Stappen om botox vergoed te krijgen bij Mauritskliniek??

Deel uw botox injecties ervaringen hier!

Moderators: Thijs, Erje

DrKlaas
Beekje
Beekje
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 21 apr 2010, 18:04
Contacteer:

Re: Stappen om botox vergoed te krijgen bij Mauritskliniek??

Bericht door DrKlaas »

Allereerst beschrijft Sayonara haar ervaring, vervolgens haakt Marco daarop in.

De situatie zoals Sayonara beschrijft is niet het voorbeeld van hoe je een patient op zijn of haar gemak stelt.
Sayonara beschrijft vervolgens dat het prikken pijnlijker was en dat er anders geprikt werd. Dit is op zich wel mogelijk.
Het is een bekend gegeven dat veel factoren van invloed zijn op pijnbeleving. Ondermeer je gemoedrust maar bijvoorbeeld ook de hormonale gesteldheid. Behalve mogelijk andere naalden of een andere priktechniek, zou het ook best kunnen dat de hele entourage van het liggen onder de felle lamp, leidt tot een alertheid van het lichaam waardoor Sayonara zich veel bewuster is geworden van de pijn van het prikken. De bulten zoals ze beschreven worden kunnen duiden op twee mogelijkheden. Ten eerste op een toediening op de juiste plek in de huid. Vloeistof die je onder de huid inspuit, vervloeit veel sneller dan vloeistof die je in de huid injecteert. Botox hoort in de huid geinjecteerd te worden. Afhankelijk van de techniek die je gebruikt kun je heel plaatselijk alle vloeistof inspuiten, of juist wat meer verspreiden. Daarnaast lijkt Dysport mogelijk wat makkelijker te vervloeien dan Botox. Een bult kan dus betekenen dat er wel op de juiste plaats geinjecteerd is. Een tweede reden dat er een bult kan onstaan is door een afweerreactie. Het lichaam is overgevoelig geworden voor de botox. Dit kan bij iedereen gebeuren. Het percentage is gelukkig zeer klein. Om deze kans zo klein mogelijk te laten, moeten er ook altijd minimaal enige maanden tussen twee botox behandelingen zitten. Ook als deze behandelingen op verschillende plaatsen uitgevoerd worden. Het is bijvoorbeeld onjuist om een botox behandeling tegen rimpels te ondergaan en binnen enkele weken daarna een behandeling met botox tegen overmatig zweten. Zonder de details te weten, is het dus mogelijk dat bij Sayonara de botox op de goede plek, in de huid, is geinjecteerd, maar dat ze ongevoelig is geworden voor de botox. Een volgende behandeling in haar oude kliniek kan hierover meer duidelijkheid verschaffen.

De reactie van M. Tuppert wil ik ook even op reageren. Zelf werk ik 20 jaar in de gezondsheidszorg en heb ik in verschillende ziekenhuizen gewerkt. Zowel in ziekenhuizen die in de top 10 van het AD staan, alsook in ziekenhuizen die op de lagere plaatsen stonden. Op iedere werkplek, in iedere kliniek, hoor je regelmatig verhalen over behandelingen van andere klinieken waar patienten niet tevreden over waren. Dit is een gegeven binnen de gezondheidszorg. Het is onmogelijk om het iedereen naar de zin te maken.
Een kliniek waar je geen klachten over hoort, heeft geen patienten. Intracutaan injecteren is een eenvoudige techniek die gemakkelijk is te leren. Daarvoor is geen langdurige opleiding en/of training vereist. Het is een techniek die je in 1 middag kunt leren. Je hebt er aanleg voor of niet. Interessant in dit opzicht is bijvoorbeeld de volgende scriptie: http://www.hbo-kennisbank.nl/nl/page/hb ... nl%3A39300" onclick="window.open(this.href);return false;
In deze scriptie wordt uitgelegd hoe snel en gemakkelijk professionals de techniek hebben geleerd en zelfs van mening zijn dat niet medisch geschoold personeel de injectie-techniek kan uitvoeren. Ik maak me in die zin ook niet zoveel zorgen om de dermatologen. Alleen worden in sommige ziekenhuizen en klinieken de injecties ook gegeven door verpleegkundigen of assistenten. Het is niet gezegd dat deze groep altijd even ervaren is. Concreet: of die allemaal die ene middag instructie hebben gehad.
Zweetkliertjes onder de oksel zitten in de huid. Daarom moet de botox op deze plek ook in de huid gespoten worden. Als de botox te diep wordt ingespoten (onder de huid) dan komt het niet bij de zweetkliertjes en zal minder of geen effect hebben op het overmatig zweten. Misschien dat Marco nog wil verduidelijken wat hij met "fikse bijwerkingen" bedoelt? Zodat we hierover ook helderde informatie kunnen gaan geven.
Erje
Moderator
Moderator
Berichten: 561
Lid geworden op: di 29 nov 2005, 13:40
Contacteer:

Re: Stappen om botox vergoed te krijgen bij Mauritskliniek??

Bericht door Erje »

Vandaag een brief van de Mauritskliniek bij de post: Botox wordt m.i.v. 1 januari niet meer vergoed......
Ik was er al bang voor. Ik heb nog snel een afspraak gemaakt voor december, want t/m 31 december wordt het nog vergoed. Dus daarna maar weer op zoek naar iets anders.
Jammer, jammer, heel erg jammer, het beviel me zo goed.

Met dank aan de regering en iedereen die die club in het zadel geholpen heeft.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht