heb ik hyperhidrosis?

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Mariekus
Beekje
Beekje
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 23:06
Contacteer:

heb ik hyperhidrosis?

Bericht door Mariekus »

Hoi allemaal,

Sinds mijn pubertijd heb ik erg veel last van zweten, vooral mijn gezicht (neus) oksels,handen, rug en benen zweten erg veel. De enige momenten dat ik niet zweet zijn wanneer ik thuis zit en niks hoef te doen, gewoon relaxed, maarzodra ik me ook maar enigzins inspan dan voel ik dat alles gaat plakken. (lees zweetplekken als omeletten!)Vooral met dit warme weer is het extreem.
Ik heb altijd gehoopt dat het puur pubertijd was en dat ik eroverheen zou groeien, maar onderhand ben ik alweer 21 en nog steeds is dit zweten echt een probleem voor me.
Ik kan het redelijk goed verbergen door rekening te houden met mijn kleding. idd altijd zwart of stofjes die geen vocht absorberen...of geen katoenen broeken in leuke kleurtjes. Maar zweet op mijn gezicht en in mijn handen kan ik niet verbergen.
Ik herken ontzettend veel in jullie verhalen en ben ontzettend blij te lezen over jullie ervaringen, maar wanneer bepaal je nou of je hh hebt? moet een arts dit doen?

Groetjes Mariekus
Angela
Oceaan
Oceaan
Berichten: 415
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 18:16
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door Angela »

Ik geloof niet dat er echt een manier is om het vast te stellen aangezien iedereen in een andere mate zweet. Zelfs tussen mensen zonder hyperhidrosis verschilt het heel erg. Volgens mij is het vooral zo dat je overmatig zweet wanneer je vaak zweetplekken hebt als anderen dat niet hebben. Net zoals dat mensen zonder hyperhidrosis vrijwel nooit natte handen hebben. Maar er zijn ook mensen die het zelf niet als hyperhidrosis beschouwen maar wel veel kunnen zweten in bijvoorbeeld het gezicht. Denk dat het er ook vooral mee te maken heeft hoeveel je sociale leven erdoor beïnvloed wordt, net zoals het feit dat je niet alle kleren aan kan die er zijn. Maar het is heel moeilijk om een grens aan te geven wanneer zweten overmatig zweten wordt genoemd. Volgens mij zijn dokters het er zelf niet over eens wanneer iets overmatig zweten is en wanneer normaal aangezien heel vaak blijkt dat ze het probleem niet erkennen.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

Inderdaad... HH heb je als je meer zweet dan normaal (grote zweetplekken, natte handen etc. etc.) en je er last van hebt. Als het zo'n invloed hebt op je psyche en/of sociale contacten etc. etc.. kortom, je schaamt je er voor, wilt het verbergen, je vind het vreselijk. Als je er regelmatig voor naar je huisarts bent geweest dan komt het in je medisch dossier en dan trekt een arts vanzelf de conclusie dat je HH hebt. Althans zo ging het bij mij...

Als het zweten een meer dan normale betekenis in je leven gaat krijgen tegen wil en dank dan wordt het HH.

Groetjes Thijs
anoniempjeee
Beekje
Beekje
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 17 jul 2005, 14:49
Contacteer:

Bericht door anoniempjeee »

ik heb voor mezelf maar de conclusie getrokken dat ik hyperhidrosis heb... mijn dokter zei niet veel, alleen maar van het komt door de puberteit bla bla bla, maar ik herken zo veel in de verhalen hier, en heb er ook zo'n ongelooflijke last van dat ik vind dat ik het heb.
Mariekus
Beekje
Beekje
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 23:06
Contacteer:

Bericht door Mariekus »

Bedankt voor jullie reacties, ik heb idd ook altijd van andere mensen gehoord "het zal de pubertijd wel zijn, groei je vanzelf overheen" of "eet je niet te zout?" Ik ben nu serieus van plan om eens naar mijn doktor te gaan met dit probleem, heb er altijd wel last van gehad maar vroeg me af wat de doktor ermee zou kunnen.
Nu ik iets heb gelezen over oxibytinin (oid, ben ff de spelling kwijt) wil ik graag naar de doktor om te kijken of ik ervoor in aanmerking zou kunnen komen. Een gekleurd katoenen tshirtje aan in de zomer...als dat eens zou kunnen!!
Mariekus
Beekje
Beekje
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 23:06
Contacteer:

Bericht door Mariekus »

Ben btw wel iets tegen gekomen over een jodiumtest, (in reactie met een of ander poeder) en wanneer je meer dan 100g zweet per minuut (?) dan schijn je last te hebben van HH....heeft iemand deze test ondergaan??

groetjes
anoniempjeee
Beekje
Beekje
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 17 jul 2005, 14:49
Contacteer:

Bericht door anoniempjeee »

volgens mij gebeurt zo'n test voor de botox injecties of niet?
Angela
Oceaan
Oceaan
Berichten: 415
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 18:16
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door Angela »

Ja, vaak wel. En dan is het jodium in combinatie met zetmeel. Vo;gens mij kan je met zo'n test ook niet zo heel goed voorstellen in hoeverre en of iemand HH heeft aangezien sommige mensen de ene keer meer zweten dan andere keren en op sommige plekken heel veel en andere plekken heel weinig. Al is het natuurlijk een goede indicatie aangezien wij HH-tjes volgens mij altijd wel kledder zijn ;).
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

Hahaha nou ik heb ook zo'n jodium test gekregen in het ziekenhuis toen ik de laatste keer geinjecteerd werd met botox. Ze smeerden jodium op mijn oksels en toen inderdaad zetmeel er over heen en toen zei de assistente "Zo ga nu maar zweten" en ze liep weg.

Ik had echt zoiets van ehhhhh? hahahaha maar ik hoefde niets te doen, ondanks dat ik nog steeds minder zweette door de vorige behandeling die nog niet compleet was uitgewerkt. Na 5 minuten kwam ze terug en ik had zoiets van nou volgens mij heb ik niet gezweet maar ze keek en zei gelijk "zo das duidelijk, je zweet behoorlijk".

Maar deze test is meer om te kijken waar je precies overmatig transpireert (welke gedeeltes van de oksels het meest) zodat ze precies daar kunnen injecteren waar je het het hardst nodig hebt!

En toen kwam de naald.... grrrrrrr ;)

groetjes Thijs
Mariekus
Beekje
Beekje
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 23:06
Contacteer:

Mariekus

Bericht door Mariekus »

Botox injecties zijn voornamelijk geschikt voor oksels of handen toch?? En moet je dat ook steeds herhalen?? Wat kost dat bergen met geld...??
heb al gelezen op dit forum dat dit niet mijn oplossing is.
Maar vind het heerlijk zo'n uitlaatklep, er ligt toch best een taboe op zweten, en moet eerlijk zeggen dat ik het zelf ook vies vind als ik het bij een ander zie. Daarom voel ik mezelf alleen maar rotter. Maar het idee dat er zoveel andere mensen zijn die weten hoe je worstelt met je kledingkast en het ontmoeten van nieuwe mensen is heerlijk!!
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

Botox injecties zijn zeer geschikt voor oksels. Het KAN tot een jaar duren voordat het is uitgewerkt en het zweten op het niveau is van voor de injecties. Voor handen is het ook geschikt maar het de werking is veel en veel korter. Bij sommigen mensen werken botox injecties helemaal niet, maar dit is echt een uitzondering. Voor handen schijnt een drionic of sweatcare (bak met water waar stroom door gaat) veel effectiever te zijn. Botox injecties moeten dus herhaald worden maar als ik naar mezelf kijk dan moest ik 5 jaar geleden om de 3 a 4 maanden opnieuw geinjecteerd worden en nu hou ik het bijna een jaar droog.

Botox is verschrikkelijk duur, vooral in Nederland. Wil je het zelf betalen ben je minimaal 300 euro kwijt voor 2 oksels. Er zijn ziekenhuizen die het betalen uit hun eigen budget maar je begrijpt dat die of een patientenstop hebben of binnen no time door hun budget heen zijn. Enige goede alternatief is carpe in Antwerpen/Belgie. (staat veel over geschreven op dit forum) daar kost het 160 euro voor 2 oksels.

Groetjes Thijs
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht