishouding van je lichaam is het trouwens niet riskant om okselklieren te blokkeren met botox: zweet kan zich verplaatsen naar andere plekken in het lichaam en daar z’n afkoelingswerk doen.

MEDICIJNEN
Wat de beste behandeling is bij overmatig zweten is afhankelijk van het type klachten. Voor mensen die alleen last hebben van veel zweet onder de oksels, is botox een van de oplossingen. Voor mensen die over het hele lichaam bovenmatig transpireren zijn medicijnen een logischere optie. Schram noemt oxybutynine en glycopyrronium, beide middelen die eigenlijk voor een andere aandoening zijn bedoeld. Zo wordt oxybutinine gebruikt bij een overactieve blaas en glycopyrronium bij een bovenmatige speekselaanmaak. Beide middelen blijken dus ook te werken bij overmatig zweten. Nadeel zijn de bijwerkingen. Oxybutynine veroorzaakt onder andere hoofdpijn. Kim herkent dat. “Ik kreeg door de medicatie hoofdpijn en ging er voor mijn gevoel zelfs slechter van zien. Het zweten werd bij mij helaas niet veel minder.”

Omdat botox en medicijnen niet genoeg hielpen tegen bovenmatig transpireren, koos Kim voor een operatie waarbij de zenuwen die in verbinding stonden met de zweetklieren werden doorgeknipt. Helaas had ook deze ingreep geen effect. Tot 2012. “Ik mocht proefkonijn zijn voor de miraDry, een behandeling waarbij de zweetklieren met microgolven worden uitgeschakeld. Dat werkte wél. Ik transpireer echt nog wel, maar net zo veel als ieder ander.”

PRIJSKAARTJE
Aan de miraDry-behandeling hangt een stevig prijskaartje: € 1500,- tot € 2500,- per keer. Het is niet pijnlijk – de oksels worden plaatselijk verdoofd – en volgens onderzoek reduceert miraDry bij negentig procent van de mensen okselzweet. Net als andere behandelingen tegen overmatig zweten wordt miraDry meestal niet vergoed. “Heel vervelend”, vindt dermatoloog Schram. “Vooral omdat de aandoening de kwaliteit van leven sterk kan verminderen. In de geneeskunde wordt het welzijn van mensen steeds belangrijker gevonden, maar bij behandelingen voor overmatig zweten is daarvan nog niet veel te merken.” Dermatologen vinden dat op z’n minst botox vergoed zou moeten worden voor de ‘ernstige gevallen’. Helaas denken zorgverzekeraars er anders over. Het klinkt hard, maar extreem veel zweten is geen ziekte in de zin van dat je er lichamelijk schade van kunt ondervinden. Aan de andere kant: de psychische impact is groot. Schram: “Mensen schamen zich, trekken zich terug en raken soms in een sociaal isolement. Ze zijn bang dat anderen hen ruiken en denken dat ze zich niet goed verzorgen, niet hygiënisch zijn. Dat is niet waar, ik weet wel zeker dat mensen die veel zweten hygiënischer zijn dan mensen die niet veel zweten. Ze douchen extra vaak en verkleden zich veel vaker dan mensen zonder deze problemen.”

Ook bij Kim was de schaamte groot. “Ik werkte een tijd in een winkel en als er iemand naar me toe kwam, deed ik automatisch een stap achteruit. Je blijft zo veel mogelijk bij mensen weg. Straks zien ze iets, of erger nog: ruiken ze je. Terwijl ik een van de schoonste mensen was die er bestaan. Drie, vier keer per dag ging ik onder de douche.”

PSYCHISCHE LAST
Volgens Schram is het belangrijk om veel zweten niet alleen medisch te bekijken. “Naast een gedegen behandeling is het goed om ook te werken aan de psychische last: veel zweten levert stress op en door stress kun je meer gaan zweten, waardoor je weer méér stress krijgt. Zo kun je in een neerwaartse spiraal terechtkomen en in een isolement raken. Het klink makkelijk, maar als je naast de medische behandeling leert omgaan met de klachten, dan wordt je leven leuker. Je zou erover met een psycholoog kunnen praten.”

Voor Kim kwam de ommekeer door een tv-programma van Paul de Leeuw. “Ik zag op tv dat hij ook veel transpireerde. Ik heb hem geschreven om aandacht voor dit probleem te vragen, en daar kreeg ik tot mijn grote verbazing een reactie op! Ik ben in zijn programma te gast geweest en heb over mijn probleem verteld. Sindsdien durf ik er beter over te praten. Ik stelde mezelf de vraag: wat voor leven wil ik? Wil ik altijd vier dagen voor een feestje al druk zijn met de vraag: wat trek ik aan? En dan altijd moeten kiezen tussen iets zwarts of iets wits en nooit iets fleurigs? Waarom zou ik mijn mond houden over iets waar ik niets aan kan doen?” Kim is enorm opgelucht dat ze nu minder zweet. “Ik voel me veel vrijer, durf weer dichter bij mensen in de buurt te komen. Maar ik blijf erover praten, omdat ik weet hoe erg extreem veel zweten je kan beperken in het leven. Ik hoop dat het taboe verdwijnt.”

Do’s bij zweten:

• Draag wijde kleding

• Wissel regelmatig van kleding

• Katoen, wol en linnen veroorzaken minder zweet dan synthetische stof

• Draag sandalen of goed ventilerende schoenen

• Houd schoenen niet de hele dag aan

• Was jezelf met antibacteriële zeep.

• Was onderkleding op minimaal 60 graden om de ‘zweetbacteriën’ te doden.

Tekst: Fija Nijenhuis.

Bron: https://www.libelle.nl/persoonlijk/als- ... ~bede1161/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht