Zweet(handen) en invloeden van buitenaf

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
krullebol
Druppel
Druppel
Contacteer:

Zweet(handen) en invloeden van buitenaf

Bericht door krullebol »

Dag allemaal,

Al mijn hele leven heb ik last van overmatig zweten en zweethanden. Doorgaans kan ik er redelijk mee omgaan, maar vanochtend zat ik bij een college en brak het zweet me ineens uit. Misschien had het er mee te maken dat ik door een lekke band wat later van huis vertrok en dus iets harder moest fietsen. Maar zelfs voor mijn lichaam was de reactie overmatig. Omdat zowel mijn overhemd als shirt eronder nat waren en het zweet in druppeltjes van mijn handen liep ben ik de pauze maar naar huis gegaan, want ik vond mijn aanzicht niet erg prettig. Toen ik thuis kwam heb ik dus maar besloten om direct de dokter te bellen en het er met hem eens over te hebben. In het verleden ben ik vanwege voetschimmel (doordat ik altijd vochtige tot natte voeten heb) wel bij de dokter geweest en heb het wel eens gehad over het aanpakken van het probleem. Aangezien die altijd zei dat er niks aan te doen was, ben ik nu (ookal heb ik een nieuwe dokter) van plan me iets beter voor te bereiden en te zorgen dat ik de beschikbare info iig paraat heb.

Ik zal hieronder even een lijstje maken met kenmerken van mijn "zweetgedrag" en ben benieuwd of mensen er wat in herkennen.
- Als ik ineens begin te zweten dan komt het vaak omdat ik het warm heb of omdat ik nerveus ben. Vaak neemt het dan eerst heel sterk toe, totdat ik mijn handen bijvoorbeeld onder de kraan koel. Daarna krijg ik vaak hele koude handen en blijven ze licht klam, maar dat vind ik niet bijzonder storend.
- Het is vaak erg onpraktisch bij college, omdat ik het papier doordrenk met zweet ipv inkt.
- Sinds dit seizoen is er bij mijn sport, korfbal, die ik op redelijk hoog niveau beoefen een nieuwe competitie geïntroduceerd. Daarbij is ook voor nieuwe ballen gekozen. Het probleem met die ballen is dat ze een soort olie-achtig buitenlaagje hebben, waardoor ze heel glad worden voor mensen met zweethanden.
- Er zit zeer zeker een psychische component in die een fysieke reactie kan veroorzaken. Als ik het gevoel heb dat mensen het door hebben dat ik zweet, vindt er een soort positieve terugkoppeling plaats waardoor het effect versterkt wordt. Andersom werkt het ook. Als ik aardig wat bier bijvoorbeeld heb gehad, dan heb ik er niet zoveel last meer van.
- Het handengeef probleem dat een ieder met hetzelfde probleem wel bekend is. Doorgaans draag ik spijkerbroeken, daar kun je vrij vaak je handen aan afvegen zonder dat de broek er echt anders uit gaat zien.
- Doorgaans draag ik altijd 2 laagjes, zodat de onderste het zweet kan opnemen en de bovenste er leuk uitziet. Meestal is dit afdoende, maar in extreme gevallen zoals vandaag niet.
- Mijn lichaam reageert erg sterk op temperatuurwisselingen.
- Als ik van tevoren weet hoe dingen gaan lopen heb ik er minder last van.

Bedankt voor het lezen alvast en ik ben benieuwd naar reacties/tips etc.
TF
Druppel
Druppel
Contacteer:

Bericht door TF »

Hoi, ook ik heb dit forum pas recentelijk ontdekt.

Jouw problemen herken ik zeker Krullebol, (behalve dat over korfbal dan ;) ). Bij mij is het bijna hetzelfde als wat jij schrijft.

Ik zweet ook bijna altijd, maar zeker bij (lichte) vorm van zenuwen of spanning wordt het extreem, (voorhoofd, billen, oksels). Alleen al de gedachte aan het gaan zweten, veroorzaakt zweten. Dus idd een psychische component.

Ik ga vanaf vandaag oxybutynine proberen, nav wat ik hier op het forum las. Ik zal mijn ervaring hier ook wel delen.

Ergens anders las ik ook dat het wel eens wat met (manier van) ademhalen te maken kan hebben. Dat idee heb ik ook wel. Ben vaak buiten adem, tijdens het praten, tijdens inspanning etc. Ik denk dat ik een verkeerde manier van ademhaling heb. Dit zal niet DE oorzaak zijn, maar misschien heeft het er wel wat mee te maken. Herkend iemand dit?

Groeten,

TF
Bram
Plas
Plas
Contacteer:

Bericht door Bram »

Heb ook eens zo'n voorval gehad. Het was heel warm buiten en ik was snel naar school gefietst, gevolg: het zweet brak me uit toen ik in de les binnenkwam :(
M'n vrienden durfden er niks over te zeggen, maar ze zagen duidelijk dat ik ontzettend zweette. Ik heb toen gezegd dat ik me ziek voelde en wat koortsig was, om toch maar een uitvlucht te hebben... :oops:

Nu vertrek ik altijd 5min op voorhand, zodat ik mij zeker niet hoef te haasten ;)
mirela
Rivier
Rivier
Contacteer:

Bericht door mirela »

Het kan heel erg goed met je ademhaling te maken hebben. Hiervoor kun je naar haptonomie of naar yoga. Dat zijn namelijk de twee soorten die ik heb geprobeerd om van binnen rustig te zijn en je niet direkt als er iets anders gaat dan dat je had gedacht in zweten uitbreekt.

Helaas heeft dit niet bij iedereen het gewenste effect. Het probleem wordt echter groter als je het niet aan iemand durft te vertellen. Vergeet niet het is een ziekte, die nog steeds door veel mensen niet erkend wordt. Wees niet bang praat erover. Je zult zien dat er veel meer mensen last van hebben dan jij denkt.

Greetz Mirela
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht