Magnesium

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Angela
Oceaan
Oceaan
Berichten: 415
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 18:16
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Magnesium

Bericht door Angela »

Dag allen,

Na mijn scriptie over Hyperhidrosis en voeding ben ik eigenlijk niet meer veel op het forum geweest. Desondanks ben ik blijven zoeken naar dat ene missende stofje waarvan ik overtuigd ben dat ik mis in mijn lichaam waardoor ik al zo'n 26 jaar altijd ziek, zwak en misselijk ben. Deze klachten heb ik ook altijd gerelateerd aan de hyperhidrosis.

Nu denk ik eindelijk te hebben gevonden wat de oorzaak is. Ik vermoed dat dit komt door een magnesiumtekort. Een magnesiumtekort kan zeer uiteenlopende klachten veroorzaken (die in mijn geval grotendeels overeenkomen; bijna al mijn klachten kunnen worden gerelateerd aan een magnesiumtekort terwijl deze klachten zo uiteenlopend zijn dat je ze ogenschijnlijk niet aan elkaar zou linken). Ik lette altijd wel op dat ik voldoende natrium en kalium binnen kreeg maar wist na 2 uitgebreide HBO-studies op voedingsgebied nog steeds niet wat nou dat ene stofje was wat ik kwijtraakte met zweten en wat zo belangrijk was. Nu ben ik er achter dat sowieso 60-70% van de Nederlanders een magnesiumtekort heeft en dat je door transpireren zeer veel magnesium kwijt raakt. Daarnaast kan je door stress ook een magnesiumtekort krijgen omdat je dan meer uit plast via de urine. Nu is het mooie dat je door een magnesiumtekort ook mogelijk last kan krijgen van hyperhidrosis dus het houdt zichzelf dan in stand. (Het grappige is dat ik nu ook snap waarom we vroeger bij turnen altijd magnesiumpoeder gebruikten tegen natte handen, niet dat dit bij mij genoeg hielp, maar toch een duidelijk verband!)

Kortom; ik ga vanaf vandaag beginnen met het slikken van magnesiumtabletten. Ik moet nog even uitzoeken wat de optimale dosering is. Wat ik wel kan zeggen is dat magnesium aspartaat en magnesium glutamaat toxisch kunnen zijn (deze zal je dus ook niet snel vinden in de winkel maar pas toch op). Magnesiumoxide en hydroxide worden erg slecht opgenomen in het lichaam (deze vorm wordt het meest verkocht in de winkels want is lekker goedkoop om te maken en kopen). De vormen acetaat, chloride, citraat, gluconaat, glucinaat, lactaat, malaat, etc. zijn wel goed opneembaar.

Google: https://www.google.nl/#q=magnesium+defi ... erhidrosis" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik laat weten wat mijn ervaringen zijn, hoop zoooooo dat dit zal helpen, kan me niet herinneren dat ik me 1 dag gezond heb gevoeld of zonder pijn ben geweest en zou zo fijn zijn om eindelijk niet meer zo veel te zweten!

Groetjes, Angela
Angela
Oceaan
Oceaan
Berichten: 415
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 18:16
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Magnesium

Bericht door Angela »

P.S.
Een magnesiumtekort is niet goed te testen met een bloedtest aangezien het bloed magnesium onttrekt aan de cellen bij een tekort. Je cellen hebben dan wel een tekort maar het niveau in het bloed kan gelijk blijven.

W.b. de dosis, wat ik het meeste vind is dat een dosis van 300-400mg/dag verspreid over 2 innames het beste zou werken en dit kan je langzaam opbouwen. Vanaf 800mg/dag kan je last krijgen van diarree en bij diarree verlies je weer magnesium.
Martina1108
Druppel
Druppel
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 09 nov 2009, 20:22
Contacteer:

Re: Magnesium enzo

Bericht door Martina1108 »

Hallo Angela,
Ik denk niet dat het zo eenvoudig ligt. Het lichaam is een complex geheel en het gaat om balans.
Ik heb 30 jaar last gehad van hyperhidrosis aan handen en voeten en het gaat nu stukken beter door behandeling door een orthomoleculair therapeut.
Dit kan ik, zeker gezien jouw klachten, van harte aanbevelen. Ze heeft mij van een heel aantal klachten afgeholpen waaronder zweethanden. Het gaat zo goed dat ik recent aan een opleiding voetreflexologie ben begonnen. Dit had ik echt nooit durven dromen.
Heel succes meid!
Groet Martina
Erje
Moderator
Moderator
Berichten: 561
Lid geworden op: di 29 nov 2005, 13:40
Contacteer:

Re: Magnesium

Bericht door Erje »

Interessant Angela! Ik ben benieuwd wat het effekt zal zijn als je magnesium gaat gebruiken.
sandra-V
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 16:30
Contacteer:

Re: Magnesium

Bericht door sandra-V »

Hoi,

Maakt het nog veel uit welke magnesium je gebruikt. Ik gebruik zelf al een jaar een magnesium supplement: http://www.voedingssupplementennederlan ... 00-mg.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Het gaat hier om een malaat variant.

Voor specifiek het zweten onder de oksels heb ik nu een zelfgemaakte natuurlijk deo gemaakt van: kokosolie, backingsoda en maismaizena. Geen geur en stukken minder zweten.
ku_ti
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 14 jun 2021, 07:37
Contacteer:

Re: Magnesium

Bericht door ku_ti »

Ik wou even melden dat ik (mede na het zien van dit topic) ben begonnen met magnesium bruis tabletten.
Gisteren iets meer genomen dan de aanbevolen hoeveelheid (ik ben sowieso 1,90, dus ADH neem ik altijd met iets speling).
En wonderbaarlijk, ik zweet niet meer op mijn voorhoofd.

Nu de volgende dag merk ik gelijk al verbetering. Na het douchen had ik al gelijk het zweet op mijn hoofd staan, zelfs na koud afdouchen.
Bij het naar boven lopen bij kantoor hetzelfde probleem.
Zweten bij de oksels lijkt ook minder te zijn, maar hier had ik al iets minder last van door kledingkeuze (polo's, donkere shirts etc). Jullie kennen het wel..

Had ik dit maar eerder geweten en geprobeerd! Multivitamines hebben wel magnesium maar daar slik je niet zo snel dan een iets grotere dosis van (dat vind ik toch linker).
Plaats reactie