Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Alles over operatieve ingrepen om het overmatig zweten tegen te gaan.

Moderators: Thijs, Erje

Redhead
Druppel
Druppel
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 13 dec 2019, 11:20
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Redhead »

Ik heb over ong 10 weken de operatie voor bloosangst in het isala ziekenhuis
Pauuuul
Beekje
Beekje
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 05 jan 2020, 13:47
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Pauuuul »

Vanochten het gesprek gehad! De operatie gaat idd in 2 x met zon 6 weken ertussen. Als het een geslaagde operatie is kan je dus in die 6 weken een half rood gezicht krijgen. De bijwerkingen zijn het horner syndroom en op andere plekken meer zweten. De kans op een geslaagde operatie is groot en de kans op het horner syndroom is klein, het zweten op andere plekken wel groter maar dan nemen de meesten wel voor lief volgens de dokter. Hij doet zon 20 operaties per jaar. Heb een goed gevoel bij hem. Ga er vanavond met mn ouders over praten en grote kans dat ik morgen een afspraak maak voor de operatie. Na de operatie verschilt het per persoon maar het zou dus kunnen dat je de volgende dag alweer aan het werk kan bijvoorbeeld.
voetbalrh
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 09 feb 2020, 20:50
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door voetbalrh »

Hoi allemaal,

ik heb dit forum al een tijdje gevolgd en ben na uitvoerig onderzoek en gesprekken weloverwogen de ETS operatie aangegaan om het blozen voor altijd gedag te zeggen. Aangezien ik het destijds fijn vond om ervaringen te lezen, laat ik nu ook mijn ervaring hier achter.

Op een dag besloot ik er echt klaar mee te zijn, met al mijn moed belde ik de huisarts en in het proces in gang gezet. Toen ik bij de huisarts kwam wist zij niet wat ze hoorde, ze had van zo operatie nog nooit gehoord, maar ze wilde dit wel voor mij onderzoeken. Ik had uiteraard al informatie ingewonnen en ik had daarom aangegeven dat de operatie in het UMCG plaats vond. Na de afspraak heeft mijn huisarts navraag gedaan bij het UMCG en kreeg ik later de doorverwijzing.

Na het intake gesprek bij het UMCG werd mij verteld dat de operatie voor ongeveer 2/3 vd mensen effectief is tegen blozen, bij de overige groep zouden de bloosreacties in mindere maten zijn verholpen. Aangezien de operatie ook het fenomeen van Raynaud verhelpt (extreem koude handen) en ik hier ook last van had, heb ik besloten de operatie aan te gaan.
De operatie doen ze in 2e, dat betekend eerst de ene helft van het lichaam, daarna de andere. Dat betekend dat zodra de operatie het gewenste effect zou hebben, ik een periode voor de helft in het gezicht zou blozen en de andere helft bloosvrij zou zijn.
Nu zijn jullie vast benieuwd wat het resultaat is.... GEWELDIG! het was inderdaad dat mijn hoofd voor de helft rood werd, dit zag je vooral duidelijk na het sporten haha. Mijn eerste operatie vond plaats in maart en daarna kwam het Corona virus er ook nog is overheen, dat betekende dat ik totaal 3 maanden met zo half hoofd moest rondlopen, maar omdat ik zo blij was met het resultaat boeie het mij niet. In sommige gevallen moest ik gewoon een beetje mijn gezicht bijdraaien en zo zagen ze niet dat de ene helft verkleurde en de andere helft niet.
Normaal gesproken zit er overigens tussen de eerste en tweede operatie zo 6 weken.

Afgelopen week werd ik gebeld dat ze de tweede operatie bij mij wilde uitvoeren en dat zou dezelfde week nog plaatsvinden. Ik heb toen alles op alles gezet en de tweede operatie heeft nu dus ook plaats gevonden en wederom met een geweldig resultaat. Ik ben van het blozen af!!!

De operatie moet overigens niet worden onderschat. De 1e operatie ging goed en ik mocht zelfs dezelfde dag alweer vertrekken uit het ziekenhuis, na een aantal dagen zat ik in het weekend alweer een biertje te drinken met mijn maten. De 2e operatie ging op zich ook goed, maar nadat ik mijn avondeten in mijn ziekenhuis bed op had, werd ik duizelig en zakte mijn bloeddruk behoorlijk, vervolgens een enorme pijn in mijn borst en achteraf bleek ik een kleine klaplong te hebben gehad. Maar na een spuitje tegen de pijn en nachtje in het ziekenhuis mocht ik de volgende dag alsnog naar huis en had ik er eigenlijk weinig last van. Vandaag 3 dagen na de operatie ben ik op de fiets naar de stad geweest en heb ik al heerlijk op het terras gezeten en voelt het goed aan. Pijnstillers heb ik bij beide operaties na 2 dagen geskipt omdat ik bijna nergens last van had.

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen, ik ga genieten van mijn bloosvrije leven en als er vragen zijn hoop ik ze te kunnen beantwoorden.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Thijs »

Wat fijn voor je :duim: Bedankt voor je uitgebreide verslag; ik weet zeker dat veel mensen hier wat aan hebben. Door welke arts ben je geopereerd? (Puur uit interesse)

Geniet van je bloosvrij leven :banaan
voetbalrh
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 09 feb 2020, 20:50
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door voetbalrh »

Bij dr. Klinkenberg
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Thijs »

Dat is een zeer bekwame arts :duim:
voetbalrh
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 09 feb 2020, 20:50
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door voetbalrh »

Dat was voor mij ook de reden om het in het UMCG uit te laten voeren. Zo als al eerder gezegd ben ik niet over 1 nacht ijs gegaan en heb ik verschillende opties overwogen, maar dr Klinkernberg kwam er bij mij als beste uit.... en om aan te geven dat dit een weloverwogen beslissing was, ik moest 3u heen en 3u terug (laten) rijden na mijn intake gesprek en na de 2 operaties. Ik had de operatie ook dichter bij huis kunnen laten uitvoeren, maar dit was voor mij gevoel de beste optie :dag
Hakunamatata
Beekje
Beekje
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 22 jun 2020, 18:52
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Hakunamatata »

Hoe gaat het nu 15 jaar later met jullie?

Ik heb deze operatie ondergaan. Vreselijk last van compensatoir zweten, AFSCHUWLIJK!

Is het 15 jaar later minder geworden?

Hoop dat jullie dit lezen

Liefs!
emma
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 03 mei 2020, 23:12
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door emma »

Zou iemand weten of er een minimumleeftijd is voor deze ETS operatie ??
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Thijs »

Volgens mij 18 jaar. Maar je zou eens kunnen informeren.
Hakunamatata
Beekje
Beekje
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 22 jun 2020, 18:52
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Hakunamatata »

Niet doen @emma !! Je verpest je leven met deze operatie, en het is niet terug te draaien!
Demi96
Druppel
Druppel
Berichten: 5
Lid geworden op: do 04 mar 2021, 22:08
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Demi96 »

Ik heb zojuist dit topic gevonden nadat ik op een andere had gereageerd waar al sinds 2016 niet meer gereageerd was. Ik wil mijn verhaal delen om mensen te waarschuwen voor een ETS operatie. Dit heb ik net gereageerd:
Hey ik zag je bericht over de mislukte ets operatie. Ik ben Demi, 24 jaar en deze operatie heb ik 4 jaar geleden gehad, uitgevoerd door dokter Hans Coveliers met een robot. Hij was eerst werkzaam in een ziekenhuis in Amsterdam, maar hij keerde terug naar België en daarom ben ik ook daar geopereerd. Maar eigenlijk kan ik precies jouw verhaal typen. Compleet mislukt, dubbele klaplong waar ik lang van moest herstellen. Ik wist niet dat het zo erg zou zijn. Ik liet deze operatie uitvoeren omdat ik zo erg bloosde en dit was mijn laatste redmiddel. Wat ik ervoor heb teruggekregen? Het blozen is niet weggegaan, maar iets veel ergers is teruggekomen (kan je nagaan, ik vond blozen het ergste wat er was). Ik zweet zo veel op mijn buik en rug wat ik voorheen nooit had. Als in de winter de zon schijnt dan moet ik gewoon mijn jas uitdoen omdat ik het zo benauwd krijg. Het is eigenlijk te veel om nu allemaal samen te vatten. Mijn leven is er zo door veranderd, ik probeer me er niet mee bezig te houden omdat ik me er alleen maar rot over ga voelen maar ik wil eigenlijk al jaren contact met je opnemen. Heb jij ondertussen al iets gevonden wat helpt tegen zweten, of een hersteloperatie (ik blijf hopen op een wonder, dat die er is) of andere bijwerkingen etc? Ik vind het ongelooflijk dat je op de sites van allerlei ziekenhuizen niet gewaarschuwd wordt wat voor complicaties deze operatie geeft wat je leven voorgoed verandert. En dan heb ik het niet alleen over dat zweten waardoor je in de winter doorweekt bent, ook allerlei andere dingen die je leest zoals een kleinere longinhoud etc (zie Wikipedia). Ik typte een aantal jaar geleden ETS in op YouTube en ik het buitenland zijn ze wel op de hoogte. Onder de video’s zie je reacties als: begin hier nooit aan. Ik hoop op een reactie van anderen die hier last van hebben.
Demi96
Druppel
Druppel
Berichten: 5
Lid geworden op: do 04 mar 2021, 22:08
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Demi96 »

Ik wil nog wat aan mijn laatste bericht toevoegen. Ik lees dingen als ‘wat zweten op andere plekken nemen mensen voor lief’ dit dacht ik dus ook toen ik 18 was en 2 jaar later deze operatie kreeg (1 operatie gehad). Ik geloofde het en dacht: niks is erger dan blozen. De arts zei dat je iets meer ging zweten. Ik wou dat ik alleen het blozen nog had! Echt, dit is het niet waard! Wou dat ik de tijd kon terugdraaien. In de winter al doorweekt van het zweet, laat me niet beginnen over de zomer. Laat geen ETS operatie uitvoeren met zo’n hoog risico dat je leven voorgoed verpest. Er zijn nog genoeg complicaties waar ze nog niet eens achter zijn en dan heb ik het over je hart en longen waar ik ook verschil in ben gaan merken terwijl ik nog jong ben. En voor de mensen waarbij het wél goed is gegaan: echt, ik ben blij dat het is gelukt en dat je dit niet hebt. Maar dat betekent niet dat anderen dit niet kunnen krijgen, net zoals vele anderen.
Demi96
Druppel
Druppel
Berichten: 5
Lid geworden op: do 04 mar 2021, 22:08
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Demi96 »

Nog een laatste verhaal, dit is wat ik bedoel met dingen waar je niemand over hoort, maar die ik ook ervaar naast het zweten. Ik kopieer even (dit is vertaald):

Thoracale sympathectomy zullen veel lichaamsfuncties, waaronder veranderen zweten , vasculaire reacties, hartslag , hart slagvolume , schildklier , baroreflex , longvolume , pupilverwijding, huidtemperatuur en andere aspecten van het autonome zenuwstelsel , zoals de essentiële vecht- of vlucht reactie . Het vermindert de fysiologische reacties op sterke emoties, zoals angst en gelach, vermindert de fysieke reactie van het lichaam op zowel pijn als plezier, en remt huidsensaties zoals kippenvel . Een grote studie van psychiatrische patiënten die met deze operatie werden behandeld, toonde een significante vermindering van angst , alertheid en opwinding . Opwinding is essentieel voor het bewustzijn, bij het reguleren van aandacht en informatieverwerking, geheugen en emotie. ETS-patiënten worden bestudeerd met behulp van het protocol voor autonoom falen onder leiding van David Goldstein, MD Ph.D., senior onderzoeker bij het Amerikaanse National Institute of Neurological Disorders and Stroke. Hij heeft verlies van thermoregulerende functie, hartdenervatie en verlies van vasoconstrictie gedocumenteerd . Herhaling van de oorspronkelijke symptomen als gevolg van zenuwregeneratie of zenuwontkieming kan optreden binnen het eerste jaar na de operatie. Het ontspruiten van zenuwen of abnormale zenuwgroei na beschadiging of letsel aan de zenuwen kan andere verdere schade veroorzaken. Spruitende sympathische zenuwen kunnen verbindingen vormen met sensorische zenuwen en leiden tot pijnaandoeningen die worden gemedieerd door de SNS. Elke keer dat het systeem wordt geactiveerd, wordt het vertaald in pijn. Dit ontkiemen en de werking ervan kan leiden tot het syndroom van Frey , een erkend na-effect van sympathectomie, waarbij de groeiende sympathische zenuwen de speekselklieren innerveren, wat leidt tot overmatig zweten ongeacht de omgevingstemperatuur door reuk- of smaakstimulatie. Bovendien hebben patiënten lethargie, depressie, zwakte, zwelling van ledematen, gebrek aan libido, verminderde fysieke en mentale reactiviteit, overgevoeligheid voor geluid, licht en stress en gewichtstoename gemeld. (British Journal of Surgery 2004; 91: 264–269) Endoscopische thoracale sympathectomie - https://nl.qaz.wiki/wiki/Endoscopic_tho ... pathectomy

Bron: https://nl.qaz.wiki/wiki/Endoscopic_tho ... pathectomy
Merenwen
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 04 jun 2021, 08:30
Contacteer:

Re: Ervaring met een Thoracale Sympathectomie ??

Bericht door Merenwen »

Ik ben alleen lid geworden van dit forum om te zeggen dat je deze operatie absoluut niet moet ondergaan! Het is het echt niet waard. Sinds de operatie heb ik onwijs last van (stinkende) zweetvoeten, maar vooral het compensatie zweten onder mijn borsten, op mijn rug, mijn benen en mijn liezen veroorzaakt het meeste ongemak (eigenlijk overal dus). Ik moet meer dan ooit opletten op wat voor kleren ik draag. De zomer is een regelrechte hel geworden omdat ik uit werkelijk elke porie zweet die mijn lijf rijk is. Ik heb zweetplekken op mijn rug, onder mijn borsten en bij mijn billen en als ik op sta van een stoel laat ik een natte plek achter, wat onwijs ongemakkelijk is.

Het ergste is nog dat nu na 3 jaar het zweten onder mijn oksels en in mijn handen terug begint te komen, dus het lijkt erop dat de operatie ook nog eens voor niets is geweest. Ik weet niet of er meer mensen zijn die deze ervaring hebben?

Ik raad iedereen die erover denkt om deze behandeling te ondergaan aan om het gewoon bij de botuline en de botox behandelingen te houden.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht