Vragen over (extreem) blozen aan de dermatoloog

Last van veelvuldig blozen? Hier moet u zijn...

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Vragen over (extreem) blozen aan de dermatoloog

Bericht door Thijs »

Hoe wordt (extreem) blozen veroorzaakt?

Het ontstaat door een verwijding van de bloedvaten in de huid, meestal de wangen. Het ontstaat vergelijkbaar met zweten door activatie van het sympathisch zenuwstelsel. Het staat dus ook onder invloed van emotie.

Als blozen zonder aanleiding ontstaat, vooral op latere leeftijd, is het goed om voor de zekerheid bij de huisarts langs te gaan om lichamelijke oorzaken uit te sluiten.


Ik heb last van (extreem) blozen, wat kan ik het beste doen ?

Wanneer er een duidelijke emotionele aanleiding is (bv heftig blozen bij schaamte of spannende omstandigheden) kan gedragstherapie of biofeedback een goede mogelijkheid bieden om het blozen beter te controleren.


Wat helpt tegen (extreem) blozen ?

In principe zou medicatie die wordt gebruikt bij overmatig zweten kunnen helpen. Vanuit de literatuur is hierover weinig bekend en lijken de effecten van medicatie vaak tegen te vallen. Als het gerelateerd is aan spannende omstandigheden kan een betablocker als propranolol effect geven. Bij blozen gerelateerd aan angst kan een SSRI (antidepressivum) effectief zijn.

Natuurlijk kan een anticholinergicum zoals oxybutinine of glycopyrrionium effect hebben.


Ik lees dat het medicijn oxybutinine zou helpen tegen blozen, klopt dit ?

Ja het kan effect geven.


Werkt glycopyrronium ook tegen blozen?

Zie hierboven.


Zijn er ook operaties tegen blozen ?

ETS kan werken. Wel risico op compensatiezweten en Horner .


Gaat blozen vanzelf over ?

Vaak gaat blozen op gevorderde leeftijd (50 plus) over.


Wat zou u willen zeggen tegen mensen die (extreem) blozen?

Belangrijk is dat blozen in de regel geen ziekte is en dat het vooral belangrijk is dat het je niet minder maakt. De impact van blozen is groter als je er je voor schaamt. In mijn ogen is er bij blozen meer dan bij hyperhidrose voordeel te halen uit goede psychologische begeleiding.


Dermatoloog Wim Venema - Medisch adviseur Nederlandse Hyperhidrosis Patiëntenvereniging.
Bloopy
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: do 01 feb 2018, 01:38
Contacteer:

Re: Vragen over (extreem) blozen aan de dermatoloog

Bericht door Bloopy »

Zou brimonidinecreme kunnen helpen om de rode vlekken in het gezicht en hals tegen te gaan?
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2765
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Vragen over (extreem) blozen aan de dermatoloog

Bericht door Thijs »

Ik heb het aan dermatoloog Wim Venema gevraagd. Zie hieronder zijn antwoord:
Brimonidine is een middel uit de oogheelkunde en geeft vaatvernauwing wat aanhoudt. Het wordt gebruikt om verwijden van vaatjes bij rosacea ( oa couperose) tegen te gaan. Het zou dus kunnen helpen. Het wordt op de markt gebracht in een crème en heet dan Mirvaso.

https://www.huidarts.com/huidbehandelingen/mirvaso-gel/

Moet dus gel zijn... geen crème.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht