ETS bij zweet handen + voeten

Alles over operatieve ingrepen om het overmatig zweten tegen te gaan.

Moderators: Thijs, Erje

Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: ETS bij zweet handen + voeten

Bericht door Thijs »

Probleem met ETS is altijd het risico op compensatoir zweten elders op het lichaam. Nu zijn de meningen verdeeld als je de ETS alleen voor handen laat doen. Er zijn zat mensen die nergens last hebben daarna en wel droog zijn op hun handen. Anderen daarintegen (dat zijn de meesten die op dit forum schrijven) zeggen dat je het nooit moet doen.

Je kan ook nog medicijnen proberen voordat je een ETS gaat doen. Denk aan glycopyrronium of oxybutinine. Lees je goed in hier op het forum.

Succes
Manon1234
Beekje
Beekje
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 22:57
Contacteer:

Re: ETS bij zweet handen + voeten

Bericht door Manon1234 »

Bij mij werd aangegeven dat voeten niet mogelijk is. Dus heb alleen mijn handen laten doen, in Groningen. Wel wat last van compensatie zweten op mijn romp bij fysieke inspanning of extreme hitte, maar vind dit veel minder hinderlijk dan de vreselijke zweethanden die ik hiervoor had.
Peter34
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 15 feb 2021, 14:44
Contacteer:

Re: ETS bij zweet handen + voeten

Bericht door Peter34 »

Manon1234 schreef: ma 30 aug 2021, 18:25 Bij mij werd aangegeven dat voeten niet mogelijk is. Dus heb alleen mijn handen laten doen, in Groningen. Wel wat last van compensatie zweten op mijn romp bij fysieke inspanning of extreme hitte, maar vind dit veel minder hinderlijk dan de vreselijke zweethanden die ik hiervoor had.


Zelfde geldt voor mij! Compensatiezweet bij benen en romp, maar vind ik veel minder erg dan zweten bij de handen!!
Caroline_o
Beekje
Beekje
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 03 okt 2012, 15:54
Contacteer:

Re: ETS bij zweet handen + voeten

Bericht door Caroline_o »

Hoi allemaal,

Ik lees hier over de ETS operaties en compensatie zweten. En ook over complicaties na de operatie.
Zelf heb ik enorm veel baat bij Glycopyrronium. Ik slik die pilletjes iedere dag sinds 2019 en ben helemaal van het zweten af. Ik neem er drie tegelijk, 2.5 uur voor het opstaan. Na 2.5 uur heb ik droge handen, voeten, oksels.. eigenlijk zweet ik nergens meer. Heel af en toe, als het heel warm is, dan krijg ik nog vochtige handen. In dat geval neem ik nog twee pilletjes.

Compensatiezweten gebeurt ook niet. Natuurlijk verlies je wel wat vocht, maar op een manier zoals normaal is. Je huid ademt het zweet uit, zonder dat het gutst over je lijf. En dan eigenlijk alleen in gevallen waarbij het normaal is om een beetje te zweten. Maar handen en voeten en oksels... helemaal niet meer!

Ook ik had last van overmatig zweten. En niet zo'n beetje ook! Het water stroomde van mijn handen af en ook ik kon met geen mogelijkheid teenslippers dragen. Ook mijn oksels waren kleddernat. Voor mijn oksels heb ik, nog voordat ik die pilletjes ben gaan slikken, een andere oplossing gevonden, namelijk; botox. Dat hielp heel erg goed. Maar ja, mijn handen en voeten, en ook de onderkant van mijn billen, eigenlijk overal waar huidplooien zitten, daar liep het in straaltjes naar beneden op warme dagen, of bij inspanning. Mijn handen en voeten, en ook mijn oksels natuurlijk, vond ik het belangrijkst.

Op dit Forum las ik een bericht over Glycopyrronium. Ik was meteen enthousiast. Mijn huisarts wilde met mij dit experiment aangaan, en het is werkelijk fantastisch! Het werkt! Het is eigenlijk een pilletje tegen overmatig kwijlen, dat voorgeschreven wordt bij mensen met Parkinson. Het heeft geen schadelijke neveneffecten op lange termijn.

Het enige 'nadeel' is, dat ook je neusslijmvlies droger wordt. In het begin kan je ook droge ogen krijgen, maar dat herstelt zich binnen een week. Even wat druppelen met milde oogdruppels. Maar hey, als dat het enige is? Ik heb al sinds juni 2019 niet meer overmatig gezweet. Droog dus. En dat iedere dag!

Nu nog even het linkje. Degene die dit heeft geschreven zie ik als mijn reddende engel. Door hem ben ik van al mijn overmatige transpiratie af.
Het heeft mijn leven compleet veranderd! Vooral op sociaal vlak.

Mensen weer een hand kunnen geven (heel belangrijk bij sollicitaties), alles gewoon kunnen vastpakken zonder dat het kletsnat wordt. Geen pagina's van lectuur of boeken die nat worden, etc.. Mooie schoenen aan kunnen, en ja.. ook teenslippers! Leuke shirtjes dragen, zonder die beschamende natte plekken.. waardoor je steeds maar zwart draagt. Gewoon op een stoel met een kunststof zitting kunnen zitten, zonder dat er een vochtige plek achterblijft bij het opstaan. En dat is nog maar een kleine greep. Ik kan een hele waslijst met voorbeelden schrijven, maar ik weet zeker dat een ieder hier precies snapt wat de nadelen zijn van overmatig zweten, en daar allemaal legio voorbeelden van hebben.

De link;

viewtopic.php?f=11&t=2837

Lieve groet,
Caroline

P.S; persoonlijke berichten zijn welkom.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht