Waarom blozen we eigenlijk? ‘Ik draag een dikke laag foundation om mijn rode wangen te bedekken’

Last van veelvuldig blozen? Hier moet u zijn...

Moderators: Thijs, Erje

Thijs
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Waarom blozen we eigenlijk? ‘Ik draag een dikke laag foundation om mijn rode wangen te bedekken’

Bericht door Thijs »

Heeft blozen eigenlijk nut?

Geschreven door Redactie Flair
Leestijd 4 minuten • 6 juni 2026, 10:30
Je krijgt een compliment of maakt een grap waar niemand om lacht. En dan gebeurt het: je hartslag versnelt, het bloed stijgt naar je wangen en je krijgt een blos. Waarom doen we dat eigenlijk: blozen? En heeft het ook nut?

Tekst: Dewi Hoijtink

Charles Darwin noemde blozen ‘de meest eigenaardige en menselijke van alle uitdrukkingen’, en geef hem eens ongelijk. Blozen is een bijzonder fenomeen: als je eenmaal bloost, kun je daar – in tegenstelling tot andere menselijke emoties, zoals boos worden of huilen – he-le-maal niets aan doen. Bovendien gebeurt het vaak in situaties waarin we júíst zelfverzekerd willen zijn: tijdens een presentatie, een vergadering, een date. Waarom heeft de natuur dat zo geregeld?

Bij blozen wordt het gezicht plotseling rood, vaak in enkele seconden. Ook de hals kan meekleuren. Het is een onwillekeurige reactie op schaamte of verlegenheid, maar ook opwinding kan een rol spelen. Blozen is geheel onschuldig, maar de sociale impact kan groot zijn. Zo zijn er mensen die zich schamen voor hun steeds terugkerende blos. De weerstand tegen blozen kan zelfs zo hoog oplopen dat iemand bloosangst ontwikkelt – ook wel erytrofobie genoemd. Dit leidt vaak tot vermijding van sociale situaties zoals etentjes, feestjes of vergaderingen, wat het blozen op de lange termijn alleen maar versterkt.

Maar er is ook goed nieuws. Hoewel blozen voor de persoon zelf vervelend kan zijn, zien anderen blozen juist als iets positiefs. Zo worden blozers volgens bloosexpert Corine Dijk van de Universiteit van Amsterdam als aardiger en betrouwbaarder gezien dan mensen die niet blozen. In een onderzoek van die universiteit moesten proefpersonen een game spelen waarbij ze werden verraden door een virtuele tegenstander. Toen ze achteraf foto’s te zien kregen van de tegenstander met en zonder blos, bleek dat ze die mét blos makkelijker vergaven. Eigenlijk moeten we die blos dus maar dankbaar zijn. Wat zeggen experts over blozen? En zijn er manieren om ervan af te komen?

Marijke van de Laar, psycholoog
“Blozen treedt vaak op bij spanning of sociale situaties, zoals presenteren. Het is een reactie van het sympathische zenuwstelsel, oftewel het stresssysteem, dat symptomen als een verhoogde hartslag, alertheid en een rood gezicht veroorzaakt. De achterliggende emotie is vrijwel altijd schaamte: bang om het verkeerde te doen of te zeggen. Eigenlijk ‘beschermt’ blozen ons: door rood te worden, laat je zien dat je sociaal bewust bent en weet wat gepast is en wat niet. Het zorgt dus voor sociale veiligheid.

Blozers worden dan ook vaak als oprecht en betrouwbaar gezien. Toch vinden veel mensen blozen vervelend. Het laat hun kwetsbaarheid zien, waardoor ze zichzelf minder waarderen. Vooral jongeren en introverte mensen hebben er last van. Gelukkig is blozen goed te behandelen, bijvoorbeeld met EMDR, cognitieve gedragstherapie of visualisatie. In plaats van te focussen op het blozen zelf, pakken we de oorzaak aan: het gevoel niet goed genoeg te zijn.”

Norbert Ipenburg, dermatoloog
“Bij blozen is er sprake van een verhoogde doorbloeding van de huid waardoor vaatjes open gaan staan, wat de rode kleur in het gezicht en soms ook de hals veroorzaakt. Iedereen kan blozen, ongeacht huidtype of huidskleur. Wel is het zo dat mensen met een lichte huidskleur zich er vaak meer aan storen, omdat het zichtbaarder is. Dat kan ertoe leiden dat zij nóg meer gaan blozen.

‘Flushing’ lijkt op blozen, maar houdt langer aan en kan naast het gezicht op de borst, benen, armen en buik voorkomen. Het gaat vaak samen met de huidaandoening rosacea. Triggers zijn onder andere alcohol, pittig eten, medicijnen, zweten en de menopauze (opvliegers). Flushing is dus vooral medisch van aard en minder emotioneel, al kan stress het wel verergeren. Flushing kan verminderen met medicatie, bepaalde crèmes of bijvoorbeeld laserbehandelingen. Voor blozen bestaat geen veilige en effectieve (huid)behandeling.”

Fleur Groot (24), bloost veel
“Vooral in sociale situaties kleur ik snel rood. Ik bloos bijvoorbeeld als ik een complimentje krijg of als er iets aan me wordt gevraagd waar ik niet direct antwoord op heb. Het blijft niet alleen bij blozen, ook mijn hele lichaam wordt warm. Soms bloos ik zo erg dat ik zowat paars kleur. Blozen zit bij mij in de familie. Mijn moeder en zus worden ook snel rood. Toen ik jonger was had ik het er wel moeilijk mee. Inmiddels draag ik een dikke laag foundation om mijn rode wangen te bedekken, waardoor ik me wat zelfverzekerder voel. Ik heb zelfs geprobeerd om anders te eten, in de hoop dat mijn huid rustiger zou worden. Dat hielp helaas niet. Ik heb ermee leren leven. Als iemand aanstipt dat ik rood word, lach ik maar een beetje. Dat is mijn manier om het los te laten.”

Bron: https://www.flair.nl/youyouyou/waarom-b ... jk~59e18fc
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht