Hyperhidrose (overmatig zweten) en je zelfvertrouwen

Bekijk hier (semi) wetenschappelijke artikelen over overmatig zweten.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Hyperhidrose (overmatig zweten) en je zelfvertrouwen

Bericht door Thijs »

Hyperhidrose (overmatig zweten) en je zelfvertrouwen
3 minuten
Hyperhidrose, of overmatig zweten, kan vrij gênant zijn en het gevoel van eigenwaarde aantasten. Lees verder voor meer informatie!

Beoordeeld en goedgekeurd door de psycholoog Sergio De Dios González.

Geschreven door Raquel Lemos Rodríguez

Laatste update: 27 december, 2022

Sommige mensen hebben een aandoening die hyperhidrose (overmatig zweten) wordt genoemd en die in sociale situaties bijna altijd tot schaamte leidt. Het is dus niet verrassend om te horen dat dit overmatige zweetprobleem een tol kan eisen van het zelfvertrouwen en het gevoel van eigenwaarde van mensen.

Een onderzoek uitgevoerd in Spanje stelt dat hyperhidrose ervoor zorgt dat mensen spontaan gaan zweten. Het is niet gerelateerd aan temperatuur of beweging.


Behandeling voor hyperhidrose
Vanwege feit dat deze aandoening zo’n grote rol kan spelen in het dagelijks leven (zowel lichamelijk als geestelijk) en zelfs het gevoel van eigenwaarde kan aantasten, willen patiënten de symptomen zoveel mogelijk verminderen. Dit zijn enkele dingen om in gedachten te houden als je aan deze aandoening lijdt:

Ga naar de huisarts, omdat die een aantal behandelingsmogelijkheden kunnen voorstellen.
Zorg voor een goede hygiëne. Of het nou je voeten, handen, oksels of andere lichaamsdelen zijn die overmatig zweten als gevolg van deze aandoening, is een goede hygiëne essentieel om dit probleem onder controle te houden. Dat betekent dat je vaker dan normaal moet douchen. Dit zal lichaamsgeur helpen voorkomen, waardoor het zweten je eigenwaarde minder zal aantasten.
Neem indien nodig medicijnen. Je huisarts moet de beste medicatie voor je voorschrijven en je vooruitgang volgen om te zien of ze de dosering moeten verhogen of verlagen. Deze medicijnen zijn meestal effectief in milde gevallen.
Overweeg een operatie. Je moet alleen een operatie overwegen als de toestand matig of ernstig is. Als je niet geopereerd kunt worden, is er een nieuwe optie die gebruik maakt van galvanische stromen.

Al deze opties kunnen je helpen het zweten onder controle te houden. Als de behandeling waarvoor je kiest effectief is, zal je gevoel van eigenwaarde in sociale situaties ongetwijfeld verbeteren.


Overmatig zweten en het gevoel voor eigenwaarde
Als de aandoening een grote invloed heeft op je gevoel van eigenwaarde, moet je misschien een afspraak maken met een psycholoog. Die kan je helpen om de aandoening te accepteren. Als je wat inspiratie nodig hebt, kijk dan eens naar David Broncano. Hij is een stand-up comedian die de spot drijft met zijn hyperhidrose op het podium.


Bepaalde mensen met deze aandoening vinden het makkelijker om naar de sportschool te gaan omdat iedereen daar ook zweet. Behalve dat hebben ze de neiging om zich onzeker en klein te voelen. Sommige mensen proberen zelfs om het probleem te verbergen voor hun eigen partners.

Daarom is het de moeite waard om in gedachten te houden wat een vrouw met de naam Violeta gezegd heeft over haar ervaring met hyperhidrose: “Het ergste is niet de aandoening, het is dat je hele leven erom draait.”


Een esthetisch probleem?
De reden dat het zelfvertrouwen wordt aangetast van mensen die lijden aan overmatig zweten is dat we veel maatschappelijke opvattingen hebben over zweet. We associëren het met lichaamsgeur, viezigheid en een gebrek aan hygiëne.


Zweten is echter natuurlijk. Hoewel niemand zich er zorgen over maakt als ze aan het sporten zijn, heeft het de neiging om hen in andere situaties in verlegenheid te brengen, omdat het gewoon niet sociaal geaccepteerd is.

Gelukkig kan een operatie het probleem volledig elimineren. Als jouw geval mild is, kun je het onder controle houden met medicijnen. Heb jij last van hyperhidrose? Hoe heeft het jouw leven beïnvloed?

Bron: https://verkenjegeest.com/hyperhidrose- ... ertrouwen/
Julieke2211
Beekje
Beekje
Berichten: 12
Lid geworden op: do 24 mei 2018, 02:45
Contacteer:

Re: Hyperhidrose (overmatig zweten) en je zelfvertrouwen

Bericht door Julieke2211 »

Beste thijs,

Ik voel zoveel voor jou bericht, ik heb hyperhydrose en mijn leven lijdt er enorm onder, gevoel voor eigenwaarde heb ik totaal niet en sociale angst is enorm.
Wat voor andere mensen normale dingen zijn zou ik ook zo graag willen iemand een hand geven is een grote opgave en zo zijn en ontelbare momenten waarin dichtklap door mijn zweet.
Ik heb vooral last van zweethanden, voeten oksels en zitvlak/liezen die laatste is het ergste ik ben altijd bang als ik ergens te lang moet zitten een gekleurde broek in mijn kast is niet te vinden en moet altijd iets eronder aan.
Dat voelt gewoon egt verschikkelijk.
Voor handen en voeten en oksels is er een operatie waarbij ze de zenuw doorbreken van binnen, daarvan is het shitte tot je veel kans hebt tot het probleem verplaatst dus al ik mijn handen zou willen verhelpen daarmee is de kans groot tot alles er van onder uit zweet en ik daar nog meer zweet krijg.
Oxybuthine slik ik nu al zeker 6 jaar waarvan ik twee maanden helemaal zweet vrij was, ik was het gelukkigste mens op aarde denk ik :D
Daarna ging mijn lichaam tegen die stof vechten en kwam het zweet er weer doorheen, ondanks dat ben ik wel nog altijd beter af met de pillen dan zonder de pillen maar het lost mijn onzekerheid nog altijd niet op.
Mensen die dit probleem zelf niet hebben in die maten tot ik het heb snappen niet hoe ik er zo ongelukkig om kan zijn en daarom voel ik mij vaak alleen terwijl ik zoveel mooie mensen om me heen heb…
Ik heb de myradry behandeling gedaan in mijn liezen zitvlak en dat heeft me niks geholpen, dat was een enorme tegenslag aangezien de slagingspercentages hoog zijn met deze behandeling.
Daarna twee keer botox geprobeerd in handen en liezen zonder enig resultaat…
Iontoforese jaren terug ook gedaan voor de handen maar zonder effect..
Nu loop ik bij een psygoloog omdat mijn opties op geraakt zijn… maar het leren accepteren lijkt bijna onmogelijk.
Ik zal latijd blijven zoeken naar nieuwe dingen om te proberen maar het gaat moeizaam..
Hopelijk komen er nog nieuwe dingen met de jaren..

Groetjes julie
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Hyperhidrose (overmatig zweten) en je zelfvertrouwen

Bericht door Thijs »

Hoi Julie

Er gloort hoop aan de horizon want in Duitsland en andere Europese landen is Axhidrox al beschikbaar. Dit is een glycopyrronium-creme voor de oksels maar mensen gebruiken het ook voor handen/voeten. viewtopic.php?t=3645

Wellicht zou je het al kunnen bestellen via een apotheek in Duitsland. Google eens, want volgens mij zag ik wel aanbieders. Het gaat wel op recept en je moet er erg op letten dat je de creme niet in je ogen krijgt. Uiteraard wordt axhidrox niet vergoed.
Balen dat zoveel dingen voor jou niet hebben gewerkt. Heel veel sterkte en kom nog eens buurten hier, wij houden alle nieuwe ontwikkelingen scherp in de gaten.

gr Thijs
Julieke2211
Beekje
Beekje
Berichten: 12
Lid geworden op: do 24 mei 2018, 02:45
Contacteer:

Re: Hyperhidrose (overmatig zweten) en je zelfvertrouwen

Bericht door Julieke2211 »

Beste allemaal,

Ik neus al jaren rond op deze pagina als ik het even moeilijk heb, ik ben Julie 23 jaar en hyperhydrosis is echt mn enige vijand in mijn leven.
Ondanks ik me rijk mag prijzen aan een grote groep vrienden mooie familie voel ik me soms alleen omdat niemand snapt tot ik me zo onzeker voel door deze aandoening.
Ik heb alles al geprobeerd wat er valt te proberen en tot nu toe moet ik het helaas maar gewoon accepteren.
Ondanks tot ik dat nooit zal kunnen en altijd hoop zal blijven houden tot er ooit iets wel werkt voor mij is het tot nu toe een hopeloze zoektocht.. maar wie weet..
Ik zou graag contact hebben met mensen die dezelfde struggle en ongemakken ervaren als mij en vandaar nog een keer een berichtje van mij.
Mocht iemand intresse hebben ik zou zo graag eens met “lotgenoten praten” maar krijg meestal geen reacties op deze site.
Maar niet geschoten is altijd mis mijn nummer is 0624348722 mocht je net als ik eens willen praten met iemand die weet wat je hebt.

Groetjes Julie!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht