Ester (45) komt dankzij ingreep in Martini Ziekenhuis Groningen van haar zweethanden af: ‘Heel bizar dit’

Bekijk hier (semi) wetenschappelijke artikelen over overmatig zweten.

Moderators: Thijs, Erje

Thijs
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Ester (45) komt dankzij ingreep in Martini Ziekenhuis Groningen van haar zweethanden af: ‘Heel bizar dit’

Bericht door Thijs »

Stef Altena • Vandaag, 07:50 • Groningen

Vanuit heel het land en soms ook ver daarbuiten reizen vooral jonge mensen naar Groningen om zich af te laten helpen van extreme zweethanden. Niet zelden is de ingreep levensveranderend.
„Kijk, het begint weer”, zegt Ester Remery (45). De Zeeuwse zit op haar bed op een verpleegafdeling in het Martini Ziekenhuis als ze haar handen voor zich uit houdt. Ze glimmen van het vocht, druppels glijden naar beneden en vallen via haar vingertoppen op het hoeslaken. Haar handen zijn zo nat, dat het haast lijkt alsof ze ze onder de kraan heeft gehouden.

Het is zweet.
Remery lijdt al haar hele leven aan hyperhidrosis palmaris: overmatig zweten uit de handen. Op de basisschool had ze het al zo erg, dat wat ze schreef vaak veranderde in een onleesbare vlek door het zweet dat via haar pen op het papier drupte. „Ze probeerden me met links te laten schrijven, maar dat lukte me helemaal niet.”

Handen wassen
Ze schaamt zich niet voor haar aandoening, maar moet er wel altijd rekening mee houden. Ze heeft standaard een tissue op zak en is altijd op zoek naar een plek om haar handen te wassen en te drogen. „Als accountmanager moet ik heel wat handen schudden.” Haar broeken slijten vooral op de bovenbenen, omdat ze daar haar handen aan afveegt. „Als ik het laat zien, geloven mensen vaak niet dat iemand zo hard kan zweten uit zijn handen.”
ff3b7f1f29af22b632050ccb9ec1300f66d2006b.jpg
ff3b7f1f29af22b632050ccb9ec1300f66d2006b.jpg (29.83 KiB) 47 keer bekeken
Remery's handen druppen van het zweet. Foto: Corné Sparidaens

Remery deed van alles om ervan af te komen, van acupunctuur tot elektroshocks, maar niks hielp echt. Ze had zich er al bij neergelegd dat het altijd zo zou blijven. Tot ze na jaren weer eens op het onderwerp ging googelen en op een Groningse kliniek stuitte.
Een paar maanden later is het zover en is ze voor het eerst in haar leven in Groningen. Eens in de twee weken komen tientallen (vooral jonge) mensen op zaterdag naar de Hyperhidrosis Kliniek, die operatie- en verpleegruimte in het Martini Ziekenhuis huurt. Ze laten zich van hun zweethanden en ook wel van overmatig blozen afhelpen.
Nergens in Nederland en ver daarbuiten wordt de ingreep al zo lang en regelmatig gedaan als hier. De kliniek bestaat al een jaar of 15. Patiënten komen dan ook uit het hele land. „We hebben ze ook wel uit Spanje, Engeland en België”, zegt Froukje van der Wal, directeur van de kliniek.
f06102f5e73cdd6c4e1e1b96b9f14b41ab1eefaf.jpg
f06102f5e73cdd6c4e1e1b96b9f14b41ab1eefaf.jpg (21.48 KiB) 47 keer bekeken
Froukje van der Wal. Foto: Corné Sparidaens

Mensen die overmatig zweten uit hun handen lopen daar meestal niet mee te koop. En als ze er over aan de bel trekken, krijgen ze volgens chirurg Theo Klinkenberg vaak te horen dat ze zich niet zo moeten aanstellen. „Veel zorgprofessionals, waaronder huisartsen, beseffen niet dat extreem zweten echt heel rot is”, zegt Klinkenberg.
Hij wijst erop dat deze aandoening op alles in het leven gote impact heeft. „Er wordt patiënten niet verteld dat er een oplossing voor is, simpelweg omdat zorgprofessionals dat vaak niet weten.”

Naar schatting heeft minimaal 3 procent van de bevolking last van overmatig zweten, in meer of mindere mate.
Doordeweeks opereert hij aan hart en longen. Hij doet ook transplantaties. Een jaar of 20 geleden begon hij zich meer te verdiepen in de sympathische zenuw. Die heeft invloed op het hart, maar regelt ook de doorbloeding in de huid. De zenuw is betrokken bij het blozen en zorgt er ook voor dat je begint te zweten bij warmte en inspanning, zodat je huid afkoelt.
In de vorige eeuw werd al ontdekt dat wanneer je de zenuw op de juiste plekken wegneemt of doorsnijdt, het hand- of okselzweten ophoudt.

Sympathische zenuw
Klinkenberg heeft deze ingreep doorontwikkeld. Waar vroeger meerdere snedes in de huid werden gezet, maakt Klinkenberg per kant onder de oksel maar één opening, van nog geen centimeter.
Terwijl de patiënt onder narcose is en diens ademhaling wordt overgenomen door een beademingsmachine, brandt de chirurg ter hoogte van de derde rib de sympathische zenuw door. Al met al is het team per patiënt zo’n half uur bezig.
Er zijn maar weinig chirurgen in de wereld die de operatie vaker hebben gedaan dan Klinkenberg en zijn collega. „Inmiddels meer dan 2500 keer”, zegt hij vlak na een operatie. Het maakt de Hyperhidrosis Kliniek volgens hem ook de plek met de meeste ervaring en expertise.
Naast Klinkenberg wordt de ingreep in Groningen ook gedaan door cardiothoracaal chirurg Michiel Kuipers, die erop is gepromoveerd. Hij werkt in de operatiekamer hiernaast.
e79e7ea9b165c2f5533074db1606bf14b13c043f.jpg
e79e7ea9b165c2f5533074db1606bf14b13c043f.jpg (29.61 KiB) 47 keer bekeken
Chirurg Theo Klinkenberg bereidt Resley Stjeward voor op de operatie. Foto: Corné Sparidaens

In Odense en München staan klinieken die ook heel goed werk op dit gebied verrichten, zegt Klinkenberg. Met de Duitse en Deense collega’s werken Klinkenberg en Kuipers aan een nieuwe Europese richtlijn, waarin ze een standaard werkwijze overeen willen komen, waar ook andere thoraxchirurgen van kunnen leren.
Om in aanmerking te komen voor de ingreep, moet een patiënt voldoen aan de criteria en zijn doorverwezen door een arts. Ook moeten eerst minder ingrijpende interventies zijn geprobeerd, zoals medicijnen, iontoforese en botoxinjecties.
Het zijn eisen die de zorgverzekeraar stelt. Als alle vinkjes zijn gezet en ook de intake goed is doorlopen, wordt de ingreep vergoed door de zorgverzekeraar.

Huilen op de verkoeverzaal
Klinkenberg kijkt echt uit naar zijn tweewekelijkse werk op de zaterdag. „Het is een ongelooflijk dankbare patiëntgroep”, zegt de chirurg. „Het zijn bijna altijd jonge mensen in de kracht van hun leven, die heel veel last hebben van iets heel vervelends. Met deze ingreep verbeter je echt de kwaliteit van iemands leven”, zegt Klinkenberg.
„We zien regelmatig mensen huilen op de verkoeverzaal, omdat ze merken dat voor het eerst in hun leven hun handen niet meer zweten. Succes is verzekerd, want bijna alle patiënten die we de afgelopen tien jaar hebben geopereerd, zijn van het handzweten afgeholpen.”
Voor Resley Stjeward (41) uit Amsterdam is het bijna zover. Ook hij weet niet beter dan dat zijn handen bijna altijd nat zijn. „Ik heb de laatste jaren vooral botox laten zetten”, zegt Stjeward.
„Dat helpt, maar wel tijdelijk. Die arts die mij hielp zei: weet je echt zeker dat je dit elke zes maanden wil doen, voor de rest van je leven? Het is namelijk een hele pijnlijke behandeling waarbij er met een naald op je hele hand en vingers botox wordt geïnjecteerd. Ze wees me op deze kliniek in Groningen. Ik had er nog nooit van gehoord.”

Iets om zich voor te schamen vindt hij het helemaal niet. Hij is er ook eerlijk over op zijn socials. Stjeward heeft alleen al op Instagram bijna 60.000 volgers. „Ik heb ooit een keer een story gedeeld waarbij ik een deel van de botoxbehandeling deelde met mijn volgers en kreeg toen zoveel reacties van volgers met hetzelfde probleem.” Een van zijn volgers liet weten van het probleem af te zijn geholpen in Groningen.
Het medisch personeel maakt Stjeward klaar voor de operatie. Ze kijken met interesse naar zijn hartslag, die schommelt tussen de 43 en 46 slagen per minuut. Uitzonderlijk laag, zeker voor iemand die gespannen zou kunnen zijn voor een operatie. Stjeward is fanatiek kracht- en duursporter, waardoor hij een sporthart heeft.

Kurkiedroog
Het betekent dat vandaag alleen zijn rechterhand wordt aangepakt, want bij een lage hartslag kan de hartslag nog verder dalen wanneer beide zenuwen in één keer worden geopereerd. Na de zomer is links alsnog aan de beurt. „Het maakt me niet uit”, zegt Stjeward. „Ik heb het er heel graag voor over.”
Een ruim uur later komt de Amsterdammer weer bij en constateert hij dat het is gelukt. Voor het eerst in zijn leven zweet zijn rechterhand niet meer.
Later op de dag heeft Ester Remery uit Koudekerke dezelfde ervaring. „Heel bizar dit, ik weet niet wat ik meemaak”, zegt de Zeeuwse.
Drie dagen lang blijven haar handen droog, waarna ze toch weer een beetje klam beginnen aan te voelen. Dat is de rebound en dat kan soms voorkomen, krijgt ze te horen. Het komt goed, wordt haar door de kliniek verteld. En inderdaad, kort daarna zijn haar handen niet klam meer. Remery: „Het is wonderbaarlijk. Ze zijn kurkiedroog, dus ik ben super blij.”

Bron: https://dvhn.nl/groningen/ester-45-komt ... 60036.html
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht