ETS bij zweet handen + voeten
Moderators: Thijs, Erje
-
Manon1234
- Beekje

- Berichten: 11
- Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 21:57
Re: ETS bij zweet handen + voeten
@Laura123 hey! Ik had vandaag het consult. 10 april de operatie. Vind het wel heel spannend, nog niet eerder geopereerd. Vond je het zelf meevallen? Of..?
Groetjes, Manon
Groetjes, Manon
-
Laura123
- Druppel

- Berichten: 4
- Lid geworden op: za 06 mar 2021, 19:19
Re: ETS bij zweet handen + voeten
@Manon1234 spannend! Ik was ook best gespannen voor de operatie maar eenmaal daar voelde ik me wel op mijn gemak. De operatie viel me uiteindelijk mee! Tot nu toe super tevreden. Een week last gehad van heel heftig zweten ‘s nachts maar dat is nu weer over.
-
Peter34
- Druppel

- Berichten: 6
- Lid geworden op: ma 15 feb 2021, 13:44
Re: ETS bij zweet handen + voeten
Haiii @Laura123 ,
Klopt ja! Toevallig
Het lijkt nu over ja. Anderen waar ik nog contact mee heb van de operatie dag hadden ook last van nachtzweten.
Met mij gaat het heel goed! Ik heb veel meer zelfvertrouwen gekregen en voel me echt zo veel vrijer nu. Ik ben blij dat jij ook heel erg tevreden bent!!
Lijkt me goed af en toe nog wat contact te houden. Je hebt toch een bijzondere connectie door zo dezelfde operatie ondergaan te zijn.
Groetjess
Klopt ja! Toevallig
Met mij gaat het heel goed! Ik heb veel meer zelfvertrouwen gekregen en voel me echt zo veel vrijer nu. Ik ben blij dat jij ook heel erg tevreden bent!!
Lijkt me goed af en toe nog wat contact te houden. Je hebt toch een bijzondere connectie door zo dezelfde operatie ondergaan te zijn.
Groetjess
-
Laura123
- Druppel

- Berichten: 4
- Lid geworden op: za 06 mar 2021, 19:19
Re: ETS bij zweet handen + voeten
@Peter34 zeker toevallig!! Ik lag alleen op een kamer dus heb eigenlijk niemand gesproken na de operatie. Goed om te horen dat het goed met je gaat!! Toch spannend hoe het allemaal uitpakt als je alle uiteenlopende ervaringen leest. Ik had ook nooit gedacht dat er zoveel zwetende lotgenoten zijn/waren. Zeker goed om contact te houden!!
Groetjes
Groetjes
-
nd789
- Druppel

- Berichten: 3
- Lid geworden op: ma 25 jan 2021, 14:19
Re: ETS bij zweet handen + voeten
Hoi @Laura123 en @Peter34 ,
Zouden jullie een kleine update willen geven? Ik ben erg benieuwd hoe het met jullie gaat
Was de operatie trouwens heftig en waren er complicaties? Ik ben trouwens nog nooit onder narcose gegaan... :$
Bedankt!
Nad
Zouden jullie een kleine update willen geven? Ik ben erg benieuwd hoe het met jullie gaat
Was de operatie trouwens heftig en waren er complicaties? Ik ben trouwens nog nooit onder narcose gegaan... :$
Bedankt!
Nad
-
Laura123
- Druppel

- Berichten: 4
- Lid geworden op: za 06 mar 2021, 19:19
Re: ETS bij zweet handen + voeten
Hi @nd789 ,
Het gaat heel goed! Ik heb eigenlijk nergens meer last van. Ook niet van zweten ‘s nachts. De operatie is mij alles meegevallen. Ik heb wel de nodige medicatie geslikt om de pijn voor te blijven en dat ging prima! Ik heb geen complicaties gehad. Ben ook alweer aan het sporten. Echt een verademing om nu niet meer continu met zweethanden bezig te moeten zijn. Als je nog vragen hebt, stel gerust!
Groetjes Laura
Het gaat heel goed! Ik heb eigenlijk nergens meer last van. Ook niet van zweten ‘s nachts. De operatie is mij alles meegevallen. Ik heb wel de nodige medicatie geslikt om de pijn voor te blijven en dat ging prima! Ik heb geen complicaties gehad. Ben ook alweer aan het sporten. Echt een verademing om nu niet meer continu met zweethanden bezig te moeten zijn. Als je nog vragen hebt, stel gerust!
Groetjes Laura
-
Peter34
- Druppel

- Berichten: 6
- Lid geworden op: ma 15 feb 2021, 13:44
Re: ETS bij zweet handen + voeten
Heyy!
Ik ga ook nog steeds lekker! Super fijn om droge handen te hebben, echt een last van mijn schouders.
Operatie viel heel erg mee. Narcose is prima, je gaat op een gegeven moment gewoon out en dan word je weer wakker en dan heb je nog een best lekker gevoel van de drugs die ze je geven. Ik kon twee dagen erna gewoon werken (ik heb geen fysiek beroep) en kon ook al vrij snel de pijnmedicatie afbouwen.
Groetjesss, Peter
Ik ga ook nog steeds lekker! Super fijn om droge handen te hebben, echt een last van mijn schouders.
Operatie viel heel erg mee. Narcose is prima, je gaat op een gegeven moment gewoon out en dan word je weer wakker en dan heb je nog een best lekker gevoel van de drugs die ze je geven. Ik kon twee dagen erna gewoon werken (ik heb geen fysiek beroep) en kon ook al vrij snel de pijnmedicatie afbouwen.
Groetjesss, Peter
-
Manon1234
- Beekje

- Berichten: 11
- Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 21:57
Re: ETS bij zweet handen + voeten
Hier gisteren ook de operatie gehad! Viel me uiteindelijk best wel mee. Toen ik wakker werd uit de narcose wel veel pijn met ademhalen, wat morfine gekregen. Vandaag pijn al wat draagbaarder, maar nog wel aan de pijnstillers. Handjes waren na het wakker worden gelijk kurkdroog, echt fantastisch 
-
Irene1997
- Druppel

- Berichten: 3
- Lid geworden op: wo 16 jun 2021, 06:20
Re: ETS bij zweet handen + voeten
Goedemorgen allemaal!
Ik haak even in op dit forum
Ben overigens nieuw hier. Maar zoals iedereen eigenlijk aangeeft, heb ik ook last van hyperhidrosis sinds mijn tienerjaren. Zalfjes, sprays tot medicatie aan toe al geprobeerd. Maar niks schijnt effectief te helpen voor handen en voeten.
Ik heb de 29ste een afspraak bij Derma Rijnmond. Al zit ik wel heel erg te denken aan een operatie, zoals die hier ook benoemd wordt.
Is het verstandig om dit echt alleen bij de hyperhidrosis kliniek in Groningen te doen? En degene bij wie het nu goed loopt, hebben gekozen voor alleen de operatie voor handen of ook voeten?
Ik moet zeggen dat zalfjes bij mij op de oksels wel heel goed werken, dus dat is echt geen probleem om dit zelf te behandelen op die manier. Maar mijn handen en voeten... Gutst het echt uit... Heb zelf juist geen beroep waarbij ik het even kan verdoezelen en tijdens bijvoorbeeld autorijden lopen de druppels van het stuur. En m'n voeten glijden zo uit de teenslippers.
Moet wel zeggen dat ik echt bang word van alle verhalen waarbij de operatie mis is gegaan.
Hoop wat van jullie te horen, over hoe het nu gaat en waar jullie precies voor hebben gekozen bij de operatie!?
Groetjes,
Ik haak even in op dit forum
Ben overigens nieuw hier. Maar zoals iedereen eigenlijk aangeeft, heb ik ook last van hyperhidrosis sinds mijn tienerjaren. Zalfjes, sprays tot medicatie aan toe al geprobeerd. Maar niks schijnt effectief te helpen voor handen en voeten.
Ik heb de 29ste een afspraak bij Derma Rijnmond. Al zit ik wel heel erg te denken aan een operatie, zoals die hier ook benoemd wordt.
Is het verstandig om dit echt alleen bij de hyperhidrosis kliniek in Groningen te doen? En degene bij wie het nu goed loopt, hebben gekozen voor alleen de operatie voor handen of ook voeten?
Ik moet zeggen dat zalfjes bij mij op de oksels wel heel goed werken, dus dat is echt geen probleem om dit zelf te behandelen op die manier. Maar mijn handen en voeten... Gutst het echt uit... Heb zelf juist geen beroep waarbij ik het even kan verdoezelen en tijdens bijvoorbeeld autorijden lopen de druppels van het stuur. En m'n voeten glijden zo uit de teenslippers.
Moet wel zeggen dat ik echt bang word van alle verhalen waarbij de operatie mis is gegaan.
Hoop wat van jullie te horen, over hoe het nu gaat en waar jullie precies voor hebben gekozen bij de operatie!?
Groetjes,
-
Thijs
- Site Admin

- Berichten: 3052
- Lid geworden op: di 26 apr 2005, 20:45
Re: ETS bij zweet handen + voeten
Hoi welkom hier!Irene1997 schreef: wo 16 jun 2021, 06:29 Is het verstandig om dit echt alleen bij de hyperhidrosis kliniek in Groningen te doen? .
De hyperhidrosis kliniek heeft als enige een vernieuwde ETS operatie ontwikkeld en ze hebben echt heel veel ervaring wat ook erg belangrijk is.
Uiteraard zijn er meer ziekenhuizen/artsen die de ETS doen maar persoonlijk zou ik kiezen voor een zeer ervaren arts en de vernieuwde methode.
Doe er je voordeel mee.
gr Thijs
-
Irene1997
- Druppel

- Berichten: 3
- Lid geworden op: wo 16 jun 2021, 06:20
Re: ETS bij zweet handen + voeten
Thijs schreef: wo 16 jun 2021, 06:42Hoi welkom hier!Irene1997 schreef: wo 16 jun 2021, 06:29 Is het verstandig om dit echt alleen bij de hyperhidrosis kliniek in Groningen te doen? .
De hyperhidrosis kliniek heeft als enige een vernieuwde ETS operatie ontwikkeld en ze hebben echt heel veel ervaring wat ook erg belangrijk is.
Uiteraard zijn er meer ziekenhuizen/artsen die de ETS doen maar persoonlijk zou ik kiezen voor een zeer ervaren arts en de vernieuwde methode.
Doe er je voordeel mee.
gr Thijs
Hoihoi!
Super bedankt voor je snelle reactie! Op het moment ben ik me echt goed aan het inlezen over de overgebleven opties.
En we gaan het gesprek met de dermatoloog natuurlijk afwachten
-
Thijs
- Site Admin

- Berichten: 3052
- Lid geworden op: di 26 apr 2005, 20:45
Re: ETS bij zweet handen + voeten
Succes en hou ons aub op de hoogte.
-
Demi94
- Druppel

- Berichten: 2
- Lid geworden op: ma 26 jul 2021, 18:56
Re: ETS bij zweet handen + voeten
Hey!
Ik ben ook nieuw hier. En ik heb hetzelfde probleem. Met sommige momenten ( vooral als ik er niet aan denk of mee bezig ben valt dit wel mee ) maar vaak is het me echt teveel en denk ik zelfs waarom kon ik niet gewoon normaal zijn, aandoen wat ik wil, 1 dag zonder te zweten. Vooral deze periode van het jaar heb ik echt heel erge zweethanden. Ik vind dit heel moeilijk in het dagelijks leven en dit is eigenlijk ook de eerste keer dat ik hier zo openhartig over praat.
Ik heb echt super veel bang voor compensatie zweten. Zeker als bijv. Bij gebruik van axitrans voor de oksels mijn handen al veeel meer zweten
Is een consultatie bij de kliniek in Groningen gratis ?
Ik heb al geïnformeerd bij een kliniek voor Miradry maar vind €2000 toch wat veel voor enkel de oksels te behandelen omdat handen en voeten niet kunnen behandeld worden.
Heeft iemand al een operatie gedaan waar je handen, voeten en oksels hebt laten doen ?
Groetjes !
Ik ben ook nieuw hier. En ik heb hetzelfde probleem. Met sommige momenten ( vooral als ik er niet aan denk of mee bezig ben valt dit wel mee ) maar vaak is het me echt teveel en denk ik zelfs waarom kon ik niet gewoon normaal zijn, aandoen wat ik wil, 1 dag zonder te zweten. Vooral deze periode van het jaar heb ik echt heel erge zweethanden. Ik vind dit heel moeilijk in het dagelijks leven en dit is eigenlijk ook de eerste keer dat ik hier zo openhartig over praat.
Ik heb echt super veel bang voor compensatie zweten. Zeker als bijv. Bij gebruik van axitrans voor de oksels mijn handen al veeel meer zweten
Is een consultatie bij de kliniek in Groningen gratis ?
Ik heb al geïnformeerd bij een kliniek voor Miradry maar vind €2000 toch wat veel voor enkel de oksels te behandelen omdat handen en voeten niet kunnen behandeld worden.
Heeft iemand al een operatie gedaan waar je handen, voeten en oksels hebt laten doen ?
Groetjes !
-
Thijs
- Site Admin

- Berichten: 3052
- Lid geworden op: di 26 apr 2005, 20:45
Re: ETS bij zweet handen + voeten
In principe kan de ets operatie voor alle 3 tegelijk worden gedaan. Echter wordt oksels afgeraden omdat daar vaak cz bij optreed. Voor oksels is de miradry de standaard. Bel de hyperhidrosis kliniek op en vraag of een consult gratis is of dat het vergoed wordt. Hou ons op de hoogte aub. Sterkte.
-
Demi94
- Druppel

- Berichten: 2
- Lid geworden op: ma 26 jul 2021, 18:56
Re: ETS bij zweet handen + voeten
Ik heb een mailtje gestuurd en ze gaan me eens telefonisch contacteren!
Als ik al deze dingen lees over de ETS denk ik uff het is zoo duur en aangezien ik niet in Nederland woon zal wel niet veel vergoed worden. En dan mensen die veel klachten nadien ondervinden. Misschien er maar gewoon meer leren leven.
Dankjewel !
Als ik al deze dingen lees over de ETS denk ik uff het is zoo duur en aangezien ik niet in Nederland woon zal wel niet veel vergoed worden. En dan mensen die veel klachten nadien ondervinden. Misschien er maar gewoon meer leren leven.
Dankjewel !
-
Thijs
- Site Admin

- Berichten: 3052
- Lid geworden op: di 26 apr 2005, 20:45
Re: ETS bij zweet handen + voeten
Probleem met ETS is altijd het risico op compensatoir zweten elders op het lichaam. Nu zijn de meningen verdeeld als je de ETS alleen voor handen laat doen. Er zijn zat mensen die nergens last hebben daarna en wel droog zijn op hun handen. Anderen daarintegen (dat zijn de meesten die op dit forum schrijven) zeggen dat je het nooit moet doen.
Je kan ook nog medicijnen proberen voordat je een ETS gaat doen. Denk aan glycopyrronium of oxybutinine. Lees je goed in hier op het forum.
Succes
Je kan ook nog medicijnen proberen voordat je een ETS gaat doen. Denk aan glycopyrronium of oxybutinine. Lees je goed in hier op het forum.
Succes
-
Manon1234
- Beekje

- Berichten: 11
- Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 21:57
Re: ETS bij zweet handen + voeten
Bij mij werd aangegeven dat voeten niet mogelijk is. Dus heb alleen mijn handen laten doen, in Groningen. Wel wat last van compensatie zweten op mijn romp bij fysieke inspanning of extreme hitte, maar vind dit veel minder hinderlijk dan de vreselijke zweethanden die ik hiervoor had.
-
Peter34
- Druppel

- Berichten: 6
- Lid geworden op: ma 15 feb 2021, 13:44
Re: ETS bij zweet handen + voeten
Manon1234 schreef: ma 30 aug 2021, 16:25 Bij mij werd aangegeven dat voeten niet mogelijk is. Dus heb alleen mijn handen laten doen, in Groningen. Wel wat last van compensatie zweten op mijn romp bij fysieke inspanning of extreme hitte, maar vind dit veel minder hinderlijk dan de vreselijke zweethanden die ik hiervoor had.
Zelfde geldt voor mij! Compensatiezweet bij benen en romp, maar vind ik veel minder erg dan zweten bij de handen!!
-
Caroline_o
- Beekje

- Berichten: 19
- Lid geworden op: wo 03 okt 2012, 13:54
Re: ETS bij zweet handen + voeten
Hoi allemaal,
Ik lees hier over de ETS operaties en compensatie zweten. En ook over complicaties na de operatie.
Zelf heb ik enorm veel baat bij Glycopyrronium. Ik slik die pilletjes iedere dag sinds 2019 en ben helemaal van het zweten af. Ik neem er drie tegelijk, 2.5 uur voor het opstaan. Na 2.5 uur heb ik droge handen, voeten, oksels.. eigenlijk zweet ik nergens meer. Heel af en toe, als het heel warm is, dan krijg ik nog vochtige handen. In dat geval neem ik nog twee pilletjes.
Compensatiezweten gebeurt ook niet. Natuurlijk verlies je wel wat vocht, maar op een manier zoals normaal is. Je huid ademt het zweet uit, zonder dat het gutst over je lijf. En dan eigenlijk alleen in gevallen waarbij het normaal is om een beetje te zweten. Maar handen en voeten en oksels... helemaal niet meer!
Ook ik had last van overmatig zweten. En niet zo'n beetje ook! Het water stroomde van mijn handen af en ook ik kon met geen mogelijkheid teenslippers dragen. Ook mijn oksels waren kleddernat. Voor mijn oksels heb ik, nog voordat ik die pilletjes ben gaan slikken, een andere oplossing gevonden, namelijk; botox. Dat hielp heel erg goed. Maar ja, mijn handen en voeten, en ook de onderkant van mijn billen, eigenlijk overal waar huidplooien zitten, daar liep het in straaltjes naar beneden op warme dagen, of bij inspanning. Mijn handen en voeten, en ook mijn oksels natuurlijk, vond ik het belangrijkst.
Op dit Forum las ik een bericht over Glycopyrronium. Ik was meteen enthousiast. Mijn huisarts wilde met mij dit experiment aangaan, en het is werkelijk fantastisch! Het werkt! Het is eigenlijk een pilletje tegen overmatig kwijlen, dat voorgeschreven wordt bij mensen met Parkinson. Het heeft geen schadelijke neveneffecten op lange termijn.
Het enige 'nadeel' is, dat ook je neusslijmvlies droger wordt. In het begin kan je ook droge ogen krijgen, maar dat herstelt zich binnen een week. Even wat druppelen met milde oogdruppels. Maar hey, als dat het enige is? Ik heb al sinds juni 2019 niet meer overmatig gezweet. Droog dus. En dat iedere dag!
Nu nog even het linkje. Degene die dit heeft geschreven zie ik als mijn reddende engel. Door hem ben ik van al mijn overmatige transpiratie af.
Het heeft mijn leven compleet veranderd! Vooral op sociaal vlak.
Mensen weer een hand kunnen geven (heel belangrijk bij sollicitaties), alles gewoon kunnen vastpakken zonder dat het kletsnat wordt. Geen pagina's van lectuur of boeken die nat worden, etc.. Mooie schoenen aan kunnen, en ja.. ook teenslippers! Leuke shirtjes dragen, zonder die beschamende natte plekken.. waardoor je steeds maar zwart draagt. Gewoon op een stoel met een kunststof zitting kunnen zitten, zonder dat er een vochtige plek achterblijft bij het opstaan. En dat is nog maar een kleine greep. Ik kan een hele waslijst met voorbeelden schrijven, maar ik weet zeker dat een ieder hier precies snapt wat de nadelen zijn van overmatig zweten, en daar allemaal legio voorbeelden van hebben.
De link;
viewtopic.php?f=11&t=2837
Lieve groet,
Caroline
P.S; persoonlijke berichten zijn welkom.
Ik lees hier over de ETS operaties en compensatie zweten. En ook over complicaties na de operatie.
Zelf heb ik enorm veel baat bij Glycopyrronium. Ik slik die pilletjes iedere dag sinds 2019 en ben helemaal van het zweten af. Ik neem er drie tegelijk, 2.5 uur voor het opstaan. Na 2.5 uur heb ik droge handen, voeten, oksels.. eigenlijk zweet ik nergens meer. Heel af en toe, als het heel warm is, dan krijg ik nog vochtige handen. In dat geval neem ik nog twee pilletjes.
Compensatiezweten gebeurt ook niet. Natuurlijk verlies je wel wat vocht, maar op een manier zoals normaal is. Je huid ademt het zweet uit, zonder dat het gutst over je lijf. En dan eigenlijk alleen in gevallen waarbij het normaal is om een beetje te zweten. Maar handen en voeten en oksels... helemaal niet meer!
Ook ik had last van overmatig zweten. En niet zo'n beetje ook! Het water stroomde van mijn handen af en ook ik kon met geen mogelijkheid teenslippers dragen. Ook mijn oksels waren kleddernat. Voor mijn oksels heb ik, nog voordat ik die pilletjes ben gaan slikken, een andere oplossing gevonden, namelijk; botox. Dat hielp heel erg goed. Maar ja, mijn handen en voeten, en ook de onderkant van mijn billen, eigenlijk overal waar huidplooien zitten, daar liep het in straaltjes naar beneden op warme dagen, of bij inspanning. Mijn handen en voeten, en ook mijn oksels natuurlijk, vond ik het belangrijkst.
Op dit Forum las ik een bericht over Glycopyrronium. Ik was meteen enthousiast. Mijn huisarts wilde met mij dit experiment aangaan, en het is werkelijk fantastisch! Het werkt! Het is eigenlijk een pilletje tegen overmatig kwijlen, dat voorgeschreven wordt bij mensen met Parkinson. Het heeft geen schadelijke neveneffecten op lange termijn.
Het enige 'nadeel' is, dat ook je neusslijmvlies droger wordt. In het begin kan je ook droge ogen krijgen, maar dat herstelt zich binnen een week. Even wat druppelen met milde oogdruppels. Maar hey, als dat het enige is? Ik heb al sinds juni 2019 niet meer overmatig gezweet. Droog dus. En dat iedere dag!
Nu nog even het linkje. Degene die dit heeft geschreven zie ik als mijn reddende engel. Door hem ben ik van al mijn overmatige transpiratie af.
Het heeft mijn leven compleet veranderd! Vooral op sociaal vlak.
Mensen weer een hand kunnen geven (heel belangrijk bij sollicitaties), alles gewoon kunnen vastpakken zonder dat het kletsnat wordt. Geen pagina's van lectuur of boeken die nat worden, etc.. Mooie schoenen aan kunnen, en ja.. ook teenslippers! Leuke shirtjes dragen, zonder die beschamende natte plekken.. waardoor je steeds maar zwart draagt. Gewoon op een stoel met een kunststof zitting kunnen zitten, zonder dat er een vochtige plek achterblijft bij het opstaan. En dat is nog maar een kleine greep. Ik kan een hele waslijst met voorbeelden schrijven, maar ik weet zeker dat een ieder hier precies snapt wat de nadelen zijn van overmatig zweten, en daar allemaal legio voorbeelden van hebben.
De link;
viewtopic.php?f=11&t=2837
Lieve groet,
Caroline
P.S; persoonlijke berichten zijn welkom.
-
Sabineweel
- Druppel

- Berichten: 1
- Lid geworden op: zo 25 mei 2025, 06:38
Re: ETS bij zweet handen + voeten
Hoi allemaal,
Ik heb 1 week geleden de operatie ondergaan. Reuze spannend en ik had mezelf beloofd om daarna mijn ervaring te delen (goed of slecht). Het is kort geleden dus ik zal proberen nog na een paar maanden een update te geven.
Ik heb last van zweethanden en voeten (en eigenlijk ook overmatig zweten via de oksels, al is dat na de pubertijd wel minder geworden). De operatie voor de oksels zou de kans op compensatiezweten erg vergroten heb ik mij laten vertellen, dus dat is iets om rekening mee te houden. Dat klinkt ook erg logisch, zweten via oksels is natuurlijk wel normaal (in gemiddelde mate) en door de operatie sluit je het helemaal af en dan moet het zweet ergens anders ueen. Ik heb de operatie dus gedaan voor zweethanden.
Ik ben verder zelf 30 jaar oud en sportief/gezond.
De uitkomst:
• Droge en warme handen, direct, enkel de dinsdag erna beetje nat (heet flare up) maar niks vergeleken met hoe het eerst was. Vanaf dinsdag alleen maar droog geweest.
• mijn voeten zweten nog steeds (30% kans dat dit ook minder word, moet even kijken of dit blijft na paar maanden)
• tot nu toe geen last van compensatiezweet
• ik heb het idee dat oksels ook minder is. Ik deed overigens hiervoor altijd botox in mijn oksels, wat ik een prima behandeling vind. Dit deed ik in het verleden ook voor handen, maar vond ik zo pijnlijk dat ik daar uiteindelijk mee ben gestopt
contact met de kliniek
• contact met Froukje was heel fijn. Ik kon al me zorgen daar kwijt en ze waren heel behulpzaam.
De operatie ervaring
• erg spannend, nog nooit zoiets gedaan, zelfs een infuus inbrengen was nieuw voor mij
• Vooraf werd ik naar een ruimte gebracht, waar wat andere mensen liggen en waar ze infuus etc voorbereiden. Vanuit daar ga je daar operatiekamer, narcose ging via een masker. De operatie duurt 40 minuten.
• direct na de operatie voel je goed, ze geven je wat morfine volgensmij. Sommige mensen voelen zich dan beetje dronken, maar de goede dronk. Ze maken een foto om te checken of alles goed i:
• Na de operatie had ik pijn op mijn borst/ribben en beetje kortademig maar dit trok na 1,5 dag weg. Dit was onprettig maar zeker uit te houden. Verder voel je wel pijn bij de wonden de week erna, en zou ik wel echt aanraden die week niks te plannen omdat je ook moe bent van de pijnstillers.
Tot slot;ik zat met 3 meiden op de kamer (die dag waren er 16 operaties). Bij ieder was het goed gegaan: 1 meisje had wel het syndroom van horner opgelopen maar dat trekt blijkbaar wel weer weg na 6-8 weken). Dit had er bij haar ook mee te maken dat ze 15 jaar geleden al eens een soortgelijke operatie heeft ondergaan toen het nog in de onderzoeksfase was waardoor ze nu een rib hoger moesten en dus de kans op horner wat groter was).
Mochten mensen vragen hebben, laat het me weten
Ik heb 1 week geleden de operatie ondergaan. Reuze spannend en ik had mezelf beloofd om daarna mijn ervaring te delen (goed of slecht). Het is kort geleden dus ik zal proberen nog na een paar maanden een update te geven.
Ik heb last van zweethanden en voeten (en eigenlijk ook overmatig zweten via de oksels, al is dat na de pubertijd wel minder geworden). De operatie voor de oksels zou de kans op compensatiezweten erg vergroten heb ik mij laten vertellen, dus dat is iets om rekening mee te houden. Dat klinkt ook erg logisch, zweten via oksels is natuurlijk wel normaal (in gemiddelde mate) en door de operatie sluit je het helemaal af en dan moet het zweet ergens anders ueen. Ik heb de operatie dus gedaan voor zweethanden.
Ik ben verder zelf 30 jaar oud en sportief/gezond.
De uitkomst:
• Droge en warme handen, direct, enkel de dinsdag erna beetje nat (heet flare up) maar niks vergeleken met hoe het eerst was. Vanaf dinsdag alleen maar droog geweest.
• mijn voeten zweten nog steeds (30% kans dat dit ook minder word, moet even kijken of dit blijft na paar maanden)
• tot nu toe geen last van compensatiezweet
• ik heb het idee dat oksels ook minder is. Ik deed overigens hiervoor altijd botox in mijn oksels, wat ik een prima behandeling vind. Dit deed ik in het verleden ook voor handen, maar vond ik zo pijnlijk dat ik daar uiteindelijk mee ben gestopt
contact met de kliniek
• contact met Froukje was heel fijn. Ik kon al me zorgen daar kwijt en ze waren heel behulpzaam.
De operatie ervaring
• erg spannend, nog nooit zoiets gedaan, zelfs een infuus inbrengen was nieuw voor mij
• Vooraf werd ik naar een ruimte gebracht, waar wat andere mensen liggen en waar ze infuus etc voorbereiden. Vanuit daar ga je daar operatiekamer, narcose ging via een masker. De operatie duurt 40 minuten.
• direct na de operatie voel je goed, ze geven je wat morfine volgensmij. Sommige mensen voelen zich dan beetje dronken, maar de goede dronk. Ze maken een foto om te checken of alles goed i:
• Na de operatie had ik pijn op mijn borst/ribben en beetje kortademig maar dit trok na 1,5 dag weg. Dit was onprettig maar zeker uit te houden. Verder voel je wel pijn bij de wonden de week erna, en zou ik wel echt aanraden die week niks te plannen omdat je ook moe bent van de pijnstillers.
Tot slot;ik zat met 3 meiden op de kamer (die dag waren er 16 operaties). Bij ieder was het goed gegaan: 1 meisje had wel het syndroom van horner opgelopen maar dat trekt blijkbaar wel weer weg na 6-8 weken). Dit had er bij haar ook mee te maken dat ze 15 jaar geleden al eens een soortgelijke operatie heeft ondergaan toen het nog in de onderzoeksfase was waardoor ze nu een rib hoger moesten en dus de kans op horner wat groter was).
Mochten mensen vragen hebben, laat het me weten
-
HannieM
- Beekje

- Berichten: 21
- Lid geworden op: do 19 sep 2019, 19:49
Re: ETS bij zweet handen + voeten
Bedankt voor je update!! Benieuwd hoe het intussen gaat.. 

