Na 25 jaar met zweethanden te hebben geleefd, veranderde het leven van het meisje na de operatie.

Bekijk hier (semi) wetenschappelijke artikelen over overmatig zweten.

Moderators: Thijs, Erje

Thijs
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Na 25 jaar met zweethanden te hebben geleefd, veranderde het leven van het meisje na de operatie.

Bericht door Thijs »

Handdrukken waren voor deze 25-jarige vrouw in Hanoi een ware nachtmerrie. Door overmatig zweten aan haar handen vermeed ze jarenlang sociale contacten.

ZNews
05/06/2026

"Voordat ik VIP-gasten de hand schud, moet ik mijn handen constant aan mijn broek afvegen."

Luong Duyen (25 jaar, Hanoi ) herinnert zich nog levendig een evenement bij haar bedrijf. Als gastvrouw moest ze veel belangrijke partners de hand schudden en begroeten. In plaats van zich op haar werk te concentreren, maakte Duyen zich echter vooral zorgen over haar handen, die constant doorweekt waren van het zweet.

"Ik veeg mijn handen altijd af aan mijn broek voordat ik klanten ontmoet. Sommigen hebben er begrip voor, maar anderen laten duidelijk merken dat ze het vervelend vinden als hun natte handen worden aangeraakt. Elke keer dat dat gebeurt, voel ik me erg gegeneerd," vertelde ze aan Tri Thức - Znews.

Dat was slechts één van de talloze situaties die ervoor zorgden dat de jonge vrouw in de loop der jaren, waarin ze last had van overmatig zweten in haar handen, haar zelfvertrouwen verloor.

Obsessie die voortkomt uit de meest alledaagse dingen.

Haar handen waren altijd vochtig, soms zelfs druipend van het zweet, waardoor simpele dagelijkse taken een last werden. Als ze een pen te lang vasthield, veegde ze het papier uit, en het gebruik van een telefoon of computer voelde altijd glad aan. Zelfs een simpele handdruk of het aanraken van voorwerpen in het openbaar gaf haar een onzeker gevoel.

tang tiet mo hoi anh 2
Omdat ze zich altijd zorgen maakte dat anderen haar bezwete handen zouden opmerken, vermeed Luong Duyen geleidelijk aan handenschudden en veel alledaagse sociale situaties.

"Elke keer als ik stress heb of als het warm is, verergert de situatie. Aanvankelijk dacht ik dat het slechts een klein ongemak was, maar geleidelijk aan realiseerde ik me dat het mijn leven meer beïnvloedde dan ik dacht," aldus Duyen.

Voordat Duyen voor een operatie koos, had hij al veel van horen zeggen overgeleverde remedies geprobeerd, zoals baden in verschillende kruidenbladeren en het gebruik van crèmes. Deze methoden leverden echter niet het gewenste resultaat op.

Tijdens haar onderzoek las ze veel informatie in de media en sloot ze zich aan bij ervaringsgroepen op sociale media. Desondanks bleef de beslissing om een ​​operatie te ondergaan lange tijd een bron van twijfel voor haar.

Het keerpunt kwam toen Duyen van een collega hoorde over een sympathectomie die zij vier jaar eerder met succes had ondergaan. Dit verhaal uit de praktijk gaf haar het vertrouwen om haar beslissing te nemen. Ze meldde zich vervolgens aan voor de operatie in het Centraal Endocrien Ziekenhuis.

De eerste keer dat je droge handen aanraakt.
Tijdens haar onderzoek ontdekte Duyen dat sommige patiënten die een operatie hebben ondergaan om overmatig zweten in hun handen te behandelen, compensatoire hyperhidrose in andere delen van het lichaam kunnen ontwikkelen. Zij achtte dit echter acceptabel.

"Ik heb altijd al de neiging gehad om snel te zweten. Dus zelfs als er daardoor ook meer zweet op andere plekken ontstaat, accepteer ik dat. Mijn werk vindt meestal plaats in een omgeving met airconditioning, dus het heeft niet veel invloed op me. Zolang mijn handen maar droog zijn, voel ik me veel prettiger en zelfverzekerder," zei ze.

Wat Duyen het meest zorgen baarde vóór de operatie, was dat haar longen tijdelijk moesten worden leeggelaten, zodat de artsen een endoscopische sympathectomie konden uitvoeren via twee kleine incisies onder haar armen.

"Ik was bang dat dit later mijn gezondheid zou beïnvloeden. De arts legde echter uit dat mijn longfunctie met de juiste ademhalingsoefeningen en lichaamsbeweging na de operatie weer normaal zou worden," vertelde de 25-jarige vrouw.

Na de operatie was het eerste wat Luong Duyen deed haar handpalmen aanraken. Het droge gevoel ontroerde haar diep.

Voordat ze naar de operatiekamer werd gebracht, zei Duyen dat ze zowel angstig als hoopvol was: "Ik hoopte gewoon dat alles goed zou gaan. Ik leef al zo lang met deze aandoening, dus ik was op dat moment erg vastbesloten en hoopte gewoon dat mijn beslissing de juiste was."

Toen ze na de operatie wakker werd, voelde ze zich een beetje zwaar door de narcose, en haar borst voelde licht beklemd aan, maar niet zo pijnlijk als ze had verwacht.

"Het gevoel om voor het eerst droge handen aan te raken was moeilijk te beschrijven. Het was geen overweldigende vreugde, maar eerder een gevoel van nieuwigheid. Jarenlang waren mijn handen altijd nat geweest. Toen kwam de opluchting om eindelijk droge handen te ervaren, net als iedereen," aldus Duyen.

Wat Duyen verraste, was dat het herstelproces veel soepeler verliep dan ze had verwacht. Alles was eigenlijk goed te doen. Vooral de resultaten waren vrijwel direct zichtbaar. Haar handen waren meteen na de operatie droog.

Naast de verbetering van haar dagelijks leven, bracht de operatie ook een aanzienlijke verandering teweeg in haar mentale toestand. In de communicatie voelt Duyen zich niet langer ongemakkelijk om handen te schudden of met anderen in contact te komen. Ze maakt zich ook geen zorgen meer dat mensen haar altijd natte handen opmerken.

Een jonge vrouw uit Hanoi besloot een operatie te ondergaan om overmatig zweten in haar handen te behandelen en kreeg onverwachte resultaten.

Onderschat de subtiele effecten niet.
Volgens artsen van het Centraal Endocrien Ziekenhuis is hyperhidrose een aandoening waarbij het lichaam meer zweet produceert dan normaal nodig is. Zweetklieren zijn over het hele lichaam verspreid, maar bevinden zich vaak in de handpalmen, voetzolen en oksels.

Mensen met deze aandoening kunnen symptomen ervaren zoals overmatig zweten van de handen en voeten, blozen in het gezicht bij stress of interactie met anderen, en zelfs zweet in combinatie met bacteriën kan een onaangename geur veroorzaken.

Er bestaan ​​momenteel veel verschillende behandelmethoden, variërend van medicatie, Botox-injecties, lasertherapie en echografie tot chirurgische ingrepen die ingrijpen op het sympathische zenuwstelsel of het verwijderen van zweetklieren. Afhankelijk van de specifieke aandoening kiest de arts de meest geschikte optie.

Terugkijkend op haar traject, is Duyen van mening dat het allerbelangrijkste is om de gevolgen van een medische aandoening niet te onderschatten, ook al is deze niet levensbedreigend.

"Eerst dacht ik dat ik het gewoon zou verdragen, omdat ik nog wel kon leven. Maar nadat ik het zelf had meegemaakt, besefte ik dat ik me veel beter voel als ik er meer over leer en vroegtijdig behandeling zoek," vertelde de vrouwelijke communicatiemedewerker.

Bron: https://znews.vn/25-nam-song-voi-ban-ta ... 56999.html
Bron: https://www.vietnam.vn/nl/dung-de-thuoc ... n-gay-benh
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht