Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Alles over operatieve ingrepen om het overmatig zweten tegen te gaan.

Moderators: Thijs, Erje

Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Thijs »

Nee dat is niet het stukje wat ik bedoel. Dr. Raymakers heeft een aparte interview gegeven in de Telegraaf en dat artikel zoek ik......

Groetjes Thijs
wendybakker
Beekje
Beekje
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 24 apr 2009, 17:26
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door wendybakker »

Oke. Dat artikel heb ik inderdaad ook gelezen. Ik zal eens vragen of we dat artikel nog hebben.
Johnw
Plas
Plas
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 13:08
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Johnw »

nee, dit artikel is van mei 2002. Ik heb het over een artikel die in de telegraaf zou hebben gestaan. Helaas is er kennelijk niemand geweest die dit heeft ingescand.
tomasdeB
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: di 02 jun 2009, 20:08
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door tomasdeB »

Beste JohnW,

Ik las in het forum dat jij een ETS operatie had ondergaan. Je vertelde dat je handen na een aantal dagen weer een beetje begonnen te zweten. Ik ben 5 dagen geleden ook geopereerd en mij overkomt hetzelfde. Is dat lichte zweten bij jou gebleven of is dat weer weggetrokken?

Mvg tomas
Johnw
Plas
Plas
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 13:08
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Johnw »

dat lichte zweten is weg getrokken. Ik heb hele droge handen. Het schijnt vaker voor te komen dat het zweten tijdelijk weer terug komt.
huilebalkje
Beekje
Beekje
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 15 jun 2005, 13:34
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door huilebalkje »

ik ben anderhalve maand verder...
eet super gezond, geen alcohol, soms een koekje of iets lekkers moet kunnen, sport 2 a 3 maal per week...
1 uur joggen, lesje hier en daar, buikoefeningen af en toe
fitness om je spiermassa te vergroten... probeer op vaste tijden te slapen niet te lang niet te kort!
goed ontbijt, soms middag warm eten en dan in de avond iets lichts... geen zout, koffie etc.. jullie weten het waarschijnlijk allemaal wel!
ben inmiddels 4 kilo afgevallen en voel mij stukken beter... ook al had ik geen overgewicht in het begin!
bij sporten nog steeds super nat... maar daar zit ik niet meer mee...
merk klein beetje dat ik bij normale kleine inspanningen in het dagelijks leven iets minder snel zweet zoals een trap oplopen,
boodschappen tassen tillen etc... heel fijn...
nog 11 kilo (ongeveer 5 maanden hopelijk) afvallen en dan zit ik als het goed is op mijn minimum gewicht en dan zou ik in principe niet meer mogen afvallen.
ik ga natuurlijk niet op de feiten vooruit lopen maar ik merk in zo een korte periode toch al een hele kleine verandering!!!
maar stel je eens voor!

mijn advies is dus voor nu voor dat je alles ondergaat ga trainnen, gezond leven!
zitten geen risico's aan verbonden en geen compensatie zweet!!

veel succes iedereen en tot over een paar maanden! :D
TomH
Oceaan
Oceaan
Berichten: 741
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 12:19
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door TomH »

Alleen afvallen helpt niet altijd hoor. Ik had best wel serieus overgewicht en om daar wat aan te doen ben ik zo'n 3,5 jaar geleden begonnen met hardlopen. Daarnaast heb ik nog wat squash gedaan en het laatste jaar 1x per week fitness erbij. Ik weet het niet precies maar ik ben denk ik zo'n 15 à 20 kilo afgevallen. Daar ben ik echt reuze blij mee (al mag er nog wel 10 kilo af van mij...) maar het zweten is er niet echt minder op geworden. Tuurlijk zal het altijd wel iets helpen, je moet tenslotte minder gewicht meeslepen, maar mijn gewichtsafname heeft nog niet geleid tot een zweetafname.
Liesbeth
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 22 jun 2009, 11:10
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Liesbeth »

Hier een positief verhaal na de operatie. OP 28 juni '09 ben ik onder het mes geweest bij chirurg Van Rhede in het Amphia ziekenhuis in Brede. Ik ben aan de rechterkant geopereerd en het resultaat is verbijsterend: m'n rechterhand is DROOG ! En dat na 20 jaar zweet- en kou-ellende. De operatie is behoorlijk ingrijpend; dat wist ik vooraf ook wel en daarom heb ik er ruim een jaar over gedaan om de knoop door te hakken. Toch was ik er niet echt op voorbereid om na de operatie met infuus (in linkerhand) en drain (in rechterlong) echt op bed te moeten liggen. Gelukkig de eerste dag veel geslapen, volgende dag kon de drain (die vocht afzuigt uit de longen) uit worden gezet, maar de drain moest blijven zitten tot een arts de longfoto kon analyseren. Uiteindelijk de derde dag de drain eruit en opnieuw een longfoto. Helaas was daarop nog vocht te zien en moest ik nog een derde nachtje blijven. De volgende ochtend werd ik ontslagen (dat is het betere werk in deze crisistijden ;) ) en kon ik naar huis.

Het resultaat van de operatie was vanaf de eerste dag merkbaar: rechterhand is droog terwijl linkerhand net als voorheen groot deel van de dag nat is van het zweet (glimt van het vocht) en vaak ook koud aanvoelt (enkele graden koeler dan rechts). Ik ben enorm opgelucht dat ik vanaf nu de hele wereld met plezier een hand zal geven, en het aangewende gedrag van vermijd-handen-geven kan afleren. Hoewel de operatie echt niet eenvoudig is, en ik nu nog met hechtingen zit, weet ik zeker dat ik over een paar maanden ook de linkerhand wil laten doen.

Dus mocht je nog twijfelen aan het resultaat - ik ben het levende bewijs van SUCCES ! Het is een wereld van verschil. Maar bereid je wel goed voor op een serieuze ingreep en plan voldoende hersteltijd in na thuiskomst. Zelf ben ik anderhalve week na de operatie weer voor 50% gaan werken en hopelijk na 2 1/2 week vanaf volgende week weer 100% aan de slag. Heb je vragen - feel free!
Hissederim
Vijver
Vijver
Berichten: 73
Lid geworden op: di 19 jun 2007, 19:45
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Hissederim »

Liesbeth schreef:Hier een positief verhaal na de operatie. OP 28 juni '09 ben ik onder het mes geweest bij chirurg Van Rhede in het Amphia ziekenhuis in Brede. Ik ben aan de rechterkant geopereerd en het resultaat is verbijsterend: m'n rechterhand is DROOG ! En dat na 20 jaar zweet- en kou-ellende. De operatie is behoorlijk ingrijpend; dat wist ik vooraf ook wel en daarom heb ik er ruim een jaar over gedaan om de knoop door te hakken. Toch was ik er niet echt op voorbereid om na de operatie met infuus (in linkerhand) en drain (in rechterlong) echt op bed te moeten liggen. Gelukkig de eerste dag veel geslapen, volgende dag kon de drain (die vocht afzuigt uit de longen) uit worden gezet, maar de drain moest blijven zitten tot een arts de longfoto kon analyseren. Uiteindelijk de derde dag de drain eruit en opnieuw een longfoto. Helaas was daarop nog vocht te zien en moest ik nog een derde nachtje blijven. De volgende ochtend werd ik ontslagen (dat is het betere werk in deze crisistijden ;) ) en kon ik naar huis.

Het resultaat van de operatie was vanaf de eerste dag merkbaar: rechterhand is droog terwijl linkerhand net als voorheen groot deel van de dag nat is van het zweet (glimt van het vocht) en vaak ook koud aanvoelt (enkele graden koeler dan rechts). Ik ben enorm opgelucht dat ik vanaf nu de hele wereld met plezier een hand zal geven, en het aangewende gedrag van vermijd-handen-geven kan afleren. Hoewel de operatie echt niet eenvoudig is, en ik nu nog met hechtingen zit, weet ik zeker dat ik over een paar maanden ook de linkerhand wil laten doen.

Dus mocht je nog twijfelen aan het resultaat - ik ben het levende bewijs van SUCCES ! Het is een wereld van verschil. Maar bereid je wel goed voor op een serieuze ingreep en plan voldoende hersteltijd in na thuiskomst. Zelf ben ik anderhalve week na de operatie weer voor 50% gaan werken en hopelijk na 2 1/2 week vanaf volgende week weer 100% aan de slag. Heb je vragen - feel free!
Liesbeth dus je bent de levende bewijs hoe kunnen we zien dan ,heb je iets om ons te laten zien want met praatjes kan iedereen verschoppen,ik weet niet hoeveel mensen naar deze forum komt maar tot nu toe zwijgt bijna iedereen ,over de hele wereld zijn mensen geopereerd maar heel en heel weinig hebben success.
Dus hoe ga je ons laten zien dat jij de levende bewijs bent ,mischien kun je beter een reportage doen bij een Televisiekanaal en vertellen dat operatie is success en dan zeg je ik raad iedereen.....
Liesbeth
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 22 jun 2009, 11:10
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Liesbeth »

Ik ben wel benieuwd of je zelf ervaring hebt met de operatie, of dat je afgaat op de verhalen die je hier leest?

Het lijkt me stug dat ik het enige succesverhaal is. Ik heb zelf ook de negatieve verhalen gehoord, maar ook meer positieve verhalen. Gelukkig ben ik bij een chirurg terechtgekomen die veel ervaring heeft met deze ingreep, die het voorzichtig aanpakt (een kant per keer) en zo'n 20 keer per jaar de ingreep succesvol uitvoert.

Ik heb ook wel gemerkt dat je bij een positief resultaat er echt even aan moet denken om daarover een bericht te plaatsen; als je negatieve ervaringen hebt, zoek je sneller een plek om daarover te schrijven. Juist daarom leek het mij verstandig om mijn opluchting op dit forum met anderen te delen.

Een foto maken van een natte linkerhand en droge rechterhand is niet gelukt, maar geloof me, terwijl m'n linkerhand nat is van het zweet, blijft m'n rechterhand droog. Ik geef voortaan iedereen met plezier een hand in plaats van altijd een hand af te vegen aan broek of rok. Ik was inmiddels ook een ster geworden in het vermijden van handen geven; het is tenslotte geen plezierig gevoel voor jezelf om een klamme (koud & nat) hand te geven als begroeting. Inmiddels zijn de hechtingen eruit en ben ik op controle geweest bij de chirurg. Ik heb nog een paar bijverschijnselen van de operatie: beurs gevoel aan de voorkant van m'n long en bij diep ademhalen een lichte pijn rechtonder in de long; als het goed is verdwijnt dat vanzelf en ik merk de laatste dagen al dat het snel beter wordt.

Groeten,
Liesbeth
Snomorfield
Beekje
Beekje
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 10:45
Locatie: Sint-Truiden
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Snomorfield »

Hissederim schreef: Liesbeth dus je bent de levende bewijs hoe kunnen we zien dan ,heb je iets om ons te laten zien want met praatjes kan iedereen verschoppen,ik weet niet hoeveel mensen naar deze forum komt maar tot nu toe zwijgt bijna iedereen ,over de hele wereld zijn mensen geopereerd maar heel en heel weinig hebben success.
Dus hoe ga je ons laten zien dat jij de levende bewijs bent ,mischien kun je beter een reportage doen bij een Televisiekanaal en vertellen dat operatie is success en dan zeg je ik raad iedereen.....
Beste Hissedrim,

ik denk niet dat Liesbeth "praatjes" verkoopt. Waarom reageer jij verbaal zo hard op haar verhaal? Ikzelf ben ook aan beide kanten geopereerd. Dit enkel voor de handen. En heb een uitstekend resultaat behaald. Dit mag toch ook eens gezegd worden, of niet soms??
Ik denk inderdaad ook dat mensen met een goed resultaat gewoon vergeten dit forum achteraf nog te bezoeken. Als je geen last meer hebt van je probleem, ga je op internet er ook geen aandacht meer aan besteden. Zo ben ik ook even geweest. Na een tijdje viel het me in, dat het forum bestond en ik dacht, ik ga eens even kijken naar de reacties van anderen, misschien kan ik hen ook wel een hart onder de riem steken?

Het probleem is denk ik dat de meesten van jullie geopereerd zijn voor de oksels en/of het gezicht: dan heb je wel aanzienlijk kans op compensatiezweet, en eventueel andere complicaties zoals het syndroom van Horner,... Deze operatie geeft meestal enkel een goed resultaat voor de handen, op een uitzondering na misschien. Vergeet dit niet.
En nee, ik heb hier geen bewijsmateriaal voor. Dit is ook niet nodig. Dit kan ik ook omdraaien? Heb jij bewijsmateriaal voor je mislukte operatie, of voor de dingen die je beweert??? Ik denk dat zulke reacties niet de juiste zijn op een forum. We zijn er om elkaar advies te geven, niet om elkaar af te kraken :duel , remember??

Groetjes, Snomorfield
luna12
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 26 jun 2009, 15:31
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door luna12 »

Beste Snomorfield,

Ik heb een vraag aan jouw over je operatie, in jouw bericht van 22 juni j.l. heb je het over een groter deel van de sympaticus die wordt weg gebrand bij behandeling van gezicht en of oksels.
Wat bedoel je hier precies mee.

Groeten luna12
Snomorfield
Beekje
Beekje
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 10:45
Locatie: Sint-Truiden
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Snomorfield »

luna12 schreef:Beste Snomorfield,

Ik heb een vraag aan jouw over je operatie, in jouw bericht van 22 juni j.l. heb je het over een groter deel van de sympaticus die wordt weg gebrand bij behandeling van gezicht en of oksels.
Wat bedoel je hier precies mee.

Groeten luna12
Hallo,

de nervus sympathicus is een grensstreng. Het is een zenuwbundel die langs je ruggengraat loopt, vanaf je halswervels tot de lumbale wervels. Deze zenuwbundel staat in voor verscheidene lichaamsfuncties, die niet onder de controle van de mens staan. Het zweten is zo'n functie. De nervus sympathicus geeft aan de hersenen de informatie door dat je 'zweten' moet, waardoor deze hersenen uiteindelijk je zweetklieren gaan aansturen, en je gaat zweten. Bij hyperhydrosispatienten werkt de sympathicus te sterk, dit signaal tot zweten wordt te vaak naar de hersenen gezonden. Natuurlijk regelt deze zenuwtak nog andere zaken dan zweten, ze heeft bevoorbeeld ook een invloed op de hartslag,...
Wat gebeurt er nu bij een sympathectomie? Het gedeelte van de sympathicus, dat instaat voor het zweten, wordt met behulp van de thoracoscoop weggebrand. Dit gaat om een heel klein stukje uiteraard. Een ganglion genaamd. Dit is een stukje van de sympathicus, met een specifieke functie. Wanneer je je laat behandelen voor hyperhidrosis palmaris, nemen ze zo 1 ganglion weg. Wanneer ook de handen en/of het gezicht behandeld worden, worden meerdere stukjes of ganglia weggenomen, omdat ook meerdere stukjes van de nervus sympathicus dit besturen; het gaat immers over een groter lichaamsoppervlak. Hoe meer je van je sympathicus laat wegnemen, hoe groter de kans op bijwerkingen, want uiteindelijk is die zenuw er niet voor niets in je lichaam! Een voorbeeld van een bijwerking is het syndroom van Horner. Dit geeft een hangend ooglid. Deze bijwerking komt voor wanneer de chirurg een 'brandfoutje' maakt, en teveel van de nervus sympathicus wegbrandt, naar boven (de hals) toe. Soms herstelt zich dit, soms niet en blijf je ermee zitten. Gelukkig gebeurt dit zelden. Soms heb je ook last van compensatiezweten. Meestal dan op de rug en/of de bovenbenen. Hoe fel je hiervan last hebt hangt af van patient tot patient, en van hoeveel je van je lichaamsoppervlak (dus hoeveel ze van de sympathicus ze hebben doorgebrand) hebt laten stilleggen voor zweten. Als je je handen en je oksels en je gezicht laat behandelen, verhinder je natuurlijk een groter deel van je lichaam om te zweten dan wanneer je enkel je handen laat doen. En bij sommige mensen moet dit zweet er toch uit, en dan krijg je compensatiezweten.
Als je deze operatie hebt laten uitvoeren, geeft je lichaam nog steeds prikkels door aan de sympathicus, dat het 'zweten' gewenst is. Deze sympathicus wil dit ook doorgeven aan de hersenen,... Maar kan niet meer want is onderbroken. Het signaal komt dus niet meer in de hersenen aan. Het komt er dus op neer dat de reden waarom wij hyperhidrosis hebben niet is weggenomen, maar er wordt wel verhinderd dat het tot uiting komt.
Bij mij hebben ze enkel de handen, aan beide kanten, gedaan. Ik kan zeggen dat ik geen compensatiezweten heb. Enkel bij normale reacties, wanneer iedereen zweet dus, zweet ik nu wat harder dan vroeger onder de oksels en een beetje op de rug. Maar echt niet extreem veel, een normale reactie. Want trouwens, als je niet meer zou zweten ga je dood.
Het enige wat ik je kan zeggen is, wat er hier al vaak op dit forum gezegd is: denk goed na voor je het laat doen, want het is onomkeerbaar! Het is tenslotte een operatie. Deze operatie kan voor iedereen anders uitdraaien. Het is niet omdat je veel negatieve reacties hier leest, dat het bij jou ook zulke gevolgen gaat hebben, anderzijds kan ook niemand je garanderen dat het allemaal gaat zijn bij jou zoals het bij mij is. Dus denk goed na, en neem dan een beslissing.

Ik hoop dat ik je hiermee een atnwoord op je vraag gegeven heb, en anders vraag je maar door.

Groetjes,

Snomorfield.
luna12
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 26 jun 2009, 15:31
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door luna12 »

Beste Snomorfield,

allereerst bedankt voor je reaktie,

De beschrijving die jij hierboven geeft en daarom vroeg ik even wat je nu eigenlijk bedoelde, heeft betrekking op de manier zoals die gangbaar is/was en die veel complicaties met zich mee brengt o.a. heftig compensatoir zweten, je hoeft maar de fora over hyperhydrosis er op na te slaan van oud patienten waarbij de sympaticus is doorgebrand.

De methode die door o.a. dr Coveliers sinds, ik geloof 2007, wordt toegepast en nu citeer ik: betreft de hyperselectieve thoracale sympathectomie via robotchirurgie als behandeling van overmatig transpireren en blozen. Deze selectieve techniek laat toe alleen de afvoerende zijtakken van de zenuwknopen te onderbreken zonder de zenuwknopen zelf te verwijderen. Dit beperkt bepaalde nevenwerkingen zoals compensatoir zweten. De techniek die dr. Coveliers toepast, is exclusief".

De reden dat ik je dit vroeg is vanwege je reaktie naar Hissederim, ik zelf heb de hyperselectieve operatie ondergaan voor oksel zweten en zweten in het gezicht, mede op basis van het feit dat de sympaticus (zenuwstreng) niet zou worden doorgebrand en de Ganglion (zenuwknoop) niet werd verwijderd (ik heb mijn operatieverslag gelezen waarin dat werd bevestigd).
Echter ondanks deze "minimale" ingreep heb ik een Horner opgelopen (hetgeen voor mij nog niet eens het grootste probleem is daar het ooglid wel te corrigeren valt) maar zweet ik giga op mijn rug, billen en benen bij warmte en inspanning.
Ik kan je vertellen dat ik over dat overmatig transpireren not amused ben mede op baisis van de informatie zoals die mij verstrekt was.

En nu kom ik weer even terug op Hisserderim; deze persoon heeft clips laten zetten naar ik heb gelezen en, en daar kan ik nu over mee praten, vind daar dagelijks de gevolgen van, is waarschijnlijk kwaad en voelt zich onmachtig.
Als jij dan zo betweterig gaat reageren met een verhaal zonder dat je eigenlijk zijn geschiedenis kent, vind ik dat nogal wat kort door de bocht, natuurlijk had hij niet zo naar liesbeth moeten reageren dat ben ik met je eens en dienen deze fora ervoor mensen te informeren en te steunen.

Ik heb mijn reaktie laatst gegeven als antwoord op Gerard zijn vraag en ben blij hem te kunnen informeren dat zelfs de allernieuwste methoden wel degelijk complicaties kan geven die niet te onderschatten zijn.

En nu komt eigenlijk op de rede van mijn reaktie.
Die laatste waarschuwing mis ik een beetje op al die fora; een onderbouwde in fatsoenlijk nederlands gesteld verhaal geen :banaan HOERA :banaan ik heb zulke droge handen, oksels, gezicht maar zweet me rot op de rest van mijn lijf. of ik bloos niet meer maar heb sinds de operatie rode ogen en giet die nu maar vol met whatever it is zodat ze niet zo rood meer zien.
Nee..... zeg dan gewoon dat het een waardeloze complicatie is en waarschuw mensen daarvoor.

Het verhaal van Dr. Coveliers dat je iets meer gaat transpireren is een understatement die zijn weerga niet kent, laat dit mensen die deze nieuwste operatie overwegen duidelijk zijn.
Mijn advies is trek een nat t shirt aan ga daar een paar uur thuis meer rond lopen, vind je dat vreselijk dan heb je voor jezelf al een keuze gemaakt ook al is de kans op zoiets "minimaal".

Groeten Luna12
Hissederim
Vijver
Vijver
Berichten: 73
Lid geworden op: di 19 jun 2007, 19:45
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Hissederim »

Luna12

De reden waarom ik zo reageer is hoe weten wij dat er geen mensen tussen ons zitten die mischien een of andere manier reclame doen,elke keer iemand komt en zegt dat die droog is maar hoe zit het met side effects,het moet toch wel paar side effects zijn,het kan zijn dat je handen zijn droog maar hoe zit het met je compensatiezweet,er moet toch ergens klein beetje side effect zijn..
Ik denk meeste mensen hebben zo erg probleem dat ze niet meer willen eraan herrineerd worden of ze willen niet meer overpraten het is tenslotte te maken met je pyscologie...

Ik ga niet opgeven ergens is er een mogelijkheid zonder onder de mes te liggen en die ga ik een of andere manier vinden....

groetjes
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht